handdator

Visa fullständig version : Sötsaker. Hur ofta och Hur mycket?


NoPainNoGains
2013-06-02, 12:11
Tjenare.
Jag är en kille som äter min protein varje dag, samt äter ren och fin mat varje dag. Äter ALDRIG Pizza, äter inte någon sorts snabb mat.

Men söt saker är en annan sak för mig. Jag har börjat hålla mig till Sötningsmedel, fast det är så sjukt dyrt och det finns inte mycket godis som är gjort på sötningsmedel, så det blir ibland godis. Försöker hålla mig till 1 i veckan.

Vad har ni för synpunkter på sötsaker? Jag har synliga magmuskler osv. Så att förlora fett eller gå ner i vikt är inte huvudsaken, men vill ändå veta vad för sötsaker ni äter och hur ofta ni äter det!
PEACE!*hug*

LillisJ
2013-06-02, 12:42
Godis kan vara riktigt bra runt träningen. Pizza är grymt. Äter sötsaker varje dag om jag känner för det :D

NoPainNoGains
2013-06-02, 12:50
Godis kan vara riktigt bra runt träningen. Pizza är grymt. Äter sötsaker varje dag om jag känner för det :D

haha okej! Kroppsfettet? deff då?

Fredriiik
2013-06-02, 12:50
om du vill äta mycket godis men nojjar så lägg in det kring träningen så lagras det lättare in i musklerna :)

Godis med mycket glukos i är att föredra(typ gelégodis, Dumle, riesen, skumbananer med choklad) det finns en tråd på forumet om detta =)

LillisJ
2013-06-02, 12:52
haha okej! Kroppsfettet? deff då?

Precis påbörjat bulk men jag åt pizza och godis under deffen med, så länge det fanns plats för i kaloribudgeten. :)

raddum
2013-06-02, 13:00
Precis påbörjat bulk men jag åt pizza och godis under deffen med, så länge det fanns plats för i kaloribudgeten. :)

+1

Är din diet (inte nödvändigt vis i deffkontext) bra så skadar det inte med godis i måtta :)

eAzy
2013-06-02, 13:13
Kanske inte ett direkt svar men jag var på Godishuset här i Umeå och upptäckte att de hade en hel hylla lösgodis gjort med aspartam, smakade exakt som sin socker motsats. Underbart :)

Som svar på frågan så äter jag när jag känner för de och om det passar in inom kaloriramen för dagen.

NoPainNoGains
2013-06-02, 13:15
Precis påbörjat bulk men jag åt pizza och godis under deffen med, så länge det fanns plats för i kaloribudgeten. :)

Okej! Tack :D

Latissimus Dorsi
2013-06-02, 13:16
Godis efter träning är t.o.m opti :D

NoPainNoGains
2013-06-02, 13:17
Kanske inte ett direkt svar men jag var på Godishuset här i Umeå och upptäckte att de hade en hel hylla lösgodis gjort med aspartam, smakade exakt som sin socker motsats. Underbart :)

Som svar på frågan så äter jag när jag känner för de och om det passar in inom kaloriramen för dagen.

Okej! Vet du om det finns någon webbsida eller affär som säljer godis med sötningsmedel i?:hbang:

NoPainNoGains
2013-06-02, 13:20
Godis efter träning är t.o.m opti :D

haha okej .. :)
Men jag är nästan ALDRIG söt sugen efter träning... :/ Går det bra innan, eller hur tänker du då om man är sötsugen en annan tid på dagen, kanske till o med under vilodagar? *gah!*

NoPainNoGains
2013-06-02, 13:21
om du vill äta mycket godis men nojjar så lägg in det kring träningen så lagras det lättare in i musklerna :)

Godis med mycket glukos i är att föredra(typ gelégodis, Dumle, riesen, skumbananer med choklad) det finns en tråd på forumet om detta =)

Hur resonerar du kring godis på vilodagar? :)

LillisJ
2013-06-02, 13:24
Hur resonerar du kring godis på vilodagar? :)

Tycker att det blir för mycket optinoja här. Ät godis om du är sugen på det och om det får plats i kaloribudgeten.

tjing
2013-06-02, 13:47
Problemet med godis som matvara är att det är sådant som folk ofta har svårt att äta måttligt. Att äta 645 kcal från godis är en sak i teorin men när man har den välsmakande godispåsen framför sig slinker nog ytterligare lika mycket ner till.

raddum
2013-06-02, 13:57
Problemet med godis som matvara är att det är sådant som folk ofta har svårt att äta måttligt. Att äta 645 kcal från godis är en sak i teorin men när man har den välsmakande godispåsen framför sig slinker nog ytterligare lika mycket ner till.

Absolut värt att nämnas. Det gäller allt "skräp", typ chips flottig pasta mm. Men har man lite självdisciplin och översikt på sin kost så kan man.

King Grub
2013-06-02, 14:15
Du verkar tro att du blir tjockare at X kcal godis eller pizza än X kcal av något annat. Så är inte fallet.

jasonmago
2013-06-02, 14:38
Du verkar tro att du blir tjockare at X kcal godis eller pizza än X kcal av något annat. Så är inte fallet.

Fast kvalitén på en viktuppgång är väl till viss del beroende av vilken typ av kost man äter?

tjing
2013-06-02, 14:40
Ja.

King Grub
2013-06-02, 14:40
Tveksamt om vi inte pratar extremexempel.

jasonmago
2013-06-02, 17:10
Alltså jag har suttit och vridit och vändit bra länge på det här med överätning och framförallt ätardagar som kanske sker 2 gånger i månaden under en deff. Om man följer en relativt kolhydratsfattig kost och tränar hårt borde väl inte en ätardag bestående av kolhydrater göra lika stor skada av en ätardag som består av fett?

Fett lagras ju in som fett och överäter man x mängd kalorier av fett så är det ju som att ta ett steg tillbaka. Om man iställlet överäter x mängd kalorier från kolhydrater OCH håller fettintaget så lågt man bara kan (säg runt 10g) så fylls ju i första hand glykogendepåerna medans fettoxidationen sänks. Det borde ju innebära att man (såklart) inte tar ett steg framåt i deffen men man borde ju heller inte ta ett steg bakåt eftersom inget fett lagras in (förutom den lilla mängd fett man får i sig under överätningsperioden)? Har jag rätt eller är det något jag missar? Är fettoxidationen kanske sänkt en såpass längre tid att det tar ut sig av dagarna som följer?

tjing
2013-06-02, 18:03
Du har rätt.

Dessutom kan du paradoxalt nog även tappa mer fett genom att vräka på med kolhydrater ibland, ie det som kallas för en re-feed. Det sänder en kraftig signal till leptin om näringstillgänglighet och ämnesomsättningen uppregleras.

Wzup2u
2013-06-02, 18:38
käkar godis och nötter varje dag hehe

jasonmago
2013-06-02, 18:53
Du har rätt.

Dessutom kan du paradoxalt nog även tappa mer fett genom att vräka på med kolhydrater ibland, ie det som kallas för en re-feed. Det sänder en kraftig signal till leptin om näringstillgänglighet och ämnesomsättningen uppregleras.

Fast just det här skrev väl Lyle Mcdonald en riktigt bra artikel om där han menade att en kort re-feed inte gjorde så mycket mer än fyllde på glykogenlagret och fick oss att må bättre psykiskt. Var ett tag sedan jag läste den men han menade på att en re-feed måste ske över en längre period för att leptin och ämnesomsättningen ska regleras och då blir den istället så lång så att man hinner lägga på sig onödigt mycket kroppsfett (eftersom glykogendepåerna är fyllda för länge sedan).

Men om man bortser från det här så borde ju en refeed bestående av stora mängder kolhydrater fungera utan att man kastas bakåt i deffen OM glykogendepåerna är relativt tomma. Och alltså borde det ju då vara skillnad på att överäta fett jämnfört med kolhydrater under just den dagen? Skulle va intressant att höra Grub säga sitt om det här.

jasonmago
2013-06-02, 18:53
käkar godis och nötter varje dag hehe

Helst i omätbara mängder :em:

raddum
2013-06-02, 18:57
Leptin går väl upp och ner på väldigt kort basis, överäter du en dag är leptinet högre den dagen och vise versa. Sen har ju leptinet även ett samband med ditt nuvarande kroppsfett.

Halvar
2013-06-02, 19:07
käkar godis och nötter varje dag hehe

Och formen är i tipptopp?

Wzup2u
2013-06-02, 19:46
Och formen är i tipptopp?

kanon...
lagom mängd istället för att vråläta 1-2 ggr per vecka.
varför skulle godis förrstöra formen, förklara.

NoPainNoGains
2013-06-02, 20:10
käkar godis och nötter varje dag hehe

haha king!:hbang:

NoPainNoGains
2013-06-02, 20:12
Du verkar tro att du blir tjockare at X kcal godis eller pizza än X kcal av något annat. Så är inte fallet.

Jag tror inget. Men hälsosam mat, samt skapa ett mindre sockersug hade inte varit fel. Socker suget höjs desto mer sötsaker du för in. Vilket slutar oftast upp att du vill ha i dig lite varje dag, vilket inte kan vara bra för både din hälsa och din deff period..? Eller?

Tack för svaret förresten ;)

NoPainNoGains
2013-06-02, 20:15
Alltså jag har suttit och vridit och vändit bra länge på det här med överätning och framförallt ätardagar som kanske sker 2 gånger i månaden under en deff. Om man följer en relativt kolhydratsfattig kost och tränar hårt borde väl inte en ätardag bestående av kolhydrater göra lika stor skada av en ätardag som består av fett?

Fett lagras ju in som fett och överäter man x mängd kalorier av fett så är det ju som att ta ett steg tillbaka. Om man iställlet överäter x mängd kalorier från kolhydrater OCH håller fettintaget så lågt man bara kan (säg runt 10g) så fylls ju i första hand glykogendepåerna medans fettoxidationen sänks. Det borde ju innebära att man (såklart) inte tar ett steg framåt i deffen men man borde ju heller inte ta ett steg bakåt eftersom inget fett lagras in (förutom den lilla mängd fett man får i sig under överätningsperioden)? Har jag rätt eller är det något jag missar? Är fettoxidationen kanske sänkt en såpass längre tid att det tar ut sig av dagarna som följer?

Förstår inte riktigt vad du snackar om för tillfället, men du..
Hur ofta äter du sötsaker? Och har du tips på hur mycket jag bör äta om man vill vara bra form (Lägg gärna märke till min ålder om de spelar någon roll!)*flex*

Wzup2u
2013-06-02, 20:23
Precis påbörjat bulk men jag åt pizza och godis under deffen med, så länge det fanns plats för i kaloribudgeten. :)

precis bra ord är ju dtta folk inte oftast fattar och fyller på med frukt ist osv. same shit =)
så länge man fått i sig rätt mängd vitaminer och protein m.m kan man fylla ut med vad som makes no different.

jasonmago
2013-06-02, 21:53
Förstår inte riktigt vad du snackar om för tillfället, men du..
Hur ofta äter du sötsaker? Och har du tips på hur mycket jag bör äta om man vill vara bra form (Lägg gärna märke till min ålder om de spelar någon roll!)*flex*

Äter när jag är sugen. Behöver inte vara svårare än så. :)

tjing
2013-06-03, 00:22
Men om man bortser från det här så borde ju en refeed bestående av stora mängder kolhydrater fungera utan att man kastas bakåt i deffen OM glykogendepåerna är relativt tomma. Och alltså borde det ju då vara skillnad på att överäta fett jämnfört med kolhydrater under just den dagen? Skulle va intressant att höra Grub säga sitt om det här.

Ja, det är fortfarande skillnad. Det är alltid skillnad på kort sikt.

Lyle har för övrigt skrivit om re-feeds på minst 5 timmar.

jasonmago
2013-06-03, 08:14
Ja, det är fortfarande skillnad. Det är alltid skillnad på kort sikt.

Lyle har för övrigt skrivit om re-feeds på minst 5 timmar.

Då är jag med

NoPainNoGains
2013-06-03, 09:15
Äter när jag är sugen. Behöver inte vara svårare än så. :)

Men någon måtta måste de vara ju, annars lär väl du få en del underhudsfett?
Samt så ser jag det som en del utav sporten att dar ner på de onyttiga och hålla en nyttig och hälsosam profil :)

Lipservice
2013-06-03, 09:32
Kör som man gör med barnen hemma. Lördagsgodis, klarar man det som barn är det skämmigt om man inte klarar det som vuxen. Har man sån självdisciplin att man kan träna 5 gånger i veckan, 2 timmar per pass vore det konstigt om man inte kan hålla sig borta från sockret under vardagarna. :smash:

qozmox
2013-06-03, 09:42
100g gb nogger efter varje middag/innan läggdags varje träningsdag, typ.
det och en vassleshake.

Reaper123
2013-06-03, 13:13
Vad har ni för synpunkter på sötsaker? Jag har synliga magmuskler osv. Så att förlora fett eller gå ner i vikt är inte huvudsaken, men vill ändå veta vad för sötsaker ni äter och hur ofta ni äter det!
PEACE!*hug*Jag har sen i somras släppt tyglarna lite och äter dagligen "vad jag vill" inom rimliga gränser, vilket då innebär att jag kan ta ett par godisbitar efter träning (äter ingen mate före min träning pga PF).

Detta gör jag helt utan att fundera över eventuella negativa effekter, då jag i övrigt äter bra och varierat. Jag fyller alltså upp säg sista 100-300 kcal med något jag är sugen på.

Nu kan ju lite godis rentav vara bra, på fler än ett sätt. Men tänker ej spekulera i det mer än mina egna upplevelser och finns andra som "forskat" i ämnet så får räcka för mig när det kommer till optinojja :D

Jag äter för övrigt väldigt mycket kolhydrater över lag, tom nu under deff ligger jag runt 50E% och så högt som 60% under "icke deff" och hade med min näringstajmning varit rentav en pina att inte få äta lite "tomma" kalorier och bara äta "rent/cleant" ur mättnadssynpunkt!

Ds. Paradoxalt nog åt jag mindre "skräp" under min bulk i vinter än höstdeffen 2012 och den nu pågende deffen! Ds.

Wzup2u
2013-06-03, 17:55
Men någon måtta måste de vara ju, annars lär väl du få en del underhudsfett?
Samt så ser jag det som en del utav sporten att dar ner på de onyttiga och hålla en nyttig och hälsosam profil :)

haha. har inte med det att göra du kan lägga på dig underhudsfett av grönsaker.
handlar mest om kcal in ala 24 timmar :P överskott eller underskott.

finns i ren princip ingen kost du går upp eller får mer fett av.
dock kost med högre näringsvärden som gör det enklare av överstiga kcal balansen.

NoPainNoGains
2013-06-04, 08:26
haha. har inte med det att göra du kan lägga på dig underhudsfett av grönsaker.
handlar mest om kcal in ala 24 timmar :P överskott eller underskott.

finns i ren princip ingen kost du går upp eller får mer fett av.
dock kost med högre näringsvärden som gör det enklare av överstiga kcal balansen.

tackar för svaret! :D

Beemel
2013-06-04, 08:52
Kanske inte ett direkt svar men jag var på Godishuset här i Umeå och upptäckte att de hade en hel hylla lösgodis gjort med aspartam, smakade exakt som sin socker motsats. Underbart :)

Som svar på frågan så äter jag när jag känner för de och om det passar in inom kaloriramen för dagen.

Om den smakade underbart så utgår jag från att socker varianten smakade hemskt.
Eller kan det vara så att du tagit fel på "motsats" och "motsvarighet"

BobaFett
2013-06-04, 11:46
Jag kan säga att kakor, kaffe och kvarg byggde denna kropp, se signatur :p

Vet däremot inte om jag hade fått bättre resultat om jag hade kört mer "opti".

Sniggel
2013-06-04, 12:13
käkar godis och nötter varje dag hehe

Jag har börjat digga din forumpersonlighet rätt bra måste jag säga :d
Bra val av avatar dessutom!

eAzy
2013-06-04, 16:34
Om den smakade underbart så utgår jag från att socker varianten smakade hemskt.
Eller kan det vara så att du tagit fel på "motsats" och "motsvarighet"

Oj självklart motsvarighet. För övrigt så var de hallon/lakrits dödskallarna som jag käkade. :P

Glutenkatt
2013-06-04, 16:48
Det som jag själv tycker är trist med mat som innehåller mycket fett eller socker är att jag blir mer sugen, ju mer jag äter. Det är beroendeframkallande.

Äter numera lösgodis 1 gång var tredje månad, om ens det. Är aldrig sugen. Om jag köper en påse så blir jag sugen en vecka senare igen.

Samma sak med snabbmat.

eiri
2013-06-04, 17:02
Okej! Vet du om det finns någon webbsida eller affär som säljer godis med sötningsmedel i?:hbang:

kör läkerol om du gillar dem, finns ju en hel del smaker och välja på.

Halvar
2013-06-04, 20:14
Jag har börjat digga din forumpersonlighet rätt bra måste jag säga :d
Bra val av avatar dessutom!


Trist bara att det slängs ur sej missanvisande råd ganska ofta.

Sarco
2013-06-04, 20:30
Jag brukar försöka hålla mig till att äta glass (det är mitt favvo-skräp) på kvällarna. Dels för att då vet jag hur mycket kalorier jag har kvar (ligger på -1000 per dag nu) och därmed om jag har "råd", dels för att det är då jag verkligen uppskattar det.

Det blir också något att spara till under dagen, och det hjälper alltså min motivation att lyxa till det med glass varje kväll.

Mina erfarenheter säger mig att det är bra långsiktigt att hitta en bra balans på godsaker (skälet till att vi låter barnen få lördagsgodis är ju att de oftast inte kan hålla den balansen). Men det gäller för mig, säkert olika för andra.

Sen har jag också upptäckt att det är en fara att äta socker när man är trött eftersom resultatet blir att man är vaken och äter socker istället för att sova som man borde. Alltså både en kalorifälla och sämre återhämtning. Personligen försöker jag hålla mitt glassätande till efter att jag redan är mätt av en nyttig måltid. Men för att klara balansen under deff så krävs det i alla fall för min del att jag räknar kalorierna noggrant.

luckyboi
2013-06-05, 13:31
Okej! Vet du om det finns någon webbsida eller affär som säljer godis med sötningsmedel i?:hbang:

http://www.ryforsgodislager.se/se/grp/sockerfritt-godis/choklad.php#.Ua8uqNiE7rQ

En liten googling. Nu blev jag själv redigt sugen på att beställa, 8,9kr/hg är inte så farligt, och då får man godis till 50% av kalorierna från vanligt gelegodis.

Dreas
2013-06-05, 13:38
Det går att göra sötsaker som är nyttiga om man nu har svårt för att käka bara lite. Börjat samla mina recept på en ny blogg, kolla gärna så kanske ni kan få någon inspiration :)Du tycker inte att det räcker med ditt spammande nu, det räcker med ett inlägg om din blogg. Rapporterad!

tjing
2013-06-05, 13:55
http://www.ryforsgodislager.se/se/grp/sockerfritt-godis/choklad.php#.Ua8uqNiE7rQ

En liten googling. Nu blev jag själv redigt sugen på att beställa, 8,9kr/hg är inte så farligt, och då får man godis till 50% av kalorierna från vanligt gelegodis.

Not bad.

1 kg skumbananer (sötningsmedel) för 70 spänn.

Nyttighet på maltitol förresten? Används som sötningsmedel i allt sockerfritt godis på den där sidan.

King Grub
2013-06-05, 15:18
Maltitol har GRAS-status och den kända biverkningen är laxerande effekt i större mängder.

NoPainNoGains
2013-06-06, 21:49
Jag brukar försöka hålla mig till att äta glass (det är mitt favvo-skräp) på kvällarna. Dels för att då vet jag hur mycket kalorier jag har kvar (ligger på -1000 per dag nu) och därmed om jag har "råd", dels för att det är då jag verkligen uppskattar det.

Det blir också något att spara till under dagen, och det hjälper alltså min motivation att lyxa till det med glass varje kväll.

Mina erfarenheter säger mig att det är bra långsiktigt att hitta en bra balans på godsaker (skälet till att vi låter barnen få lördagsgodis är ju att de oftast inte kan hålla den balansen). Men det gäller för mig, säkert olika för andra.

Sen har jag också upptäckt att det är en fara att äta socker när man är trött eftersom resultatet blir att man är vaken och äter socker istället för att sova som man borde. Alltså både en kalorifälla och sämre återhämtning. Personligen försöker jag hålla mitt glassätande till efter att jag redan är mätt av en nyttig måltid. Men för att klara balansen under deff så krävs det i alla fall för min del att jag räknar kalorierna noggrant.

Ah! Instämmer med det där om sötsaker på kvällen! tack för svar!
:hbang:

NoPainNoGains
2013-06-06, 21:50
kör läkerol om du gillar dem, finns ju en hel del smaker och välja på.

Ah, har funderat på det också..
Tuggummi också har jag kört lite på.. Dock är det inte så roligt i längden..:(

NoPainNoGains
2013-06-06, 21:54
Det som jag själv tycker är trist med mat som innehåller mycket fett eller socker är att jag blir mer sugen, ju mer jag äter. Det är beroendeframkallande.

Äter numera lösgodis 1 gång var tredje månad, om ens det. Är aldrig sugen. Om jag köper en påse så blir jag sugen en vecka senare igen.

Samma sak med snabbmat.

Aa... Har märkt detta själv. Blev av med sötsuget ett bra tag när jag gick in för att få fram 6-packet. Sedan när jag väl hade fått fram det, så började jag små äta kakor typ, och nu är jag lite tillbaka till förr, fast mycket bättre kost i allmänhet samt mer protein!

NoPainNoGains
2013-06-06, 21:57
Jag kan säga att kakor, kaffe och kvarg byggde denna kropp, se signatur :p

Vet däremot inte om jag hade fått bättre resultat om jag hade kört mer "opti".

Okej! Grymt! Vad var din "Lösning" på att få bort underhudsfett o få fram packet? :)

StarkaUlf
2013-06-06, 22:43
Okej! Grymt! Vad var din "Lösning" på att få bort underhudsfett o få fram packet? :)

Kaloriunderskott.