handdator

Visa fullständig version : Uträkning som motvering till att proteintillskott är överflödigt....(!?)


HardAsHell
2013-06-02, 10:53
Haltande uträkning(?):

"Låt oss anta att du vill lägga på dej 5 kg muskelmassa på ett år, vilket är en mycket stor ökning klart över gränsen för vad som normalt är möjligt. 5 kg=5000 g. Muskelvävnad innehåller ca 20% protein, dvs av dessa 5 000 g är 1 000 g protein. Om vi tänker oss att dela dessa 1000 g med antalet dagar på ett år, 365, så får vi antalet gram protein som denna muskelökning motsvarar per dag, vilket blir 2,7. En muskelökning på 5 kg motsvarar således ett extra proteintillskott på 2,7 g per dag, vilket är en väldigt liten mängd. Man måste dock komma ihåg att proteiner ingår i många fler processer och vävnader än bara muskulatur, vilket gört att det faktiska behover ligger högre. Räkneexemplet visar dock att en förvånansvärt liten del behövs för relativt stora muskelökningar, och då förstår man också hur liten betydelse proteintillskott egentligen har. "

( http://www.idrottsdoktorn.se/fragor-svar/idrottsmat/proteinpulver-och-traning )

Exhale_
2013-06-02, 11:03
Det är inte mängden protein utan att kroppen har tillgång till protein vid rätt tillfälle som är nyckeln till framgång. Ett större proteinintag = en större säkerhet för detta. Sen har jag fått för mig att merparten av proteinpulversbrukarna använder tillskott just för att det är billigt och smidigt. Ett enkelt sätt att maximera proteinsyntesen kring träning.

Latissimus Dorsi
2013-06-02, 11:06
Lol. Om allt protein man åt extra blev till muskelprotrin skulle alla vara vandrande Belgian blues. Modig snubbe som säger emot varenda rekommendation som existerar, inklusive RDI på 0.8g/kg kv.

tjing
2013-06-02, 11:38
5 kg på ett år omöjligt? Err.

King Grub
2013-06-02, 14:34
Personen som skrivit texten har ingen aning om vad som händer med aminosyrorna i proteinet efter man svalt det.

Latissimus Dorsi
2013-06-02, 17:59
Personen som skrivit texten har ingen aning om vad som händer med aminosyrorna i proteinet efter man svalt det.

Som jag trodde, väntade på att någon som faktiskt kan något och inte jag avfärdade allt han skrev :D

HardAsHell
2013-09-14, 17:29
Personen som skrivit texten har ingen aning om vad som händer med aminosyrorna i proteinet efter man svalt det.

:smash:

Anders The Peak
2013-09-14, 17:37
Hej Eric!
Proteinets betydelse för tränande har diskuterats ingående och det har gjorts otaliga försök och studier för att försöka bestämma hur mycket protein man behöver vid olika typer av fysisk aktivitet. Det är ju väl känt att det sker en viss proteinnedbrytning vid muskelarbete, och att kroppen i visa fall försöker överkompensera proteinförlusten genom att öka muskelstorleken för att ha marginal till det krav som ställs på den. I de studier som gjorts har proteinbehovet uppskattats till mellan 0,5-4 g /kg kroppsvikt/dygn beroende på vilken studie man tittar på. När man granskar studiernas uppläggning kan man konstatera att de flesta är av låg kvalité och för specifika för en särskild situation för att kunna tolkas som allmängiltiga. Man kan därför roa sig med att "räkna baklänges" för att få en uppfattning om hur mycket protein man behöver. Låt oss anta att du vill lägga på dej 5 kg muskelmassa på ett år, vilket är en mycket stor ökning klart över gränsen för vad som normalt är möjligt. 5 kg=5000 g. Muskelvävnad innehåller ca 20% protein, dvs av dessa 5 000 g är 1 000 g protein. Om vi tänker oss att dela dessa 1000 g med antalet dagar på ett år, 365, så får vi antalet gram protein som denna muskelökning motsvarar per dag, vilket blir 2,7. En muskelökning på 5 kg motsvarar således ett extra proteintillskott på 2,7 g per dag, vilket är en väldigt liten mängd. Man måste dock komma ihåg att proteiner ingår i många fler processer och vävnader än bara muskulatur, vilket gör att det faktiska behöver ligger högre. Räkneexemplet visar dock att en förvånansvärt liten del behövs för relativt stora muskelökningar, och då förstår man också hur liten betydelse proteintillskott egentligen har. Balanserad vanlig mat täcker det behov man har för själva muskeltillväxten, och det är bara i situationer där man inte kan/vill/bör äta vanlig mat som denna kan ersättas med eller kompletteras med protein. En annan sak är den proteinnedbrytning som sker under själva träningen och som måste ersättas efter träningens slut. Hur stor den proteinnedbrytningen är beror på en rad faktorer, bl a träningens längd, hur väl glykogenlagren i muskulatur och lever är fyllda, intensiteten i träningen, antalet träningspass sista tiden, när sista träningspasset genomfördes. Sista åren har man alltmer börjat förstå att det är viktigare att fokusera på att förebygga proteinnedbrytningen, antikatabolism, än att försöka reparera det som redan är skadat när skadan redan är ett faktum.

Det är inga större fel på den här texten

Personligen tror jag på att ta vassle 20-40 gr protein fördelat före och efter träningen för att maximera möjligheten till muskeltillväxt.

tjing
2013-09-14, 18:07
Varför ska man göra det?

Linjedomarn
2013-09-14, 19:16
Nu är läkarna i farten igen! Jag säger inte att man måste ha proteinpulver men har drog det lite väl hårt va.

Anders The Peak
2013-09-14, 19:57
Varför ska man göra det?

Jag antar att du ställer frågan till mig, annars får du rätta mig. Jag personligen tror fullt och fast på att lättillgängligt protein direkt i anslutning till träningspasset gör att kroppen kan tillgodogöra sig träningsinsatsen på ett betydligt bättre sätt jämfört med inget alls.

Nebuchadnezzar
2013-09-14, 20:44
Uträkningen och dess premisser är väldigt goofy men i stort landar det likväl i vettiga slutsatser.

Nu är läkarna i farten igen! Jag säger inte att man måste ha proteinpulver men har drog det lite väl hårt va.

läkar jävlar

Sniggel
2013-09-19, 15:59
Visst behöver man inte öka sitt proteinintag för att bygga muskler fort. Injicera testosteron och stäng av myostatinproduktionen och det kommer att läggas på muskler i rasande fart även vid oförändrat proteinintag.
Att protein finns tillgängligt och kan byggas in betyder inte att det faktiskt gör det.
Med den logiken så borde alla som höjer sitt fettintag med 25g fett om dagen lägga på sig 9 kg fett om året.