handdator

Visa fullständig version : Schemakritik!


emmzan
2004-02-28, 15:25
Har massor att göra men ingen motivation så jag trackar alla på internet istället :D Vill gärna ha massa kritik på mitt träningsschema!
håll till godo:

Dag 1: Rygg/biceps
*Chins, assisterade 3x max (runt 10 reps)
*Sittande enarmsrodd davidmaskin: Ca 5x5
*Sittande kabelrodd: 3x8
*Marklyft: 5x5
*Ryggresningar rullande med viktskiva: 3-4xmax (15-20 reps)
*Bicepscurl kabelmaskin 5x10 ca
Roddarna blir lite som jag känner för i regel, ibland ingen kabelrodd och bara enarmsrodd, och ibland båda delarna. Är jag pigg blir det fler set på marklyften!

Dag 2: Axlar/triceps
*Pressar bakom nacken 5x5
*Sidolyft i kabel en i taget: 4x10
*Smalbänk: 5x5
*Pushdown: 3x8-10
*Mage: Cablecrunches + ngn mer övning

Dag3: Ben
*Benpress: 6x5
*Raka mark: 5x5
(*Benspark (om ork) 3x8* Lårcurl (om ork) 3x8)
*Vadpress: 5x8
*Omvända ryggresningar: 4x10
Lägger här även till teknikträning för knäböjen!! Set och reps i benpressen och rakmarken beror lite på hur det känns och hur pigg jag är. Kör jag knäböjsteknik först blir det lite mindre pressar.

Dag 5: Bröst
*Bänkpress: 5-10 set repsantal från 1-8
*Sneda hantelpressar: 3x5 el dyl
*Mage: Cablecrunches, bålvrid el dyl
Kommer troligtvis att variera från att köra ovanstående bröstpass, med att köra Bänkpress 5x5 och sen lite flera sneda pressar.

Kondition: Löpband intervaller, roddmaskin eller dylikt 15-20 min efter Axlar/triceps samt efter bröstpasset. Målet är väl egentligen bara att fortsätta öka i styrka --> att köra en 50 i bänk, 90i mark och iaf över 60 i snygga böjar framåt maj vore toppen!!

Droog
2004-02-28, 15:35
Du måste väl lägga in böj om du vill bli bra i böj? Inte bara teknikträning. :D

Ryggresningar känns onödigt och disco då du kör både mark och raka mark. Vad är omvända ryggresningar - sittups?

Annars tycker jag det ser kanon ut. En split med bröst/axlar och armar för sig skulle ju också kunna funka om du känner att armarna bör prioriteras, eller om det blir segt att avsluta med biceps/triceps på de andra dagarna.

emmzan
2004-02-28, 15:38
Originally posted by Droog
Du måste väl lägga in böj om du vill bli bra i böj? Inte bara teknikträning. :D
Ryggresningar känns onödigt och disco då du kör både mark och raka mark. Vad är omvända ryggresningar - sittups?


Jo, böj är bra! Men som det är nu saknar jag styrka i vissa delar som gör att böjarna blir allt annat än snygga. Fäller ryggen rejält och det ser inte bra ut för fem öre. Tänkte därför under en period nästan uteslutande satsa på att öka benstyrkan och bålstyrkan och under tiden bara köra teknik i böjen tills det börjar fungera.

Omvända ryggresningar: Ligger på mage på en dyna (speciell maskin eller plint) och lyfter mhj korsryggen upp benen så de är parallellt med övriga kroppen. Kör den med vikt, grymt bra för korsryggen.

Jorgen
2004-02-28, 15:44
Håller med Droog om korsryggsträningen. Kör du både mark och raka mark så bör det inte behövs någon seperat träning för korsryggen. Varför biceps i kabel förresten?

//Jörgen

emmzan
2004-02-28, 15:50
Jag kör marklyft med ganska raka ben och tycker att jag inte får med riktigt hela kors- och ländryggen med bara marken.
Ryggresningarna med rejält rullande rygg och omvända ryggresningar känns som de kompletterar marklyften. Har dessutom haft problem med tekniken i marklyften och har därför inte kunnat köra speciellt tungt.

Bicepscurl i kabel..
Huvudanledningen är att jag är rätt slut vid slutet av ryggpassen. Har inte riktigt motivation eller ork att ställa mig och "slita" med en skivstång och började köra med kablar mest på kul och insåg att jag gillade övningen. Tycker att biceps får mkt stryk ffa av chinsen men även i roddövningarna och att de inte behöver tokstraffas därför.

Har biceps på ryggdagen eftersom chinsen ger mig rejäl träningsvärk i biceps och därför vill jag inte ha det på annan dag.

Tricklev
2004-02-28, 15:50
Inga underarmar?

ts ts när jag får tjej ska jag visa henne undret med grippers o pinch styrka.

emmzan
2004-02-28, 15:54
Originally posted by Tricklev
Inga underarmar?

ts ts när jag får tjej ska jag visa henne undret med grippers o pinch styrka.

Hmmm jag kör iofs chinsen med remmar men det anser jag som klen men tung tjej vara tillåtet :D Resten kör jag utan remmar och tunga marklyft ger även rejäl greppträning!
När jag har mindre i skolan och kör lite mindre set och övningar kommer nog greppträningen återkomma igen. minns den ljuva tiden då vi lassade på stången i smithmaskinen och z_bumbi stod och tog tid hur länge jag kunde hålla stången :D

Tricklev
2004-02-28, 16:01
Originally posted by emmzan


Hmmm jag kör iofs chinsen med remmar men det anser jag som klen men tung tjej vara tillåtet :D Resten kör jag utan remmar och tunga marklyft ger även rejäl greppträning!
När jag har mindre i skolan och kör lite mindre set och övningar kommer nog greppträningen återkomma igen. minns den ljuva tiden då vi lassade på stången i smithmaskinen och z_bumbi stod och tog tid hur länge jag kunde hålla stången :D


mah bäst för dig att den kommer upp igen efter skolan då :smokin:

Danzig
2004-02-28, 17:05
Eftersom det finns så många faktorer, såväl genetiska, mentala samt praktiska som styr över vad som är det optimala/lämpliga upplägget för en person är det mer eller mindre meningslöst att kommentera detaljer för någon man inte känner.

Dock kan man alltid föra principiella och allmänna disskutioner.

När det gäller det schema du presenterar här är min första generella bedömningen att volymen förmodligen är för hög.

Förövrigt rekommenderar jag dig att sätta dig in i styrketräningens grundläggande principer för hur ett träningsupplägg bör konstrueras och justeras med hänsyn till dina förutsättningar och målsättning.

Med tanke på din fråga misstänker jag att du (som mänga andra) inte är medveten om ovan nämnda principer.

z_bumbi
2004-02-28, 17:18
Originally posted by Danzig
Förövrigt rekommenderar jag dig att sätta dig in i styrketräningens grundläggande principer för hur ett träningsupplägg bör konstrueras och justeras med hänsyn till dina förutsättningar och målsättning.

Med tanke på din fråga misstänker jag att du (som mänga andra) inte är medveten om ovan nämnda principer.

Vilka är då dessa principer? Du får det att låta så självklart..

Danzig
2004-02-28, 17:41
De är:

1. Intensitet
2. Volym
3. Frekvens
4. (over)Load
5. SAID (Specific Adaptions to Imposed Demands)
6. GAS (General Adaption Syndrome)
7. Individualism
8. Diminishing returns

Droog
2004-02-28, 17:53
Vad sött! Vilken hemsida/bok har du hämtat det där ifrån?

Tricklev
2004-02-28, 18:00
Originally posted by Droog
Vad sött! Vilken hemsida/bok har du hämtat det där ifrån?

hah fan va alla börjar mobba så fort det komemr nån ny kille o säger någonting:nono:

Droog
2004-02-28, 18:03
Här mobbas inte, jag vill veta var han fått det från. Lite sarkasmer får man tåla om man "misstänker att många inte är medvetna om dessa principer".

emmzan
2004-02-28, 18:26
Originally posted by Danzig
Eftersom det finns så många faktorer, såväl genetiska, mentala samt praktiska som styr över vad som är det optimala/lämpliga upplägget för en person är det mer eller mindre meningslöst att kommentera detaljer för någon man inte känner.

Dock kan man alltid föra principiella och allmänna disskutioner.

När det gäller det schema du presenterar här är min första generella bedömningen att volymen förmodligen är för hög.

Förövrigt rekommenderar jag dig att sätta dig in i styrketräningens grundläggande principer för hur ett träningsupplägg bör konstrueras och justeras med hänsyn till dina förutsättningar och målsättning.

Med tanke på din fråga misstänker jag att du (som mänga andra) inte är medveten om ovan nämnda principer.

De kommentarer jag ber om är inte detaljkommentarer utan snarare kommentarer om upplägget i stort. Jag tror inte att en förändring av en detalj här och där kommer göra så stor skillnad i slutänden utan resultaten kommer om man tränar seriöst och samtidigt äter bra.

Vet inte riktigt varför de grundläggande principerna är så viktiga och hur jag ska anpassa dem till mitt mål och upplägg.

Jag är liten och klen och vill bli stor och stark som alla andra på detta forumet!

Danzig
2004-02-29, 10:23
Gällande detaljer och kommentarer i stort så disskuteras det mycket oväsentligheter över huvud taget när det gäller styrketräning, istället för att disskutera grundläggande fakta med vilken kunskap man sedan kan forma sin egen träning efter sin individualitet. Detta forumet samt din fråga är inget undantag.

Förövrigt är inte att träna seriöst samma som att träna korrekt. För "resultat" räcker kanske ambition, men för optimala resultat behövs kunskap. Kunskap skall heller inte förväxlas med "erfarenhet". Det spelar ingen roll hur många timmar man spenderar på gymet, man blir inte mer insatt i exempelvis stressfysiologi för det.

Principerna för (styrke)träning är viktiga att känna till för att kunna skapa och justera ett optimalt träningsprogram.

Jag hoppas inte du uppfattar detta som något påhopp eller personlig kritik. Jag önskar bara starta en meningsfull dialog.

z_bumbi
2004-02-29, 13:37
Danzig: Gällande detaljer och kommentarer i stort så disskuteras det mycket oväsentligheter över huvud taget när det gäller styrketräning, istället för att disskutera grundläggande fakta med vilken kunskap man sedan kan forma sin egen träning efter sin individualitet

Konkreta exempel kanske?

z_bumbi
2004-02-29, 19:58
På begäran så..

Dag 1: Rygg/biceps
*Chins, assisterade 3x max (runt 10 reps)
10? Så få gör du väl inte? Med maskin så kör 5, 5, 10
*Sittande enarmsrodd davidmaskin: Ca 3x5
*Sittande kabelrodd: 3x8
*Marklyft: 5x5
*Ryggresningar rullande med viktskiva: 3xmax (15-20 reps)
*Bicepscurl kabelmaskin 4x10
Roddarna blir lite som jag känner för i regel, ibland ingen kabelrodd och bara enarmsrodd, och ibland båda delarna. Är jag pigg blir det i alla fall inte fler set på marklyften!

Två träningsperioder till på nuvarande upplägg och sen 5,4,3, 3, 3 i marken, gärna ett pass då och då där marken ligger först även fast du hatar det.

Dag 2: Axlar/triceps
*Pressar bakom nacken 5x5
*Sidolyft i kabel en i taget: 4x10
Baksida?
*Smalbänk: 5x5
*Pushdown: 3x8-10 [Alt Tricepspress]
*Mage: Cablecrunches + ngn mer övning
wtf? *Rotatorcuff, minst två övningar

Dag3: Ben
*Benpress: 5x5
Innan raka marken ska den här ligga Lägger här även till teknikträning för knäböjen!! Set och reps i benpressen och rakmarken beror lite på hur det känns och hur pigg jag är. Kör jag knäböjsteknik först blir det lite mindre pressar.
*Raka mark: 4x5
*Lårcurl (om ork) 2x8)
*Vadpress: 5x8
*Omvända ryggresningar: 2x10

Dag 3 alternativ.. kör två perioder till på det ovan, sen sänker du repsen i benpressarna till 5*3, lägg även in böjen först då och se hur det funkar med den nya styrkan i låren. Straffa skivstången!

Dag 5: Bröst
*Bänkpress: 5-10 set repsantal från 1-8
Inte 10 set.. max 6 om du dessutom ska köra sneda pressar. Inga sneda så är 10 godkänt.
*Sneda hantelpressar: 3x5 el dyl
*Mage: Cablecrunches, bålvrid el dyl
Kommer troligtvis att variera från att köra ovanstående bröstpass, med att köra Bänkpress 5x5 och sen lite flera sneda pressar. Ett set mer max.

Kondition: Löpband intervaller, roddmaskin eller dylikt 15-20 min efter Axlar/triceps samt efter bröstpasset. Målet är väl egentligen bara att fortsätta öka i styrka --> att köra en 50 i bänk, 90i mark och iaf över 60 i snygga böjar framåt maj vore toppen!!

55 bänk, 95-100 mark, 60 snygga böjar men du ska fan få upp 70!

:love:

emmzan
2004-02-29, 20:36
Varför anar jag en viss skepticism mot mina många set och en kraftig neddragning av dessa...

Iofs är det bättre att jag riktar in mig på färre set och då blir det inte katastrof-många om jag "råkar" flippa ut :D

Hade glömt att skriva ner rotatorcuff och baksida axel...


VIKTERNA SKA STRAFFAS!!!

Shadow Warrior
2004-02-29, 21:45
Originally posted by emmzan
Varför anar jag en viss skepticism mot mina många set och en kraftig neddragning av dessa...

Iofs är det bättre att jag riktar in mig på färre set och då blir det inte katastrof-många om jag "råkar" flippa ut :D

Hade glömt att skriva ner rotatorcuff och baksida axel...


VIKTERNA SKA STRAFFAS!!!

Man ska vara döende efter varje träningspass och frukta sitt nästa!

(kom ihåg att sätta citat tecken på det när ni skriver/säger det någonstans, det är mitt påfynd alltså coprightat till mej :D )

För övrigt så är det bättre att träna för lite än för mycket... jag tycker du tränar för mycket nu....

emmzan
2004-02-29, 21:46
Målsättningen är att antingen köra en dag, vila en, eller köra 2dgr vila 2 osv...

Dvs köra igenom kroppen på 8 dgr eller mer beroende på hur tungt jag kör.

Shadow Warrior
2004-02-29, 21:48
Originally posted by emmzan
Målsättningen är att antingen köra en dag, vila en, eller köra 2dgr vila 2 osv...

Dvs köra igenom kroppen på 8 dgr eller mer beroende på hur tungt jag kör.

Jag tränar ALLDRIG mer än 3ggr i veckan....

emmzan
2004-02-29, 21:49
Kör jag en dagars vila mellan varje pass blir det 3 el 4 träningspass ja!

Med tanke på att King Grub hjärtligt förespråkar sitt schema med 5 träningsdagar/v så finns det ju oändligt antal upplägg...

Allan
2004-02-29, 21:51
Originally posted by Shadow Warrior


Jag tränar ALLDRIG mer än 3ggr i veckan....

Ursäkta att jag säger det...men vad trist!

allan

Karl_alfred
2004-02-29, 21:55
Originally posted by Allan


Ursäkta att jag säger det...men vad trist!

allan

håller fullständigt med. ser ingen mening med det heller.

Shadow Warrior
2004-02-29, 22:03
För att få optimala resultat måste man träna mindre än vad man vill. Däremot finner jag HIT träningen mycket kul eftersom det fungerar så bra så jag blir inte deppig bara föra tt jag tränar "lite".

Shadow Warrior
2004-02-29, 22:05
Originally posted by Karl_alfred


håller fullständigt med. ser ingen mening med det heller.

Jag tycker du utrycker dej lite roligt Karl_Alfred... jag menar.. själklart förstår du och Grub varför jag tränar som jag gör, det som skiljer oss åt är ju att ni tror att man inte behöver så mycket återhämtning som jag tror/vet att man behöver...

Jorgen
2004-02-29, 22:05
Originally posted by Shadow Warrior
För att få optimala resultat måste man träna mindre än vad man vill.
Bullshit.

//Jörgen

Shadow Warrior
2004-02-29, 22:05
Originally posted by Jorgen

Bullshit.

//Jörgen

Bra oneliner! :thumbup:

Karl_alfred
2004-02-29, 22:06
vad grundar du detta med optimala resultat på? Ursäkta men är de de där löjliga mentzer principerna igen?

Shadow Warrior
2004-02-29, 22:13
Originally posted by Karl_alfred
vad grundar du detta med optimala resultat på? Ursäkta men är de de där löjliga mentzer principerna igen?

Det jag menade var att om man har ett brinnande intresse för träningen och är mycket fokuserad under en period så blir det lätt att man tränar för mycket just för att man inte kan hålla sej bort från gymmet. Detta är givetvis inte gynnsamt, det håller du nog med om också.... sen så är det upp till var och än och avgöra vad som är för mycket och vad som är optimalt.

Jorgen
2004-02-29, 22:14
Originally posted by Shadow Warrior
Bra oneliner! :thumbup:
Tack. Det finns inte mycket mer att säga om ett sådant uttalande.
Du "vet" väldigt mycket. Tex hur man tränar "optimalt", det är det minsann inte många som vet. Det roliga är att det finns m a s s o r av människor som inte tränar så som du "vet" är optimalt och som får jättebra resultat. Nu kommer du ju givetvis att skylla på dina dåliga gener och deras supergener, ja och så dopar dom sig ju också, allihopa. :rolleyes:

//Jörgen

Karl_alfred
2004-02-29, 22:14
ser dock inga problem med 4-5 dagars träning i veckan. Men går man över mot 7 så kanske det bli för mycket. Men 3 är bara löjligt lite.

Shadow Warrior
2004-02-29, 22:17
hehe... när jag jobbar tränar jag vanligtvis bara 2ggr i veckan.... inte för att jag är slapp utan därför att jag anpassar träningen efter återhämtningen, för optimala resultat! :D

Karl_alfred
2004-02-29, 22:20
visst ska man vila mer om man arbetar med tunga lyft mm. Men varför rekomenderar du denna låga volym för alla?

Shadow Warrior
2004-02-29, 22:32
Originally posted by Karl_alfred
visst ska man vila mer om man arbetar med tunga lyft mm. Men varför rekomenderar du denna låga volym för alla?

Jag rekomenderar inte alla att träna "lite" däremot motsätter jag mej direkt när någon säger att denne tränar 5ggr i veckan för det är för mycket för dom flesta. Jag tror inte du har några supergener för den delen? Så varför träna som dom som har?

Om man inte tränar så hårt kan man givetvis träna offtare men det är ju inte rellevant i min värld i alla fall... tränar man med endast lågreps och explosiva reps kan man träna offtare, för tar man bort/minskar den negativa fasen så återhämtar man sej snabbare.

Sen så ogillar jag utrycket tungt eftersom det snarare är som så att man måste vila mer ju intensivare man tränar. Intensiviteten är inte något individuellt, ialalfall inte till den grad "tungt" är....

Karl_alfred
2004-02-29, 22:40
Originally posted by Shadow Warrior

Jag rekomenderar inte alla att träna "lite" däremot motsätter jag mej direkt när någon säger att denne tränar 5ggr i veckan för det är för mycket för dom flesta. Jag tror inte du har några supergener för den delen? Så varför träna som dom som har?
förmodligen har jag inga supergener det stämmer nog väldigt bra. Jag tränar heller inte 30 set per muskel, utan 9-12 set. Tränar styrka 4 gånger + 2 konditionspass i veckan och det funkar hur bra som helst. Känner mig inte på något sätt sliten. Så jag ser absolut ingen anledning varför man ska träna så lite som dig.

Om man inte tränar så hårt kan man givetvis träna offtare men det är ju inte rellevant i min värld i alla fall... tränar man med endast lågreps och explosiva reps kan man träna offtare, för tar man bort/minskar den negativa fasen så återhämtar man sej snabbare.
Jag tränar så hårt jag kan skulle jag tro. Blandar lågrep med lite fler reps. Å håller emot på vägen ned och så, även om detta inte är till någon överdirft. För det ser jag heller ingen anledning till.

Sen så ogillar jag utrycket tungt eftersom det snarare är som så att man måste vila mer ju intensivare man tränar. Intensiviteten är inte något individuellt, ialalfall inte till den grad "tungt" är....

Shadow Warrior
2004-02-29, 22:47
Originally posted by Karl_alfred


Bra att tänka på är att även om man ökar i styrka så kan ökningaran vara sämre och mindre frekventa än vad dom skulel kunna.

Att du tränar intensivt är ju en fördel som sagt ;) Du kan ju förstå att även jag jag kör jävligt intensivt, sepciellt i förhållande till volymen....

Karl_alfred
2004-02-29, 22:51
tror inte att de skulle vara så mycket bättre med lågvolym. dessutom tycker jag att det är kul att träna, att bara träna någon gång i veckan skulle göra mig galen. Har problem nu de 3 dar i veckan jag inte tränar.

Shadow Warrior
2004-02-29, 22:55
Originally posted by Karl_alfred
tror inte att de skulle vara så mycket bättre med lågvolym. dessutom tycker jag att det är kul att träna, att bara träna någon gång i veckan skulle göra mig galen. Har problem nu de 3 dar i veckan jag inte tränar.

Jag förstår dej... jag hade samma kännsla förut för flera år sedan med och varje gång jag försökte mej på lågvolym så sa min kompisar alltid "det där funkar ju inte!" "du tränar ju inte hårt" "du blir ju bara fet av den där träningen..."

Dom senaste åren har jag dock bara skött mej själv och inte bytt mej ett skvatt vad andra tyck och tänkte, nu gilla jag verkligen kännslan av mina korta intensiva pass, och när jag går ut från gymmet så tänker jag på alla som stannar kvar där ännu en timme, så småskrattar man lite för sej själv :D

Karl_alfred
2004-02-29, 22:59
vad är det för fel att träna en timme? jag kör ungefär så länge, men skulle gärna stanna i flera timmar :D

jag har inga kompisar som berättar hur jag ska köra heller. tränar alltid själv.

Shadow Warrior
2004-02-29, 23:03
Originally posted by Karl_alfred
vad är det för fel att träna en timme? jag kör ungefär så länge, men skulle gärna stanna i flera timmar :D

jag har inga kompisar som berättar hur jag ska köra heller. tränar alltid själv.

Tränar man en timme tränar man med högvolym och gör av med mycket energi och ökar återhämtningstiden i förhållande till intensiteten.

Mina pass tar 20min.

Karl_alfred
2004-02-29, 23:05
Originally posted by Shadow Warrior


Tränar man en timme tränar man med högvolym och gör av med mycket energi och ökar återhämtningstiden i förhållande till intensiteten.

Mina pass tar 20min.

fy fasen vad tråkigt att träna så lite. Men du kanske inte gillar att träna och då förstår jag inte äns varför man gör det.

Shadow Warrior
2004-02-29, 23:11
Originally posted by Karl_alfred


fy fasen vad tråkigt att träna så lite. Men du kanske inte gillar att träna och då förstår jag inte äns varför man gör det.

Det fungerar och det är det ultimata "ta er i arslet" till alla i gymmet när man drar därifrån efter 20min :D

z_bumbi
2004-02-29, 23:13
Originally posted by Shadow Warrior


Tränar man en timme tränar man med högvolym och gör av med mycket energi och ökar återhämtningstiden i förhållande till intensiteten.

Mina pass tar 20min.

Du gör av med ca 7-9 kcal/minut när du styrketränar, har du dålig aptit?

Och enligt dig så kört ju inte högsetare (Vad fan det nu är) så hårt eftersom de inte kan klara av det med den höga volymen så hur går det ihop att deras återhämtnning blir så mycket större?

Karl_alfred
2004-02-29, 23:13
ok gör som du vill. men jag skulle rekomendera dig att hitta något annat som är av ditt intresse

Shadow Warrior
2004-02-29, 23:15
Tänkte bara tacka Karl_Alfred och er andra för kvällens livliga diskusioner! Det är tur att man har kollo när man är arbetslös!
Nu är det dags att sova.. jag tillåter inte mej själv att vara vaken längre än 24.00.

Shadow Warrior
2004-02-29, 23:16
Originally posted by Karl_alfred
ok gör som du vill. men jag skulle rekomendera dig att hitta något annat som är av ditt intresse

Men det är ju därför jag jobbar som tv-spelsskribent :D

Karl_alfred
2004-02-29, 23:18
Originally posted by Shadow Warrior


Men det är ju därför jag jobbar som tv-spelsskribent :D

å det tar så mycket på dina krafter att du bara kan träna 2 gånger i veckan?:D

Karl_alfred
2004-02-29, 23:20
Originally posted by Shadow Warrior
Tänkte bara tacka Karl_Alfred och er andra för kvällens livliga diskusioner! Det är tur att man har kollo när man är arbetslös!
Nu är det dags att sova.. jag tillåter inte mej själv att vara vaken längre än 24.00.

tack så mycket. ett till tips är att ta lite lättare på saker och ting i din vardag och inte vara så styrd av tvångsrutiner:thumbup:

Shadow Warrior
2004-03-01, 09:15
Originally posted by Karl_alfred


å det tar så mycket på dina krafter att du bara kan träna 2 gånger i veckan?:D

ehh.. alltså mitt primära jobb är som målare, skribent jobbet är året runt men kräver bara någon timme av min tid per vecka :D

Danzig
2004-03-14, 10:42
Originally posted by z_bumbi
Danzig: Gällande detaljer och kommentarer i stort så disskuteras det mycket oväsentligheter över huvud taget när det gäller styrketräning, istället för att disskutera grundläggande fakta med vilken kunskap man sedan kan forma sin egen träning efter sin individualitet

Konkreta exempel kanske?

Bättre sent än aldrig, här kommer svar:

Oväsentligheter:
- Huruvida konkreta träningsupplägg är bra eller dåliga.
- Vilken som är den bästa av olika träningsmetoder
- Hur många set som är bäst
- Hur många reps som är bäst
- "Funktionell styrka"
- Instinktiv träning, vad som "känns" bäst
...och så vidare

Väsentligheter:
Intensitetens identitet och realtion till övriga träningsprinciper
Volymens identitet och realtion till övriga träningsprinciper
Frekvensens identitet och realtion till övriga träningsprinciper
Time Under Tension (TUT)
Repstempo
Set-variabler och vilket syfte de fyller
Vad skiljer bra övningar från dåliga
Hur man gör mindre bra övningar bättre
Kopplingen mellan styrke- och massaökningar
"Overreaching"
...och så vidare

emmzan
2004-03-14, 11:20
Intensitetens identitet och realtion till övriga träningsprinciper
Volymens identitet och realtion till övriga träningsprinciper
Frekvensens identitet och realtion till övriga träningsprinciper

Om någon av dom har en identitetskris vad gör man då?

Tror inte jag förstår hur diskussioner av de saker du nämnde kommer att kunna leda fram till att jag får ihop ett bättre träningsprogram?

JAM
2004-03-14, 15:56
Originally posted by emmzan
Dag 2: Axlar/triceps
*Pressar bakom nacken 5x5Jag är lite förvånad över att ingen annan påpekat det, men i den här tråden (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=15890) kom vi väl fram till att pressar bakom nacken inte var så värst hälsosamt, till skillnad från dragövningar som latsdrag... Eller?

Originally posted by Arne Persson in [http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=15890]
Som tämligen sakkunnig inom anatomi och osteologi (hör och häpna), så vågar jag påstå att du inte alls får någon farlig belastning eller inklämning på den nämnda (coola);) bursan eller de övriga strukturerna under strukturerna under det osteofibrösa taket dvs acromion och Lig. coracoacromiale när stången befinner sig bakom nacken. Då har ju kontakten mellan överarm och ovan skulderbladet lämnat varandra för länge sedan. Vid utsträcket däremot så har du din kontakt men då spelar det ju knappast någon roll om du kör framför eller bakom nacken. Eller hur?

När det gäller press bakom nacken så är det en helt annan sak. Då kan det bli stora belastningar spec. på M. supraspinatus eftersom man i detta fall pressar upp vikten.

emmzan
2004-03-14, 16:29
Jag har aldrig fått problem av mina bakomnacken-pressar. Däremot får jag en väldigt stor svank (klart obra) när jag kör vanliga militärpressar framför huvudet och risken är mkt större att jag fuskar genom att hjälpa till något med benen.

Danzig
2004-03-15, 20:48
Naturligtvis inte om du inte känner till deras identitet och relation till varandra.

Eftersom ingen är speciellt frågvis på ett konstruktivt sätt är det väl upp till mig att lägga upp mer detaljerad information som kan ge upphov till följdfrågor och disskution.

Jag har dock inte så mycket tid över till något sådant men förr eller senare kommer det nog.

z_bumbi
2004-03-15, 21:13
Originally posted by Danzig
Naturligtvis inte om du inte känner till deras identitet och relation till varandra.

Eftersom ingen är speciellt frågvis på ett konstruktivt sätt är det väl upp till mig att lägga upp mer detaljerad information som kan ge upphov till följdfrågor och disskution.

Jag har dock inte så mycket tid över till något sådant men förr eller senare kommer det nog.

Vill du ha frågor så kanske det underlättar om jag översätter vad du har skrivit till begripligt träningspråk?

Du tycker man ska individanpassa träningsprogramet utefter målsättning samt efter tidigare resultat. Volym, intensitet samt vissa andra parametrar bör vägas in.

Svårare är det inte utom att det är det som varenda tränare i hela världen försöker få till och ingen lyckas fullt ut.

Danzig
2004-03-17, 20:26
Originally posted by z_bumbi


Vill du ha frågor så kanske det underlättar om jag översätter vad du har skrivit till begripligt träningspråk?

Du tycker man ska individanpassa träningsprogramet utefter målsättning samt efter tidigare resultat. Volym, intensitet samt vissa andra parametrar bör vägas in.

Svårare är det inte utom att det är det som varenda tränare i hela världen försöker få till och ingen lyckas fullt ut.

Alla som tränar/konstruerar ett träningsprogram hanterar principerna för träning automatiskt eftersom träning inte kan existera utan dem. Så på så sett var det mer "självklart" än du försökte upplysa mig om.

Problemet är att denna hantering/reglering sker i blindo helt utan kuskap eller hänsyn till principernas identitet eller relation till varandra.

Om det är nån som skall anklaga andra för att vara obegripliga så är det jag, sådeså.

RobbeliRobban
2004-03-17, 20:47
Originally posted by emmzan
Jag har aldrig fått problem av mina bakomnacken-pressar. Däremot får jag en väldigt stor svank (klart obra) när jag kör vanliga militärpressar framför huvudet och risken är mkt större att jag fuskar genom att hjälpa till något med benen.

Du har ju missat hela poängen med militärpressar framför, du skall skjuta på med benen, ha lite svank för att försöka koppla in bröstet i pressen, på så sätt kan du hantera fruktansvärt mycket mer vikt, klart bättre övning på det sättet.

Klein
2004-03-17, 22:31
Måste bara påpeka att den optimala träningsfrekvensen för byggande beror på hur utvecklad/träningsvan din kropp är. En muskulös gymräv behöver träna väldigt sällan för att öka medan en rookie måste träna tämligen ofta för att komma nån vart. Det handlar om att ta sig förbi vissa spärrar varpå kroppen kommer att fungera annorlunda.

emmzan
2004-03-18, 11:44
Originally posted by RobbeliRobban


Du har ju missat hela poängen med militärpressar framför, du skall skjuta på med benen, ha lite svank för att försöka koppla in bröstet i pressen, på så sätt kan du hantera fruktansvärt mycket mer vikt, klart bättre övning på det sättet.

Det du beskriver låter mer som pushpressar än militärpressar då min bild av militärpress är att man icke hjälper till med ben!

Jag får dessutom väldigt stor svank i det läget och undviker gärna att dra in framsida axel och bröst mer än nödvändigt.

z_bumbi
2004-03-18, 13:08
Originally posted by Danzig
Problemet är att denna hantering/reglering sker i blindo helt utan kuskap eller hänsyn till principernas identitet eller relation till varandra.

Om det är nån som skall anklaga andra för att vara obegripliga så är det jag, sådeså.

Förklara vad du menar då?
Det du skriver är ju inget som någon kan använda utan att veta vad den bok som du hittat uttrycken i menar med varje specifikt användande av en term...

Upplys oss andra nu!