handdator

Visa fullständig version : Vad behövs?


marcuus
2013-06-01, 11:59
Hejhej är en grabb på 16år, jag har tränat i ett år nu.

jag vet att man inte ska hänga upp sig på kosttillskott och tänka mycket på maten och det gör jag, men eftersom jag går i skolan har jag inte så mycket till val när maten serveras och likadant hemma vi äter inte kött/fisk/kyckling varje dag..

Just nu tar jag kreatin och whey 80 och det är slut snart så behöver köpa nytt har antingen funderat på

*Kreatin
*Aminosyror
*Kasein på kvällen

eller köra som jag gjort tidigare?

Vad skulle ni rekommendera eller har ni några andra förslag?

mitt mål är såklart att få volym och bli så stark som möjligt

mvh marcus :)

King Grub
2013-06-01, 12:58
Svårt att säga om du "behöver" extra protein när du inte skriver hur mycket protein du får i dig ändå.

Kreatin är ett bra val att fortsätta med.

Blindguard1
2013-06-01, 13:07
Kreatin är något som alltid är fint, vassle är ju bra för att trycka upp proteinintaget om man inte får in det via mat, brukar alltid ta vassle efter träning när jag ligger i deff, EAA är något som är bra, helst innan träning, kasein på kvällen är ju bra men du kan lika gärna äta ett litet mål innan du lägger dig. Men ja, själv tar jag EAA, kreatin, vassle, kasein, sen ZMA för sömnens skull och har fått lite mer ork av det.

King Grub
2013-06-01, 13:09
EAA är något som är bra, helst innan träning

Det är inte säkert att ett intag innan träning har någon effekt alls.

Blindguard1
2013-06-01, 21:41
Det är inte säkert att ett intag innan träning har någon effekt alls.

Okej, har för mig att jag har läst en studie om det, i så fall ber jag om ursäkt och TS kan ignorera det, men EAA är fortfarande något som är bra, kanske inte just innan träning, men i övrigt.

Spacedogg
2013-06-01, 22:06
Mycket beror på hur din kost ser ut som de föregående har nämnt. Men har du en OK kost men inte fullständig koll kan du använda:


Kreatin monohydrat
Vassleprotein
Multivitamin och Omega 3
Koffein och (beta alanin)

Beta alaninet tycker jag dock att du kan skippa tills du har träning, kost och sömn till 100%. Koffein kan du få i dig genom kaffe innan ett pass.


Studier om du har lust att läsa!
http://www.leangains.com/2011/05/omega-3-fatty-acids-for-muscle-growth.html

http://www.jissn.com/content/4/1/6

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17136944

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16937961

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22648466

marcuus
2013-06-02, 09:50
Tack för svaren,
Jag har varit inne både på G**grossisten och MMs***ts då de de först nämnda säljer sitt ex Whey 80 som innehåller ungefär 27g/portion medans body sciene innehåller 24g/portion är det någon större skillnad för annars beställer jag från den sistnämnda för måste ha lite grymma träningskläder också? :)

Exhale_
2013-06-02, 09:59
Tack för svaren,
Jag har varit inne både på G**grossisten och MMs***ts då de de först nämnda säljer sitt ex Whey 80 som innehåller ungefär 27g/portion medans body sciene innehåller 24g/portion är det någon större skillnad för annars beställer jag från den sistnämnda för måste ha lite grymma träningskläder också? :)

Inget som gör en märkbar skillnad. Kolozzeum har också en webshop om du vill supporta forumet!

marcuus
2013-06-02, 20:18
Om jag ska köra med både vassle och EAA räcker det med att jag dricker EAA innan träning eller behöver jag dosera 3ggr/dagen?
Måste jag ta EAA på tom mage?

Wzup2u
2013-06-02, 20:46
eaa före och efter körde jag innan.
dock lagt ner alla kosttillskott nu. och tkr det funkar lika bra utan.

Kvicksilver
2013-06-03, 12:32
Om jag ska köra med både vassle och EAA räcker det med att jag dricker EAA innan träning eller behöver jag dosera 3ggr/dagen?
Måste jag ta EAA på tom mage?

Kör enbart med vassle under bulk det räcker. Oroar du dig för energiinehållet i vasslet under deff... gå över till EAA.
För de flesta handlar det i slutändan om att få i sig tillräckligt med protein per dag (ca 2g/kkv). Lyckas man inte få i sig tillräckligt via maten så är ett tilskott bra och då räcker det gott med ett billigt vassle.

Mollestam
2013-06-03, 16:08
Kreatin (om du nu svarar på det), multivitamin och vassle är väl de kosttillskotten som jag håller högst.

tjing
2013-06-03, 17:30
Det beror väl ändå helt på vad multivitaminen innehåller.

marcuus
2013-06-03, 20:57
skippar nog aminosyrorna eftersom de finns endel i whey-80, Gymgrossi***n har ett erbjudande av whey-80 4kg och då får man med en extra produkt, kan någon erfaren ge tips om vad jag ska välja för extra produkt för mest muskelökning?

antingen:
Omega 3
Anabolic ZMA
Vitamin D3
Ripped pro

eller borde jag köpa BCAA eller EAA så jag kan variera emellan proteinpulver och aminosyror?

mvh marcus!! :)

Baronpanda
2013-06-03, 22:08
Omega.
D vitamin behövs inte nu på sommaren!
Ut o stek i solen bara!

Blindguard1
2013-06-03, 23:02
Det är inte säkert att ett intag innan träning har någon effekt alls.

Tänkte lite på det där... http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561 stämmer inte infon som kommit från studier där i så fall?

Blindguard1
2013-06-03, 23:04
skippar nog aminosyrorna eftersom de finns endel i whey-80, Gymgrossi***n har ett erbjudande av whey-80 4kg och då får man med en extra produkt, kan någon erfaren ge tips om vad jag ska välja för extra produkt för mest muskelökning?

antingen:
Omega 3
Anabolic ZMA
Vitamin D3
Ripped pro

eller borde jag köpa BCAA eller EAA så jag kan variera emellan proteinpulver och aminosyror?

mvh marcus!! :)
ZMA gillar jag starkt, en favorit.

Beemel
2013-06-04, 06:38
skippar nog aminosyrorna eftersom de finns endel i whey-80, Gymgrossi***n har ett erbjudande av whey-80 4kg och då får man med en extra produkt, kan någon erfaren ge tips om vad jag ska välja för extra produkt för mest muskelökning?

antingen:
Omega 3
Anabolic ZMA
Vitamin D3
Ripped pro

eller borde jag köpa BCAA eller EAA så jag kan variera emellan proteinpulver och aminosyror?

mvh marcus!! :)

Jag skulle nog välja omega-3 eller ZMA

Omega-3 om man inte äter tillräckligt med fet fisk.

ZMA är rätt nice för sömnen för min del så den har ju fördelar där. Tror inte den hjälper att bygga muskler, men då sömnen är en viktig del för träningen så är den ändå befogad.

Vitamin D är bra vintertid, på sommaren är solen en bra mycket bättre källa.

Ripped Pro, ingen aning, men generellt brukar alla sådana produkter vara bara meningslöst skit. Billigare och bättre att köpa koffeintabletter. Framförallt så känns det som om "Ripped" handlar mer om fettförbränning/viktnedgång och inget av de är optimalt om man vill lägga på sig maximalt med muskler.

marcuus
2013-06-04, 06:48
då vill jag tacka för alla svar så skickar jag iväg min beställning nu! :)

King Grub
2013-06-04, 07:11
Tänkte lite på det där... http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561 stämmer inte infon som kommit från studier där i så fall?

Läs tråden till slutet.

Sparven från Minsk
2013-06-07, 09:30
Jag hade kört på kreatin, ett proteinpulver eller gainer samt multivitamintabletter. That's it.

Blindguard1
2013-06-07, 09:43
Läs tråden till slutet.

Ah, tack så mycket, med andra ord så är det slöseri med EAA, eller inte slöseri, men inte så grymt och kraftfullt som man trodde det var innan träning.