handdator

Visa fullständig version : Diskbrock eller ryggskott eller något annat?


Mags
2013-06-01, 10:39
Hej Kolozzeum :(

Häromveckan gjorde jag en massa knäböj, blev lite extra sliten i ryggen kanske, no biggie. Några dagar sedan skulle jag marklyfta och jag tror att jag krökte ryggen (var ensam)! Konstig huggande smärta i lägre ländryggen.

Efterbliven som jag är så GJORDE JAG SAMMA SAK IGEN, körde lite böj i måndags (allt var bra, har vilat under tentaveckan), och när jag markade igår (gick inte ner i vikt *facepalm*) så gjorde det ont under/efter igen. Min kompis sa att ryggen såg okej ut (fast att jag inte böjde på benen så mycket så det blev ju åt hållet stiff/romanian).

Huggande smärta när jag rör mig i vissa positioner. Promenera kan jag göra fast det gör lite ont ibland/konstig hållning. Ont att byta position när jag sover.

Hosta kan jag göra utan problem dock :)

Vad är det som pågår?

Sheogorath
2013-06-01, 10:57
Ett symtomgivande diskbråck i ländryggen ger framförallt bensmärta samt neurologiska symtom från benet eller benen. Stickningar, domningar, kraftlöshet.

Du kan ha åkt på ett ryggskott, en liten muskelbristning eller har rent av bara överansträngda muskler. Dra lärdom av dina misstag så att du inte ådrar dig någon allvarlig skada längre fram.

mangemani
2013-06-01, 11:32
har skadan redan kommit så spelar det ingen roll hur bra du håller ryggen i övningarna, spelar ingen roll hur försiktigt du kör, det blir värre och det slits ännu mer om du inte gör något åt det hela.
mer och noggrannare träning är inte lösningen, iaf inte för stunden om du nu har åkt på ett ryggskott.
uppsök läkare.

Gpajpen
2013-06-01, 11:35
Låter lite överansträngt bara. Brukar vilas bort. Kör annat och dra ner på tunga komplexa lyft ett tag.

Sheogorath
2013-06-01, 11:56
har skadan redan kommit så spelar det ingen roll hur bra du håller ryggen i övningarna, spelar ingen roll hur försiktigt du kör, det blir värre och det slits ännu mer om du inte gör något åt det hela.
mer och noggrannare träning är inte lösningen, iaf inte för stunden om du nu har åkt på ett ryggskott.
uppsök läkare.

Nej, uppsök sjukgymnast. Vad tror du en läkare kan göra? Kommer de skiktröntga hans rygg? Behöver han smärtstillande?

mangemani
2013-06-01, 12:24
Nej, uppsök sjukgymnast. Vad tror du en läkare kan göra? Kommer de skiktröntga hans rygg? Behöver han smärtstillande?

för den huggande smärtan, ja kanske då det kan bli värre.
sen är det ju alltid bra att höra en läkares och sjukgymnasts åsikter.

Tolkia
2013-06-01, 13:36
Vad är det som pågår?
Typ din egen dumhet - förmodligen den enskilt största riskfaktorn för sjukdom och skada. Du skadar dig - du tränar på skadan utan att anpassa träningen - du skadar dig lite till osv.

Jag föreslår som Sheo sjukgymnast. Du kan behöva träningsråd, dels kanske specifik träning för rygg/bål, dels råd om hur du lämpligen trappar upp. Är man inte så bra på att begränsa sig själv (been there, done that) är det klokt att ta hjälp av en utomstående. Till läkare för den här sortens problem först om du börjar tappa känseln i rumpan, inte kan gå på toaletten normalt, tappar styrseln i benen, smärtan är fullständigt ohanterlig etc. D.v.s. om och när det blir värre, inte profylaktiskt, utifall att det skulle bli värre någon gång senare.

Sitt minimalt och promenera mycket, om det inte gör så ont att du inte kan. Upprätt ställning är mycket mer skonsam för ryggen än sittställning.

Sheogorath
2013-06-01, 13:40
för den huggande smärtan, ja kanske då det kan bli värre.
sen är det ju alltid bra att höra en läkares och sjukgymnasts åsikter.

Om TS ens behöver smärtlindring ska han prova fulldos paracetamol + eventuellt en NSAID i fulldos (typ naproxen, finns receptfritt) innan han söker doktor för att få tabletter. Det finns inte en vettig läkare som förskriver morfinpreparat innan patienten grundat med detta.

Diagnostik och behandling sköts bäst av en sjukgymnast så det är en dum chansning att först gå till doktorn av den anledningen. Vid behov bör sjukgymnasten kunna ordna en snabb läkartid (om saker skulle ta en vändning där doktorns insatser kan vara av värde). Det är därför bra att söka till en enhet med flera samarbetande yrkeskategorier.

Mags
2013-06-01, 16:57
Tack kära vänner :D

Jag tror jag försöker vila bort det, struntar marklyft i några veckor, går ner till 75% om/när jag börjar igen eller nått sånt... får bli sjukgymnast då annars.

Sheogorath
2013-06-01, 17:57
Tack kära vänner :D

Jag tror jag försöker vila bort det, struntar marklyft i några veckor, går ner till 75% om/när jag börjar igen eller nått sånt... får bli sjukgymnast då annars.

Ut och gå mycket och fortsätt träna sådant där du inte håller uppe vikten med korsryggen. "Vila" är nästan aldrig bra vid ryggvärk, om du med "vila" menar sängläge. ;)

traidmill
2013-06-02, 10:11
Tack kära vänner :D

Jag tror jag försöker vila bort det, struntar marklyft i några veckor, går ner till 75% om/när jag börjar igen eller nått sånt... får bli sjukgymnast då annars.

Gå och kolla upp det först, jag har liknande problem som du och efter 7 månader är jag fortfarande inte hel. Var inte korkad och kör på som om ingenting har hänt.

mangemani
2013-06-02, 10:27
Gå och kolla upp det först, jag har liknande problem som du och efter 7 månader är jag fortfarande inte hel. Var inte korkad och kör på som om ingenting har hänt.

håller med.
åkte på min skada för typ 5 veckor sedan nu, vilade tills jag kunde gå upp och röra på mig, efter 1 vecka(då allt kändes någorlunda bra) så började man jobba och träna igen(lätt och lugnt), 1 vecka senare så låg man i samma skada igen.

Mags
2013-11-18, 10:17
Det blev ganska bra efter ett tag, men på sistone när jag börjat böja djupt kommer smärtan igen (ska försöka fixa min buttwink)... och när jag nyss la en vecka på att promenera runt i London och kolla på sevärdigheter kom det tillbaka varje dag när jag gått i en timme ungefär.

Det låter säkert jättedumt, men hur får man tag i en bra sjukgymnast? Jag bor i Lund (Skåne).

Sheogorath
2013-11-18, 10:22
Vi har lite väntetider nu (~2 v) men om du vill kan jag kika på din rygg. Om du orkar ta dig hela vägen till Malmö ;) Jag skickar ett PM med info.

traidmill
2013-11-18, 10:23
Vi har lite väntetider nu (~2 v) men om du vill kan jag kika på din rygg. Om du orkar ta dig hela vägen till Malmö ;) Jag skickar ett PM med info.

det är nästan så jag överväger det jag med, hitta sjukgymnaster som har din kunskap om styrketräningsrelaterade problem verkar i princip omöjligt att hitta i linköping med omnejd.

Mags
2015-01-22, 12:30
Nu har lite tid passerat, skadan har gått upp och ner lite då och då...

Något jag märkt: När jag kör marklyft jättestrikt (riktig svank) så känns det bättre i ryggen, nästan helt bra i några dagar. Är det bra (eller finns det något lömskt här)?

Är det realistiskt att kunna rehabba sig från att ha diskbuktning till att vara helt "återställd" någonsin?

Scratch89
2015-01-23, 00:19
Självklart är det realistiskt. Den största enskilda faktorn för att göra det sämre är dock att dundra på med vikter (och dålig teknik) innan man har allting redo för det.

Runt Linköping måste det finnas massor av duktiga sjukgymnaster eftersom det är orten som har den högst ansedda (?) sjukgymnastutbildningen.