handdator

Visa fullständig version : Vikten ändras drastiskt


Shoyan
2013-05-31, 22:20
Hej!
Ligger på överskott just nu. Räknar kalorier och väger allting. Har räknat ut mitt kaloribehov och har lagt mig runt 300 kalorier över för en långsam viktökning.

Men endå så ändras min vikt drastiskt, väger mig alltid på morgonen. Tex en vanlig vecka:
Mån: 77.3 kg
Tis: 76.7 kg
Ons: 77.1 kg
Tors: 76.8 kg
Fredag: 77.5 kg
Osv....
Tar ingen kreatin eller någon annan kosttillskott förutom proteinpuliver, och som sagt så väger jag alltid maten och bokför den i ShapeUp.
Vad är det som jag gör fel?

Tack!

Reaper123
2013-05-31, 22:24
Du gör inget fel, det som visar sig på vågen är skillnaden i vätska/bukfylla osv...

https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/kolozzeum/viktkurva130526.png

Här kan du se att jag i 9 fall av 10 sköter mitt kcalintag minutiöst och äter dessutom "samma" livsmedel vid "exakt" samma tid varje dag och trots det kan jag diffa 3kg på mindre än 48h!

Så ha is i magen och kolla trendvikter :thumbup:

Shoyan
2013-05-31, 22:33
Du gör inget fel, det som visar sig på vågen är skillnaden i vätska/bukfylla osv...

https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/kolozzeum/viktkurva130526.png

Här kan du se att jag i 9 fall av 10 sköter mitt kcalintag minutiöst och äter dessutom "samma" livsmedel vid "exakt" samma tid varje dag och trots det kan jag diffa 3kg på mindre än 48h!

Så ha is i magen och kolla trendvikter :thumbup:

Är det bara att fortsätta så som jag gör då, och sedan kontrolla efter ungefär 1 månad om jag då har ökat ungefär 1-1.5 kg?
Tack för ditt svar!

Reaper123
2013-05-31, 22:51
Är det bara att fortsätta så som jag gör då, och sedan kontrolla efter ungefär 1 månad om jag då har ökat ungefär 1-1.5 kg?
Tack för ditt svar!Något i stil med det. Kanske stämma av var 14:e dag och kolla om det ser ut som du ökar i vikt eller ej...

Kan ju vara så att du ligger lite lågt och måste öka kcalintaget, men det är väldigt svårt att säga på så kort tid som sagt!

Så har du ingen brådska att gå upp i vikt, skynda hellre långsamt än att få panik på en gång! :thumbup:

Ps. Inser att min graf inte riktigt var så bra exempel eftersom jag deffar på litet underskott, så din trend borde således vara det omvända men verkar som du greppade vad jag ville få fram med mitt exempel Ds.

Shoyan
2013-06-01, 22:10
Något i stil med det. Kanske stämma av var 14:e dag och kolla om det ser ut som du ökar i vikt eller ej...

Kan ju vara så att du ligger lite lågt och måste öka kcalintaget, men det är väldigt svårt att säga på så kort tid som sagt!

Så har du ingen brådska att gå upp i vikt, skynda hellre långsamt än att få panik på en gång! :thumbup:

Ps. Inser att min graf inte riktigt var så bra exempel eftersom jag deffar på litet underskott, så din trend borde således vara det omvända men verkar som du greppade vad jag ville få fram med mitt exempel Ds.

Yes, förstår dig!
Tack för all hjälp!

nomirin
2013-06-02, 00:56
+/- 0,8 kg på några dagar är ingenting.

Det är ingen människa som väger exakt lika mycket varje dag, trots samma tidpunkt.