handdator

Visa fullständig version : Vill fokusera mer på armarna, blir detta för mycket?


ZaCoOzA
2013-05-31, 21:50
Hej, tror ni att detta blir för mycket för armarna?
Om det skulle köras så körs det tillsammans med ett kaloriöverskott, 8h+ sömn per natt och en ej stressig vardag eller fysiskt krävande arbete.

Dag 1 - Rygg, triceps
Dag 2 - Vila
Dag 3 - Ben, mage, vader
Dag 4 - Bröst, axlar, biceps
Dag 5 - Vila
Dag 6 - Börjar om

För triceps skulle det på ryggpasset bli 3 sets liggande tricepsextension bakom huvudet inom 6-8 RM och 2-3 sets pushdowns inom 12-14 RM och på bröst, axlar, biceps så skulle dom få "sekundär" träning i 3 set bänk (6-8), 3 set militärpress (6-8) och 3 set lutande hantelpress (8-12).
Och för biceps skulle det bli 3 sets stångcurl inom 6-8 RM följt av 2 sets hammercurl eller scottcurl inom 12-14.
Alla sets tas till 1 rep från failure och eventuellt något till failure i 12-14 setsen.
Så vad tror ni, blir det för mycket?
Mitt mål är ju som sagt att få större armar och då lär ju "för mycket" vara kontraproduktivt.
Efter triceps piskats specifikt får dom ca 70h vila innan dom tränas igen i bröst/axel övningar och efter det ca 40h vila innan dom piskas specifikt.
Samma för biceps fast tvärtom, alltså 40h vila efter specifik träning och 70h efter sekundär i ryggövningar.

Thornblom
2013-05-31, 22:08
Absolut inte. Du kan nog dra på högre volym.

Blindguard1
2013-05-31, 23:39
Kolla på det här, fungerade grymt, glöm inte att äta och sova!!
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=151775&page=42

ZaCoOzA
2013-06-01, 11:53
Absolut inte. Du kan nog dra på högre volym.

Säker på det?
Körde rygg och triceps för ganska exakt 69 timmar sen nu och har fortfarande en skaplig träningsvärk i dom och då körde jag bara 3x6-8 tricepsextension och 2x12-14 pushdowns:p
Då har jag iof varit borta från all träning i över en månad så är förmodligen därför jag har sådan galen träningsvärk.
Sen är väll inte träningsvärk en indikator på om en muskel är återhämtad eller inte va?

LillisJ
2013-06-01, 11:55
Säker på det?
Körde rygg och triceps för ganska exakt 69 timmar sen nu och har fortfarande en skaplig träningsvärk i dom och då körde jag bara 3x6-8 tricepsextension och 2x12-14 pushdowns:p
Då har jag iof varit borta från all träning i över en månad så är förmodligen därför jag har sådan galen träningsvärk.
Sen är väll inte träningsvärk en indikator på om en muskel är återhämtad eller inte va?

Du kan träna med träningsvärk. Tränar du oftare så kommer den inte lika ofta och inte lika grov. Jag kör det här programmet just nu. (http://www.fitness-ebooks.com/articles/doberman-dan/downloads/31daysBMF-betteru.pdf)

Thornblom
2013-06-01, 11:58
Säker på det?
Körde rygg och triceps för ganska exakt 69 timmar sen nu och har fortfarande en skaplig träningsvärk i dom och då körde jag bara 3x6-8 tricepsextension och 2x12-14 pushdowns:p
Då har jag iof varit borta från all träning i över en månad så är förmodligen därför jag har sådan galen träningsvärk.
Sen är väll inte träningsvärk en indikator på om en muskel är återhämtad eller inte va?

Inte nödvändigtvis. Man bör inte gå på träningsvärk, varken för återhämtning eller utveckling.
Jag tränar armar varje 48:e timme (varannat pass dedikerat till armar och varannat blir det i form av dips, chims osv.). Har hur grym utveckling som helst.

Sen är det såklart personligt, men lite mer tror jag du kan kötta :)

bigjepp
2013-06-01, 18:09
Du kan träna med träningsvärk. Tränar du oftare så kommer den inte lika ofta och inte lika grov. Jag kör det här programmet just nu. (http://www.fitness-ebooks.com/articles/doberman-dan/downloads/31daysBMF-betteru.pdf)

vilka dagar kör du i veckan? :)
hur länge har du kört det?

LillisJ
2013-06-01, 19:04
vilka dagar kör du i veckan? :)
hur länge har du kört det?

De dagar som står i schemat. Måndag onsdag fredag.

1 Vecka! :D Men det liknar Ehrling Wahlgrens program fast lite mildare och det har ju folk fått bra resultat av. Det här går lätt.

bigjepp
2013-06-01, 19:20
De dagar som står i schemat. Måndag onsdag fredag.

1 Vecka! :D Men det liknar Ehrling Wahlgrens program fast lite mildare och det har ju folk fått bra resultat av. Det här går lätt.

Okej, så träning måndag onsdg fredag, vila övriga dagar.

eAzy
2013-06-02, 11:48
En bra indikation på att man har ett bra program upplägg är att man har minimalt med träningsvärk. Jag får nästan aldrig träningsvärk längre sen jag började med press/drag/ben. Får enbart när jag kastar in övningar som ja inte kört på ett tag som te.x marklyft, då jävlar kan jag vackla runt som en anka 1-2 dagar :P

Kål
2013-06-02, 12:59
En bra indikation på att man har ett bra program upplägg är att man har minimalt med träningsvärk. Jag får nästan aldrig träningsvärk längre sen jag började med press/drag/ben. Får enbart när jag kastar in övningar som ja inte kört på ett tag som te.x marklyft, då jävlar kan jag vackla runt som en anka 1-2 dagar :P

Har alltid sett det tvärtom. Desto mer träningsvärk, desto bättre har jag växt.

Ett tag körde jag tre helkroppspass i veckan. Fick aldrig träningsvärk och har aldrig växt så dåligt. Numera kör jag drag på måndag, press tisdag och ben fredag och har aldrig växt så bra. Och då har jag ändå tränat i flera år.

eAzy
2013-06-02, 13:17
Har alltid sett det tvärtom. Desto mer träningsvärk, desto bättre har jag växt.

Ett tag körde jag tre helkroppspass i veckan. Fick aldrig träningsvärk och har aldrig växt så dåligt. Numera kör jag drag på måndag, press tisdag och ben fredag och har aldrig växt så bra. Och då har jag ändå tränat i flera år.

Finns ingen koppling mellan träningsverk och hypertrofi, detta har varit känt sen länge.

Kör du 6 pass i veckan och får ändå träningsverk? Eller kör du bara en runda på press/drag/ben i veckan?

eAzy
2013-06-02, 13:19
Glömde nämna att extremt långsam excentrisk fas i övningar framkallar mer träningsverk också, däremot ej kopplat till hypertrofi på något sätt.

Bulta
2013-06-02, 13:42
Finns ingen koppling mellan träningsverk och hypertrofi, detta har varit känt sen länge.

Vad jag vet är väl träningsvärk främst kopplat till att man utsätter musklerna för mer belastning än vad de är vana vid. Något som bör vara ytterst nödvändig för att eftersträva maximal hypertrofi.

Sen att träningsvärken i sig inte är direkt kopplad till om träningen är effektiv eller inte. Vem som helst kan kötta sönder musklerna enstaka pass, men det är inte progressiv överbelastning.