handdator

Visa fullständig version : Hur har ni lärt er ryck och stöt?


Bulten20
2013-05-31, 14:17
Dessa två övningar ställer ju höga krav på tekniken och undrar hur ni som kör har lärt er! Självlärda, klubbar, fått hjälp av lyftare osv.
Samt vilken tycker ni är tekniskt svårast?

pezrulezhaakon
2013-05-31, 14:23
Bulten20

Jag började när jag var 11 år i en atletklubb. Hade förmånen att bli tränad av mycket kunnigt folk.
Övningarna är mycket svåra att lära sig på egen hand, utan någon hjälp. Även med hjälp av kunnigt folk tar det ganska många år att bemästra på ett snyggt och effektivt sätt.

Ryck är ju svårare rent generellt. Men det är mycket individuellt i det också. Jag hade det lite lättare för ryck än stöt.

ceejay
2013-05-31, 14:53
kan tycka att ryck är lättare att lära sig än stöt.

Men lärde mig rycka nere på tyngdlyftningsklubben där jag tränar. Stöt kör jag typ inte :)

Tomas W
2013-05-31, 15:09
Tränade och tävlade för olika tyngdlyftningsklubbar i lite olika städer i Sverige och haft tränare ifrån dessa som lärt mig. För min del har ryck och överstöt varit det lättaste att lära, hade svårt att få till frivändningen bra.

pezrulezhåkon
Tävlar/tränar du något fortsatt?

rogerQ
2013-05-31, 15:16
problemet för mig var mycket reformer runt millenieskiftet men det finns forttfarandekompetens. för mycket sug finns alltid finland som reserv.

pezrulezhaakon
2013-05-31, 16:49
Tomas W, nej inte i dagsläget, men jag har inte gett upp tanken på att vara med i gubbalaget. :)

HookersUnited
2013-05-31, 16:53
Det lilla jag har lärt mig är med hjälp av Kolozzeums tyngdlyftningstråd.

Arne Persson
2013-05-31, 18:30
Sörby BOIS i tidigt 70-tal.

Tomas W
2013-05-31, 18:34
Sörby BOIS i tidigt 70-tal.

Var K. Kjellander tränare där då eller det var någon annan som styrde klubben på den tiden?

Arne Persson
2013-05-31, 18:40
Var K. Kjellander tränare där då eller det var någon annan som styrde klubben på den tiden?

Självklart! Det gjorde han då som nu, med järnhand...
Han är dessutom den enda som tagit mig flera ggr för fortkörning...:d
Han var ju världsberömd med sin laser. Lyckligtvis är han pensionerad nu...:)

Tomas W
2013-05-31, 18:44
Haha, skönt att höra!

Jo vet att han har tagit ett flertal med sin laserpistol utmed de skånska vägarna :)

svenbanan
2013-05-31, 19:13
Jag lärde mig frivändningar av en kulstötare som jobbade på en fritidsgård/gym då jag gick på gymnasiet.

Jag körde knäböj då han kom fram och påpekade att min teknik såg förjävlig ut. :) Så först visade han mig hur man skulle knäböja, och sedan visade han mig frivändningar, eftersom det jag var ute efter var att bli explosivare och hoppa högre. Tyvärr var han bara där några enstaka gånger. Flera år senare i internets barndom "finslipade" jag tekniken med hjälp av "the cable bar guy" http://jva.ontariostrongman.ca/. Det var en favoritsida med mycket bra läsning.

Jag kommer fasen inte ihåg vad den tjommen hette. Tror han var svensk mästare i kulstötning nån gång i slutet av åttiotalet eller kanske i början av nittiotalet. Tror efternamnet började på Ax... och att han hade en brorsa som också var framgångsrik kulstötare. Men jag hittar inga resultat från SM från den tiden, så det vette tusan. Frustrerande!

Nixan
2013-05-31, 21:46
Jag kommer fasen inte ihåg vad den tjommen hette. Tror han var svensk mästare i kulstötning nån gång

Svenska mästare i kulstötning (http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Svenska_m%C3%A4stare_i_kulst%C3%B6tning)

http://wiki.urbandead.com/images/e/e6/One_internetz.jpg

Rickard
2013-05-31, 21:50
Jag jobbar fortfarande på att lära mig skiten. Det går framåt lite då och då.

bigtraps
2013-05-31, 21:52
Bröderna Axlid Hudiksvall?

svenbanan
2013-06-01, 05:59
Bröderna Axlid Hudiksvall?

Jaaaa!!! :D Nån av dessa var det.

Primitiv
2013-06-01, 07:15
kan tycka att ryck är lättare att lära sig än stöt.


Alla kan lära sig rycka och vända, det är de som bemästrar överstöten som vinner OS. :)

Jag lärde (och lär mig fortfarande) mig ryck och stöt via tyngdlyftningsklubb.