handdator

Visa fullständig version : Frysa ner matlådor med kyckling/ris


Klicken
2013-05-31, 14:06
Hej!

Jag hade tänkt att göra matlådor med kyckling och ris för mån-fre och jag undrar hur ska nedkylningen samt upptiningen gå till på bästa sätt?

1. Ska jag skicka in det i frysen direkt eller måste jag låta det svalna? Vad jag har förstått så är ris väldigt känsligt om man kyler ner det för sakta, hur ska jag kyla ner riset/kycklingen på bästa sätt innan jag skickar in det i frysen för att slippa bakterier?
2. Hur ska jag värma maten på bästa sätt, kan jag ta matlådan direkt från frysen och in i micron eller ska jag ta ut maten från frysen och lägga i kylen först ett par timmar?

Gober
2013-05-31, 14:15
In med det i frysen direkt. DU kan värma det precis hur du vill, låta det stå i kylskåp samma dag som du ska micra det eller micra det direkt vilket tar längre tid.

FitnessE
2013-05-31, 14:32
Jag vet inte om detta är rätt/de bästa men:

jag fryser alltid in mina matlådor med ris direkt, har aldrig varit något fel på dem (iallafall inte vad min mage märkt av).

när jag ska tina matlådor med ris försöker jag att tina de så länge som möjligt i kylen innan för jag upplever att riset blir torrare om det tinas på dirren i micron. Men kan absolut vara något som jag bara fått för mig.

Blindguard1
2013-05-31, 14:54
In med det i frysen direkt. DU kan värma det precis hur du vill, låta det stå i kylskåp samma dag som du ska micra det eller micra det direkt vilket tar längre tid.

Näe, egentligen tar det ju längre tid att låta det stå i kylskåpet än att micra det på en gång.
OnT: Brukar gå bra, bara in i frysen och ut direkt när du ska käka det, värm det i micro eller i ugnen, micron brukar gå snabbare eftersom du inte behöver värma upp den, sen kan en klick kvarg på kycklingen och riset innan jag värmer det göra det lite godare, mjölk på riset för att det inte ska vara så hårt brukar fungera också.

Gober
2013-05-31, 14:55
Näe, egentligen tar det ju längre tid att låta det stå i kylskåpet än att micra det på en gång.
OnT: Brukar gå bra, bara in i frysen och ut direkt när du ska käka det, värm det i micro eller i ugnen, micron brukar gå snabbare eftersom du inte behöver värma upp den, sen kan en klick kvarg på kycklingen och riset innan jag värmer det göra det lite godare, mjölk på riset för att det inte ska vara så hårt brukar fungera också.

? Om maten är upptinad går det givetvis snabbare att micra den.

Tobbey
2013-05-31, 18:12
Jag lagar ett storkok, låter skiten stå framme tills det svalnat, och lägger i riset och kycklingen i lådan och in i frysen.

På morgonen när jag åker till jobbet tar jag matlådan med mig direkt ur frysen, låter den stå framme i fikarummet från 7-12, och micrar den vid 12 för att sedan äta. Riset blir inte torrt, kycklingen blir inte torr.

tlk
2013-05-31, 18:40
Är det någon speciellt med ris som gör att det ska frysas in på annat vis?

Låter saker svalna. in i frysen. Sen tar ut och tinar lagom innan det ska ätas. Micrar aldrig.

tjing
2013-05-31, 19:19
Jo, vill minnas att något med ris också.

AronP
2013-05-31, 19:29
Ris utvecklar bakterier väldigt lätt och bör kylas ned snabbt för att inte dessa ska hinna frodas.

Ballt
2013-05-31, 19:30
hur tillagar du kyckling och ris för att det ska bli gott? när jag brukar göra det så smakar det hemskt :(

Halvar
2013-05-31, 19:57
? Om maten är upptinad går det givetvis snabbare att micra den.

+1??? :)

Halvar
2013-05-31, 20:01
Ris utvecklar bakterier väldigt lätt och bör kylas ned snabbt för att inte dessa ska hinna frodas.

Det var som f-n visste jag ej om.Inga problem att förvara det i kylen ett dygn+ och värma sedan.? Tänkte om det utvecklas bakterier även i kylt snabbare än annan föda.

AronP
2013-05-31, 20:37
Det var som f-n visste jag ej om.Inga problem att förvara det i kylen ett dygn+ och värma sedan.? Tänkte om det utvecklas bakterier även i kylt snabbare än annan föda.

Nej inte om man kyler ned det snabbt. Ris klarar sig troligtvis kortare tid än andra kolhydratskällor.

Nebuchadnezzar
2013-05-31, 20:42
Du behöver inte oroa dig över att det blir en bakteriekoloni i ditt ris om du t.ex. låter resten stå i kastrullen medan du äter en portion efter tillagning. Flikar in detta eftersom det här är Kolozzeum och jag misstänker att klivet är kort mellan att ris kanske är lite mer bakteriebenäget till att man skall koka det bredvid frysen så att man kasta in kastrullen så fort det är färdigkokat.

tlk
2013-06-01, 03:19
Intressant det här med bakterierna. Har allt som oftast ris stående i kylskåp eller helt sonika i riskokaren i flera dagar.

JakeShaft
2013-06-02, 17:22
Intressant det här med bakterierna. Har allt som oftast ris stående i kylskåp eller helt sonika i riskokaren i flera dagar.

Har du inte blivit sjuk av det är det nog inget problem. Kanske har lett till högre resistens mot vissa typer av bakterier.

Sverker
2013-06-02, 17:37
SLV har en bra text.
http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Bacillus-cereus/Bacillus-cereus/


I Sverige har registrerats 24 utbrott av Bacillus-förgiftningar under perioden 1992-97 med totalt 133 sjuka.

Vill man vara frisk och äter mycket nedkylt ris ska man nog passa sig.

Klicken
2013-06-04, 19:42
Tack för hjälpen allihop.