handdator

Visa fullständig version : Köra utan körkort?


Trainingforfit23
2013-05-30, 21:42
Hejsan kolo.

Om en förare kör utan körkort och blir fångade av polisen så är det självklart att han inte får ta körkort på 4 år och eventuellt böter. Men vad händer med passageraren bredvid honom? Om passageraren säger till polisen "jag visste inte om att han inte hade körkort" kommer han undan då eller får han också något straff? i sådan fall vad för straff får passageraren?

Svar med källor Uppskatas. :D ;)

en stor stark
2013-05-30, 21:43
I can see where this is going. ;)

Trainingforfit23
2013-05-30, 21:44
I can see where this is going. ;)

???? Nu hänger jag inte med

en stor stark
2013-05-30, 21:45
???? Nu hänger jag inte med

Det var ett skämt om att du frågade eftersom det var en verklig situation du snart skulle befinna dig i. Att du skulle vara passagerare i en bil med en som inte hade körkort som körde.

Trainingforfit23
2013-05-30, 21:46
Det var ett skämt om att du frågade eftersom det var en verklig situation du snart skulle befinna dig i. Att du skulle vara passagerare i en bil med en som inte hade körkort som körde.

Haha nej så är det faktiskt inte. Är bara nyfiken på straffet.... kan inte säga att jag inte gjort när man va lite lite yngre

David Brent
2013-05-30, 21:47
Med tanke på tråden så kan man se hur du har planerat detta, det kommer inte sluta bra för dig... :(

Viktor_Balck
2013-05-30, 21:47
"Don't do the crime, if you can't do the time" kommer polisen säga.

en stor stark
2013-05-30, 21:48
Haha nej så är det faktiskt inte. Är bara nyfiken på straffet.... kan inte säga att jag inte gjort när man va lite lite yngre

Okej. Jag vet faktiskt inte. Det känns ju som att ansvaret ligger på den som kör. Tänk så ljuger han om att han har körkort, vad händer då med passageraren liksom?

Trainingforfit23
2013-05-30, 21:48
"Don't do the crime, if you can't do the time" kommer polisen säga.

Okej. Men fortfarande så har ingen svarat på frågan. Vad händer med passageraren ?

Trainingforfit23
2013-05-30, 21:51
Okej. Jag vet faktiskt inte. Det känns ju som att ansvaret ligger på den som kör. Tänk så ljuger han om att han har körkort, vad händer då med passageraren liksom?

And thats the answer im looking for haha :D :D

en stor stark
2013-05-30, 21:53
And thats the answer im looking for haha :D :D

Jag råder dig att inte göra det dock. Om någon inte har ett körkort finns det troligtvis en anledning till det. ;)

Oxe
2013-05-30, 21:54
Åker du med i godtro så vad skall du bli dömd för att nån ljög för dig ?

Trainingforfit23
2013-05-30, 21:59
Åker du med i godtro så vad skall du bli dömd för att nån ljög för dig ?

Så svar nej. passageraren får ingen problem?

Lipservice
2013-05-30, 21:59
Så svar nej. passageraren får ingen problem?
Så länge du inte sätter din röv på förarsidan kan du omöjligt göra nåt olagligt på passagerarsidan, om du nu inte sitter och hashar eller visar kön för förbipasserande?

mangemani
2013-05-30, 22:03
Hejsan kolo.

Om en förare kör utan körkort och blir fångade av polisen så är det självklart att han inte får ta körkort på 4 år och eventuellt böter. Men vad händer med passageraren bredvid honom? Om passageraren säger till polisen "jag visste inte om att han inte hade körkort" kommer han undan då eller får han också något straff? i sådan fall vad för straff får passageraren?

Svar med källor Uppskatas. :D ;)

nja, stämmer verkligen det?
en arbetskamrat till mig körde rätt så länge utan körkort medan han höll på att ta körkortet.
han blev sedan stoppad utav polisen pga att han körde lite för fort, de lät honom gå men tog personuppgifter och reg numret på bilen och sa att det skulle bli konsekvenser.
minns hur han sprang omkring på jobbet de följande 3 veckorna och var så orolig att han skulle få börja om och tom få vänta med körkortet+böter.
men tiden gick och inget hände.
han fortsatte med körkortet och har det nu och fortfarande inga konsekvenser.

Rikard Jansson
2013-05-30, 22:04
Så länge du inte sätter din röv på förarsidan kan du omöjligt göra nåt olagligt på passagerarsidan, om du nu inte sitter och hashar eller visar kön för förbipasserande?

Jo, hyfsat säker på att man t.ex. blir av med körkortet om man åker med någon som kör rattfull.

Lipservice
2013-05-30, 22:07
Så svar nej. passageraren får ingen problem?

Jo, hyfsat säker på att man t.ex. blir av med körkortet om man åker med någon som kör rattfull.

Herr Rikard Jansson(Fint förnamn btw), nu var inte fallet rattonykterhet. Så det är säkert så som du säger då. Jag påpekade om man åker med nån som inte har körkort.

Trainingforfit23
2013-05-30, 22:07
nja, stämmer verkligen det?
en arbetskamrat till mig körde rätt så länge utan körkort medan han höll på att ta körkortet.
han blev sedan stoppad utav polisen pga att han körde lite för fort, de lät honom gå men tog personuppgifter och reg numret på bilen och sa att det skulle bli konsekvenser.
minns hur han sprang omkring på jobbet de följande 3 veckorna och var så orolig att han skulle få börja om och tom få vänta med körkortet+böter.
men tiden gick och inget hände.
han fortsatte med körkortet och har det nu och fortfarande inga konsekvenser.

Låter konstigt , han borde blivit dömd för olovlig körning.

mangemani
2013-05-30, 22:08
Låter konstigt , han borde blivit dömd för olovlig körning.

tycker jag med, men som sagt.
väldigt konstigt.

Fredszky
2013-05-30, 22:10
En bekant åkte motorcykel och blev stoppad, han hade inte körkort för mc. Det hände inget senare, ärendet las ner, hade tydligen inte prioritet.

Olegh
2013-05-30, 22:11
Passageraren får ont när den körkortslöse krockar eller kör av vägen.

Trainingforfit23
2013-05-30, 22:14
Förresten , vad händer om bilen är stulen. Vi säger t.ex. att föraren har snott bilen från sin far , då åker du ju passageraren i en stulen bil... fast utan o veta om de,, fortfarande ingenting eller?

en stor stark
2013-05-30, 22:15
Haha alltså, jag har fortfarande en "bad feeling" om detta.

David Brent
2013-05-30, 22:16
Förresten , vad händer om bilen är stulen. Vi säger t.ex. att föraren har snott bilen från sin far , då åker du ju passageraren i en stulen bil... fast utan o veta om de,, fortfarande ingenting eller?

Jag tycker du borde byta umgänge.

Rikard Jansson
2013-05-30, 22:18
Jag har för mig att vi blev lärda i körskolan att man fick skit för allt möjligt som medpassagerare och att man var tvungen att kontrollera både körkort, förarbevis och fan vet allt. Men de snackade mycket skit på körskolan också :)

Trainingforfit23
2013-05-30, 22:19
Jag tycker du borde byta umgänge.

Nä men inget med umgänge och göra , detta är något som jag gjort för några år sedan jag vill bara veta innebörden av straffet till passageraren.

limenka
2013-05-30, 22:40
Även om du hävdar godtro så tror jag knappast någon kommer tro att du inte visste om att föraren saknade körkort och att bilen var stulen.

Trainingforfit23
2013-05-30, 22:41
Ingen som vet?

Trainingforfit23
2013-05-30, 22:42
Även om du hävdar godtro så tror jag knappast någon kommer tro att du inte visste om att föraren saknade körkort och att bilen var stulen.

aa, det är väl lite som t.ex. du köper en mobil från en kille som säger att den inte är snodd utan det är hans mobil. Och du köper mobilen utan kvitto , och sen åker du ditt för det. Nästan samma sak eller?

Olegh
2013-05-30, 22:43
Ingen som vet?

Maxstraffet är 24 månaders fängelse. Praxis verkar dock vara 70-100h samhällstjänst. Indragen veckopeng gäller om förövaren är under 18.

Edit: Jag glömde skriva att preskriptionstiden är lika lång som den tid det tar dig att äta tio cheeseburgare. Blir man ertappad "nästan" på bar gärning kommer alltså konstapeln ta med dig till Donken för att ta tid. Äter man tillräckligt snabbt går man således fri.

Kallsone
2013-05-30, 22:48
jag har kört bil utan körkort och blivit tagen när jag var ung och dum. Fick 4 månaders spärrtid och 2500 i böter, mer än så var det ej.

Trainingforfit23
2013-05-30, 22:53
Maxstraffet är 24 månaders fängelse. Praxis verkar dock vara 70-100h samhällstjänst. Indragen veckopeng gäller om förövaren är under 18.

Edit: Jag glömde skriva att preskriptionstiden är lika lång som den tid det tar dig att äta tio cheeseburgare. Blir man ertappad "nästan" på bar gärning kommer alltså konstapeln ta med dig till Donken för att ta tid. Äter man tillräckligt snabbt går man således fri.

Fin sarkasm

Rellos_87
2013-05-30, 23:02
Förresten , vad händer om bilen är stulen. Vi säger t.ex. att föraren har snott bilen från sin far , då åker du ju passageraren i en stulen bil... fast utan o veta om de,, fortfarande ingenting eller?

Att köra utan körkort:

Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott 3 §: För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter.

Alla brott kräver uppsåt, om det inte uttryckligen framgår att oaktsamhet räcker, BrB 1:2. Så länge man inte har uppsåt (avsiktsuppsåt, insiktsuppsåt eller likgiltighetsuppsåt) så kan man således inte dömas för ett uppsåtsbrott. Olovlig körning är som sagt ett uppsåtligt brott.

Om du har uppsåt så kan du dömas för medverkan. Detta enligt 23:4 BrB, "Ansvar som i denna balk är föreskrivet för viss gärning skall ådömas inte bara den som utfört gärningen utan även annan som främjat denna med råd eller dåd. Detsamma skall gälla beträffande i annan lag eller författning straffbelagd gärning, för vilken fängelse är föreskrivet."

Trainingforfit23
2013-05-30, 23:21
Att köra utan körkort:

Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott 3 §: För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter.

Alla brott kräver uppsåt, om det inte uttryckligen framgår att oaktsamhet räcker, BrB 1:2. Så länge man inte har uppsåt (avsiktsuppsåt, insiktsuppsåt eller likgiltighetsuppsåt) så kan man således inte dömas för ett uppsåtsbrott. Olovlig körning är som sagt ett uppsåtligt brott.

Om du har uppsåt så kan du dömas för medverkan. Detta enligt 23:4 BrB, "Ansvar som i denna balk är föreskrivet för viss gärning skall ådömas inte bara den som utfört gärningen utan även annan som främjat denna med råd eller dåd. Detsamma skall gälla beträffande i annan lag eller författning straffbelagd gärning, för vilken fängelse är föreskrivet."

Där satt den

Thank you for answering.. :D

Degpekka
2013-05-31, 00:29
aa, det är väl lite som t.ex. du köper en mobil från en kille som säger att den inte är snodd utan det är hans mobil. Och du köper mobilen utan kvitto , och sen åker du ditt för det. Nästan samma sak eller?

Det där funkade väl förr? Det blev väl en ändring på det där vilket innebär att man ej kan hävda att man handlat i god tro när man köpt stöldgods?

Akerhage
2013-05-31, 07:07
Det där funkade väl förr? Det blev väl en ändring på det där vilket innebär att man ej kan hävda att man handlat i god tro när man köpt stöldgods?

Japp, du kan åka dit om du köper en vara i god tro som senare visar sig vara stulen etc.

hahavaffan
2013-05-31, 07:12
jag har kört bil utan körkort och blivit tagen när jag var ung och dum. Fick 4 månaders spärrtid och 2500 i böter, mer än så var det ej.Och jag körde en jävla moped som gick lite för fort, fick 6 månaders spärrtid och 4000 i böter. FML.

Rellos_87
2013-05-31, 11:24
Det där funkade väl förr? Det blev väl en ändring på det där vilket innebär att man ej kan hävda att man handlat i god tro när man köpt stöldgods?

Hade man skälig anledning att anta att ett brott förelåg så kan man dömas för häleriförseelse.