handdator

Visa fullständig version : Sötningsmedel kan påverka insulin och blodsocker


Tjockiz
2013-05-30, 19:32
"When study participants drank sucralose, their blood sugar peaked at a higher level than when they drank only water before consuming glucose," Pepino explained. "Insulin levels also rose about 20 percent higher. So the artificial sweetener was related to an enhanced blood insulin and glucose response." "In many of these studies, the artificial sweetener is given by itself. But in real life, people rarely consume a sweetener by itself. They use it in their coffee or on breakfast cereal or when they want to sweeten some other food they are eating or drinking."
http://www.sciencedaily.com/releases/2013/05/130529190728.htm

King Grub
2013-05-30, 19:36
Finns det något med sukralos i kvar på marknaden?

Gober
2013-05-30, 19:56
Ja det gäller som sagt sukralos och det är väl inte särskilt vanligt? EAA, proteinpulver som innehåller oftast aspartam.

Tjockiz
2013-05-30, 20:04
Finns det något med sukralos i kvar på marknaden?

But recent findings in animal studies suggest that some sweeteners may be doing more than just making foods and drinks taste sweeter. One finding indicates that the gastrointestinal tract and the pancreas can detect sweet foods and drinks with receptors that are virtually identical to those in the mouth. That causes an increased release of hormones, such as insulin. Some animal studies also have found that when receptors in the gut are activated by artificial sweeteners, the absorption of glucose also increases.

we don't know the mechanism responsible," said Pepino.
Gäller inte bara sukralos.


Ja det gäller som sagt sukralos och det är väl inte särskilt vanligt? EAA, proteinpulver som innehåller oftast aspartam.
http://itscaptainobvious.com/wp-content/uploads/2013/04/KeanuReevesMeme.jpg
"Hej jag skriver det här inlägget och meddelar att jag läst länken i trådstarten dessutom påpekar jag en sak som varenda jävel på kolozzeum vet om utom de som inte har en påse vassleprotein hemma."

King Grub
2013-05-30, 20:11
Aspartam är redan undersökt sedan länge.

Gober
2013-05-30, 20:18
"Hej jag skriver det här inlägget och meddelar att jag läst länken i trådstarten dessutom påpekar jag en sak som varenda jävel på kolozzeum vet om utom de som inte har en påse vassleprotein hemma."

Visa studier om aspartam som bevisar det din trådstart handlar om istället för att leka allan ballan din mupp.

Wzup2u
2013-05-30, 20:30
som coca cola har mixtrat med sin light läsk ena sekunder aspartam sen skulle den bli nyttigare och de sötade med sukralos ist, sen var det plötsligt farligare och sen blev den aspartam igen.
dock är cola light helt odrickbar och zero mkt godare, är det acesulfame K som gör den skillnaden?????

jaja tacka vet ja pepsi =)

King Grub
2013-05-30, 20:34
Aspartame + acesulfam-k ger en sötma som mångas smaklökar uppfattar som angenäm.

Gober
2013-05-30, 20:37
som coca cola har mixtrat med sin light läsk ena sekunder aspartam sen skulle den bli nyttigare och de sötade med sukralos ist, sen var det plötsligt farligare och sen blev den aspartam igen.
dock är cola light helt odrickbar och zero mkt godare, är det acesulfame K som gör den skillnaden?????

jaja tacka vet ja pepsi =)

Light och Zero är samma sak fast olika marknadsföring där Zero lägger fokus på män, så är väl därför du tycker den är godare ;-)

Wzup2u
2013-05-30, 20:38
Light och Zero är samma sak fast olika marknadsföring där Zero lägger fokus på män, så är väl därför du tycker den är godare ;-)

e ju som a och ö i skillnad på smak.

Wzup2u
2013-05-30, 20:38
Aspartame + acesulfam-k ger en sötma som mångas smaklökar uppfattar som angenäm.

yes och det är väl zeron som innehåller detta medans lighten inte gör det. aight?

King Grub
2013-05-30, 20:40
Både gör det har jag för mig.

Gober
2013-05-30, 20:41
yes och det är väl zeron som innehåller detta medans lighten inte gör det. aight?

En googling sa detta,

Det som skiljer innehållsförteckningen åt är att det surhetsreglerande medlet. I Coca Cola zero har man använt E338 och E331 medan i storasystern Coca Cola light heter de surhetsreglerande medlen E338 och E339. De innehåller dock samma sötningsmedel (aspartam och acesulfam K). Coca Cola light innehåller 0,1 kcal mer än Coca Cola zero och 0,1 gram mindre salt.

Perra.S
2013-05-30, 20:43
som coca cola har mixtrat med sin light läsk ena sekunder aspartam sen skulle den bli nyttigare och de sötade med sukralos ist, sen var det plötsligt farligare och sen blev den aspartam igen.
dock är cola light helt odrickbar och zero mkt godare, är det acesulfame K som gör den skillnaden?????

jaja tacka vet ja pepsi =)

Det är acesulfam K i båda. Det som skiljer är det ena surhetsreglerande medlet, light har e339 istället för e331 som det är i zero.

http://www.coca-cola.se/nordic-corp/cc/se_SV/pages/products/coca_cola_zero.html
http://www.coca-cola.se/nordic-corp/cc/se_SV/pages/products/coca_cola_light.html

Edit
Gober han före..

Kischen
2013-05-30, 20:56
Både gör det har jag för mig.

Har jag för mig? Du är King Grub, du har inte för dig!

Du har 711 studier.

:hbang:

Filipb
2013-05-30, 21:06
yes och det är väl zeron som innehåller detta medans lighten inte gör det. aight?

Vad jag har hört ska man ha ändrat sötningsmedlet i Cola light, men för att efter försäljningarna minskat, ändrat tillbaka till aspartam.

Efter lite snabb googling:

"In 2005, under pressure from retailer Wal-Mart (which was impressed with the popularity of Splenda sweetener), the company released a new formulation called "Diet Coke sweetened with Splenda".[6] Sucralose and acesulfame potassium replace aspartame in this version. Early sales were weaker than anticipated..."

http://en.wikipedia.org/wiki/Diet_Coke

I nuläget står det dock inget om sukralos i innehållsförteckningen, så jag gissar att "det jag hört" stämmer sånär.

Kolsyrat vatten, färgämne (E150d), surhetsreglerande medel (E338, E339), aromer (inkl. koffein), sötningsmedel (aspartam, acesulfam K). Innehåller en fenylalaninkälla.

http://www.coca-cola.se/nordic-corp/cc/se_SV/pages/products/coca_cola_light.html

AronP
2013-05-31, 07:28
Finns det något med sukralos i kvar på marknaden?
Celsius.

Old Nick
2013-05-31, 07:46
Aspartame + acesulfam-k ger en sötma som mångas smaklökar uppfattar som angenäm.

Lightcola är verkligen gott nuförtiden. När jag var liten var light ungefär det värsta som fanns. Var det det enda som fanns till hands drack man hellre vatten. Det var liksom inget fel med smaken i sig så länge man halsade, men eftersmaken var besk och otäck.

Tjockiz
2013-05-31, 07:52
:smash:Visa studier om aspartam som bevisar det din trådstart handlar om istället för att leka allan ballan din mupp.
Varför skulle jag göra det, din lilla fåne, läs ts igen om du inte fattat.
Aspartam är redan undersökt sedan länge.

"In many of these studies, the artificial sweetener is given by itself. But in real life,people rarelyconsumea sweetener by itself. They use it in their coffee or on breakfast cereal or when they want to sweeten some other food they are eating or drinking."

tjing
2013-05-31, 10:42
Mitt proteinpulver innehåller sukralos (svenskt kosttillskott).

Langster
2013-05-31, 10:48
:smash:
Varför skulle jag göra det, din lilla fåne, läs ts igen om du inte fattat.


"In many of these studies, the artificial sweetener is given by itself. But in real life,people rarelyconsumea sweetener by itself. They use it in their coffee or on breakfast cereal or when they want to sweeten some other food they are eating or drinking."

Men om sötningsmedlet inte höjer blodsockret ensamt, så behöver man ju inte vara ett geni för att förstå att det är det man blandar det i som höjer blodsockret. Frukostflingor... kom igen.

Tjockiz
2013-05-31, 11:34
Men om sötningsmedlet inte höjer blodsockret ensamt, så behöver man ju inte vara ett geni för att förstå att det är det man blandar det i som höjer blodsockret. Frukostflingor... kom igen.
Tur att du finns till hands och kan outsmarta forskarna

Tjockiz
2013-05-31, 14:30
Men om sötningsmedlet inte höjer blodsockret ensamt, så behöver man ju inte vara ett geni för att förstå att det är det man blandar det i som höjer blodsockret. Frukostflingor... kom igen.
"When study participants drank sucralose, their blood sugar peaked at a higher level than when they drank only water before consuming glucose"

King Grub
2013-05-31, 15:45
"In many of these studies, the artificial sweetener is given by itself. But in real life,people rarelyconsumea sweetener by itself. They use it in their coffee or on breakfast cereal or when they want to sweeten some other food they are eating or drinking."

Ja? Som sagt, aspartam är redan undersökt.

Som här, t ex, där man fick aspartam + 240 kcal kolhydrat:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2182973

Sitckan
2013-06-02, 01:03
Vet inte hur protein påverkar blodsockerhalten men min höjs endel efter att jag tar proteinpulver på fasta.

gratefuldead
2013-06-02, 10:54
Vet inte hur protein påverkar blodsockerhalten men min höjs endel efter att jag tar proteinpulver på fasta.

Protein kan höja blodsocker en del, särskilt vassleprotein :-)

tjing
2013-06-02, 10:55
Den påverkas inte mycket i regel av vanliga proteinkällor. Minimalt med andra ord.

Protein: metabolism and effect on blood glucose levels.

"...Protein has a minimal effect on blood glucose levels with adequate insulin. However, with insulin deficiency, gluconeogenesis proceeds rapidly and contributes to an elevated blood glucose level. With adequate insulin, the blood glucose response in persons with diabetes would be expected to be similar to the blood glucose response in persons without diabetes.

The reason why protein does not increase blood glucose levels is unclear. Several possibilities might explain the response: a slow conversion of protein to glucose, less protein being converted to glucose and released than previously thought, glucose from protein being incorporated into hepatic glycogen stores but not increasing the rate of hepatic glucose release, or because the process of gluconeogenesis from protein occurs over a period of hours and glucose can be disposed of if presented for utilization slowly and evenly over a long time period."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9416027

tjing
2013-06-02, 11:06
Vad är det för sorts vassle du äter som höjer blodsockret?

tjing
2013-06-02, 11:30
Mindre mängd (12,5 g) protein (vassle/vasslehydrolysat/soja/sojahydrolysat) förefaller inte påverka blodsockret i alla fall:

Comparison of different sources and degrees of hydrolysis of dietary protein: effect on plasma amino acids, dipeptides, and insulin responses in human subjects.

http://pubs.acs.org.proxy.lnu.se/appl/literatum/publisher/achs/journals/content/jafcau/2010/jafcau.2010.58.issue-15/jf101912n/production/images/medium/jf-2010-01912n_0003.gif

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20614926

Ola Wallengren
2013-06-02, 16:44
Det kanske skall påpekas att detta är den första och hittills enda av drygt en handfull studier som faktiskt visat någon påverkan av sukralos på insulin. Detta i en speciellt utvald grupp morbidt obesa "african-american" som inte använder sukralos.

NoPainNoGains
2013-06-02, 20:21
som coca cola har mixtrat med sin light läsk ena sekunder aspartam sen skulle den bli nyttigare och de sötade med sukralos ist, sen var det plötsligt farligare och sen blev den aspartam igen.
dock är cola light helt odrickbar och zero mkt godare, är det acesulfame K som gör den skillnaden?????

jaja tacka vet ja pepsi =)

SÅ SANT! Pepsi och Zero <3
Förresten, aspartam vad är det? Lite snabb förklaring är du snäll :D

Wzup2u
2013-06-02, 20:35
SÅ SANT! Pepsi och Zero <3
Förresten, aspartam vad är det? Lite snabb förklaring är du snäll :D

aspartam ett typ av sötningsmedel ca 150-20ggr sötare än socker därför behövs liten mängd för att söta med därav nästan 0 kcal.

gratefuldead
2013-06-03, 08:48
Vad är det för sorts vassle du äter som höjer blodsockret?

"... With adequate insulin".

Protein höjer blodsocker men regleras med insulin. Protein höjer absolut blodsocker på ett sätt som fett inte gör, exempelvis.

mattilainen
2013-06-03, 09:05
Light och Zero är samma sak fast olika marknadsföring där Zero lägger fokus på män, så är väl därför du tycker den är godare ;-)

hatar när folk säger så! Du känner väl fan skillnad i smaken om du smakar på dom själv eller? Bara för att en kaka innehåller samma ingrediens så kan man väl få den att smaka olika beroende på HUR MYCKET man tar av de olika sorterna eller hur lite, eller på något annat sätt påverkar tillverkningen? Får du alltid samma smak på maten, även fast du har samma innehåll VARJE gång? Bakar du lika goda kakor som din mamma bara för du har samma recept etc etc?

Du förstår väl själv att bara för en sak innehåller mjöl, mjölk, socker etc så kan det få en smakskillnad, beroende på hur den som gör kakan väljer att ta mängden av varje enskild ingrediens? Bara för det står på förpackningen att det är samma ingredienser så betyder ju inte det att det smakar lika dant.

Det är som att plopp och center skulle smaka samma, de som säger det har troligtvis ALDRIG ätit dessa två direkt efter varandra. Då skulle dessa idiotiska kommentarer försvinna.

Gober
2013-06-03, 09:29
hatar när folk säger så! Du känner väl fan skillnad i smaken om du smakar på dom själv eller? Bara för att en kaka innehåller samma ingrediens så kan man väl få den att smaka olika beroende på HUR MYCKET man tar av de olika sorterna eller hur lite, eller på något annat sätt påverkar tillverkningen? Får du alltid samma smak på maten, även fast du har samma innehåll VARJE gång? Bakar du lika goda kakor som din mamma bara för du har samma recept etc etc?

Du förstår väl själv att bara för en sak innehåller mjöl, mjölk, socker etc så kan det få en smakskillnad, beroende på hur den som gör kakan väljer att ta mängden av varje enskild ingrediens? Bara för det står på förpackningen att det är samma ingredienser så betyder ju inte det att det smakar lika dant.

Det är som att plopp och center skulle smaka samma, de som säger det har troligtvis ALDRIG ätit dessa två direkt efter varandra. Då skulle dessa idiotiska kommentarer försvinna.

Vad fan snackar du om? Zero och Light marknadsförs för män respektive kvinnor plus att man vill ha ut mer volymer i butiken, dvs fylla ut mer "ansikte"/volymer i hyllan. Visst kan man kanske känna en liten skillnad pga olika surhetsgrad men skillnaden är mycket liten (men det gör ju att personer som dig kan säga att det faktiskt är helt olika produkter) och syftet är att sälja mer av egentligen samma produkt. Kalla du det idiotiska kommentarer men jag har lite insyn i hur man arbetar med dessa produkter och så är det med den saken. Jag tycker du blir oroväckande aggressiv av diskussionen ;-)

Ale
2013-06-03, 10:59
Dessa sköna produkter innehåller också Sukralos

Ale
2013-06-03, 11:00
Dubbel

mattilainen
2013-06-03, 11:18
Vad fan snackar du om? Zero och Light marknadsförs för män respektive kvinnor plus att man vill ha ut mer volymer i butiken, dvs fylla ut mer "ansikte"/volymer i hyllan. Visst kan man kanske känna en liten skillnad pga olika surhetsgrad men skillnaden är mycket liten (men det gör ju att personer som dig kan säga att det faktiskt är helt olika produkter) och syftet är att sälja mer av egentligen samma produkt. Kalla du det idiotiska kommentarer men jag har lite insyn i hur man arbetar med dessa produkter och så är det med den saken. Jag tycker du blir oroväckande aggressiv av diskussionen ;-)

haha jag vet allt hur marknadsföring fungerar. Jag kan säga så här, köp en zero-produkt och en light-produkt och smaka båda och säg att det är "en liten skillnad i surhetsgrad" HAHA

Den ena smakar isglass typ. Självklart beror det på vad man gillar. Det är som att säga att pepsi smakar som pepsimax eller att pepsi är som cola. Du verkar inte ha sån koll som du tror om du fortsätter tänka som du gör :)

Halvar
2013-06-03, 11:58
hatar när folk säger så! Du känner väl fan skillnad i smaken om du smakar på dom själv eller? Bara för att en kaka innehåller samma ingrediens så kan man väl få den att smaka olika beroende på HUR MYCKET man tar av de olika sorterna eller hur lite, eller på något annat sätt påverkar tillverkningen? Får du alltid samma smak på maten, även fast du har samma innehåll VARJE gång? Bakar du lika goda kakor som din mamma bara för du har samma recept etc etc?

Du förstår väl själv att bara för en sak innehåller mjöl, mjölk, socker etc så kan det få en smakskillnad, beroende på hur den som gör kakan väljer att ta mängden av varje enskild ingrediens? Bara för det står på förpackningen att det är samma ingredienser så betyder ju inte det att det smakar lika dant.

Det är som att plopp och center skulle smaka samma, de som säger det har troligtvis ALDRIG ätit dessa två direkt efter varandra. Då skulle dessa idiotiska kommentarer försvinna.


Jag har ett minne av att jag läst att zeron görs på orginalreceptet fast med sötningsmedel i stället för med socker då.Medans cola light är ett helt eget recept.Kan minnas helt fel,en sak är säker är att skillnaden i smaken är mer än att ena marknadsförs för män.Hur det nu smakar.

Kischen
2013-06-03, 13:33
Varför skulle man bry sig? Det måste ju vara försvinnande lite om man är tvungen att undersöka saken. Diabetiker skulle ju reagerat annars.
Angående sukralosen då. När det gäller er Cola-debatt så ja, det är skillnad smakmässigt.

tjing
2013-06-03, 15:32
"... With adequate insulin".

Protein höjer blodsocker men regleras med insulin. Protein höjer absolut blodsocker på ett sätt som fett inte gör, exempelvis.

Jag pratar om nettoeffekten av att äta en proteinrik matvara.

Det höjer inte blodsockret hos friska människor. Eller vad talar du om? Vid en defekt insulinreglering (diabetes) förmår kroppen inte trycka ner blodsockret och mängderna ökar när man äter protein.

Man har sett att blodsockret inte höjs när folk äter protein. Jag länkade dessutom saker du kan läsa så att du förstår vad du pratar om. Vid kolhydratsintag ökar blodsockret och sänks sedan, vid proteinintag sker ingen ökning. Kanske då vid enskilda vassleprotein, som vassleisolat.

Visst sker en ökad glukosproduktion av proteinintag, men den syns inte som ett ökat blodsocker; olika teorier är att glukosmängderna ökar i levern, att den sker under så lång tid (inte akut) att man inte ser effekter på blodsocker osv.

Alltså höjer inte ett proteinintag blodsockret, men stimulerar en långsam glukosproduktion under längre tid. Och det är ju såklart en rätt tydlig skillnad.

Sitckan
2013-06-10, 21:18
Vad är det för sorts vassle du äter som höjer blodsockret?

Body science casein,
30g gav en rätt kraftig ökning av blodsockerhalten under fasta.
Tänkte dock inte på att 30g inehåller 2g kolhydrater så kanske de är det?
Får även förhöjd blodsockerhalt av bodysience eea (10g)

Bryggan
2013-06-10, 21:32
Heh va roligt. Har de alltså ändrat sammansättningen i Cola light? Som nämndes i tråden så är ju faktiskt Zero godare än light. Nu var det ju flera år sedan jag drack light-cola men på den tiden var den ju verkligen äcklig. Visst fanns inte acesulfam-K på marknaden som sötningsmedel när Cola light lanserades?
Generellt så lirar mina smaklökar dåligt med lightprodukter men Cola Zero funkar faktiskt. Artificiella sötade produkter har blivit ljusår bättre med lite acesulfam-K med i mixen.
Någon sa även att kolsyrebubblorna är större i Cola Zero, om detta påverkar smaken eller inte låter jag vara osagt.