handdator

Visa fullständig version : rodd maskin vs sittande rodd


mangemani
2013-05-30, 16:30
läst runt lite och insett att rodd maskin i typ 5 min innan ett styrkepass(speciellt för rygg och biceps) ska vara helt exemplariskt, speciellt för folk med ryggskador.
dock så hittade jag ingen info om det går lika bra att köra sittandes rodd(med mycket lätta vikter eller inga vikter alls) som uppvärmning.
blir det samma sak som att köra i rodd maskinen?

Thornblom
2013-05-30, 16:45
läst runt lite och insett att rodd maskin i typ 5 min innan ett styrkepass(speciellt för rygg och biceps) ska vara helt exemplariskt, speciellt för folk med ryggskador.
dock så hittade jag ingen info om det går lika bra att köra sittandes rodd(med mycket lätta vikter eller inga vikter alls) som uppvärmning.
blir det samma sak som att köra i rodd maskinen?

Tänker du nu på en sån här konditionsrodd? I så fall kan jag stärka din läsning. Jag får alltid ont i axlarna när jag kör chins, men sedan jag börjat värma i konditionsrodden känner jag ingenting. Kanongrymt!

Det borde fungera i en sittande kabelrodd också. Kör lätt med ett utförande som liknar den andra rodden så går det nog kanon.

PureWhey
2013-05-30, 17:26
Tänker du nu på en sån här konditionsrodd? I så fall kan jag stärka din läsning. Jag får alltid ont i axlarna när jag kör chins, men sedan jag börjat värma i konditionsrodden känner jag ingenting. Kanongrymt!

Det borde fungera i en sittande kabelrodd också. Kör lätt med ett utförande som liknar den andra rodden så går det nog kanon.

Intressant, går du ut hårt eller lugnt tempo?

Thornblom
2013-05-30, 17:33
Intressant, går du ut hårt eller lugnt tempo?

Jag går inte ut hårt. Jag kör den som uppvärmning snarare än cardio. Så jag sitter där och ror lungt å fint i 5-10 min (timear inte, kör tills jag känner mig ordentligt varm).

När jag ska böja gör jag liknande, fast med trappmaskinen. Lugnt och fint, och ser till att kontrahera quads och hams i rörelsen. Tycker det ger en mycket bättre böjupplevelse sedan :)

mangemani
2013-05-30, 17:35
Tänker du nu på en sån här konditionsrodd? I så fall kan jag stärka din läsning. Jag får alltid ont i axlarna när jag kör chins, men sedan jag börjat värma i konditionsrodden känner jag ingenting. Kanongrymt!

Det borde fungera i en sittande kabelrodd också. Kör lätt med ett utförande som liknar den andra rodden så går det nog kanon.

jepp, exakt en sådan jag tänker på, men i konditionsrodden så använder man även benen, det var också en del utav min fundering, om själva ben momentet skiljer sig så mycket från att sitta stelbent(lätt böjda ben) i den sittande rodden.
nog för att det troligtvis värmer upp en massa andra muskler, så tänker jag bara på uppvärmningen utav ryggen här, hur skonsam den är, alltså den vanliga sittande rodden.

vi har en konditionsrodd på gymmet, men är det inte någon som kör i den konstant så är det en hel kö som står och stampar med foten och stressar och stress vill jag inte känna då jag ska värma upp en läkande skada.
så sittande rodd är att föredra.

Thornblom
2013-05-30, 17:48
jepp, exakt en sådan jag tänker på, men i konditionsrodden så använder man även benen, det var också en del utav min fundering, om själva ben momentet skiljer sig så mycket från att sitta stelbent(lätt böjda ben) i den sittande rodden.
nog för att det troligtvis värmer upp en massa andra muskler, så tänker jag bara på uppvärmningen utav ryggen här, hur skonsam den är, alltså den vanliga sittande rodden.

vi har en konditionsrodd på gymmet, men är det inte någon som kör i den konstant så är det en hel kö som står och stampar med foten och stressar och stress vill jag inte känna då jag ska värma upp en läkande skada.
så sittande rodd är att föredra.

Jag tror att det fungerar lika bra i en sittande rodd om syftet är att värma upp ryggmuskulaturen. Men då tror jag på låga vikter och ordentlig stretch.

z_bumbi
2013-05-31, 08:27
Det är inte samma sak men att köra lätta roddar kan i alla fall vara del i en bra uppvärmning. 5 min i en vanlig viktlastad rodd ser jag däremot ingen större mening med, kör hellre igenom hela kroppen med olika övningar under den tiden.