handdator

Visa fullständig version : Angående protein/ per kg under deff.


Kanisk23
2013-05-30, 15:30
Det här med att man ska försöka äta 2gr/protein per kg kroppsvikt ..
Detta stämmer väl inte för folk som är överviktiga eller har ganska mycket fett?
Menar t.ex att någon överviktig kille som väger 100 kg o är cirka 1.70 inte skulle behöva käka 200gram protein? För även om han käkar lite protein så tappar han mestadels bara fettet och inte muskler. Alltså har han mycket mindre risk att råka ut för muskelbrytning vid deff en någon som väger 70 kg och är 1.70.

andrejc
2013-05-30, 20:11
Nej det gör det ej. Man räknar antalet gram protein / fettfri massa. Låt oss säga att Person A är 170cm lång och väger 100kg, och har 30% fett då är personen nere på 70kg fettfri massa inkl organ, skelett och muskler. Då ska Person A äta 140g/dag. Det är iaf det senaste jag läst att man ska räkna LBM alltså Lean body mass finns säkert mer anala beräkningar man kan göra. Men det är iaf ett grundmått. Finns även en äldre tråd om detta.

http://www.kolozzeum.com/forum/archive/index.php/t-153742.html

King Grub
2013-05-30, 20:14
Siffran gäller total kroppsvikt.

andrejc
2013-05-30, 20:45
Siffran gäller total kroppsvikt.

Känns oldschool, vad tjänar proteinet för syfte i detta fallet till de resterande 30kg fett? Skulle du konsumera 200g, varav endast 140 är nödvändigt blir det ändå bara glukos och tjänar inget syfte förutom att de skits ut eller pissas ut.

Mycket av det som påstås kring protein-intag på hela kroppsvikten är av byggare som uttalar sig, som själva ligger på 130kg och 11%bf året runt. Ju mindre fett desto mer protein intag.

http://www.iron-age-classic-bodybuilding.com/protein_intake.html

King Grub
2013-05-30, 20:50
Även protein som blir glukos kan stimulera proteinsyntes innan det.

Dreas
2013-05-30, 21:14
Känns oldschool, vad tjänar proteinet för syfte i detta fallet till de resterande 30kg fett? Skulle du konsumera 200g, varav endast 140 är nödvändigt blir det ändå bara glukos och tjänar inget syfte förutom att de skits ut eller pissas ut.

Mycket av det som påstås kring protein-intag på hela kroppsvikten är av byggare som uttalar sig, som själva ligger på 130kg och 11%bf året runt. Ju mindre fett desto mer protein intag.

http://www.iron-age-classic-bodybuilding.com/protein_intake.htmlPissar eller skiter du ut protein har du problem!

andrejc
2013-06-01, 15:32
Pissar eller skiter du ut protein har du problem!

Menar inte bokstavligt, precis som med annan föda som inte tas upp i kroppen åker den ut genom avföring, om du tror att din avföring inte innehåller något protein alls är du antagligen efterbliven eller har optimal ämnesupptagningsförmåga. Jag har fått bättre resultat när jag ätit 2.5-3g x lbm istället för 2-3g totalvikt,

tjing
2013-06-01, 15:51
Protein blir huvudsakligen till glukos i kroppen på de mängderna. Du pissar inte ut protein, däremot kan du pissa ut kväve om du bryter ner kroppsprotein. Aminosyror måste först deamineras i levern vid för t ex glukoneogenes.

Bara för att en viss mängd EAA stimulerar MPS maximalt, betyder det inte att allt proteinet används till muskeluppbyggnad. Tvärtom. En minimal del används till uppbyggnad. Men det där är i sin linda får man nog säga och det finns förmodligen mängd sätt att öka uppbyggnaden över dygnet som inte undersökts.

Dreas
2013-06-01, 16:36
Jag har fått bättre resultat när jag ätit 2.5-3g x lbm istället för 2-3g totalvikt,Och?

BobaFett
2013-06-01, 16:39
Har för mig att King Grub sa för ett par år sen att proteinsyntesen stimuleras maximalt av en liten mängd protein men empiriska studier (där man helt enkelt gett folk massor av protein och kollat hur mycket muskler de får) har visat att ju mer protein du äter desto mer muskler. Stämmer det fortfarande eller har det kommit nya studier som motbevisat?

tjing
2013-06-01, 16:53
King Grub har ju påpekat det gång på gång och borde ha en eloge för hur ofta han upprepar samma saker då folk envisas med att fråga samma saker.

Mer protein minskar muskelnedbrytning och ökar således netto anabolism, något man tidigare missat då allt fokuserats på hur man ska stimulera MPS maximalt.

Givetvis måste något slags tak finnas, men det är inget som definierats. Poängen är att mer protein kanske är bättre för en styrketränande person som vill lägga på sig muckler.

Is there a maximal anabolic response to protein intake with a meal?

http://www.clinicalnutritionjournal.com/article/S0261-5614%2812%2900266-X/fulltext

jasonmago
2013-06-02, 17:58
King Grub har ju påpekat det gång på gång och borde ha en eloge för hur ofta han upprepar samma saker då folk envisas med att fråga samma saker.

Mer protein minskar muskelnedbrytning och ökar således netto anabolism, något man tidigare missat då allt fokuserats på hur man ska stimulera MPS maximalt.

Givetvis måste något slags tak finnas, men det är inget som definierats. Poängen är att mer protein kanske är bättre för en styrketränande person som vill lägga på sig muckler.

Is there a maximal anabolic response to protein intake with a meal?

http://www.clinicalnutritionjournal.com/article/S0261-5614%2812%2900266-X/fulltext


Hur fungerar det när protein minskar muskelnedbrytningen? Är det enbart insulinet som är den viktiga faktorn?

raddum
2013-06-02, 18:52
Dessutom, hur många vet sin LBM? är jävligt enkelt att bara gå efter kroppsvikt, blir mindre hokus pokus

BobaFett
2013-06-02, 19:30
Dessutom, hur många vet sin LBM? är jävligt enkelt att bara gå efter kroppsvikt, blir mindre hokus pokus

Annars räcker det bara att se till att en stor del av tallriken består av protein. Så gör jag och brukar landa på 200-250g om dagen vid kcal balans. Mer än så och jag hade fått äta konstig mat, typ nästan bara kött eller 5 proteindrinkar om dagen :p

Nu räknar jag både makros, mikros och kalorier på dumbbell.se men protein/kolh/fett blir lite vad det blir så länge jag äter mycket protein.

raddum
2013-06-02, 19:44
Annars räcker det bara att se till att en stor del av tallriken består av protein. Så gör jag och brukar landa på 200-250g om dagen vid kcal balans. Mer än så och jag hade fått äta konstig mat, typ nästan bara kött eller 5 proteindrinkar om dagen :p

Nu räknar jag både makros, mikros och kalorier på dumbbell.se men protein/kolh/fett blir lite vad det blir så länge jag äter mycket protein.

Jag ligger på litet överskott (verkar vara mer balans då jag stått stilla ett bra tag) 3000kcal. Jag äter ganska "vanliga portioner kött/protein, ändå landar jag på 230-250g, eftersom att det är mitt naturliga sätt att äta låter jag det ligga runt där, hellre för mycket än för lite