handdator

Visa fullständig version : Överskott viktigast vilken dag?


y0uname1t
2013-05-30, 13:46
Kort fråga:

Är det viktigare att ligga på energiöverskott en träningsdag eller vilodag? Tänker att man kanske ligger 3-400kcal plus den dagen det är viktigast och sedan bara nåt över eller precis annars.

Dessutom undrar jag om detsamma gäller proteinintaget?

tjing
2013-05-30, 14:41
Finns ingen poäng att dela upp det i dagar på det där viset. En tid efter träning kan det vara bra att tillföra mer näring akut, d v s kanske äta mycket mat ett dygn framåt och sedan trappa ner maten.

Huruvida man ska äta si och så många kalorier på vilka dagar är huvudsakligen spekulationer.

y0uname1t
2013-05-30, 14:57
Finns ingen poäng att dela upp det i dagar på det där viset. En tid efter träning kan det vara bra att tillföra mer näring akut, d v s kanske äta mycket mat ett dygn framåt och sedan trappa ner maten.

Huruvida man ska äta si och så många kalorier på vilka dagar är huvudsakligen spekulationer.
Uppenbarligen har du totalt missuppfattat poängen med min frågeställning, och jag är ganska säker på att det finns viss forskning eller liknande vad gäller detta.

För att poängtera handlar min frågeställning om vikten/prioriteringen av att ligga på överskott konstant (vid bulk) eller om det de facto är vid vissa tillfällen kroppen lagrar energin. Om jag idag äter 500kcal överskott, imorgon 100kcal underskott och tränar den dagen, hur står det sig, kontra om det är omvänt?

tjing
2013-05-30, 16:09
Det finns inga klara svar på den frågan.

Muskeluppbyggnad är inte kaloriberoende i sig men ett högre totalt kaloriintag är givetvis muskelbesparande och tillåtande för muskeluppbyggnad. Jag har redan svarat att det förmodligen är en bra idé att lägga mer matintag de kommande 24 någonting timmarna efter ett styrketräningspass om uppbyggnad är målet.

Det är en jättekomplicerad fråga att svara på överhuvudtaget. Skulle vi veta något optimalt svar, hade alla kört efter det.

Det finns inte heller några studier som jämfört upplägg på det sättet du nämner.

pclillen
2013-05-31, 07:46
Var en sammanfattning av studier (från .. 2012 kanske? ca 40-50 studier totalt) jag läste nyligen, och enligt den så får man en förhöjd proteinsyntes av intag av maten de närmaste 24 timmarna efter ett träningspass (dvs jämfört med att äta då man inte tränat de senaste 24 timmarna). Däremot tog dom inte upp så mycket (inget?) om muskelprotein nedbrytning och totala kvävebalansen (Sammanfattningen tog upp fler saker än enbart detta, så kanske missvisande att säga att det var 40-50 studier då dessa var om PWO nutrition, pre-WO och om eaa/bcaa).

Så troligen är det ju bättre att överäta de nästkommande 24 timmarna efter passet och hålla sig lägre på vilodagar (vilket iofs är relativt välkänt/antaget iaf?).

Kanske t o m var 48 timmar för mindre tränade individer..

Edit: Däremot ang energilagring så vettetusan såklart..

Edit2: Kanske onödigt svar eftersom jag bara säger samma sak som tjing .. :)

tjing
2013-05-31, 10:45
Ett hårt pass kan såklart säkert stimulera MPS högre än 24 h även hos tränade individer. Dessutom dör inte styrketräningens effekt på MPS direkt vid 24 h om någon trodde det, utan dalar ner till 30-36 h (baseline).

smeander
2013-05-31, 11:12
Kort fråga:

Är det viktigare att ligga på energiöverskott en träningsdag eller vilodag? Tänker att man kanske ligger 3-400kcal plus den dagen det är viktigast och sedan bara nåt över eller precis annars.

Dessutom undrar jag om detsamma gäller proteinintaget?

Den dagen du tränar en prioriterad muskelgrupp.

Kvicksilver
2013-05-31, 12:57
...och jag är ganska säker på att det finns viss forskning eller liknande vad gäller detta.

Något jag lärt mig (inte minst här på kolo) är att forskning om träning och näring för fullt friska människor knapt existerar jämfört med det som finns om tex sjuka.
Det forskas på barn, gamla, sjuka.
Ingen har intresse av att lägga pengar på seriös forskning om det inte kan leda till en medicin eller behandlingsmetod.
Tillverkarna av kosttillskott kan ibland finansiera en "studie"... och sedan tolka resultaten till sin fördel.
Talar man med tex sin husläkare så inser man att dom inte har en susning om hur man ska äta och träna. Träffar man dietister så har dom alla olika åsikter.
När folk i trådsvar här på kolo hänvisar till undersökningar, studier och avhandlingar så ska man ta dessa med en nypa salt då dom oftast är mycket begränsade till både tid och omfatning. Ibland är forskningen gjord på möss. Ibland kommer resultaten från studier på enbart barn, gamla eller människor med en specifik sjukdomsbild.
Jag har sett folk hänvisa till studier av tex diabetiker och tolkat svaren som giltiga för även ickediabetiker.