handdator

Visa fullständig version : Lägenheten kryllar av små kryp


Chilla mamma
2013-05-30, 13:27
Snälla hjälp mig identifiera vad det här är för äckligt kryp. Upptäckte igår att hallen kryllar av dem, men att de också finns några enstaka här och där i lägenheten. Jag som har världens fobi för insekter vågar knappt röra mig i lägenheten längre. Har ringt anticimex men de har inte möjlighet att komma förrän om en vecka!

De är bara några millimeter stora
http://i.imgur.com/itzGsF8.jpg

King Grub
2013-05-30, 13:28
Hade du tänkt äta dom eftersom tråden är lagd i kostforumet? :p

Chilla mamma
2013-05-30, 13:29
Oj.

AronP
2013-05-30, 13:32
Hade du tänkt äta dom eftersom tråden är lagd i kostforumet? :p
http://www.svt.se/nyheter/at-mer-insekter

Chilla mamma
2013-05-30, 13:35
http://www.svt.se/nyheter/at-mer-insekter

Ryser i kroppen bara av att se den bilden. Skulle hellre svälta ihjäl än att äta insekter *spy*

hurril
2013-05-30, 13:36
Jag måste säga det!

Chilla mamma!

PureWhey
2013-05-30, 13:39
Har du varit utomlands alt. bott på hotell på sistone?
Vet inte hur dom ser ut, men det händer att folk får med sig vägglöss i bagaget då. Därför har jag alltid efter resa börjat hänga ut mina kläder i minst ett dygn alt. lägga in dom i frysen efter resa...

Piranha
2013-05-30, 13:42
Snälla hjälp mig identifiera vad det här är för äckligt kryp. Upptäckte igår att hallen kryllar av dem, men att de också finns några enstaka här och där i lägenheten. Jag som har världens fobi för insekter vågar knappt röra mig i lägenheten längre. Har ringt anticimex men de har inte möjlighet att komma förrän om en vecka!

De är bara några millimeter stora
http://i.imgur.com/itzGsF8.jpg

Jag skulle säga tysk kackerlacka.

http://www.skadedjursfri.se/goda-rad-

Chilla mamma
2013-05-30, 13:43
Nej men flyttade in i den här lägenheten för bara två månader sen. De verkar bara krypa runt på golvet. Hittar de inte på väggar eller möbler. På kvällarna är det hur många som helst men under dagen verkar de ha gömt sig. Som tur är har jag en hund som äter upp alla han hittar, men på kvällen är det omöjligt.

Chilla mamma
2013-05-30, 13:46
Jag skulle säga tysk kackerlacka.

http://www.skadedjursfri.se/goda-rad-

Uschh!! Fast är de inte för små för att vara kackerlackor? De är ungefär lika stora som en spets på en blyertspenna.

Grotesk
2013-05-30, 13:50
Hade du tänkt äta dom eftersom tråden är lagd i kostforumet? :p

Opti har fått en helt ny innebörd. Finns det någon studie om näringsvärdet i insekter? :d

Chilla mamma
2013-05-30, 13:52
Opti har fått en helt ny innebörd. Finns det någon studie om näringsvärdet i insekter? :d

Bear grylls säger 4 gånger mer protein än kött *spy*

tomccc
2013-05-30, 13:57
Uschh!! Fast är de inte för små för att vara kackerlackor? De är ungefär lika stora som en spets på en blyertspenna.
Lugn de är bara barn än, de kommer nog växa till sig ska du se.

Chilla mamma
2013-05-30, 13:59
Lugn de är bara barn än, de kommer nog växa till sig ska du se.

Tack för den *cry*

smeander
2013-05-30, 14:00
Nej men flyttade in i den här lägenheten för bara två månader sen. De verkar bara krypa runt på golvet. Hittar de inte på väggar eller möbler. På kvällarna är det hur många som helst men under dagen verkar de ha gömt sig. Som tur är har jag en hund som äter upp alla han hittar, men på kvällen är det omöjligt.

Låter som vägglöss, kolla upp det omgående.

z_bumbi
2013-05-30, 14:01
Kontakta hyresvärden.

Chilla mamma
2013-05-30, 14:06
Låter som vägglöss, kolla upp det omgående.

Har googlat bilder på vägglöss och de verkar sakna de långa antennerna på huvudet.

Kontakta hyresvärden.

Det har jag gjort. Kostnaden för anticimex står de för, fast de är inte här förrän om en vecka och jag är dödsnojig över att det kommer bli fler och fler. Sen vill de också att vi försöker fånga en några i en burk ifall de inte skulle vara framme när anticimex kommer, men varken jag eller flickvännen vågar

Vad gäller tysk kackerlacka så stämmer det in på att de är ljusskygga och främst aktiva på natten. Men tror fortfarande de är för små för det. Skulle uppskatta dem till att vara ca 5 mm långa. Tyska kackerlackor ska vara 10-15 mm långa.

Manta
2013-05-30, 14:11
Lugn de är bara barn än, de kommer nog växa till sig ska du se.

Påminner mig om gången tjejen klev in i badrummet och såg en kackerlacka på väggen. Jag tog en 2 liters glasslåda och la den över krypet. Spetsarna på båda antennerna stack ut på varsin sida. Det var en stor fucking kackerlacka.

PowPow
2013-05-30, 14:18
Ser ut som helt vanliga Svarta änkan-bebisar imo.

Chilla mamma
2013-05-30, 14:19
Påminner mig om gången tjejen klev in i badrummet och såg en kackerlacka på väggen. Jag tog en 2 liters glasslåda och la den över krypet. Spetsarna på båda antennerna stack ut på varsin sida. Det var en stor fucking kackerlacka.

*spy*

När jag var i Asien för några år sedan satt vi på en uteservering och åt räkor. Skalen kastade vi ner under bordet. En stund senare känner jag hur det kittlar på fötterna, ser då att hundratals STORA kackerlackor samlats kring räkskalen. Alla i sällskapet flyger upp och ställer sig på bordet medan lokalbefolkningen skrattar åt oss.

hanushans
2013-05-30, 14:22
*spy*

När jag var i Asien för några år sedan satt vi på en uteservering och åt räkor. Skalen kastade vi ner under bordet. En stund senare känner jag hur det kittlar på fötterna, ser då att hundratals STORA kackerlackor samlats kring räkskalen. Alla i sällskapet flyger upp och ställer sig på bordet medan lokalbefolkningen skrattar åt oss.

Stört att kasta räkskal under bordet, krypen är hemma hos dig som straff! Men vafaan sluta vara rädda för små skalbaggar, stoppa några i en burk nu.

Chilla mamma
2013-05-30, 14:26
Stört att kasta räkskal under bordet, krypen är hemma hos dig som straff! Men vafaan sluta vara rädda för små skalbaggar, stoppa några i en burk nu.

Grejen är att man i Vietnam slänger allt skräp på golvet när man är på restaurang, sen kommer de anställda och städar undan när man lämnar. Vi trodde att detta också gällde utomhus :smash:

Inte nog med att de är äckliga. De är också skitsnabba. Försöker jag fånga in en kanske de kryper upp längs mitt ben.

hanushans
2013-05-30, 14:40
Grejen är att man i Vietnam slänger allt skräp på golvet när man är på restaurang, sen kommer de anställda och städar undan när man lämnar. Vi trodde att detta också gällde utomhus :smash:

Inte nog med att de är äckliga. De är också skitsnabba. Försöker jag fånga in en kanske de kryper upp längs mitt ben.

Titta i håret, de kanske sitter där och myser... :)

Matsa
2013-05-30, 17:07
Sätt en nylonstrumpa på dammsugaren och ta dem med den, sedan kastar du hela strumpan i burken.

Fredszky
2013-05-30, 17:17
Sätt en nylonstrumpa på dammsugaren och ta dem med den, sedan kastar du hela strumpan i burken.

Fucking new McGyver!!!

xOisPiSCD7A

Chilla mamma
2013-05-30, 17:28
Sätt en nylonstrumpa på dammsugaren och ta dem med den, sedan kastar du hela strumpan i burken.

Tack! Ska testa!

ThisIsTheOne
2013-05-30, 17:56
Piranha har rätt. Det är kackerlacka. Tysk kackerlacka för att vara specifik.

Chilla mamma
2013-05-30, 18:03
Piranha har rätt. Det är kackerlacka. Tysk kackerlacka för att vara specifik.

Du är helt säker? Det är isåfall värre än vi trodde. Flickvännen hade en teori om att det var dammlöss. Dammlöss ska vara ofarliga men kackerlackor bär på bakterier och annat skit och ska vara svåra att bli av med :(

Blääää. Hatar mitt liv.

shut teh face
2013-05-30, 18:28
Köp sånt där insektsgift, vitt pulver. Det finns speciella, exempelvis för silverfiskar, och vissa är för myror. Men de flesta kräk brukar dö av alla sorters gift, om det inte är en stor jävel.

Vi hade problem och la ut vitt pulver typ längs alla lister och dörrar, de var sjukt vidrig att på morgonen se flera hundra lik. :D

Svårt dock med hunden...han kmr ju bli sjuk av pulvret..

ThisIsTheOne
2013-05-30, 18:43
Du är helt säker? Det är isåfall värre än vi trodde. Flickvännen hade en teori om att det var dammlöss. Dammlöss ska vara ofarliga men kackerlackor bär på bakterier och annat skit och ska vara svåra att bli av med :(

Blääää. Hatar mitt liv.

95% säker. Oavsett ska du ringa Anticimex. Du kommer tyvärr inte bli av med krypen på egen hand.

Edit: Såg att du redan ringt Anticimex.

Sverker
2013-05-30, 18:52
Nej. Det är inte tysk kackerlacka.
Nej. Det är inte vägglus heller.

Jag gissar att TS har en riktigt bra kamera. Jag misstänker att det är dammlöss.


Behöver lite fukt och kan bli riktigt många på sensommaren. Nybyggda hus har inte torkat ordentligt och då kan det komma dammlöss i början.
Lösnigen är att höja temperaturen hemma så det torkar ut. Då dör dammlössen på några dagar.

http://www.anticimex.com/sv/se/Privat/Skadedjur/Skadedjurskategorier1/Angriper-mat--textil1/Damm-och-bokloss/

Lipservice
2013-05-30, 18:54
Sen vill de också att vi försöker fånga en några i en burk ifall de inte skulle vara framme när anticimex kommer, men varken jag eller flickvännen vågar.

Jaha trodde i trådstarten att det var du som var flickvännen :cool:

ThisIsTheOne
2013-05-30, 18:56
Nej. Det är inte tysk kackerlacka.

Nu är det visserligen snart tio år sedan jag arbetade på Anticimex, men jo, det ser definitivt ut som en tysk kackerlacka.

Chilla mamma
2013-05-30, 18:59
Jag har använt zoomen på telefonen. De är mycket mindre i verkligheten. Men jag hoppas på att det är dammluss då de verkar lättare att bli av med. Hur höjer jag temperaturen i hemmet? Elementen på max? Huset är byggt på 50-talet så särskillt nytt är det inte.

Chilla mamma
2013-05-30, 19:14
Ser nu att den har två små antenner bakåt också vilket dammlöss verkar sakna men tysk kackerlacka har.

Vaaaaarför händer det mig?! Städar flera gånger i veckan!!

shut teh face
2013-05-30, 19:21
Ser nu att den har två små antenner bakåt också vilket dammlöss verkar sakna men tysk kackerlacka har.

Vaaaaarför händer det mig?! Städar flera gånger i veckan!!
Spelar tyvärr inte så stor roll vad man gör om man väl fått in något kräk, städ och hygienmässigt så att säga.
De är ju skadedjur av en anledning, förökar sig fort som fan och är allmänt jobbiga att utrota. :(

Sverker
2013-05-30, 19:38
Nu är det visserligen snart tio år sedan jag arbetade på Anticimex, men jo, det ser definitivt ut som en tysk kackerlacka.

Njaa...storlek på några mm betyder en nymf och nymfen är mer rund i formen, mörkare ryggsköld och överdrivet stora antenner.
Vuxen tysk kackerlacka har ofta tydliga två ränder på nacken:
http://www.anticimex.com/sv/se/Foretag/Skadedjur/Skadedjurskategorier/Angriper-mat--textil/Kackerlackor/
Samtidigt är de då > 1 cm långa.


Nedre bilden i VLT visar fullvuxen kackerlacka och en nymf ( unge )
http://vlt.se/bostad/1.1025762-stoppa-kackerlackan-genast?m=print

Chilla mamma
2013-05-30, 19:50
Jaha trodde i trådstarten att det var du som var flickvännen :cool:

Ey! :cool:

Njaa...storlek på några mm betyder en nymf och nymfen är mer rund i formen, mörkare ryggsköld och överdrivet stora antenner.
Vuxen tysk kackerlacka har ofta tydliga två ränder på nacken:
http://www.anticimex.com/sv/se/Foretag/Skadedjur/Skadedjurskategorier/Angriper-mat--textil/Kackerlackor/
Samtidigt är de då > 1 cm långa.


Nedre bilden i VLT visar fullvuxen kackerlacka och en nymf ( unge )
http://vlt.se/bostad/1.1025762-stoppa-kackerlackan-genast?m=print

Ja de är bara några millimeter stora, kanske 5 mm. Kan jag utesluta den tysk kackerlacka då? För den ser inte ut som den nedre bilden. Den har däremot två små piggar bakåt, vilket dammlusen inte har men kackerlackan har. Och jag ser dem bara på nätterna vilket också talar för kackerlacka.

Det kanske är något helt annat. I vilket fall så hoppas jag på att det är något som jag lätt blir av med.

Lipservice
2013-05-30, 20:00
Ey! :cool:



Ja de är bara några millimeter stora, kanske 5 mm. Kan jag utesluta den tysk kackerlacka då? För den ser inte ut som den nedre bilden. Den har däremot två små piggar bakåt, vilket dammlusen inte har men kackerlackan har. Och jag ser dem bara på nätterna vilket också talar för kackerlacka.

Det kanske är något helt annat. I vilket fall så hoppas jag på att det är något som jag lätt blir av med.

Vi kan då konstatera att det inte är en tysk kackerlacka och inte en dammlus. Då det verkar vara en blandning av dem. Lägger då en amatörgissning på att det är en "Tysk Lus". 1+1 är oftast 2.

Glen
2013-05-30, 20:10
Vi kan då konstatera att det inte är en tysk kackerlacka och inte en dammlus. Då det verkar vara en blandning av dem. Lägger då en amatörgissning på att det är en "Tysk Lus". 1+1 är oftast 2.

:d

cero
2013-05-30, 20:22
Vi kan då konstatera att det inte är en tysk kackerlacka och inte en dammlus. Då det verkar vara en blandning av dem. Lägger då en amatörgissning på att det är en "Tysk Lus". 1+1 är oftast 2.

;)

Chilla mamma
2013-05-30, 20:49
Vi kan då konstatera att det inte är en tysk kackerlacka och inte en dammlus. Då det verkar vara en blandning av dem. Lägger då en amatörgissning på att det är en "Tysk Lus". 1+1 är oftast 2.

Haha!

Nu börjar det bli mörkt. Snart kommer de fram :(

Bryggan
2013-05-30, 21:13
Låt oss slå fast; det är en bagge av något slag...kill it with fire!

Akerhage
2013-05-31, 07:14
Låt oss slå fast; det är en bagge av något slag...kill it with fire!

Leila Bagge?

kaer
2013-05-31, 07:33
Natten har gått, var är TS? Uppäten i sömnen?

Chilla mamma
2013-05-31, 08:28
Natten har gått, var är TS? Uppäten i sömnen?

Samma sak inatt. Inte så många på dagen, men inatt vid 3-tiden var det hur många som helst. Måste ta stora steg på tårna när jag går genom hallen för att besöka toan.

Juxta
2013-05-31, 09:32
Detta påminner mig om när jag gjorde ett fotojobb för en byggfirma. Det var före-bilder på riktigt slitna lägenheter. En lägenhet hade en kines bott i och odlat stora kvantiteter kackerlackor för att äta. Det kan ha varit en av de mest äckligaste lägenheterna jag varit i.

Kallsone
2013-05-31, 09:51
finns dom vid soffan?

hurril
2013-05-31, 10:21
Detta påminner mig om när jag gjorde ett fotojobb för en byggfirma. Det var före-bilder på riktigt slitna lägenheter. En lägenhet hade en kines bott i och odlat stora kvantiteter kackerlackor för att äta. Det kan ha varit en av de mest äckligaste lägenheterna jag varit i.

Wtf?

akAn
2013-05-31, 10:25
Detta påminner mig om när jag gjorde ett fotojobb för en byggfirma. Det var före-bilder på riktigt slitna lägenheter. En lägenhet hade en kines bott i och odlat stora kvantiteter kackerlackor för att äta. Det kan ha varit en av de mest äckligaste lägenheterna jag varit i.


Pics? Descriptionz?

Juxta
2013-05-31, 10:30
Wtf?

Pics? Descriptionz?

Hehe, har inga bilder där jag är nu.
Men det var kackelackeskit över hela väggarna, och plastlådor där han fött upp dom i överallt. Vartenda hörn i lägenheten var betydligt mörkare då dom förmodligen samlat ihop sig där och myst omkring.

Bryggan
2013-05-31, 12:00
Leila Bagge?Nej i så fall Anders..Laila kunde få krypa omkring i min säng vilken dag som helst :).

Luca Brasi
2013-06-02, 22:59
Rysk kackerlacka kanske.

Chilla mamma
2013-06-07, 11:43
Tänkte bara informera er om att anticimex varit här idag. Killen hade ingen aning om vad det var för något, men dammlus eller tysk kackerlacka var det inte. Han tog med sig ett kryp för att höra med sina äldre kollegor, men de hade inte heller någon aning. Så nu ska krypet skickas till biologerna för att analyseras.

Får leva ytterligare en vecka med dem.

stallestalle
2013-09-10, 13:47
Snälla hjälp mig identifiera vad det här är för äckligt kryp. Upptäckte igår att hallen kryllar av dem, men att de också finns några enstaka här och där i lägenheten. Jag som har världens fobi för insekter vågar knappt röra mig i lägenheten längre. Har ringt anticimex men de har inte möjlighet att komma förrän om en vecka!

De är bara några millimeter stora
http://i.imgur.com/itzGsF8.jpg


Om man kollar på www.whskadedjurssanering.se (http://www.whskadedjurssanering.se) under fliken skadedjursbekämpning så finns det en pdf fil med olika skadedjur. Det ser ju ut som någon form av kackerlacka? Äckligt!

Skön
2013-09-10, 14:30
Fått svar än?

Biceppojken
2013-09-10, 16:00
Det här är spännande!

Kodax
2013-09-10, 20:51
Samma sak inatt. Inte så många på dagen, men inatt vid 3-tiden var det hur många som helst. Måste ta stora steg på tårna när jag går genom hallen för att besöka toan.

*yourock*

Alkro
2013-09-10, 21:23
Jag vill att den här tråden uppdateras.

d1anny2
2013-11-19, 19:26
Vilken typ sällskapsdjur var? Hurdan är eran relation idag / inatt?

Jazen
2013-11-19, 20:04
liknar denna
Det är rätt säkert på nån art av kackerlacka

http://www.theguardian.com/world/2012/oct/08/man-dies-cockroach-eating-conest

en källa säger antingen amerikansk kackerlacka,Brunbandad kackerlacka eller ryss kackerlacka

Jazen
2013-11-19, 20:21
va han säker på att det inte va en tysk ? liknar väldigt mkt en tysk kackerlacka
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11520222.ab

XXXL
2013-11-19, 20:35
Jag har haft insekter i sängen, det är otrevligt men man vänjer sig. Har vi alltid känt obehag inför småkryp, eller har det kommit senare?

Chilla mamma
2013-11-19, 21:03
Oj, vilken chock att se den här tråden uppe igen. Det var visst någon typ av kackerlacka. Men som tur var var de fortfarande bäbisar och enkla att få bort. Räckte med ett tiotal fällor placerade runtom i lägenheten. Efter några dagar var fällorna fulla av vidriga kackerlackor. Vissa försökte komma loss från det starka limmet i fällorna och slet av överkroppen från underkroppen. Efter bara några dagar med fällorna som luktade curry hade vi inga problem längre.