handdator

Visa fullständig version : Fördelar/nackdelar med 150 cm olympisk skivstång


DavidB
2013-05-30, 11:45
Ska inhandla skivstång för hemmagym. Har tidigare alltid tränat med 220 stång, frivändning, marklyft, bänk, benböj, uteslutande Eleiko. Men i hemmet är det ont om plats och en kortare stång passar in lättare. Jag gissar att balansen i stången är annorlunda om den är kortare.

Vilka fördelar och nackdelar finns med kortare stång?

z_bumbi
2013-05-30, 12:03
*Du får mindre vridkrafter då hävarmarna blir kortare.
*Är man orörlig, skadad eller axelbred så kan det vara svårt att få plats mellan ändarna.
*Har du inte järnvikter så kan det bli svårt att lasta på vikt då utrymmet för det antagligen också är mindre.
*Det var länge sedan jag testade man jag har för mig att det kan bli ett litet helvete att lägga ifrån sig den i ställningen utan att klämma sig. Det kan vara nog så trångt med en vanlig stång och ställning.

Det går att testa allt ovan med en vanlig skvistång dvs mät ut vad du kommer att ha att tillgå och se hur det känns.

IronMountain
2013-05-30, 19:46
Annars finns väl 180 cm stänger, blir det ju inte lika stor skillnad mot en standardstång men man sparar ändå en del plats.

DavidB
2013-05-31, 10:36
*Du får mindre vridkrafter då hävarmarna blir kortare.
*Är man orörlig, skadad eller axelbred så kan det vara svårt att få plats mellan ändarna.
*Har du inte järnvikter så kan det bli svårt att lasta på vikt då utrymmet för det antagligen också är mindre.
*Det var länge sedan jag testade man jag har för mig att det kan bli ett litet helvete att lägga ifrån sig den i ställningen utan att klämma sig. Det kan vara nog så trångt med en vanlig stång och ställning.

Det går att testa allt ovan med en vanlig skvistång dvs mät ut vad du kommer att ha att tillgå och se hur det känns.

Tack för suveränt svar. Hade inte tänkt på varken vridkraft eller frånläggning/klämrisk. Som du säger testa.