handdator

Visa fullständig version : Har sökt som en dåre men hittar inte de senaste rönen på hur mycket vassleprotein....


Melankolius
2013-05-29, 23:48
tarmarna kan ta upp på en gång?

Någon som vet?

Drar 30 g vasslePROTEIN varje pass nu. Är det för för mycket?


Har sett vissa Kroppsbyggare dra i sig 60-100 gram????

LillisJ
2013-05-29, 23:58
Kroppen tar upp allt.

Melankolius
2013-05-29, 23:59
Kroppen tar upp allt. Nej............... sluta torlla

Thornblom
2013-05-30, 00:04
Nej............... sluta torlla

Kan du inte skriva ett intelligentare inlägg än så bör du nog sluta komma med åsikter.

MackeJuve
2013-05-30, 00:07
Nej............... sluta torlla

??

NiklasAlm
2013-05-30, 00:50
sök på google istället för kolozzeums sökfunktion (jag använde sökfras "hur mycket vassle kan kroppen ta upp kolo")

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=164945
http://www.kolozzeum.com/forum/archive/index.php/t-189519.html
http://www.kolozzeum.com/forum/archive/index.php/t-188277.html
http://www.kolozzeum.com/forum/archive/index.php/t-182223.html
http://www.kolozzeum.com/forum/archive/index.php/t-173078.html

Det finns säkert ett tiotal trådar till om samma sak

Melankolius
2013-05-30, 05:57
Kroppen tar upp allt.

Kan du inte skriva ett intelligentare inlägg än så bör du nog sluta komma med åsikter.

Kroppen kan ta upp max ungefär 60-80 gram vassleprotein. Sedan skiter man ut resten.

Källa. King Grub

King Grub
2013-05-30, 06:50
Använd inte mig som källa för saker jag inte sagt. Jag vet inte hur mycket vassleprotein tarmen har kapacitet att ta upp vid ett intag av enbart vassleprotein på fastande mage, eller hur individuella skillnader i ett sådant upptags storlek är.

PureWhey
2013-05-30, 08:21
Kroppen kan ta upp max ungefär 60-80 gram vassleprotein. Sedan skiter man ut resten.

Källa. King Grub

Haha, som sagt, använd inte något/någon som en källa så länge du inte kan citera vad personen sa.
Varför skulle du skita ut proteinet?

raddum
2013-05-30, 08:29
30 räcker för att maximera MPS, om du behöver mer för att nå ditt dagliga mål, varför inte

Maximal
2013-05-30, 09:39
Det är väl knappast omöjligt att om man tar tillräckligt stor mängd och speciellt på tom mage så kan det eftersom vassle är såpass snabbt, slinka med ut?

Loke
2013-05-30, 09:43
Det är väl knappast omöjligt att om man tar tillräckligt stor mängd och speciellt på tom mage så kan det eftersom vassle är såpass snabbt, slinka med ut?

Fast "snabbt" innebär ju att det tas upp lätt...

Thornblom
2013-05-30, 11:38
Fast "snabbt" innebär ju att det tas upp lätt...

Åhh, hilarious! Såg framför mig en liten wheyare i en Dodge blåste skiten ur diverse kasein etc som han möter. :d

King Grub
2013-05-30, 12:55
Det är väl knappast omöjligt att om man tar tillräckligt stor mängd och speciellt på tom mage så kan det eftersom vassle är såpass snabbt, slinka med ut?

Det är möjligt, men några gramsiffror finns inte.

För övrigt är det här inte något det finns "senaste rön" på. Det är inget man studerar några gånger per år. Vad jag vet har det aldrig mätts.

nebo
2013-05-30, 13:01
så om jag av någon anledning inte har nått upp till mitt dagliga proteinbehov innan jag ska gå och lägga mig går det bra dricka en dubbel proteinshake? dvs ca 60g protein

King Grub
2013-05-30, 13:04
Det gör det väl, men är det bara vassleprotein blir det bara en liten del av den mängden som kommer att användas till muskeluppbyggnad, oavsett om allt tas upp eller inte, och det under en begränsad tidsperiod - den kraftiga delen av stimulansen av proteinsyntesen varar inte mer än ett par timmar av vassleprotein.

Reaper123
2013-05-30, 13:15
så om jag av någon anledning inte har nått upp till mitt dagliga proteinbehov innan jag ska gå och lägga mig går det bra dricka en dubbel proteinshake? dvs ca 60g proteinSom nödlösning funkar väl detta, men tycker du ska planera din kost lite bättre och inte grunda den på pulver ;)

Vet ej hur pass stor påverkan det ger på "upptagningstiden", men att blanda ner pulvret i tex en portion havregrynsgröt (eller varför inte kvarg) innan läggdags borde man få ut mer än att bara halsa en shake med 60g pulver. Detta är dock enbart mina egna teorier/tankar!

tjing
2013-05-30, 13:37
Det är fortfarande skillnad på att ta upp och använda till något meningsfullt.

Mycket vassleprotein åt gången oxiderar i hög grad. Huruvida varje gram tas upp i tarmen vid högre intag är det nog ingen på brädan som vet.

Melankolius
2013-06-03, 01:41
Använd inte mig som källa för saker jag inte sagt. Jag vet inte hur mycket vassleprotein tarmen har kapacitet att ta upp vid ett intag av enbart vassleprotein på fastande mage, eller hur individuella skillnader i ett sådant upptags storlek är. OJ SORRY läste fel.. det var ett litet "lär inte" som jag missade..

Cerberus
2013-06-03, 18:57
var det inte nån teori att protein-oxidation kunde ge nån anabol signal på genetisk nivå? Är bara nåt jag läst nån proteinforskare(wolf-nånting tror jag) sagt. Men det är väl draget ur sitt kontext nu för jag minns det inte exakt.

Kroppen använder ju även eget nedbrutet protein för att bygga muskelmassa om signalerna finns.

svamlar väl säkert men det är grejer jag minns ifrån Lyle McDonalds Protein Book.


Borde inte vassle-oxidationen bli mindre om man äter det i en blandad måltid?

tjing
2013-06-03, 19:07
Borde inte vassle-oxidationen bli mindre om man äter det i en blandad måltid?

Jo.