handdator

Visa fullständig version : Olika fet av olika fetter?


Mags
2013-05-29, 22:41
Ja ja, differansen mellan energin i maten och energin kroppen utövar är något som folk i allmänhet borde fatta är helt primärt för huruvida man blir fet eller inte.

Men jag kom att tänka på en dokumentär jag sett om gladiatorer. De åt vissa bönor väldigt mycket och det påstods att de gjorde det för att få mycket underhudsfett (för att skydda vener mot skärsår i viss grad).

Det är alltså inte mängden av bönor jag pratar om, utan att man skulle få mer underhudsfett om man åt dessa bönor (istället för whatever annat de åt på den tiden). Om man äter ett givet antal kalorier.

Kolozzeums kommentar?

King Grub
2013-05-30, 06:52
Tror inte gladiatorerna räknade kalorier. Det var väl lättäten föda som gjorde just att dom fick mer kalorier.

Mags
2013-05-31, 12:37
Tror inte gladiatorerna räknade kalorier. Det var väl lättäten föda som gjorde just att dom fick mer kalorier.

Jaaa, det var alltså inte altalet kalorier jag menade var relevant. Jag undrar huruvida det är sant att man får mer underhudsfett av en viss diet som innehåller lika mycket energi som en annan diet.

King Grub
2013-05-31, 15:47
Ja, om proteinmängden varierar.

Vad gäller fettyper är det tänkbart att man blir fetare av mättat fett.

BobaFett
2013-05-31, 16:02
Du blir mindre fet av t.ex. nötter än motsvarande mängd godis. Det var väl 25% eller nåt sånt av fettet som kroppen inte klarade av att ta upp om jag minns rätt. Sen så innehåller de även protein.

Irrelevant, då nötter innehåller jäkligt mycket energi och är IMO inte tillräckligt gott för att rättfärdiga så mycket kalorier.

Protein kan man egentligen räkna mindre än 4 kcal/gram då det krävs energi för att omvandla det till fett.

tjing
2013-05-31, 16:17
Ja, mättat fett förefaller lättare att bli fetare av än omättade fettsysor.

Ska dyka ner i ämnet mer någon dag snart.