handdator

Visa fullständig version : Hjälp med ett styrk + cardioschema


Luiishu
2013-05-29, 20:27
Känner att det börjar bli dags nu att börja träna regelbundet, blir ju extra nice start nu när det är sommarlov närsom. Har läst en hel del olika trådar, sidor från nätet osv, så jag har lärt mig en del på senaste tiden. Men skulle dock vilja lite mera "personliga" svar på hur jag själv skulle kunna träna regelbundet(alla är ju olika).

Generell info:
Ålder: 17(fyller snart 18)
Längd: ca. 182 cm
Vikt: 63-64 kg.
BMI: runt 19

Alltså är jag lite av en ectomorph, lång och smal. Däremot så har jag tränat både styrka och kondition i form av gym, sporter, friidrott(har varit fysiskt aktiv i större delen av mitt liv). Så jag antar att jag ändå är i ganska hyffsad form, men man kan ju alltid bli bättre.
För ett litet tag sen hade jag ett träningsschema som jag började med pga en uppgift i gympan. Så här såg det ut:
Måndag: Styrka
Tisdag: Kondition:
Onsdag: Styrka
Torsdag: Kondition:
Fredag: Styrka + idrottslektion
Lördag: Kondition:
Söndag: Styrka
(Nästa vecka är samma, fast jag börjar med kondition på måndagen, styrka på tisdagen etc...)

Styrkepassen var helkroppspass. Övningarna var:
Armhävningar(främst diamond), Pull ups, chin ups, sit ups, dips mot bänk, leg raises, leg extensions, hoppande lunges med hantlar, väggsitt, repdrag(skulderblad, armar, bröst...), andra rygg/bröst/axel/armövningar med en maskin där hemma...
Detta tränade jag hemma. Lite då och då var jag på skolans gym och gjorde då lite andra övningar som jag inte gjort hemma som bänkpress, benpress, riktiga dips osv.
Varje pass varade ca. 90 min.
(Tänkte börja satsa mer på compound övningar eftersom man ändå är ganska novis, så jag borde kanske besöka gymmet oftar och köra bla. bänk/benpress.)


Under konditionsdagarna sprang jag i stort sett bara. Ibland blev det istället 1-1,5 h på crosstrainern, fast inte like ofta. Annars så sprang jag först ca. 7-10 km. I slutet visade det säg att jag inte sprang så långt som jag trodde, så jag började springa ca 13 km istället, vilket enligt Endomondo brände det ungefär 1050 kcal! Sick! Ganska tuff terrängrunda. Börjar på asfalt, sedan tung sand på stranden, sen uppför sanddynor och kullar, igenom skogar och tillbaka på gatan! Detta är ju då långdistanslöpning. För att förbättra min kondition så vore intensiv intervallträning bättre, eller?

Jag fattar att jag bryter ner kroppen såhär, överträning i stort sett. Kände dock att jag blev starkare och fick bättre kondition, fast det var ju kanske inte i närheten av det optimala.

Det jag tänkte var att köra på det jag gjorde FAST med vilodagar. Känns bra att ha dem att återupphämta sig på, musklerna behöver ju faktiskt vila. Dessutom kan det även bara vara gött och vara ledig och få mer tid till nåt annat istället på dem dagarna. Frågan är ju då, vad vore mest optimalt? Hur många vilodagar bör jag ha och var ska jag lägga dem? Tänkte att 2 st, onsdag och söndag verkade bra, fast är det tillräckligt?
Vet inte hur jag ska bygga upp det på bästa sätt, särskilt med tanke på att styrketräning och cardio inte direkt går hand i hand i vissa sammanhang... Vill ju att träningen ska vara effektiv så man kan utvecklas!

Mina mål är ju varierande, skulle t.ex. vilja klara 30 good form pull ups, springa milen under en timme, öka vikter på maskiner, bättre styrka och kondition, utseende, välmående...

Har ni några tips? Sorry om det är mycket jag frågar och om ni har läst mkt liknande innan, framstår säkert ganska som dum och klischig:smash: Vill bara börja träna på riktigt med disciplin och en plan! :) Tack på förhand!! :cool:

Luiishu
2013-06-01, 00:50
Bump! Det kanske är bättre att träna periodvis eller? Om man fokuserar främst på tung styrka 8 veckor och sen går man över till 8 veckors kondionsbaserad träning?

z_bumbi
2013-06-01, 12:01
Anledningen att du är smal är att du äter lite i förhållande till hur mycket du rör dig.
Vad är det som du prioriterar av styrka, volym och kondition?