handdator

Visa fullständig version : Sned i ryggen, olika utveckling


Limpanz
2013-05-29, 18:12
Hej hej!

Är sned i ryggen sedan långt tillbaka. Min naprapat sade vid denna tid för tre år sedan att jag var sned i ryggen. Efter olika återkomster dit genom åren konstaterade han på mitt senaste besök att det blivit mycket bättre sedan jag valde att satsa på gymmet och inte långdistanslöpning.

Dock känner jag i många övningar (mestadels marklyft) att vänster nedre del av ryggen arbetar mer än höger, och nu efter dagens markpass när man har pumpen kvar i ländryggen så är det mer utvecklat längst ner i ryggen, typ i botten på latsen. För övrigt kan jag inte slå en front lat spread där latsen skjuts ut symmetriskt, utan sidan som är mer utvecklad längst ner (vänster alltså) hänger inte med.

Därför ber jag om lite råd för hur man kan rätta till problemet. På de flesta ryggövningar får jag bättre kontakt med höger övre sida av ryggen. Är högerhänt.


Bild:

whuddafuks
2013-05-29, 21:31
Du kör möjligtvis inte marklyft med mixat grepp? T.ex. höger hand pronerat, och vänster supinerat? Om du gör det så är det viktigt att du turas om att ha pronerat på höger, sen pronerat på vänster osv, annars kan det bli obalans!

slackerguru
2013-05-29, 21:51
Kollat så du inte har olika långa ben?
Mina ben skiljer typ 1,5 cm pga detta har jag en sne rygg. Har dock aldrig orkat ta mig till naprapat vilket jag bör göra.
Hjälpte naprapaten dig? gjorde han något för att få den rakare?

Victuhh
2013-05-29, 21:57
Tjo min rygg är myyyycket snedare än din, min högra lat börjat mycket längre ned medans den andra bara växt till sig uppe och detta har jag fått bekräftat av läkare eftersom det är för att jag är högerhänt, kanske är så i ditt fall med?

Hämmar mig lite i bänken när jag ska brygga men kör på ändå :)

whuddafuks
2013-05-29, 22:09
Kollat så du inte har olika långa ben?
Mina ben skiljer typ 1,5 cm pga detta har jag en sne rygg. Har dock aldrig orkat ta mig till naprapat vilket jag bör göra.
Hjälpte naprapaten dig? gjorde han något för att få den rakare?

Mina skiljer sig också, och enligt min naprapat så beror det på att jag är plattfotad (fast ännu mer på höger sida) så mitt vänstra ben blir "längre"

Det han gjorde för mig var att ge mig ett par billiga fotsulor som jag använder när jag tränar (orkar inte byta ut dom för varje sko jag använder, så de ligger i mina idrottsskor som jag gymmar med :) )

slackerguru
2013-05-29, 22:12
Mina skiljer sig också, och enligt min naprapat så beror det på att jag är plattfotad (fast ännu mer på höger sida) så mitt vänstra ben blir "längre"

Det han gjorde för mig var att ge mig ett par billiga fotsulor som jag använder när jag tränar (orkar inte byta ut dom för varje sko jag använder, så de ligger i mina idrottsskor som jag gymmar med :) )

Jag fick med skosulor när jag var mindre + att dom la in en extra tjock sula i ena skon i själva gummit.
Men mitt högra ben är fortfarande mindre än det vänstra och det är kortare.
Hjälpte det med sulor för din del?

Limpanz
2013-05-30, 07:02
Tack för inputs :) ja jag har en tendens till att köra lite mer mixat grepp än jag kanske borde, så får köra andra hållet och se hur det går om någon månad.

Jag har ny tid hos naprapaten i dagarna så ska be honom kolla benen samtidigt som jag ändå är där.

PureWhey
2013-05-30, 07:48
Tack för inputs :) ja jag har en tendens till att köra lite mer mixat grepp än jag kanske borde, så får köra andra hållet och se hur det går om någon månad.

Jag har ny tid hos naprapaten i dagarna så ska be honom kolla benen samtidigt som jag ändå är där.

Kör varannat när du mixar, och nu lite mer så du inte kört.

whuddafuks
2013-05-30, 16:06
Jag fick med skosulor när jag var mindre + att dom la in en extra tjock sula i ena skon i själva gummit.
Men mitt högra ben är fortfarande mindre än det vänstra och det är kortare.
Hjälpte det med sulor för din del?

Jag slår ju inte i höger sida av stången i marklyft först som jag gjorde innan utan sulor, så det hjälpte. Men för mig var det inte benen i sig som var ojämna, utan det var foten som var roten till problemet, vilket det inte verkar vara för dig då dina ben är ojämna längdvis. Om det är så att ditt ena ben är längre än det andra så tror jag inte att fotsulor kommer fixa problemet. :/

slackerguru
2013-05-30, 20:39
Jag slår ju inte i höger sida av stången i marklyft först som jag gjorde innan utan sulor, så det hjälpte. Men för mig var det inte benen i sig som var ojämna, utan det var foten som var roten till problemet, vilket det inte verkar vara för dig då dina ben är ojämna längdvis. Om det är så att ditt ena ben är längre än det andra så tror jag inte att fotsulor kommer fixa problemet. :/

Okej okej, ska kika och se vad naprapaten säger.