handdator

Visa fullständig version : tappad muskelmassa i slutet på dieten


emats
2013-05-29, 17:46
Dietar inför alströmertrofen med 2 veckor kvar.
Har under hela dieten ( 20veckor ) enbart ökat i muskelmassa. Sist ordinerades cardio 1h per dag nu på slutet vilket jag i 2 veckor anammat. Det har stigit mig lite över huvudet och kört på lite hårt vilket HAR gjort mig sliten och leveransen på gympassen har varit sämre (lärdom av detta: ALDRIG köra mer cardio än vad jag orkar och ALDRIG på bekostnad av gympassen)

Men, idag på mätingen hade jag norpat lite av den muskelmassa jag byggt under dieten ( hade byggt 1kg muskler under dieten ungefär enligt mätningen och nu dessa veckor tappat nästan hela de 1kg)
Jag är helt förstörd. fast coachen sa att jag inte har tappat något av den muskelmassa jag började med vilket självklart var målet. Och att vätska m.m KAN spöka på dessa siffror

Är de vanligt att tappa muskelmassa på diet? eller är de bara jag som nybörjare som gör de nu pga orutin? Vad är eran erfarenhet?

*gah!*:smash::em:

tjing
2013-05-29, 17:52
Är de vanligt att tappa muskelmassa på diet?

Seriöst? Ja, självklart. Väldigt många tappar muskelmassa på diet.

Jag tror på vatten om du skött din kost och inte ätit för stora kaloriunderskott och vet vad du gör på gymmet.

vicarious
2013-05-29, 17:56
Seriöst? Ja, självklart. Väldigt många tappar muskelmassa på diet.

Jag tror på vatten om du skött din kost och inte ätit för stora kaloriunderskott och vet vad du gör på gymmet.

+1. Inför tävlingsdiet är det nog extremt få, om ens någon som inte tappar lite massa.

AronP
2013-05-30, 07:14
Jag håller med ovanstående om att i slutet av en hård diet så tappar man massa, för mig någonstans under 6-8%.

Att du gått upp i muskler på vägen ska du skatta dig lycklig för.

Och tappad massa kommer tillbaka, snabbt.

emats
2013-05-30, 11:16
Tack, förstår att jag kanske värkar lite dum *reptilhjärna* men då andas jag ut*facepalm* drog igång ett rejält revanchpass idag så nu är iaf hjärnan glad. men då vet jag att de jag slitit nå kopiöst hårt för kommer tbx och att de inte är ovanligt. TACK!*cupid*