handdator

Visa fullständig version : ZMA som tonåring


harafe
2013-05-29, 17:35
Hej!
Jag är 17 år gammal och undrar om ZMA kan ha några negativa effekter på min testosteronproduktion i det långa loppet. Som att kroppen "vänjer" sig vid ZMA och när jag slutar med det så är mina testosteronnivåer lägre än innan jag började ta ZMA. Jag vill också poängtera att det inte är ökade testosteronnivåer jag vill åt utan istället "sömneffekten". Jag provade ZMA för några dagar sedan och sov verkligen som en gud.
Tacksam för svar.

Vunnis
2013-05-29, 17:41
Ingen fara.

tjing
2013-05-29, 17:47
Absolut ingen fara.

Blindguard1
2013-05-29, 19:26
Jag kapar dig tråd då du redan fått svar, jag tar också ZMA för sömnseffekten, men finns det inget annat sätt att få tag på den lagligt som inte är sömnmedel, och vad är det i ZMA som hjälper så grymt med sömnen? Jag sover tyngre och blir mycket mer utvilad efter 9h sömn med ZMA än någonsin annars utan, samt att man får extremt coola drömmar.
Mina ZMA tabletter innehåller:
Zink (från zink L-monometionin och zinkaspartat) 30 mg (200%)
Magnesium (från magnesiumaspartat) 450 mg (113%)
Vitamin B6 (från pyridoxin hcl) 10.5 mg (525%)
Brukar ta 2 innan sömn, ibland 3-4 för att få riktigt balla drömmar och när jag behöver "extra" sömn utan att ha tid för det, blir alltså mer utvilad.

Limee
2013-05-29, 19:38
Hjälper det för styrketräningen?

Kischen
2013-05-29, 19:47
Ett tips är att titta vad zma är, det står ingredienser specat im sure.

Inga konstigheter.

RasmusA
2013-05-29, 22:27
Jag är också 17år & har käkat ZMA.
Jag käkade Star Nutrition ZMA Anabloic, fick diarré så det bara small om det. Säkert 3 toabesök under 2h på morgonen.
Fick redan på att det har med magnesiumet att göra. så jag ska byta fabrikat & se resultat.

Förövrigt, man sover otroligt gott :)

Arvid92
2013-05-30, 01:03
Testar fråga en sak här när ämnet ändå är uppe..
Har själv testat Zma för sömnen, och det är det värsta jag någonsin gjort!
Antar att jag får i mig tillräckligt med zink och magnesium i kosten eftersom jag fick djävulsk huvudvärk och illamående i 2 dygn utav 2 kapslar som är rekommenderad dos. En rejäl baksmälla kändes det som!
Testade att minska ner till 1 kapsel istället, vaknade en gång varannan timme och på morgonen var man tröttare än någonsin..

Någon mer som upplevt denna mardröm?:confused:

Blindguard1
2013-05-30, 08:08
Testar fråga en sak här när ämnet ändå är uppe..
Har själv testat Zma för sömnen, och det är det värsta jag någonsin gjort!
Antar att jag får i mig tillräckligt med zink och magnesium i kosten eftersom jag fick djävulsk huvudvärk och illamående i 2 dygn utav 2 kapslar som är rekommenderad dos. En rejäl baksmälla kändes det som!
Testade att minska ner till 1 kapsel istället, vaknade en gång varannan timme och på morgonen var man tröttare än någonsin..

Någon mer som upplevt denna mardröm?:confused:

Vilken mardröm? Du beskrev ju aldrig någon dröm :P Ja, konstiga drömmar brukar jag ha, men jag blir alltid mer utvilad, jag tar som sagt 2 innan sömn och 3-4 när jag vill ha lite roligt, hur gammal är du samt vikt/längd? Jag är 189 på 97kg hyfsat deffad, kroppen kanske behöver mer zink då, för överdosering av zink är inte farligt om det inte är i stora mängder då det blir toxiskt, men annars så är det som du beskriver.


"Ovanligt via maten. Högt zinkintag kan påverka immunförsvaret, ge buksmärtor, kräkningar, diarré samt hämma andra mineralers upptag i kroppen, exempelvis järn och koppar. Doser över 100 mg/dag ska därför undvikas över en längre tid."
2 st kapslar är väl runt 60mg? Eller hur stora piller har du i din burk?

Arvid92
2013-05-30, 12:06
Vilken mardröm? Du beskrev ju aldrig någon dröm :P Ja, konstiga drömmar brukar jag ha, men jag blir alltid mer utvilad, jag tar som sagt 2 innan sömn och 3-4 när jag vill ha lite roligt, hur gammal är du samt vikt/längd? Jag är 189 på 97kg hyfsat deffad, kroppen kanske behöver mer zink då, för överdosering av zink är inte farligt om det inte är i stora mängder då det blir toxiskt, men annars så är det som du beskriver.


"Ovanligt via maten. Högt zinkintag kan påverka immunförsvaret, ge buksmärtor, kräkningar, diarré samt hämma andra mineralers upptag i kroppen, exempelvis järn och koppar. Doser över 100 mg/dag ska därför undvikas över en längre tid."
2 st kapslar är väl runt 60mg? Eller hur stora piller har du i din burk?

Syftade mer på att huvudvärken, illamåendet och att vakna så många gånger på natten var som en enda stor mardrömsupplevelse :P
Är 184 på 80kg, inte deffad men inte precis bulkad heller skulle jag väll kalla det.
Kapslarna innehåller bara 22.2mg per kapsel och det är star nutritions Zma:)

tjing
2013-05-30, 12:26
Personligen kan jag inte sova på magnesium innan läggdags, så jag upplever något liknande Arvid92. Jag ligger vaken och vänder och vrider mig med kass sömn hela natten. Men det funkar ju ypperligt för många.