handdator

Visa fullständig version : Stronglift eller?


pbcash
2013-05-29, 16:41
Har några frågor angående stronglift

Hur länge ska man följa schemat?
Hur många gånger får man "faila" dvs att inte klara alla rep eller stanna i vikt?
Ska man alltid börja med stången?
Hur gör man om man inte har någon vän som kan hjälpa med bänkpress?

Får man muskler av SL? Asså märkbar skillnad då, på armar, mage, bröst och ben?

Jag vill givetvis bli större men även ha pumpade och deffade armar, ben, mage bröst ja ni fattar. SÅ man ser markeringar på armarna tex, att bicepsen pumpar ut etc

Får man detta av stronglift? eller blir man bara råstark och får bra teknik?



Jag letar efter ett schema jag kan ha som är simpelt och ger väldigt mycket. Pallar inte krångla med 3 splits upplägg eller 5 split etc.


vill även tillägga att jag är inte överdrivet seriös med min träning, satsar inte att bli någon jävla bodybuilder. Jag äter vad jag känner för och orkar absolut inte räkna kalorier o dylikt.

Men vill givetvis ha en välfungerande kropp som ser aningen vältränad ut. Samt gå upp mer i vikt. Kommer också träna själv, så övningar där man ska ha hjälp med av en kompis undanbedes



Tacksam för svar!

pbcash
2013-05-29, 17:01
Sen känns de som SL blir fuckat om man missar ett pass. De e ju till för ökning och missar man då så ligger man i lä som fan.

o kör jag mån- ond- fre och missar onsd så kan jag inte ta på torsdag för det e för närma inpå fredagen o mina muskler hinner ej vila och lär vara seg

andeem
2013-05-29, 17:09
Håll dig i en tråd. Förslagsvis Strongliftstråden.

pbcash
2013-05-29, 17:16
Ja men får knappt några svar på detta forum, ingen hjälp alls. -.-

andeem
2013-05-29, 17:16
Ja men får knappt några svar på detta forum, ingen hjälp alls. -.-Se Strongliftstråden. Jag svarade just.

arthax
2013-05-29, 17:50
Ja men får knappt några svar på detta forum, ingen hjälp alls. -.-

ALLT du frågar om står i SL-tråden. Visst är det underbart med ett forum där all kunskap är samlat på ett ställe, så det enda du behöver göra är att ägna din nyfikenhet åt att läsa. Lätt som en plätt! cofffee

Cogge
2013-05-29, 17:56
Stronglifts har prio på styrka men man får självklart lite volym på köpet. Fördelen med att kötta stronglift är väl att när man sedan byter program så har man bättre utvecklingsmöjligheter och har förmåga att klara mer vikt vilket i sin tur sedan leder till mer volym.

Blindguard1
2013-05-29, 17:58
Får man undra hur gammal du är samt tidigare träningserfarenhet?

Matsa
2013-05-29, 18:18
Sen känns de som SL blir fuckat om man missar ett pass. De e ju till för ökning och missar man då så ligger man i lä som fan.

o kör jag mån- ond- fre och missar onsd så kan jag inte ta på torsdag för det e för närma inpå fredagen o mina muskler hinner ej vila och lär vara seg

Självklart kan du träna på torsdagen. Den bästa lösningen i det fallet tycker jag är att flytta fredagspasset till lördagen, då får du en dags vila mellan. Går inte det kan du träna på fredagen och helt enkelt acceptera att du eventuellt presterar lite sämre, i så fall vet du ju varför och behöver förmodligen inte göra några justeringar. Det är ingen fara om det händer ett fåtal gånger.

Ett missat pass är inget större problem om man inte gör det till ett sådant. Tre pass i veckan bör inte vara svårt att pussla ihop även om man kommer ur fas tillfälligt.

pbcash
2013-06-02, 17:38
Finns det inte liknande scheman som stronglift? Fast det inte har något slut? Något schema man kan följa länge.

Stronglift e ju bara PANIK och att man ska ÖKA så snabbt som möjligt och sen när man inte ökar mer ska man byta.


Jag vill ha något enkelt schema som tränar volym och allt det dära. Men som jag kan träna i lugn och ro och öka när jag känner för det. Har inte brått och orkar inte stressa.

Jeneric
2013-06-02, 17:40
Finns det inte liknande scheman som stronglift? Fast det inte har något slut? Något schema man kan följa länge.

Stronglift e ju bara PANIK och att man ska ÖKA så snabbt som möjligt och sen när man inte ökar mer ska man byta.


Jag vill ha något enkelt schema som tränar volym och allt det dära. Men som jag kan träna i lugn och ro och öka när jag känner för det. Har inte brått och orkar inte stressa.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=136832

pbcash
2013-06-02, 17:43
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=136832

på engelska o fattar ingenting, ser sjukt invecklat ut

Jeneric
2013-06-02, 17:47
på engelska o fattar ingenting, ser sjukt invecklat ut

Det är det inte, det är snarare så enkelt det kan bli.

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/how_to_build_pure_strength

MrAndersson3
2013-06-02, 17:48
En mesocycle varar 16 pass, eller lite över 5 veckor.

Varje mesocycle har 4 microcycles eller "vågor".
Våg 1. Warmup, 75% x5, 80% x5, 85% x5
Wave 2. Warmup, 80% x3, 85% x3, 90% x3
Wave 3. Warmup, 75% x5, 85% x3, 95% x1
Wave 4. (Deload) - 60% x5, 65% x5, 70% x5

Obs: Wendler föreslår att du underskattar din lastning procentsatser genom att subtrahera 10% från dina 1RM vid beräkningen vikter, Han föreslår också att den sista uppsättning som du kan göra en "all out rep max" lyfta denna vikt så många gånger som möjligt. Målet är att få minst det angivna antalet reps med den vikt och något utöver detta kan anses utdelningen att era ansträngningar har betalt ut. Bara försöka extra reps på det sista tunga set.

Varje våg har 4 pass:
A. Squat + stöd
B. Bänkpress + assistans
C. Marklyft + assistans
D. Militär press + assistans

Wendler rekommenderar 3 pass per vecka. Exempel:
Vecka 1: A1, B1, C1
Vecka 2: D1, A2, B2
Vecka 3: C2, D2, A3
Vecka 4: B3, C3, D3
Vecka 5: A4, B4, C4
Vecka 6: D4, osv ...

Eventuellt finns det en andra, mindre intensiv, lastning parameter:
Våg 1. Warmup, 65% x5, 75% x5, 85% x5
Wave 2. Warmup, 70% x3, 80% x3, 90% x3
Wave 3. Warmup, 75% x5, 85% x3, 95% x1
Wave 4 (Deload) - 60% x5, 65% x5, 70% x5

Substitutioner

De huvudsakliga lyft kan vara substituerad med variationer (typiskt i efterföljande mesocycles):
Squat - box squat, knäböj med band, front knäböj etc.
Bänkpress - board press, floor press, lutning, etc.
Deadlift - rack pulls, underskott DL, etc.
Militär press - push-press, lutning press etc.

Bistånd Work

Bistånd arbete beror på dina mål:
Base - gör bara de viktigaste hissarna
Styrka - bara göra 1-2 kompletterande hissar, typiskt 3-5 set x 6-20 reps
Bodybuilder - 3-4 kompletterande liftar, varav en del isolering arbete, gjort för högre volym, typiskt 3-4 set x 10-20 reps

Här är "Styrka" mall assistans arbete från boken:

Squat Dag

Squat: 5x10x50%
Lug Curls: 5x10

Bänkpress Dag

Bänkpress: 5x10x50%
DB Rader: 5x10

Deadlift Dag

Deadlift: 5x8x50%
Hängande benlyft: 5x12

Mil. Tryck Day

Mil. Press: 5x10x50%
Chins: 5 set till misslyckande.

Här är kroppsbyggare mallen assistans arbete från boken:

Squat Dag

Hack Squat: 4 uppsättningar av 10-20 reps
Leg Extensions: 4 uppsättningar av 10-30 reps
Leg Curls: 4 uppsättningar av 10-15 reps
Vägt Sit-ups: 4 uppsättningar av 10 reps

eller

Benpress - 4 uppsättningar av 10-20 reps
Leg Extensions - 4 uppsättningar av 10-30 reps
Leg Curls - 4 uppsättningar av 10-15 reps
Vägt Sit-ups - 4 uppsättningar av 10 reps

Bänkpress Dag

DB Bänkpress: 4 uppsättningar av 10-20 reps
Dips (viktat): 4 uppsättningar av 8-15 reps
Flys: 4 uppsättningar av 12 reps
Triceps pushdowns: 4 uppsättningar av 10-20 reps

eller

DB Incline Press - 4 uppsättningar av 10-20 reps
Dips (viktat) - 4 uppsättningar av 8-15 reps
Flys - 4 uppsättningar av 12 reps
Triceps Extensions - 4 uppsättningar av 10-20 reps

Deadlift Dag

Chins: 4 uppsättningar av 10-12 reps
DB Rader: 4 uppsättningar av 15 reps / arm
Tillbaka Höjer: 4 uppsättningar av 10 reps (med bar bakom nacken)
Hängande benlyft: 4 uppsättningar av 15 reps

eller

Lat Pulls - 4 uppsättningar av 10-12 reps
Bent över rader - 4 uppsättningar av 15 reps / arm
Reverse Hyperextensions - 4 uppsättningar av 12 reps
Hängande benlyft - 4 uppsättningar av 15 reps

Military Press Dag

DB Military Press: 4 uppsättningar av 10 reps
Upright Rows: 4 uppsättningar av 10 reps
Side laterals: 4 uppsättningar av 10-15 reps
Barbell Curls: 4 uppsättningar av 10 reps

eller

Hammer Machine Militär - 4 uppsättningar av 10 reps
Rope Upright Rows - 4 uppsättningar av 10 reps
Bakre laterals - 4 uppsättningar av 10-15 reps
DB Curls - 4 uppsättningar av 10 reps


Dessa är bara förslag, vad du gör beror på din egen bedömning, mål, erfarenhet, arbetsförmåga, utbildning stil, etc.

Länkar

Träning tre dagar i veckan från Jim Wendler
http://www.flexcart.com/members/elit...d=134&pid=2786

Jim Wendler s 5/3/1 Loggbok kalkylatorn
http://www.scribd.com/doc/8615840/Ji...ook-Calculator

Direkt från translate så vänj dig vid felskrivningar. Läs igenom och ta in innan du säger att det är invecklat.

pbcash
2013-06-02, 17:56
Sen kan man kanske köra stronglift, för det e inte så onödigt många övningar, men man behöver ju inte öka som en idiot?

Räcker man tränar, o när man känner att man orkar mer så lägger man på. IStället för att stressa upp o pumpa

Jeneric
2013-06-02, 18:00
Sen kan man kanske köra stronglift, för det e inte så onödigt många övningar, men man behöver ju inte öka som en idiot?...Programmet är verkligen inte designat så man "ökar som en idiot"

Räcker man tränar, o när man känner att man orkar mer så lägger man på. IStället för att stressa upp o pumpa

Det är bättre att följa ett program än bara sina egna magkänslor för 99% av befolkningen.

Rabiat
2013-06-02, 18:07
Trollar du? Jag är osäker...

pbcash
2013-06-02, 23:04
...Programmet är verkligen inte designat så man "ökar som en idiot"



Det är bättre att följa ett program än bara sina egna magkänslor för 99% av befolkningen.


Tydligen? I och med att man ska lägga på 2.5 kg varje pass?

det är 5 KG veckan och 20 KG i månaden. Det tycker jag är mycket.

pbcash
2013-06-02, 23:06
Trollar du? Jag är osäker...


motivera gärna varför? Jag vet inte hur jag ska förklara det på ett annat sätt.

Och vet ej hur många gånger jag ska förklara


Jag vill ha ett enkelt schema så som stronglift. Med övningar som jag ökar i styrka av och får en bra volym i hela kroppen.

Men jag orkar inte 3 split schema utan vill ha ett 2 split så som stronglift.


Finns detta ? Och kan man köra stronglift, fast lägga på några fler övningar så alla muskler tränas och kanske inte behöva öka 2.5 kg efter varje pass? Det känns för mkt för mig

Jeneric
2013-06-02, 23:21
Tydligen? I och med att man ska lägga på 2.5 kg varje pass?

det är 5 KG veckan och 20 KG i månaden. Det tycker jag är mycket.

Om man börjar med bara stången som man ska så dröjer det nåt dussin veckor innan det blir "mycket" och längre än det innan man faktiskt kommer upp till sitt riktiga 5RM. Programmet behandlar även rätt väl hur man ska hantera platåer.

Finns detta ? Och kan man köra stronglift, fast lägga på några fler övningar så alla muskler tränas och kanske inte behöva öka 2.5 kg efter varje pass? Det känns för mkt för mig
Du behöver inte lägga till några övningar för att att alla muskler ska tränas.

pbcash
2013-06-03, 12:21
Om man börjar med bara stången som man ska så dröjer det nåt dussin veckor innan det blir "mycket" och längre än det innan man faktiskt kommer upp till sitt riktiga 5RM. Programmet behandlar även rätt väl hur man ska hantera platåer.


Du behöver inte lägga till några övningar för att att alla muskler ska tränas.



Kanske ej, men känns lite mkt att öka med 2.5 faktiskt. Kommer inte öka varje pass det vet jag =( Därför känns detta schema lite för seriöst :S eller?