handdator

Visa fullständig version : Antal reps och set


Bisce
2013-05-29, 15:14
Har svårt att bestämma mig för hur många reps och set jag ska köra... har hört så jävla massa olika. vill börja bygga och bli stor nu har kört på i fem månader nu utan så mycket resultat... Har kört 3set 5reps med samma vikt på alla set. Någon som kan tipsa mig eller berätta lite för mig. vill bygga och bli större. Tacksam för all hjälp :/

andeem
2013-05-29, 15:38
Storleken reglerar du främst genom hur mycket du äter. Ska du bli större måste du äta mer, och blir du ändå inte större måste du äta ännu mer.

Raka set om 3x5 är utmärkt. Testa annars gärna att variera, t ex köra basövningar i 3x5 och isolationsövningar 3x10-15. Alternativt köra en period, säg sex veckor, med lite högre reps, följt av en lika lång period med lågreps.

nitz
2013-05-29, 17:36
Har svårt att bestämma mig för hur många reps och set jag ska köra... har hört så jävla massa olika. vill börja bygga och bli stor nu har kört på i fem månader nu utan så mycket resultat... Har kört 3set 5reps med samma vikt på alla set. Någon som kan tipsa mig eller berätta lite för mig. vill bygga och bli större. Tacksam för all hjälp :/
Hur ser schemat ut i sin helhet?

nomirin
2013-05-29, 18:14
Är man ute efter volym tycker jag man inte ska köra någon övning med fler än 6 reps. Antal set tycker jag man kör så många man känner för. (det gäller i och för sig reps också, men kan du göra 12 reps utan att faila är det för låg vikt)

Birkharju
2013-05-29, 18:25
Det verkar finnas ett dos-respons förhållande till styrketräning precis som det finns vid t.ex. maximal mängd protein för att stimulera proteinsyntesen. När du har gjort ett visst antal set så ger ytterligare set ingen mer effekt.

Därför är ett högre reps-antal oftast att föredra om man har som mål att bygga muskler då det är lättare att komma upp till en given träningsvolym vilket är viktigare för muskeltillväxt än intensitet.

Jag skulle rekommendera 3 set/8-10 repetitioner per övning(2-3 övningar per muskelgrupp).

PureWhey
2013-05-29, 19:17
Är man ute efter volym tycker jag man inte ska köra någon övning med fler än 6 reps. Antal set tycker jag man kör så många man känner för. (det gäller i och för sig reps också, men kan du göra 12 reps utan att faila är det för låg vikt)

Huh? Har du någon koll på under vill reps hypertrophy förekommer som mest?

Hydlee
2013-05-29, 20:25
Huh? Har du någon koll på under vill reps hypertrophy förekommer som mest?

Bevisligen inte.

eequal
2013-05-30, 15:15
Är man ute efter volym tycker jag man inte ska köra någon övning med fler än 6 reps. Antal set tycker jag man kör så många man känner för. (det gäller i och för sig reps också, men kan du göra 12 reps utan att faila är det för låg vikt)
Ehm va? och 10-12 reppare bygger volym då eller? :smash:

Är det volym du är ute efter satsa på lite att öka set mängden något från när du kör styrka (t.ex. ifall du kör 12 per muskelgrupp under styrkeperiod så kör runt 16set på volymperiod) sedan kör 8-10 reps istället för 5 reps.

Birkharju
2013-05-30, 16:01
Ehm va? och 10-12 reppare bygger volym då eller? :smash:

Är det volym du är ute efter satsa på lite att öka set mängden något från när du kör styrka (t.ex. ifall du kör 12 per muskelgrupp under styrkeperiod så kör runt 16set på volymperiod) sedan kör 8-10 reps istället för 5 reps.

Beträffande hypertrofi så är intensitet och frekvens antagligen dem viktigaste faktorerna. Därför vore det förslagsvis bäst att om man ska träna 16 set per muskelgrupp, att i sådana fall dela upp det på två tillfällen. För nybörjare så är skillnaden mellan ett set och multipla set för en optimal anabol respons marginell.