handdator

Visa fullständig version : Ang att faila i knäböj.


bambipåhalis
2013-05-29, 13:11
Första gången idag, så skulle jag ge mig ut på nya vikter i knäböjen. Ökade 10kg varje set, gjorde 1or, på 100kg så gick det åt helvete. Kom inte upp han knappt reagera förrns stången låg på golvet, jag stod upp som om inget hade hänt. Antar att kroppens reflexer han lösa problemet innan jag han fatta vad som hänt.

Men känner att det kan vara bra o kolla med er erfaran failare hur man gör för att inte skada sig?

Som ni nog förstår så har vi då ingen power cage på gymmet.

ceejay
2013-05-29, 13:12
Innan man börjar lyfta tunga vikter, ska man ha lärt sig hur man failar säkert.

PureWhey
2013-05-29, 13:23
+1 på ceejay
Försök att "rygga" bak den lite och hoppa fram, lite svårt att förklara.

bambipåhalis
2013-05-29, 13:23
Innan man börjar lyfta tunga vikter, ska man ha lärt sig hur man failar säkert.

Du kan inte bidra lite till tråden istället?

bambipåhalis
2013-05-29, 13:24
+1 på ceejay
Försök att "rygga" bak den lite och hoppa fram, lite svårt att förklara.

Precis, var så jag gjorde.. tror jag i alla fall :cool:

ceejay
2013-05-29, 13:40
Du kan inte bidra lite till tråden istället?

Ja? Lär dig faila. Böj och släng stången bakåt med flit.

r1kkie
2013-05-29, 13:41
Kör aldrig så pass tungt att risken för fail är överhängande utan säkerhets ribbor som man kan lägga ner den på.

bambipåhalis
2013-05-29, 13:43
Kör aldrig så pass tungt att risken för fail är överhängande utan säkerhets ribbor som man kan lägga ner den på.

Mjo, men då känns det som man kommer fastna på samma vikt ju :/ Eller blir man starkare trots att man ej pushar vikter så mkt man kan?


EDIT: Sen vad för form av skador kan inträffa vid fail?

andeem
2013-05-29, 13:51
Mjo, men då känns det som man kommer fastna på samma vikt ju :/ Eller blir man starkare trots att man ej pushar vikter så mkt man kan?Man kan bli mycket mycket starkare utan att komma i närheten av failure, ja.

Ladugårdsdörr
2013-05-29, 13:52
Mjo, men då känns det som man kommer fastna på samma vikt ju :/ Eller blir man starkare trots att man ej pushar vikter så mkt man kan?


EDIT: Sen vad för form av skador kan inträffa vid fail?

Ja.

Bryggan
2013-05-29, 13:54
Kör aldrig så pass tungt att risken för fail är överhängande utan säkerhets ribbor som man kan lägga ner den på.Skönt att det finns där jag tränar....annars hade det inte gått bra alls.

bambipåhalis
2013-05-29, 14:23
Okay :)

Nån som vågar uttala sig om vad det värsta som kan hända är om man failar?

Sarwien
2013-05-29, 14:28
Kör du high eller low bar? Kör du high är det betydligt lättare att bara dumpa stången bakom sig men om du kör low är det inte lika lätt att göra så. Skulle du köra low och fastna och falla framåt kan det gå jävligt illa (du kan nog själv se framför dig hur det skulle se ut) även om det bara är 100 kg.

Pepz
2013-05-29, 15:38
I fail

kbYouUMTdeQ

spoon
2013-05-29, 15:42
Jag anser att det är viktigare att lära sig en korrekt knäböj än att lära sig faila. Träna på vikter som du kan hantera med god teknik tillräckligt ofta och tillräckligt tungt så blir du stark.

Beemel
2013-05-29, 16:04
Kapar tråden lite istället för att skapa en ny.
När jag böjer och går djupt (nåja, så djupt jag kan.. typ 75-80 grader) har jag märkt att mina knän rör sig lite utåt (typ 3-4 cm) sista biten på nervägen, de åker ihop igen på vägen upp.
Är detta dåligt? Medför det någon skaderisk? och om så är fallet vad behöver göras för att åtgärda det?

Tack på förhand och förlåt till TS för att jag kapade. =)

svenbanan
2013-05-29, 16:40
Kapar tråden lite istället för att skapa en ny.
När jag böjer och går djupt (nåja, så djupt jag kan.. typ 75-80 grader) har jag märkt att mina knän rör sig lite utåt (typ 3-4 cm) sista biten på nervägen, de åker ihop igen på vägen upp.
Är detta dåligt? Medför det någon skaderisk? och om så är fallet vad behöver göras för att åtgärda det?

Tack på förhand och förlåt till TS för att jag kapade. =)

Om du ska försöka undvika något, så är det väl snarast att knäna åker ihop då du reser dig.

Beemel
2013-05-29, 16:44
Om du ska försöka undvika något, så är det väl snarast att knäna åker ihop då du reser dig.

Du menar som att i bli kobent på uppvägen?

Jag håller knäna rakt ner till ungefär nittio grader, sen särar de lite.
De åker ju sedan tillbaka till "rätt" position och på uppvägen från 90 grader och till upprätt hålls knäna i "samma" position

svenbanan
2013-05-29, 16:50
Du menar som att i bli kobent på uppvägen?

Jag håller knäna rakt ner till ungefär nittio grader, sen särar de lite.
De åker ju sedan tillbaka till "rätt" position och på uppvägen från 90 grader och till upprätt hålls knäna i "samma" position

Så länge knäna inte kommer innanför stortån är det förmodligen ingen fara åt det hållet. Hur långt ut kommer knät då det åker ut då? Långt utanför lilltån? Vad händer med foten under lyftet? Testa att köra barfota och känn efter om trycket flyttar sig och ifall det händer nåt knepigt kring fotleden.

När du säger "90 grader", menar du då 90 grader i knäleden eller 90 grader i höften, eller vad menar du egentligen?

Beemel
2013-05-29, 17:14
Så länge knäna inte kommer innanför stortån är det förmodligen ingen fara åt det hållet. Hur långt ut kommer knät då det åker ut då? Långt utanför lilltån? Vad händer med foten under lyftet? Testa att köra barfota och känn efter om trycket flyttar sig och ifall det händer nåt knepigt kring fotleden.

När du säger "90 grader", menar du då 90 grader i knäleden eller 90 grader i höften, eller vad menar du egentligen?

Innåt har jag inga problem

Som jag skrev, knäna åker ut 3-4 cm så utsidan är väl kanske "parallell" med lilltån eller max någon cm utanför lilltån (tror inte det dock).
Foten är i golvet, jag kör oftast utan skor.

Sorry för otydligheten. Jag menar 90 grader i knäleden, tog det som underförstått då det var knäna jag pratade om.

svenbanan
2013-05-29, 17:27
Innåt har jag inga problem

Som jag skrev, knäna åker ut 3-4 cm så utsidan är väl kanske "parallell" med lilltån eller max någon cm utanför lilltån (tror inte det dock).
Foten är i golvet, jag kör oftast utan skor.

Sorry för otydligheten. Jag menar 90 grader i knäleden, tog det som underförstått då det var knäna jag pratade om.

Om knät är över lilltån tror jag inte det är nåt problem om inte tyngden förskjuts på foten så att du helt plötsligt står på utsidan av foten eller nåt annat knas.

Anledningen att jag undrade över "90 grader" är att vissa säger "90 grader" då de menar att det gått ned till parallellt (dvs höften lägre än knät). Men 90 grader i knät är ju mycket högre upp än detta för de flesta (om man inte kör extrem lowbar och röven långt bakåt).

Tycker det låter lite småknepigt att det händer nåt med knäna så tidigt. Men om det var jag skulle jag inte bry mig.

nomirin
2013-05-29, 18:07
Man kan bli mycket mycket starkare utan att komma i närheten av failure, ja.
+ Jay Cutler

Beemel
2013-05-29, 18:27
Om knät är över lilltån tror jag inte det är nåt problem om inte tyngden förskjuts på foten så att du helt plötsligt står på utsidan av foten eller nåt annat knas.

Anledningen att jag undrade över "90 grader" är att vissa säger "90 grader" då de menar att det gått ned till parallellt (dvs höften lägre än knät). Men 90 grader i knät är ju mycket högre upp än detta för de flesta (om man inte kör extrem lowbar och röven långt bakåt).

Tycker det låter lite småknepigt att det händer nåt med knäna så tidigt. Men om det var jag skulle jag inte bry mig.

Tack för svaret. Har inte kännt av några negativa effekter av det så det är väl bara hoppas det är lugnt eller att det försvinner med tiden jag blir starkare.

svenbanan
2013-05-29, 18:33
Tack för svaret. Har inte kännt av några negativa effekter av det så det är väl bara hoppas det är lugnt eller att det försvinner med tiden jag blir starkare.

De flesta försöker ju att aktivt trycka ut knäna så mycket som möjligt. Dock har man ofta inte rörligheten att komma särskilt långt ut. Om jag kunde så skulle jagnog försöka få ut mina knän så de kommer lika långt ut som dina. För de flesta kobenar man ju inåt för att man inte orkar hålla ut knäna. Jag tycker du ska hoppas att det inte försvinner... ;)

bambipåhalis
2013-05-29, 21:25
I fail

kbYouUMTdeQ

Aa sådär varte typ för mig med, tror jag iaf. Ramlade inte, fick inte ont, stången åkte bakåt. :)

Ser ju inte så illa ut..visst man ska väl inte leka med ödet o faila allt för mkt, går det illa så ramlar man ju frammåt ist så äre bye bye typ :)


Intressant det du säger spoon, man blir alltså starkare även fast man inte är o pillar på sitt max? Trodde hela grejen var o pusha sig till max? :p

svenbanan
2013-05-29, 22:08
Aa sådär varte typ för mig med, tror jag iaf. Ramlade inte, fick inte ont, stången åkte bakåt. :)

Ser ju inte så illa ut..visst man ska väl inte leka med ödet o faila allt för mkt, går det illa så ramlar man ju frammåt ist så äre bye bye typ :)


Intressant det du säger spoon, man blir alltså starkare även fast man inte är o pillar på sitt max? Trodde hela grejen var o pusha sig till max? :p

Det finns även de som tippar av stången framåt med flit, istället för bakåt då de inte kommer upp.

Man behöver absolut inte gå till fail i knäböj (eller nån annan övning) för att öka i både 1RM och muskelmassa. Men jag tycker ändå man bör träna på att dumpa stången säkert. Man kan behöva komma bort från stången även om man kör på 80%.

z_bumbi
2013-05-30, 09:03
Jag anser att det är viktigare att lära sig en korrekt knäböj än att lära sig faila. Träna på vikter som du kan hantera med god teknik tillräckligt ofta och tillräckligt tungt så blir du stark.

+1

Är man osäker på sin förmåga så fixar man passare eller ett powerrack för de passen då man ska testa gränserna. Finns det inga som kan passa på gymmet eller som inte kan lära sig det snabbt så är det en hint om att man bör kika på ett annat gym inom en snar framtid.

AronP
2013-05-30, 09:19
Såhär ska man inte faila :) (1:19 typ)
rTCmxgQ6HxQ

PureWhey
2013-05-30, 09:22
Det där såg läskigt ut, va i helv... haha

gymjander
2013-05-30, 09:30
Intressant tråd, ångrar att jag inte har lärt mig att faila säkert. Faktum är att jag aldrig failat hittills under det halvår jag kört böj vilket nog gör mig jävligt mentalt osäker på tunga vikter.

Det dumma är att jag har två val på mitt gym att böja på, antingen ett helt vanligt rack bara, det ställe som egentligen känns bäst men där man kan bli rädd att få obalans osv eftersom man står helt fritt.
Det andra stället är powerracken, där man dock står nästan med näsan i en stor spegel. Dessutom är den ju ofta upptagen så känns bättre med alternativ ett. Och står man framför en spegel sådär kan man liksom falla in med blicken i spegeln och på så vis få obalans.

Får lära mig tippa bak stången, grejen är att jag har fått för mig att handlederna inte ska hinna undan när stången faller, är den rädslan helt obefogad eller?:smash:

Loke
2013-05-30, 09:40
Intressant tråd, ångrar att jag inte har lärt mig att faila säkert. Faktum är att jag aldrig failat hittills under det halvår jag kört böj vilket nog gör mig jävligt mentalt osäker på tunga vikter.

Ingen där som kan passa? Jag har aldrig failat genom att släppa stången, tycker inte det är en speciellt viktig skicklighet, även om det såklart inte är fel att lära sig. Att lära sig passa och bli passad är viktigare. Eller ja, fullgoda alterantiv iaf.

HMB
2013-05-30, 10:12
Intressant tråd, ångrar att jag inte har lärt mig att faila säkert. Faktum är att jag aldrig failat hittills under det halvår jag kört böj vilket nog gör mig jävligt mentalt osäker på tunga vikter.

Det dumma är att jag har två val på mitt gym att böja på, antingen ett helt vanligt rack bara, det ställe som egentligen känns bäst men där man kan bli rädd att få obalans osv eftersom man står helt fritt.
Det andra stället är powerracken, där man dock står nästan med näsan i en stor spegel. Dessutom är den ju ofta upptagen så känns bättre med alternativ ett. Och står man framför en spegel sådär kan man liksom falla in med blicken i spegeln och på så vis få obalans.

Får lära mig tippa bak stången, grejen är att jag har fått för mig att handlederna inte ska hinna undan när stången faller, är den rädslan helt obefogad eller?:smash: Vänd dig åt andra hållet?

gymjander
2013-05-30, 10:14
Vänd dig åt andra hållet?
Är givetvis en möjlighet, men då måste man backa in med stången igen vilket känns lite sådär.

rememberence
2013-05-30, 10:15
Såhär ska man inte faila :)

Är man jävligt snabb så :)

Nu är detta inte ett fail, men ändå. 1:53:cool:
VcEsmhVag1c

Tyrwing
2013-05-30, 10:23
Insåg att jag aldrig lärt mig faila säkert. Har alltid klarat mig på jävlar anamma eller haft någon som passat. :D
Har aldrig lagt stången på stängerna i powerracket (kör utanför mest)

Men seriöst, lär dig tappa stången.

Jappse
2013-05-30, 10:42
Frontböj är ett bra alternativ annars

z_bumbi
2013-05-30, 11:09
Hur mycket måste man öva för att kunna dumpa en stång säkert och hur länge får man vara kvar på ett vanlig gym om man gör det för att öva?
Är det rädslan för att fråga om hjälp som gör att man hellre väljer att sabba grejerna på gymmet och riskera att skada sig istället för att få pass?

Beemel
2013-05-30, 13:32
Hur mycket måste man öva för att kunna dumpa en stång säkert och hur länge får man vara kvar på ett vanlig gym om man gör det för att öva?
Är det rädslan för att fråga om hjälp som gör att man hellre väljer att sabba grejerna på gymmet och riskera att skada sig istället för att få pass?

För min personliga del så är det inte blyghet som hindrar mig att be om hjälp. Det är väldigt tomt på folk på gymmet 6 på morgonen. =)
Å andra sidan skulle jag inte störa någon om jag skulle öva att faila, Dock är jag inte säker på att golvet skulle uppskatta sådana tilltag.
Fast och andra sidan så har jag aldrig lyckats faila i knäböj. Jag kör på flugvikter och ökar saaaakta men säkert i styrka utan att vara nära fail.

miaz
2013-05-30, 13:43
1aMvoaFCMCI

Fetbulle
2013-05-30, 13:58
Ni nämner att man kan bli starkare även om man inte kör maxtungt, om man är på deff/cut då och vill behålla sin styrka alternativt tappa så lite som möjligt - vad rekommenderas då? Det är ju väldigt påfrestande att köra maxtungt varje pass, speciellt när man har så lite energi som man har under diet.

andeem
2013-05-30, 13:59
När det är risk för fail, kör i powerracket för bövelen.

svenbanan
2013-05-30, 17:49
1aMvoaFCMCI


Haha! :D Man undrar ju varför tjommen lade upp filmen...*facepalm*

Det kanske var morsan som lade upp den... :)

svenbanan
2013-05-30, 17:54
Angående att faila i knäböj, så föredrar jag att dumpa stången framför att ha passare främst eftersom jag har brukat träna på konstiga tider med lite folk på gymet, eller själv hemma i garaget.

Om gymgolvet inte tål att faila så ska man ju såklart inte träna på att faila heller. Då blir man ju helt enkelt tvungen att köra med passare om man vill köra någorlunda tungt och det inte finns ett rack.