handdator

Visa fullständig version : Vad påverkar fettförbränningen?


Sunnyterri
2013-05-29, 10:53
Hej!

Jag har några frågor som rör fettförbränning. Lite kort historia, jag är fd elitidrottare som började träna vid 3,5 års ålder, vid 8 år körde jag fem pass i veckan och har senare tränat ca 16 timmar i veckan stenhårt under flera års tid. Redan då på den tiden hade jag ungefär samma mängd underhudsfett som idag. Vi var ett gäng tjejer, där jag kan se att vissa av oss hade min kroppstyp medan några andra hade minimalt med underhudsfett och rutor på magen. Ligger kroppsformen genetiskt med tanke på att vi var ganska unga och tränade ganska lika?

Jag gick från elitidrottandet 17 år gammal och har sedan dess i ca 15 år kontinuerligt tränat 3-4 gånger i veckan. Under flera år har jag kämpat med att få bort mitt underhudsfett, en fixidé som kom då jag var i 20 års åldern...

Jag undrar om min historia med hård träning påverkar min förmåga att få bort underhudsfettet? Hur chockar jag kroppen efter ca 10 år med hård träning under de år då min kropp byggdes upp? Idag tränar jag med pt och väger min mat för att vara säker på att det inte sker några misstag. Kör fyra pass, två med styrketräning och två med kondition. Ligger på 1600 kcal per dag. Upplever att jag blir starkare och bygger muskler ganska lätt men fettet sitter där det sitter och vägrar att ge med sig. Även min pt är förundrad men besitter inte kunskapen när det gäller maten. Så jag hoppas någon här kan hjälpa mig.

Tack!

tjing
2013-05-29, 11:04
Tränade personer bränner mer fett som energi överhuvudtaget och över tid påverkar det fettbalansen gynnsamt på det sättet att man i regel blir trimmad, även om man ligger på kcal-balans. På samma sätt som att man bygger muskler på sikt om man tränar och äter bra på kcal-balans.

Fettbalansen är ju inte direkt kcal-beroende utan handlar om fett ut kontra fett in.

Sedan finns det ju starka (epi)-genetiska faktorer både för var man lagrar in fett, vilken fettnivå kroppen trivs med osv. Du har förmodligen en lite högre grundnivå än andra. Det kanske kan påverkas av androgena hormon hos kvinnor, då dessa minskar effekter av östrogenets fettinlagrande effekt.

Kvicksilver
2013-05-29, 11:33
De skillnader du beskriver om när du var ung är säkert främst genetiska. men kosthållningen påverkade nog med. Olika familjer har ju olika matvanor.

Att du tränat så mycket är nog mer positivt än negativt när det gäller fettförbränning.

I slutändan handlar det dock bara om att ligga på kaloriunderskott för att bränna fett. Öka förbränningen eller minska intaget av kalorier.

tjing
2013-05-29, 11:37
I slutändan handlar det dock bara om att ligga på kaloriunderskott för att bränna fett. Öka förbränningen eller minska intaget av kalorier.

Nej, med all sannolikhet kan du förändra din kroppskomposition även på sammantagen balans. Du hamnar ju i tillfälligt akut negativ fettbalans av träning, framförallt konditionsträning och det är inte säkert att den blir positiv över dygnet, även på kcal-balans.

Men visst blir det större skillnader och snabbare på ett kcal-underskott.

Men som sagt är inte fettförbränning direkt kcal-beroende, utan fettbalansen och kväve-balansen är separata från kaloriintag. Men påverkas givetvis av kalorimängd.

Alltså, du kan både bygga muskler på ett kaloriunderskott och bränna fett på ett kaloriöverskott. Det förra kräver ett tajmat och högt proteinintag och det andra ett lågt fettintag.

Sunnyterri
2013-05-29, 12:30
De skillnader du beskriver om när du var ung är säkert främst genetiska. men kosthållningen påverkade nog med. Olika familjer har ju olika matvanor.

Att du tränat så mycket är nog mer positivt än negativt när det gäller fettförbränning.

I slutändan handlar det dock bara om att ligga på kaloriunderskott för att bränna fett. Öka förbränningen eller minska intaget av kalorier.

- Hur menar du att det skulle vara positivt med att ha tränat så mycket när det gäller fettförbränningen? Jag har aldrig lyckats minska i fettprocent trots kaloriunderskott och det är orsaken till detta som jag analyserar. Tacksam om du kan vara mer konstruktiv i dina kommentarer så att de kan hjälpa min situation.

Sunnyterri
2013-05-29, 12:35
Tränade personer bränner mer fett som energi överhuvudtaget och över tid påverkar det fettbalansen gynnsamt på det sättet att man i regel blir trimmad, även om man ligger på kcal-balans. På samma sätt som att man bygger muskler på sikt om man tränar och äter bra på kcal-balans.

Fettbalansen är ju inte direkt kcal-beroende utan handlar om fett ut kontra fett in.

Sedan finns det ju starka (epi)-genetiska faktorer både för var man lagrar in fett, vilken fettnivå kroppen trivs med osv. Du har förmodligen en lite högre grundnivå än andra. Det kanske kan påverkas av androgena hormon hos kvinnor, då dessa minskar effekter av östrogenets fettinlagrande effekt.

Har du några tankar kring hur jag kan påverka denna grundnivå? Efter att jag fått min son så hade min kropp inga problem med att få bort de överflödiga kilona från graviditeten. Utan jag hamnade ganska snabbt i min "gamla" kostym men jag vill vidare!

tjing
2013-05-29, 15:01
Ett första alternativ är givetvis att sänka kalorintaget en aning; prova 1500 kcal per dag.

Ett andra alternativ är fastande träning.

Ett tredje alternativ är morgonpromenader på tom mage (räknar inte det som träning).

Ett fjärde alternativ är att dra ner på kolhydraterna för att öka minska på insulinhalterna över dygnet och öka lipolysen med resultatet att det svåråtkomliga fettet släpper.

Lägg gärna till koffein innan fastande träning.

Ett femte alternativ är högintensiva intervaller, korta pass med hög intensitet.

Jag menar dessutom inte att du ska göra allt ovanstående samtidigt.

King Grub
2013-05-29, 15:02
Jag har aldrig lyckats minska i fettprocent trots kaloriunderskott

Det gör alla. Alla. Gör man inte det ligger man inte på kaloriunderskott.

Bryggan
2013-05-29, 16:27
Börja räkna kalorierna du sätter i dig per dag. Få kontroll!

Zeq
2013-05-29, 16:40
Hur mycket energi tror du att du gör av med per dag? Är du säker på att du ligger på underskott om du äter 1600 kcal/dag?

Eftersom du blir starkare trots så mycket tidigare erfarenhet av träning så antar jag att du inte ligger på underskott vid 1600 kcal. Så min lösning är helt enkelt att sänka kcal-intaget långsamt tills dess att du tappar fett.

Sunnyterri
2013-05-29, 17:19
Jag hör flera av er upprepa det jag redan känner till, kaloriunderskott. Av den anledningen väger jag all mat och har gjort från och till sedan september förra året.

Följande har jag testat:
- varit nere på 1200 kcal per dag (vägde all mat)
- periodisk fasta
- uteslutet kolhydrater
- HIIT
- fastande morgonpromenader
- tung styrketräning för att öka ämnesomsättningen

När det gäller min aktivitetsnivå så tränar jag 4 pass i veckan, utöver det så rör jag mig hela dagen - har en 1-årig son som jag springer efter konstant, efter kl 19 sitter jag ner. Sedan september förra året har jag tränat med pt för att vara helt säker på att min träning är som den ska. Jag är 172 cm och väger 75 kilo med ca 20-25% fett.

Min kost idag på 1600 kcal - 140 g protein, 140 g kolhydrater och 53 g fett.

tjing
2013-05-29, 17:26
Är du säker på ditt kaloriintag, d v s har du vägt maten du äter eller uppskattar du?

Jag glömde nämna det men en re-feed vore kanske något att prova, inte minst för att se hur mycket vatten du håller. Ät en herrans massa kolhydrater, protein som vanligt och lite fett en dag. Gärna efter träning. Uppdelat på måltider under minst 5 timmar.

Bryggan
2013-05-29, 18:09
Framför allt: hur länge var du nere på 1200 kcal per dag?

Sunnyterri
2013-05-29, 20:21
Är du säker på ditt kaloriintag, d v s har du vägt maten du äter eller uppskattar du?

Jag glömde nämna det men en re-feed vore kanske något att prova, inte minst för att se hur mycket vatten du håller. Ät en herrans massa kolhydrater, protein som vanligt och lite fett en dag. Gärna efter träning. Uppdelat på måltider under minst 5 timmar.

Jag väger maten som jag äter så jag är säker på mitt intag. Ok, en re-feed låter intressant. Om jag förstår det rätt så kommer jag öka i vätska som sedan ska försvinna när mitt intag av kolhydrater reduceras?

Sunnyterri
2013-05-29, 20:22
Framför allt: hur länge var du nere på 1200 kcal per dag?

Under 2 månader.

raddum
2013-05-29, 21:12
Kanske skulle vara bra att sakta öka kalorierna över en längre period för att sedan återgå till att dieta, kan bli lättare då.