handdator

Visa fullständig version : Fingervisning


Captainwide
2013-05-29, 08:30
Hej allihopa. Jag sitter i skolan och funderar nu på en väldigt luddig sak gällande energi och kalorier. (Ska verkligen försöka förklara så bra jag kan!)

Jag som är påväg upp i vikt måste reglera mitt kaloribehov efter vikten. Men jag tycker det är krångligt att gå via någon uträkningsmetod så fort jag ökat några kilon. Jag tycker även det är svårt att reglera kosten efter hur snabbt jag går upp i vikt på vågen. Så jag undrar om det finns några fingervisningar om hur mycket kaloribehovet ökar per kilo.

Exempel: Jag väger 84 kg och vill ligga 500 kcal i överskott. Alltså typ 3200 kcal på en dag. (Tror jag :smash:)

Men om jag istället väger 85 kg och ligger på EXAKT samma aktivitetsfaktor och fortfarande vill ligga på 500 i överskott. Hur mycket har då mitt behov ökat?

Ni som kan får gärna svara på det motsatta, alltså samma teori fast på väg ner i vikt.

Luddig fråga jag vet, men den som söker får svar! ;)

Enblom
2013-05-29, 08:46
Bara att slå in allt i en räknare på en gång och skriva för olika kilon på en liten papperslapp?

Så svårt är det inte

Captainwide
2013-05-29, 08:49
Heh.. dat creativity, sånt tänker inte jag på. :D

Enblom
2013-05-29, 08:58
Heh.. dat creativity, sånt tänker inte jag på. :D

;)

Reaper123
2013-05-29, 12:13
Ökningen av ditt BMR på ett kilo extra i muskelvikt är inte så stor att det är något att nojja över:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=16753

För spelar ingen roll hur noga man räknar på sitt intag av kalorier då energibehovet knappast är exakt samma varje dag, vare sig man tror sig röra sig "samma varje dag"!

Utan enklast är väl att hålla koll på trenden på vågen och ser du att viktökningen avstannat under tex 1 vecka ökar du energiintaget med säg 100-150 kcal/dag och utvärdera igen om 1-2 veckor! :)

Mental
2013-05-29, 12:45
I sjukvården när man överslagsräknar BMR så kör vi bedside med kv*30kcal för uppegående. Detta är då utan aktivitetsfaktor.

Så bulkledes skulle jag lägga på säg 30-40kcal per kg viktökning.