handdator

Visa fullständig version : Bättre återhämtning


Sharma
2013-05-29, 07:26
Jag brukar träna styrketräning och löpning dessutom är jag noga med att äta
nyttig hemlagad mat och jag försöker också att sova minst 6 timmar per dygn.

Mitt problem är att jag får feber och blir förkyld så fort jag tar ut mig ordentligt vid ett träningspass. Jag vet var gränsen går och tar jag inte ut mig till max blir jag inte sjuk.

Vad ska jag göra för att tåla hård träning bättre? Något kosttillskott som förbättrar återhämtningen? Mer sömn?

Tacksam för alla svar. Jag vill träna och inte sitta hemma och snora.

tlk
2013-05-29, 07:29
Jag brukar träna styrketräning och löpning dessutom är jag noga med att äta
nyttig hemlagad mat och jag försöker också att sova minst 6 timmar per dygn.

Mitt problem är att jag får feber och blir förkyld så fort jag tar ut mig ordentligt vid ett träningspass. Jag vet var gränsen går och tar jag inte ut mig till max blir jag inte sjuk.

Vad ska jag göra för att tåla hård träning bättre? Något kosttillskott som förbättrar återhämtningen? Mer sömn?

Tacksam för alla svar. Jag vill träna och inte sitta hemma och snora.

Sov 9 timmar istället.

Sharma
2013-05-29, 08:28
Att sova 9 timmar är tyvärr inget alternativ om man ska hinna med familj, mat, träning, jobb, extrajobb dessutom måste man ha lite tid över varje dag till att läsa.

Jag försöker att äta mycket bär så att man får i sig mycket oxidianter men det räcker inte.
Jag behöver nåt mer för att vara frisk hela tiden.

tlk
2013-05-29, 08:36
Att sova 9 timmar är tyvärr inget alternativ om man ska hinna med familj, mat, träning, jobb, extrajobb dessutom måste man ha lite tid över varje dag till att läsa.


Det ser ut som du har väldigt mycket stressorer i tillvaron. Att köra stenhård träning i ett redan hektiskt livspussel kommer aldrig att fungera. Du får helt enkelt träna lite lugnare eller dra ner på något annat.


Kaatsu kan ju för övrigt vara ett alternativ. Bättre resultat / återhämtningstid än traditionell styrketräning.

tlk
2013-05-29, 08:49
För sent att göra edit... men ett annat bra tips är att satsa på att få till en bra tarmflora. Ät mycket fibrer och kefir. Gott om forskning som visar på positiv modulering av stress och immunförsvar av en bra tarmflora. Och vice versa förstås.

BobaFett
2013-05-29, 09:05
Registrera det du äter på dumbbell.se så visar programmet vad du behöver äta mer av.

För min kost räckte det att jag la till frukt grönsaker (c vitamin). Morötter (a vitamin) En burk tonfisk i olja (d-och e bl. annat). Låg lite lågt på magnesium också. Tar även tillskott av omega 3, d-vitamin, kalcium, magnesium och zink.

De säger att man ska äta varierad kost men det är jäkligt lätt att man missar något och får brist.

Sharma
2013-05-29, 16:48
Tack för tipsen. Kaatsu verkar spännande. Det måste jag läsa mer om.
Ska testa Dumbbell och se om jag får i mig rätt mängd av alla ämnen.

tjing
2013-05-29, 18:06
Ät bättre, mer grönsaker osv.

Wzup2u
2013-05-29, 18:27
läs grubs tidigare artikel idag körsbär..
tydligen bra för återhämtning.