handdator

Visa fullständig version : Påstående om stubborn fat och lösning på problemet.


ATJL
2013-05-29, 06:31
Läste bl.a. en artikel på T- nationen och har för mig att bl.a. Lyle McDonald varit inne på liknande.

Bygger på idén att det är svårt att komma till rätta med problemet pga dålig cirkulation i just den fettvävnaden, och att lösningen då är att försöka öka cirkulationen i det området med specifik träning ov närliggande muskler (således föreslås den presumtiva myten om punktförbränning), och/eller värmegördel i neopren, liniment mm vid träning osv.

Detta låter mycket tveksamt, men då jag lider av fenomenet så här i slutet på en heroisk deff, så är jag beredd att pröva.

Hur lyder domen från kollo- expertisen..?

Mvh

Gober
2013-05-29, 06:47
Kolla in lyle McDonalds "stubborn fat protocols" kommer själv dra igång ett av de uppläggen om 1-2 veckor.

agazza
2013-05-29, 06:49
punktförbränning är väl bevisad, om än obetydliga resultat

tlk
2013-05-29, 11:21
Tycker det låter rimligt att cirkulationen till vissa adipocyter är sämre än för andra och då låter det rimligt att det fettet blir svårare att mobilisera...

vad sen Lyle rekommenderar vettikattsingen då jag har inte läst boken.

Spontant känns det väl som att gör allt för att öka blodcirkulationen i vävnaden är rätt väg att gå.. Funderar lite så här : att öka mängden adrenalin (via ökning av stresshormoner generellt) ger ju som bekant dilation av kärlbäddar vid skelettmuskulatur vilket tänkbart gör att blodcirkulationen i närliggande fett även ökar .. om än lite tveksamt då de kärlen kanske kontraherar (någon som vet hur adrenalin påverkar kärlbäddar vid just fettlager?).

En mix av att öka adrenalinet och arbeta musklerna i området man är ute efter verkar inte helt jäkla långsökt.

Kanske även kombinerat med masserande.

Är du riktigt desperat så kan du väl inducera lite lokal inflammation genom att injicera lite toalettvatten och få till lite extra kärltillväxt i området. jk.

Kvicksilver
2013-05-29, 11:28
punktförbränning är väl bevisad, om än obetydliga resultat

Var har du sett dom bevisen? Mig veterligen så kan man inte punktförbränna fett.

tlk
2013-05-29, 11:36
Efter att ha tagit en titt på boken så visar det sig att på sida 3 förklaras att det inte på något sätt är tal om punktförbränning.

exevision
2013-05-29, 11:40
"There is no stubborn fat, only stubborn fatties..."

Ergo: vid tillräckligt lågt kroppsfett kommer även de fettdepåerna att vara tömda. Välutvecklad magmuskulatur och bra hållning hjälper dig att känna dig/se mer acceptabel ut på vägen dit.

Kloka ord.

AronP
2013-05-29, 12:03
Det kommer troligtvis inte stjälpa dig så värt att testa.

tlk
2013-05-29, 12:08
Rekommenderar kanske folk att ta en titt på vad det rör sig om, exempelvis genom att läsa igenom boken i fråga, innan man har massa åsikter.

Kloka ord.

Citatet om stubborn fatties är, för övrigt, från Lyle McDonald som då har skrivit just en bok om stubborn fat.

AronP
2013-05-29, 12:27
Rekommenderar kanske folk att ta en titt på vad det rör sig om, exempelvis genom att läsa igenom boken i fråga, innan man har massa åsikter.

Jag har läst boken.

tlk
2013-05-29, 12:29
Jag har läst boken.

Syftade mer på de som försöker få det till något om punktförbränning och exevision osv.

AronP
2013-05-29, 12:30
Syftade mer på de som försöker få det till något om punktförbränning och exevision osv.
Då är vi på samma sida. Carry on. :)

tlk
2013-05-29, 12:35
Jag har inte riktigt tuggat mig igenom den själv.. införskaffade den för bara en liten stund sedan och supersettar läsning med slösurfande och matlagning...

Nu blir det möjligtvis lite OT men här dyker upp ett påstående att Angiotensin II av alla saker skulle vara en av signalerna i smeten som får preadipocyter till att ta steget fullt ut och bli adipocyter. Det känns ... konstigt. Tyvärr hittar jag ingen referens på det här men blev nyfiken och här måste det grävas. Känns rent spontant som en tokig trigger.


OnT: så är det ju klart värt att prova. Funkar det så funkar det :)

Gober
2013-05-29, 13:30
Lyle skriver inte om "punktförbräning". Det handlar om kolhydrater, alpha-2 receptors, insulin osv.

Sniggel
2013-05-29, 18:46
Precis. Det är inte punktförbränning i vanlig mening. Det som åsyftas är att förbränna mer utav envisa fettdepåer. De med bl a en "ofördelaktig" ratio receptorer.
Han är dock tydlig med att det är smådetaljer i slutskedet mot att bli rippad och förmodligen är det väldigt tillfälliga resultat.