handdator

Visa fullständig version : Skakiga händer?


saigon
2013-05-28, 21:01
hej!

Vad kan lite skakiga händer bero på? Tror det började för några veckor sedan, typ när jag höll i en penna så skakade den. Sen kunde det bli lite bättre på eftermiddagen efter lite käk och vila.

I förrgår så började vänster tumme att rycka, nån cm, emot pekfingret typ, häll på ca 4-5 timmar innan det slutade, inte konstant, men 5-15 gånger i minuten.

Sen blev det bra, idag på förmiddagen var jag lite darrhänt, speciellt om jag vilade handlederna emot något och höll händerna rakt i luften, på en bordkant exempelvis. På eftermiddagen var det bättre. Men känner att det lixom kryper i fingrarna nu när jag skriver på tangentbordet.


Det ända skillnaden emot tidigare i min vardag är att jag står upp och arbetar mot tidigare mycket sittande. Är väldigt stel i skulderbladen och axlarna, kan det påvärka något?

Emil Brännmark
2013-05-28, 21:06
Mår du bra i övrigt? Kan vara värt att gå till läkare för lite provtagning. Sköldkörtelsjukdom är vanligt i befolkningen, även om de flesta med bara lite tremor förstås inte har det.

saigon
2013-05-28, 21:10
Mår du bra i övrigt? Kan vara värt att gå till läkare för lite provtagning. Sköldkörtelsjukdom är vanligt i befolkningen, även om de flesta med bara lite tremor förstås inte har det.


Var faktiskt till läkaren förra veckan och kollade blodtrycket, och det var lite högt, så hon tog lite blodprov, blandannat nåt med sköldkörteln? Ska ringa i veckan och kolla upp det. Vad det nu har med blodtrycket att göra?

Edit: Annars mår jag bra antar jag.

Raschmus
2013-05-29, 09:00
Lånar tråden lite: Varför skakar man mer vid hunger eller bakfylla?

saigon
2013-05-31, 17:42
Har inte tränat på gym på väldigt länge, körde första gången idag och är mer skakig nu efter. Har gått 3 timmar. Spänner jag höger arm så skakar hela armen.


Käkade lunch typ 12, käkade mellanmål vid 2, tränade vid 3 tiden, käkade ett par mackor med makrill och drack ett glad juice + 1/2 dl vassleprotein när jag kom hem.

Inga fler ideer?

Fuark
2013-05-31, 17:45
Parkinsons?

saigon
2013-05-31, 17:46
Parkinsons?

Då skakar man ju även när man slappnar av, så det stämmer ju inte heller, som tur är.