handdator

Visa fullständig version : måste ställa några frågor!


Mowgli69
2013-05-28, 19:57
Tja allesammans!

jag vet inte riktigt hur jag ska börja, men har googlat lite här och där och sökt svar på mina frågor, men jag skulle inte vilja påbörja min "träning" förrän ni kan godkänna min svar jag har hittat! som sagt, det är ni som är experter....

Jag är en kille på 27 år
är 1,79 lång
väger 83 kg

mitt mål är att få en vältränad kropp, lite större än normalbyggd, men inte för stor :P

sist jag tränade var det för 5 år sedan... och jag var på gym häromdan och kände jag är inte ens i närheten av det jag var....
Så jag vill gärna komma igång och detta är vad jag har googlat fram....

När man tränar överkroppen är det okej att börja med mage träning, när man ska träna underdelen är det bättre att träna dom efter ett vanlig gympass.
Träna magen 2-3gr i veckan, räcker väl. Magen är som vilken muskelgrupp som helst därför måste den få sin vila.
För att klara magövningar måste man ha en stark överkropp, underdel, för att orka göra övningarna, dvs rygg,ben o.sv
Koncentrera dig på kroppsfettet, den borde ligga på 10-11% för synlig och 7-8 procent extremt synligt.
Räkna ut hur mycket kalorier du ska äta, så du vet hur mycket du bränner och stoppar i dig
Om man förlorar vikt långsammare, kommer man att generellt kunna behålla mer muskler. 1-2 kilo i veckan är bra.
Ju mer muskler du har, desto högre blir din RMR och desto mer kalorier du bränner på en daglig basis. Detta är anledningen till att styrketräning kommer att bli så viktigt för att ens magmuskler ska synas. Ju mer muskler du utvecklar, desto lättare blir det för en att förlora kroppsfett. Ju mer muskler du förlorar genom överdriven bantning eller överdriven uthållighet konditionsträning kommer desto lägre blir din RMR
Försök håll dig till fria vikter, skippa maskiner
Konditionsträning samband med styrketräning är bra
Försök träna hela kroppen istället för att fokusera på en kroppsdel, men att du gör det väldigt sällan för mer definition är okej.

En intensiv träning är bättre än långsam täning, bränner mer kalorier
Allt som man lyfter från marken upp över huvet, skapar en metabolism, vilket betyder hela kroppen får jobba, och du bränner mer kalorier och skapar fastare och bättre muskler.
Fria vikter kan du följa din kropps naturliga linje rörelse och kräver att du stabiliserar vikten, medan maskiner stabilisera vikt för dig och begränsa dig till en fasta rörelsemönster. Maskin träning hjälper dig mer dvs gör jobbet åt dig om man jämför med fria vikter. Maskin träning = Latmask om du endast fokuserar på maskin träning.

Ämnesomsättningen är på topp 1-2 timmar efter ett cardiopass medans den är på topp 1-2 dagar efter ett hårt gympass. Anledningen är att kroppen får arbetar hårdare efter ett gympass då musklerna måste byggas upp igen, därför är ämnesomsättningen högre efter ett muskelpass.
Intervall träning är bättre än kontinuerlig motionsträning, då vi precis som djuren är byggda att springa, stanna, springa.

Fokusera din träning på intervall och muskelbyggning för bästa resultat.
Använd gärna hopprep, använd roddmaskinen eller trappklättring som cardio då det görs i intervall.

20 minuters intervall träning är mer effektivt än 50 minuters vanlig cardio.
För att inte över träna bör man träna ca 3-4 dagar i veckan så kroppen kan återhämta sig- Man bör inte träna mer än 45-60minuter per gång för högsta effekt.
På magträning ska kroppen vara lite hunched för bästa resultat i de flesta övningar.
man ska köra samma träningsschema i minst 4-6 veckor innan man gör ändringar.

Tack för er TID! :)

krubkungen
2013-05-28, 20:13
Vad är detta för skum text?

Jag förstår inte eller vad/vilka frågor du vill ha svar på IOM att jag ser inga frågor.

Mowgli69
2013-05-28, 20:17
jag har googlat fram detta från olika bloggar, allt detta jag har skrivit är vad jag har googlat fram, jag vill veta vilket att vilka av dessa stämmer och vilka som inte stämmer...

mikaelj
2013-05-28, 20:19
jag har googlat fram detta från olika bloggar, allt detta jag har skrivit är vad jag har googlat fram, jag vill veta vilket att vilka av dessa stämmer och vilka som inte stämmer...

Läs här: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071

Återkom i slutet av sommaren.

Mowgli69
2013-05-28, 20:26
oj?! så allt jag hade googlat fram var strunt? tack för din åtanke Mikael

King Grub
2013-05-28, 20:28
Det mesta är felaktigt, överdrivet eller diffust, ja.

Vill man lära sig grunderna om träning är nog inte random bloggar rätt ställe att starta.

Mowgli69
2013-05-28, 20:42
Mikael: din sida som du har skickar är det endast för bygga upp styrkan? eller det är även för volym? och om jag får fråga vad är en failure inom de program?

r1kkie
2013-05-28, 20:51
Mikael: din sida som du har skickar är det endast för bygga upp styrkan? eller det är även för volym? och om jag får fråga vad är en failure inom de program?

Starkare muskel = större muskel

När du inte orkar köra 5x5 på samma vikt.

Mowgli69
2013-05-28, 20:55
så när jag inte orkar köra 5x5 är det en failure? men programmet går ut på att misslyckas? och närjag lyckas 5x5 då ska jag höja vikten till en så kallad failure? och när man kör 5x5 är det samma vikt alla 5 gånger eller?? :S

speedy83
2013-05-28, 20:59
så när jag inte orkar köra 5x5 är det en failure? men programmet går ut på att misslyckas? och närjag lyckas 5x5 då ska jag höja vikten till en så kallad failure? och när man kör 5x5 är det samma vikt alla 5 gånger eller?? :S

Om du läser tråden det länkas till och det material som det länkas till därifrån så har du all info du någonsin kommer behöva. Samt en massa annan intressant och matnyttig info :)

nitz
2013-05-28, 21:00
så när jag inte orkar köra 5x5 är det en failure? men programmet går ut på att misslyckas? och närjag lyckas 5x5 då ska jag höja vikten till en så kallad failure? och när man kör 5x5 är det samma vikt alla 5 gånger eller?? :S
Förr eller senare kommer du faila ja.
5x5 samma vikt, höj i 2.5 kg i allt varje pass utom mark där du höjer 5.

Mowgli69
2013-05-28, 21:13
tack alla för er svar, verkligen, trodde inte ens jag skulle få svar på denne sida....

vi säger jag tar bänkpress 5x50 kg och bänkar 4 gånger failar på den sista, ska jag då fortsätta och ta den sista eller ska jag köra vidare? vad som inte står på sidan är vad är efekten av det hela med failure? är det nån sida ni kna skicka mig till eller förklara?

mikaelj
2013-05-28, 21:16
tack alla för er svar, verkligen, trodde inte ens jag skulle få svar på denne sida....

vi säger jag tar bänkpress 5x50 kg och bänkar 4 gånger failar på den sista, ska jag då fortsätta och ta den sista eller ska jag köra vidare? vad som inte står på sidan är vad är efekten av det hela med failure? är det nån sida ni kna skicka mig till eller förklara?

Läs innantill på sidan jag länkade till dig. Bekymra dig inte om något annat. Gör exakt vad som står där.

Mowgli69
2013-05-28, 21:24
Tack Mikael!

svenbanan
2013-05-28, 23:24
tack alla för er svar, verkligen, trodde inte ens jag skulle få svar på denne sida....

vi säger jag tar bänkpress 5x50 kg och bänkar 4 gånger failar på den sista, ska jag då fortsätta och ta den sista eller ska jag köra vidare? vad som inte står på sidan är vad är efekten av det hela med failure? är det nån sida ni kna skicka mig till eller förklara?

Ta ett djupt andetag och applicera sunt förnuft på din träning.

Säg att du klarar att lyfta 50kg fem gånger, sedan vilar du 2min och upprepar.
Om du i fjärde setet inte klarar av att lyfta vikten fem gånger utan det blir bara fyra repetitioner, då har du nåt failure. Det är bara ett ord, det betyder inte att du mislyckats med din träning.

Så vad blir effekten av failure? Tänk efter så kommer du garanterat på det. Då du går till failure så tar du ju ut dig maximalt? Detta betyder ju rimligtvis att du inte kommer klara lika många reps i nästa set (eller att du måste vila längre för att bli tillräckligt återhämtad för att klara det). Det är ganska slitsamt för kroppen att gå till failure (såklart eftersom man ju tar ut sig maximalt) vilket ju kan göra att man lättare kan skada sig och även att man behöver längre vila (inte bara mellan set utan även mellan träningspass). Det som är positivt med failure kan å andra sidan vara att det ger en bra träningseffekt. Ganska intiutivt att man får större/bättre effekt av att ta ut sig totalt än att bara ta i en aning. Men alla dessa saker får man helt enkelt ta och försöka väga mot varandra och använda lite sunt förnuft på så brukar det mesta ordna sig.

Mowgli69
2013-05-28, 23:28
Det var nog det bästa förklaringen...tack så mycket!

Beemel
2013-05-29, 07:24
Tja allesammans!

jag vet inte riktigt hur jag ska börja, men har googlat lite här och där och sökt svar på mina frågor, men jag skulle inte vilja påbörja min "träning" förrän ni kan godkänna min svar jag har hittat! som sagt, det är ni som är experter....

Jag är en kille på 27 år
är 1,79 lång
väger 83 kg

mitt mål är att få en vältränad kropp, lite större än normalbyggd, men inte för stor :P

sist jag tränade var det för 5 år sedan... och jag var på gym häromdan och kände jag är inte ens i närheten av det jag var....
Så jag vill gärna komma igång och detta är vad jag har googlat fram....

När man tränar överkroppen är det okej att börja med mage träning, när man ska träna underdelen är det bättre att träna dom efter ett vanlig gympass.
Träna magen 2-3gr i veckan, räcker väl. Magen är som vilken muskelgrupp som helst därför måste den få sin vila.
För att klara magövningar måste man ha en stark överkropp, underdel, för att orka göra övningarna, dvs rygg,ben o.sv
Koncentrera dig på kroppsfettet, den borde ligga på 10-11% för synlig och 7-8 procent extremt synligt.
Räkna ut hur mycket kalorier du ska äta, så du vet hur mycket du bränner och stoppar i dig
Om man förlorar vikt långsammare, kommer man att generellt kunna behålla mer muskler. 1-2 kilo i veckan är bra.
Ju mer muskler du har, desto högre blir din RMR och desto mer kalorier du bränner på en daglig basis. Detta är anledningen till att styrketräning kommer att bli så viktigt för att ens magmuskler ska synas. Ju mer muskler du utvecklar, desto lättare blir det för en att förlora kroppsfett. Ju mer muskler du förlorar genom överdriven bantning eller överdriven uthållighet konditionsträning kommer desto lägre blir din RMR
Försök håll dig till fria vikter, skippa maskiner
Konditionsträning samband med styrketräning är bra
Försök träna hela kroppen istället för att fokusera på en kroppsdel, men att du gör det väldigt sällan för mer definition är okej.

En intensiv träning är bättre än långsam täning, bränner mer kalorier
Allt som man lyfter från marken upp över huvet, skapar en metabolism, vilket betyder hela kroppen får jobba, och du bränner mer kalorier och skapar fastare och bättre muskler.
Fria vikter kan du följa din kropps naturliga linje rörelse och kräver att du stabiliserar vikten, medan maskiner stabilisera vikt för dig och begränsa dig till en fasta rörelsemönster. Maskin träning hjälper dig mer dvs gör jobbet åt dig om man jämför med fria vikter. Maskin träning = Latmask om du endast fokuserar på maskin träning.

Ämnesomsättningen är på topp 1-2 timmar efter ett cardiopass medans den är på topp 1-2 dagar efter ett hårt gympass. Anledningen är att kroppen får arbetar hårdare efter ett gympass då musklerna måste byggas upp igen, därför är ämnesomsättningen högre efter ett muskelpass.
Intervall träning är bättre än kontinuerlig motionsträning, då vi precis som djuren är byggda att springa, stanna, springa.

Fokusera din träning på intervall och muskelbyggning för bästa resultat.
Använd gärna hopprep, använd roddmaskinen eller trappklättring som cardio då det görs i intervall.

20 minuters intervall träning är mer effektivt än 50 minuters vanlig cardio.
För att inte över träna bör man träna ca 3-4 dagar i veckan så kroppen kan återhämta sig- Man bör inte träna mer än 45-60minuter per gång för högsta effekt.
På magträning ska kroppen vara lite hunched för bästa resultat i de flesta övningar.
man ska köra samma träningsschema i minst 4-6 veckor innan man gör ändringar.

Tack för er TID! :)

Sällan har jag sett så mycket missförstånd och halvsanningar i ett och samma inlägg, sluta tro på ALLT som står på nätet *grr27*

rogerQ
2013-05-29, 07:59
Det här var nog ett av de märkligaste trådstarterna nånsin. Var har du läst detta? länka gärna! För mer läsning kan du läsa Effektiv bodybuilding av Rytter eller Bodybuilding av Cahrling. Annars undrar om intervall träning alltid är bäst? för att transporteras från A till B är jämn pace bäst?

Mowgli69
2013-05-29, 12:00
Då är jag glad Roger att jag fann er på Kolo! Jag har googlat från bloggar till bloggar, även läst en bok om Abs... Sedan fick jag en rekommendation att titta in här, önskade dock att jag fann detta dock lite tidigare :)