handdator

Visa fullständig version : Hjälp med kostschema vid deff


Anatis87
2013-05-28, 19:18
Ja, jag vet hur många sådana här har inte startas genom åren? Varje dag? Men jag är verkligen i behov av er hjälp. Just nu väger jag en hel del och detta gör att jag har ganska många dåliga tankar. Allt från att panikartat gå och fettsuga mig till att ja, skriva in mig på diverse konstiga ställen där de garanterar viktnedgång.

Jag ar kollat runt en hel del och frågat folk, i stort allt säger att jag ska ta bort kolhydraterna. Men då kommer jag till dilemmat, jag fungerar inte utan kolhydrater, jag får migrän, blir slö och orkeslös.

Några ideer? Jag har varit inne på PF men med mitt arbete som har så stora skillnader i arbetstider blir det konstigt och kan inte äta 6 gånger om dagen heller.

Jag är verkligen i behov av hjälp, delmålet jag har är polarens bröllop i början av juli, vill ha gått ner i vikt innan dess.

Lite stats då, jag är 178 och väger 94. Jag ser inte "så fet" ut, men det är tillräckligt, för att jag inte ska må bra av det.
Att äta som jag gjorde innan när jag gick ner i vikt hjälper mig inte nu, då åt jag så jag fortfarande fungerade utan all migrän, men det har lixom stannats upp.

vicarious
2013-05-28, 19:28
Du behöver inte sluta äta kolhydrater och du behöver inte äta 6 gånger om dagen. Du behöver bara få i dig färre kalorier än din kropp förbrukar varje dag. Då tvingas kroppen ta av reserverna (fettet) och man blir smalare.

Anatis87
2013-05-28, 19:39
Du behöver inte sluta äta kolhydrater och du behöver inte äta 6 gånger om dagen. Du behöver bara få i dig färre kalorier än din kropp förbrukar varje dag. Då tvingas kroppen ta av reserverna (fettet) och man blir smalare.

Ja, det vet jag. Just nu ligger jag på underskott och jag tränar (hur hänvisas till journal). Men går inte ner i omfång eller vikt

en stor stark
2013-05-29, 01:38
Detta kommer att låta klyschigt, men det handlar om att lära känna sin kropp på ett sätt. Och vara öppen för tips, såklart. Om du känner att du har testat en låg nivå kolhydrater och att detta inte har fungerat för dig för att du har fått migrän så är det kanske dags att testa något annat. Om det nu är den låga nivån kolhydrater som gör det. Jag brukar minska lite på mitt intag kolhydrater men också på mitt intag av fett. Fett bör man inte dra ner på för mycket men för mig fungerar en lagom sänkning av både fett och kolhydrater bäst.

Ibland kan det vara svårt att identifiera orsakerna till effekterna ens kropp får dock. Om du får huvudvärk när du slutade äta kolhydrater så är det lätt att du kanske tror det är kolhydraterna som ligger bakom detta, när du egentligen slutade få i dig lika mycket vätska i samband med dietförändringen. Och att det egentligen är vätskebristen som ligger bakom. Nu verkar det relativt tydligt vad orsaken är och jag tvivlar inte på att en låg nivå av kolhydrater kan ha den effekten på många, men det var mer ett exempel på ett fenomen.
För mig fungerar det bäst när jag äter ett lagom antal gånger (vilket för mig är ungefär 3 gånger) om dagen, utan att dra ner på varken kolhydrater eller fett alldeles för mycket.

Vad är det specifikt du vill ha hjälp med? De generella och breda råden jag kan komma med utan att specifikt veta vad du vill ha hjälp med är att: Tänka på vilken källa det är du får dina kolhydrater/ditt protein/ditt fett från. Vad mättar enligt dig bäst/bra? Dra upp en aning på kolhydraterna och ner en aning på fettet (om du nu känner att en så låg nivå av kolhydrater inte är att föredra). Se till att du inte får i dig onödiga kalorier som inte mättar.

Det är svårt med ett råd som gäller och fungerar för alla. Men går du inte ner i vikt så ligger du troligen inte på ett kaloriunderskott, dock.