handdator

Visa fullständig version : Åldrande, oxidativ stress och antioxidanter.


tjing
2013-05-28, 17:45
Ingen studie, men intressant sammanfattning och gratis läsning för den hugade:

Aging, Oxidative Stress and Antioxidants.


Aging is an extremely complex and multifactorial process that proceeds to the gradual deterioration in functions. It usually manifest after maturity and leads to disability and death. Traditionally researchers focused primarily on understanding how physiological functions decline with the increasing age; almost no research was dedicated to investigation of causes or methods of aging intervention. If scientists would discover a drug for healing all major chronic degenerative diseases, the average lifetime would be increased for just 12 years. People would still die from complications connected with the aging process.

http://www.intechopen.com/books/oxidative-stress-and-chronic-degenerative-diseases-a-role-for-antioxidants/aging-oxidative-stress-and-antioxidants

PDF här: http://cdn.intechopen.com/pdfs/39862/InTech-Aging_oxidative_stress_and_antioxidants.pdf

raddum
2013-05-28, 18:15
Tack för posten, och låt dom komma. Skönt för lata att få sådant här serverat istället för att surfa fram.

trapz star
2013-05-28, 19:02
Vore väl vettigt om TS kunde ge några egna åsikter kring ämnet? Rätt trisst med en länk och kommentarer som säger "ok intressant" spekulera lite själva kring det vore roligare :)

tjing
2013-05-28, 22:43
Varför ska ge åsikter när det finns fakta att läsa?

Lipservice
2013-05-29, 05:30
Varför ska ge åsikter när det finns fakta att läsa?

Folk är slöa helt enkelt.

tjing
2013-05-29, 10:53
Ja okej. Det var ju en del att absorbera men här kommer lite snabba tankar:

Oxidativ stress tros vara vara en av de viktigaste anledningarna till att vi åldras, blir sjuka och dör, vilket är dåligt. Det skadar DNA och sliter på kroppen.

Fasta och kalorirestriktion (med intakt nutrition) är bra. Det sparar på kroppen och minskar oxidativ stress. Fasta kanske även utan mindre sammantaget kcal-intag.

Lagom med träning är bra. Det ökar kroppens egna antioxidantsystem. Att utveckla värme vid ätande är förmodligen bra eftersom det sker genom UCP (uncoupling protein) i mitokondriemembranet, som istället för att skapa ATP alstrar kroppsvärme och det kan eventuellt resultera i mindre oxidativ stress av den anledningen.

Allt vi äter resulterar nämligen i viss oxidativ stress som ett ofrånkomligt resultat av elektrontransportkedjan, en del av det energiproducerande ledet i mitokondrien. C:a 1-4% av allt syre vi metaboliserar i cellerna genererar fria radikaler.

Man kan minska den oxidativa stressen som sagt via lagom med träning, då det medför att kroppens egna antioxidantsystem uppregleras (SOD, katalas, glutationperodixas etc) och dessa protein minskar alltså skadan från fria radikaler.

Oxidativ stress, är när dessa fria radikaler blir fler än kroppen kan bekämpa (både med kroppsegna antioxidanter och de vi tillför utifrån; vitamin A,C,E polyphenoler etc) och resultatet är skador på cellers delar, DNA osv.

Många av dessa fria radikaler är i ett tillstånd av reduktion, d v s de saknar elektroner i sina skal och är därför väldigt reaktiva och snor gärna åt sig elektroner från omkringliggande element. Det resulterar ofta i att protein, fetter (framförallt fleromättade) och co-faktorer oxideras och DNA skadas.

Anti-oxidanter verkar genom att de oxideras själva istället och således neutraliseras de fria radikalerna och skadan på cellerna minskar.

Det här iofs rätt basic information för många men ja.

Det är också viktigt med grönsaker och "nyttigheter" i måltider av den anledningen att de minskar oxidativ stress från måltiden i fråga. Särskilt byggarmat med stora portioner ger en hel del oxidativ stress.

Oxidativ stress har även positiva funktioner; den kan orkestrera läkning av skador i kroppen och uppregleras som sagt vid träning. Vid lagom träningsnivå finns en positiv påverkan där de kroppsegna antioxidantsystemen lyckas ta hand om en ökad mängd fria radikaler. Vid för hård träning, där ansträngningen överstiger återhämtningsförmågan, ökar istället mängden fria radikaler och oxidativ stress i förhållande till kroppens förmåga att mota den.

Av den anledningen har det spekulerats att man kanske skulle tillföra mer antioxidanter utifrån via kosten, för att mota den oxidativ stressen. Försök har dock visat att för höga mängder antioxidanter minskar träningsadaptioner hos både gnagare och människor. Gränsen verkar dock inte ligga jättelågt, men 1 g c-vitamin som tillskott per dag t ex minskade träningseffekten. Jag har skrivit om det lite på min sida om man orkar leta.

För mycket antioxidanter i kosten är alltså förmodligen inte nödvändigt eller positivt. Däremot kan ett litet överskott kanske vara positivt då man också sett att lägre supplementering inte påverkar träningseffekt och också minskat oxidativ stress av träning.

Hmm, vad mer?

Kosttillskott kan också påverka oxidativ stress, en del rön visar på ökad oxidativ stress av t ex kreatin, medan andra som taurin minskar den. Det finns för mycket tillskott för att kommentera alla.

Ska man bygga muskler ska man nog försöka äta relativt hälsosam mat samtidigt (om man vill vill åldras långsammare och kanske leva längre utan sjukdom på sikt). D v s ät blandade grönsaker till måltider, sänk GI på maten du äter (rätt lätt med fibrer, fett osv) då den då tas upp under längre tid och det finns rön som visar att lägre GI på maten sänker oxidativ stress och ökar anti-oxidantstatus i blodet.

Ta en dag extra ledigt från träningen om du känner dig sliten. Gör du inte det, träna på då du förmodligen redan tränar på en nivå din kropp trivs med. Överträning tros delvis bero på kraftig oxidativ stress, d v s en för hög träningsdos under lång tid. För övrigt är i regel intensitet i träningen problemet, inte frekvens. D v s även en otränad person kan gå/lunka dagligen utan problem medan det kan bli problem om man maxar knäböj tre gånger i veckan.

Slutligen, livet går för närvarande ut på att levas. Alla har olika prioriteringar och vill inte noja över åldrande eller sjukdom. Vetenskapen har inte i dagsläget kommit så långt i relativa termer och vi kan bara spekulera om kraftig ökning av livslängden/"evigt" liv, att stoppa åldrandets processer etc. Men det ter sig som science fiction idag.

trapz star
2013-05-29, 23:06
Så träna varje dag och äta på överskott sliter mer än det gör nytta? Det bästa man kan göra för att förhindra åldrandet är alltså leva nyttigt, äta efter balans och träna några ggr i veckan?

Melankolius
2013-05-30, 06:18
Så träna varje dag och äta på överskott sliter mer än det gör nytta? Det bästa man kan göra för att förhindra åldrandet är alltså leva nyttigt, äta efter balans och träna några ggr i veckan?

Nytta för vad? För åldrandet? DEFINITIVT.

All slags kroppsbyggning är ju egentligen raka motsatsen till att försöka leva längre. Alltså då syftar jag på att man lever för att växa. Anabolism = lägre livstängd.

trapz star
2013-05-30, 09:05
Nytta för vad? För åldrandet? DEFINITIVT.

All slags kroppsbyggning är ju egentligen raka motsatsen till att försöka leva längre. Alltså då syftar jag på att man lever för att växa. Anabolism = lägre livstängd.

Men att vara normalbiffig med atletisk kropp samt träna på lagom nivå, har svårt att fatta hur det kan göra mer skada än nytta. Tycker folk som gymmar och springer ofta ser unga och trevliga ut. Däremot riktiga byggare där allt ska maxas, där fattar jag att det sliter

tlk
2013-05-30, 09:19
Men att vara normalbiffig med atletisk kropp samt träna på lagom nivå, har svårt att fatta hur det kan göra mer skada än nytta. Tycker folk som gymmar och springer ofta ser unga och trevliga ut. Däremot riktiga byggare där allt ska maxas, där fattar jag att det sliter

Vad är nu "lagom nivå" dock?

Hur många av de som levt länge (iaf 100+) har varit normalbiffiga med atletisk kropp under sina yngre år (tänker 20-60)?

Anders The Peak
2013-05-30, 09:19
Det handlar, om man följer debatten i journalerna, om att det är överskott av protein, fett och feta mjölkprodukter(vassle och kreatin har motverkade effekter på åldersymptomen)som är de stora bovarna under de vitala åren och när man närmar sig menopaus eller andropaus handlar det mer eller mindre uteslutande på minskade nivåer hormoner som ger sista skjutsen mot ättestupan. De flesta effekterna kan mildras med att ha god aerobkapacitet dvs kondition samt att undvika att bli fet. Efter 50 eller vid andro- menopaus är TRT/HRT av stort värde för livskvaliten för de här personerna

AronP
2013-05-30, 09:25
Man ska nog träna betydligt lättare och mindre än vad dom flesta gör för att göra åldringsprocessen så långsam som möjligt. Viktpendlande lär också vara väldigt negativt.

Lipservice
2013-05-30, 09:43
Börjar man tänka på hur länge man ska leva vid 20års ålder kanske man ska gå till farbror doktorn och kolla huvudet istället :smash:

trapz star
2013-05-30, 12:00
Börjar man tänka på hur länge man ska leva vid 20års ålder kanske man ska gå till farbror doktorn och kolla huvudet istället :smash:

Det handlar ju om att hålla sig ung och frisk. Hela livet går ju liksom ut på att bibehålla det. Det kommer du med förstå en dag!

trapz star
2013-05-30, 12:02
Det handlar, om man följer debatten i journalerna, om att det är överskott av protein, fett och feta mjölkprodukter(vassle och kreatin har motverkade effekter på åldersymptomen)som är de stora bovarna under de vitala åren och när man närmar sig menopaus eller andropaus handlar det mer eller mindre uteslutande på minskade nivåer hormoner som ger sista skjutsen mot ättestupan. De flesta effekterna kan mildras med att ha god aerobkapacitet dvs kondition samt att undvika att bli fet. Efter 50 eller vid andro- menopaus är TRT/HRT av stort värde för livskvaliten för de här personerna

Men kan man bara inte säga att sova bra,äta varierat och bra,hålla sig i form/vikt och konditionsträna så gör man det mest grundläggande rätt?

tlk
2013-05-30, 12:05
Det handlar ju om att hålla sig ung och frisk. Hela livet går ju liksom ut på att bibehålla det. Det kommer du med förstå en dag!

longevity som något viktigt mål?

Steve Maxwell (60+) disagrees..



In short, and crudely put, it's a trade-off. What does the athlete want most: glory or an investment in long life?

In my opinion long life is overrated. A man comes here, does what needs to be done in his lifetime, long or short, and then it is done. While here, all he can do is live. The obsession with long-life belongs to family people, who are obsessed with perpetuating the family line, because they mistake this for immortality. But this is not the way to immortality. The only doorway to immortality is death.


http://www.maxwellsc.com/blog.cfm?blogID=115

tjing
2013-05-30, 12:08
Skulle tro att byggarkosten som sagt är ett större problem än träningen i sig. Visst får man skador och förslitningar av träning men det är inget som dödar direkt.

Men att ständigt äta på ett överskott, äta mycket mat/kosttillskott som stimulerar anabolism, sliter på kroppen. Men det är också skillnad på att styrketräna/springa än att styrketräna/grisbulka, så att säga. Det finns ju väldiga variationer i hur tränande människor faktiskt tränar och äter.

Att det förmodligen är hälsosammare att bulka på ris/potatis, kycklingfilé och broccoli än GOMAD, hönökakor, köttfärs och feta såser är rätt givet. Men någonstans orkar nog många inte riktigt bry sig heller. Livskvalitet kontra hälsa. Svår avvägning ibland.

Men oxidativ stress ackumulerar med åren.

Som nämnts är ju en god kondition gynnsamt för hög ålder. Styrka är också viktigt. Stora muskler är det inte efter en viss gräns.

tjing
2013-05-30, 12:09
Men kan man bara inte säga att sova bra,äta varierat och bra,hålla sig i form/vikt och konditionsträna så gör man det mest grundläggande rätt?

Visst, men hur många styrketränande personer på forumet håller vikten och konditionstränar? De flesta vill ju väga mer och styrketränar mer eller mindre exklusivt.

Lipservice
2013-05-30, 12:16
Det handlar ju om att hålla sig ung och frisk. Hela livet går ju liksom ut på att bibehålla det. Det kommer du med förstå en dag!

Låter som att du är pensionär redan nu? :)
Jag är 28 år och har inte tänkt en gång på hur jag tränar nu kommer påverka mig när jag blir 60+. Därav min kommentar.

Och allas syn på livet är olika, vill du sträva efter "ung och frisk en hel livstid" är helt upp till dig. Menar bara att det finns bra mycket roligare och viktigare saker och tänka på enligt mig *cupid*

tjing
2013-05-30, 12:17
Återkom efter 30 ;)

TheOne1994
2013-05-30, 12:19
Återkom efter 30 ;)

+1 på den !!!

tlk
2013-05-30, 12:35
Låter som att du är pensionär redan nu? :)
Jag är 28 år och har inte tänkt en gång på hur jag tränar nu kommer påverka mig när jag blir 60+. Därav min kommentar.

Och allas syn på livet är olika, vill du sträva efter "ung och frisk en hel livstid" är helt upp till dig. Menar bara att det finns bra mycket roligare och viktigare saker och tänka på enligt mig *cupid*

+1


och jag är född på 70-talet.

trapz star
2013-05-30, 12:37
Låter som att du är pensionär redan nu? :)
Jag är 28 år och har inte tänkt en gång på hur jag tränar nu kommer påverka mig när jag blir 60+. Därav min kommentar.

Och allas syn på livet är olika, vill du sträva efter "ung och frisk en hel livstid" är helt upp till dig. Menar bara att det finns bra mycket roligare och viktigare saker och tänka på enligt mig *cupid*

Varför hakar alla upp sig på när man blir lastgammal? Förstår du inte att din livsstil idag påverkar dig nästa år. Och vem vill inte vara ung,attraktiv upp till säg 45 iaf?

trapz star
2013-05-30, 12:56
Återkom efter 30 ;)

Vad göra för att minimera rynkor och fina liljer vid 30? Förutom konditionsträna, äta och dricka bra? Sova och inte stressa? Ger mycket mat och hård träning rynkor i förtid?

Fredszky
2013-05-30, 14:08
Sola inte, undvik att knåda i fejset eller allt som gör att du drar i den, grimaschering.

För att undvika "fina liljer" ska du undvika blomsteraffärer, alt sommarängar.

tjing
2013-05-30, 14:35
Konditionsträning, ät dina grönsaker, sov, stressa inte, kanske fasta, håll ett bra blodsocker, ät på kaloribalans eller under osv. Allt som ökar anti-oxidantstatus och minskar stress i allmänhet.

Eller ja, milda stressorer som fasta, kalorirestriktion och måttlig träning ger positiva effekter.

trapz star
2013-05-30, 14:59
Konditionsträning, ät dina grönsaker, sov, stressa inte, kanske fasta, håll ett bra blodsocker, ät på kaloribalans eller under osv. Allt som ökar anti-oxidantstatus och minskar stress i allmänhet.

Eller ja, milda stressorer som fasta, kalorirestriktion och måttlig träning ger positiva effekter. man kanske ska försöka konditionsträna lika mycket som man styrketränar. Intervaller, kortdistans då förslagsvis. Men detta med ständigt kaloriöverskott förstår jag inte? Det är väl bara något man gör första åren och sen handlar det väl mer om balans? Det behövs ju knappast 4000kcal för att bygga muskler år Efter år. Iofs vill väl alla bli riktigt grova här :) och då är det väl byggas dieter till Max. Men jag menar om man iaf bara kan bygga ca 2kg rena muskler per år. Varför gå upp mer i vikt i onödan? Dom 2 kilorna borde kunna byggas även på balans eller?

tjing
2013-05-30, 16:03
man kanske ska försöka konditionsträna lika mycket som man styrketränar. Intervaller, kortdistans då förslagsvis. Men detta med ständigt kaloriöverskott förstår jag inte? Det är väl bara något man gör första åren och sen handlar det väl mer om balans? Det behövs ju knappast 4000kcal för att bygga muskler år Efter år. Iofs vill väl alla bli riktigt grova här :) och då är det väl byggas dieter till Max. Men jag menar om man iaf bara kan bygga ca 2kg rena muskler per år. Varför gå upp mer i vikt i onödan? Dom 2 kilorna borde kunna byggas även på balans eller?

Förslagsvis både måttlig konditionsträning under längre tid och intervaller mer sparsamt om vi talar slitage kontra träningseffekt. Konditionsträning 45-60 minuter har en mängd effekter på belöningsystem, hjärnhälsa, mentalt mående, uthållighet etc som inte återfinns på samma sätt med mer kortvarig och intensiv konditionsträning. Däremot ökar ju HIIT maximal syreupptagningsförmåga väldigt effektivt och ger snabba konditionsförbättringar.

Jag skulle tippa att 45 min konditionsträning tre gånger i veckan är "bättre" för allmänt välmående/hälsa än högintensiva intervaller 20 min tre gånger i veckan. Och det optimala är kanske två konditionspass a 45 minuter och ett intervallpass. Men nu spekulerar jag bara.

Själv kör ja en kompromiss med ett längre konditionspass och ett intervallpass på bulk. Ofta blir det dock ett konditionspass till per vecka.

trapz star
2013-05-30, 20:18
Förslagsvis både måttlig konditionsträning under längre tid och intervaller mer sparsamt om vi talar slitage kontra träningseffekt. Konditionsträning 45-60 minuter har en mängd effekter på belöningsystem, hjärnhälsa, mentalt mående, uthållighet etc som inte återfinns på samma sätt med mer kortvarig och intensiv konditionsträning. Däremot ökar ju HIIT maximal syreupptagningsförmåga väldigt effektivt och ger snabba konditionsförbättringar.

Jag skulle tippa att 45 min konditionsträning tre gånger i veckan är "bättre" för allmänt välmående/hälsa än högintensiva intervaller 20 min tre gånger i veckan. Och det optimala är kanske två konditionspass a 45 minuter och ett intervallpass. Men nu spekulerar jag bara.

Själv kör ja en kompromiss med ett längre konditionspass och ett intervallpass på bulk. Ofta blir det dock ett konditionspass till per vecka.
Vad sägs om stronglifts 3ggr vecka och 2 snabba promenader/löpning/simmning och 1 intervall? Träna 1 timme varje dag i runda slängar och söndag som avslappningsdag, spa,bastu,massage. Äta enligt tallriksmodellen och dricka en jävla massa vatten. Bulka Max 1 kg i månaden om ens det! Hur låter detta mot stress?

tjing
2013-05-31, 00:33
Omöjligt att svara på. Det beror på så många enskilda faktorer.

Tallriksmodellen säger ju inte mycket om vad du äter per se t ex.

trapz star
2013-05-31, 09:14
Omöjligt att svara på. Det beror på så många enskilda faktorer.

Tallriksmodellen säger ju inte mycket om vad du äter per se t ex.

Långsamma kolhydrater, mycket grönsaker och magra proteinkällor

Tolkia
2013-05-31, 09:38
Ingen kommer att kunna garantera dig ett långt liv, eller att du skall få känna dig ung länge, hur detaljerat du än beskriver din mat och träning. Du kan undvika obvious riskfaktorer, typ rökning, hundra kilos övervikt, total inaktivitet, men du kan aldrig skaffa dig garantier.

tjing
2013-05-31, 10:26
Långsamma kolhydrater, mycket grönsaker och magra proteinkällor

Ja, det är ju uppenbarligen en början men det är inget nytt att vi rekommenderas att äta så heller.