handdator

Visa fullständig version : Mamma behöver hjälp


Masterpan
2013-05-28, 17:24
Hon är 54 år och under lång tid gradvis fått mer och mer ont i sina knän.
Jag föreslog att styrketräna benen för att träna upp lårmuskulaturen, finns det något mer man kan göra?

Ampere
2013-05-28, 17:28
Hon är 54 år och under lång tid gradvis fått mer och mer ont i sina knän.
Jag föreslog att styrketräna benen för att träna upp lårmuskulaturen, finns det något mer man kan göra?

Kort sagt föreslår jag en sjukgymnast, knäsmärtor kan vara lite vad som helst. Hur lång tid är gradvis? Artros? generellt sett kan hon träna upp knät med benpress och benspark men detta är självklart oerhört generellt, hon bör genomgå en undersökning hos sjukgymnast.

Fuark
2013-05-28, 17:28
Gå till botten med orsaken, kontakta en sjukgymnast. Har personligen ingen kunskap kring dilemmat men så hade jag gjort

frippe86
2013-05-28, 17:45
Jag skulle rekommendera att hon tränar hela kroppen. Men börjar försiktigt.

Masterpan
2013-05-28, 18:27
Kort sagt föreslår jag en sjukgymnast, knäsmärtor kan vara lite vad som helst. Hur lång tid är gradvis? Artros? generellt sett kan hon träna upp knät med benpress och benspark men detta är självklart oerhört generellt, hon bör genomgå en undersökning hos sjukgymnast.

Hon har haft det i många år, men eskalerat på senaste tiden och hon tror att hennes spinning gjort det sämre!

Noppe
2013-05-29, 07:43
Hon har haft det i många år, men eskalerat på senaste tiden och hon tror att hennes spinning gjort det sämre!

Som tidigare personer har nämnt, ta kontakt med en sjukgymnast.
De är utbildade och kan säkert hitta orsaken.

Dessutom kan sjukgymnasten ge stretch/program för hur hon kan träna på ett optimalt sätt efter en noggran genomsökning.

Är hon överviktig, stel i höfter/fotleder?

Ampere
2013-05-29, 11:57
Hon har haft det i många år, men eskalerat på senaste tiden och hon tror att hennes spinning gjort det sämre!

Klart det kan vara spinning om det är den enda faktorn som ändrats. Normalt sett brukar cykling dock vara ett effektivt sätt att motionera som inte provocerar artrossmärta.