handdator

Visa fullständig version : vila


zweden122
2013-05-28, 16:01
Hej!
Jag har en fråga angående mitt träningsupplägg, jag planerar på att träna 3-4 ggr i veckan nu när skolan är över.

Men jag har fått information från mina vänner att om man tränar rygg ena dagen så kan man lätt träan bröst andra dagen för då får ryggen vila.
Ska man vila hela kroppen eller bara musklerna?

Just nu är detta mitt schema:

Måndag: Bröst + armar
Tisdag: vila
Onsdag: Ben, mage och lår
Torsdag: vila
Fredag: Rygg och axlar
Lördag: Vila
Söndag: Vila

Min kompis kör såhär:

Måndag: Bröst + mage
Tisdag:Armar
Onsdag: Rygg och axlar
Torsdag: vila
Fredag: Bröst + mage
Lördag: Vila
Söndag: Armar

vilket schema är bäst för mig? och varför?


tack på förhand!

stålrasta
2013-05-28, 16:06
Du har ju glömt halva kroppen?

zweden122
2013-05-28, 16:11
Edit: Haha ska ju vara Bröst + armar sen onsdag: mage + ben/lår :D

zweden122
2013-05-28, 16:12
Måndag: Bröst + mage
Tisdag:Armar
Onsdag: Rygg och axlar
Torsdag: vila
Fredag: Ben och lår
Lördag: Bröst+mage
Söndag:Armar

Det här är min kompis schema, det innan var fel

NiklasAlm
2013-05-28, 16:14
Jag hade då inte kört slut på armarna dagen innan bröstträningen

edit: armarna får ju träning 4 dagar irad

svenbanan
2013-05-28, 16:54
Du skrev nånstans att du var nybörjare och bara hade gymmat en månad. Då tycker jag du ska hellre försöka köra nån variant där du tränar samma muskel mer än en gång i veckan. Dock kan det vara överkurs att försöka göra ett avancerat splitschema (likt din kompis försökt göra). Har man tränat länge kanske man behöver en jäkla massa sets och reps för att träna slut på en enda kroppsdel och då kanske man splittar upp det så. Men är man relativt ny i gymmet tror jag inte det är nån större succe att försöka vika en dag åt enbart biceps. Mycket vettigare att köra halvkropp fyra gånger iveckan i ditt fall skulle jag säga. Eller helkropp två-tre gånger i veckan kanske. Eller så hoppar du på nåt 5x5 med basövningar. Det finns väl diverse program i "sticky" trådar här på forumet.

Illustrerade mannen
2013-05-28, 16:59
Zweden112! Nu startar du massor av trådar och frågar. Det är bra att fråga, men även att läsa. Eftersom den typ av frågor du ställer är väldigt vanliga så har rutinerat folk lagt upp svar på dem redan. Läs ordentligt, i dagar, veckor - jag läser så mycket jag hinner. Det finns ingen snabbfix, så är det bara. Det finns programförslag riktade till nybörjare. Börja där. Ta det lugnt. Du kommer att göra som alla andra - stå och spänna dina biceps vid spegeln och fundera över varför de inte växer trots att du tränat dem så hårt. Så kommer du att träna dem än mer (om du är kille...). Till ingen vidare nytta... Läs ordentligt så sparar du massor av tid, energi och frustration. Jag lovar dig, ZBumbi, Anders the peak, King Grub och andra VET vad de talar om. Försök inte uppfinna hjulet igen.

Skrivet i all välmening!