handdator

Visa fullständig version : schema - komma igång igen?


mikael99
2013-05-28, 14:08
Hejsan! nu har det blivit väldigt mycket lathet på sistonde tid då min kära träningspartner flyttade och dagarna på gymmet blev allt mindre - tillslut 0. men nu är det dags att börja igen. Jag tänkte börja veckan efter denna men planerar ihop litegrann först (jobbar borta nästa vecka)

hur ska jag lägga upp tränings schemat? 3-5 dagar?
Ska jag köra på 5x5 eller 10x3? chocka kroppen?
Ska jag börja äta alla mina Kosttillskott direkt? (kreatin,tribulus,ripped-hardcore-,Craze)
mat? tänkte äta som vanligt men blir väll någor proteinshake extra + kvarg keso och tonfisk.

min nuvarande vikt är 88 - 184cm lång. (gått ifrån 115-88 var nere på 85 en sväng med en hel del muskler men nu är dem så gott som borta)

jag vill göra något åt min kropp nu. jag vet att det inte tar 2 veckor för att något ska hända. men jag vill hamna på god väg ifrån början som sagt. och då vänder jag mig till er. Tips på några tränings scheman? ska träna med en kompis så vi blir 2 stycken. tips på kosttillskott?

jag skulle varit oerhört tacksam för lite råd om kost och träning samt schema.
vad jag vill få ut av detta är ett sundare mående och en lite slankare kropp!

ursäkta mina stavfel.

tack på förhand / mikael

Pjotor
2013-05-28, 14:26
Träna enligt Starting Strength eller endagsprogrammet på http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454. Börja lugnt och stegra efter hand, ifall du inte tycker det är jätteroligt att vara skadad och inte kunna träna alls.

Strunta i alla kosttillskott utom kreatin -- de gör marginell skillnad om du äter riktigt och tillräckligt i övrigt. Få i dig minst motsvarande 1 gram protein per kilo kroppsvikt, ännu hellre det dubbla -- mer än så och du blir antagligen hård i magen utan några tydliga positiva effekter. Undvik socker utom direkt före eller efter träning. Träna någon form av kondition åtminstone ett pass i veckan.

mikael99
2013-05-28, 14:48
Så om vi säger att jag ska försöka få i mig 150G protein per dag. hur mycket kolhydrater samt fett då? så kreatin + proteinpulver är allt jag behöver?

måndag
onsdag
torsdag

tänkte jag gymma. samt få in 1 springpass låter det brA?

Pjotor
2013-05-28, 15:32
Så om vi säger att jag ska försöka få i mig 150G protein per dag. hur mycket kolhydrater samt fett då? så kreatin + proteinpulver är allt jag behöver?

måndag
onsdag
torsdag

tänkte jag gymma. samt få in 1 springpass låter det brA?

Kan inte proportionerna för fett och kolhydrater, men om du får fett motsvarande 10% av det totala energiintaget så blir det inte fel. Kom ihåg att räkna in proteinpulvret i den totala proteinmängden. Ett löppass på 30-40 minuter borde vara okej.

Kreatin förbättrar återhämtningsförmågan något och proteinpulver är bekvämt, men inget av dem är nödvändigt för att bli stark och stor.