handdator

Visa fullständig version : Vikten av att amortera och spara pengar inför din framtid


Minimjölk
2013-05-28, 08:52
Detat är säkerligen ingen nyhet för de flesta men jag tror att många trots allt blundar för den egna framtiden och har en "det löser sig nog"-uppfattning. Samtidigt som det för de allra flesta här ligger så långt bort i tiden att det är svårt att greppa

pensionschocken (http://www.svd.se/naringsliv/kronika-joel-dahlberg-sta-beredd-nar-pensionschocken-kommer_8213032.svd)


Personligen budgeterar jag med att jag när jag är 65år så vill jag kunna klara mig helt utan de pensionspengar jag får, de skall bara vara en bonus. jag jobbar därför på att få ned min skulder samt spara och investera pengarna inför framtiden så att jag själv kan försörja mig även när jag inte har ett jobb att gå till. Däremot vet jag att många av mina kompisar resonerar helt tvärtom. Lev här och nu och ta problemen senare.

Dock är det intressant vad som kommer hända med den fullbelånade generationen utan sparkonto om sådär 30år. Dagens pensionärer har det tufft men om inget radikalt kommer ske så kommer många av oss ha det betydligt tuffare på ålderns höst.

Samtidigt tycker jag ändå att det är ett sundhetstecken att svenska staten inte gör som många av våra andra europeiska länder gör och betalar ut massvis av pengar som inte finns.

Jag är väldigt mycket för eget ansvar och anser att det skall ligga mer på personen själv än staten att se till att ha en god ekonomi genom hela sitt liv.

Att amortera på sina bolån är för mig en självklarhet. Hittar man däremot vettiga investeringsmöjligheter kan ju dock de användas som ett komplement men då med syfte att pengarna faktiskt växer fortare och att man på sikt då kan göra sig skuldfri. Många säger att de inte behöver amortera pga att deras investering ökar i värde på sikt men då måste de ju räkna med att tvångsflytta till något mycket billigare boende den dagen de skall klara sig med under halva inkomsten?

Diskutera fritt! Hur ser du på din egen och andra personers situation. Är du orolig för din pension? Vad gör du för att säkra framtiden?

Tryman
2013-05-28, 09:02
Personligen är jag inte särskilt oroad över pensionen (om jag behåller den inkomst jag har idag). Amorterar nästan 3100 kr och sparar det som blir över varje månad, brukar ligga mellan 500-2500 kr. Sparandet går i princip nästan uteslutande till privat pensionssparande som ligger i vanligt sparande (både aktier och sparkonton).

TheOne1994
2013-05-28, 09:04
Stenkoll på läget ser jag ! Du måste vara över 30 :)

Jag amorterar ca 1500:- på mitt huslån ( 1,8 milj )
Sparar inte till min pension, har ingen förklaring varför...jag ska ta fatt i det !

Tryman
2013-05-28, 09:06
Stenkoll på läget ser jag ! Du måste vara över 30 :)

Jag amorterar ca 1500:- på mitt huslån ( 1,8 milj )
Sparar inte till min pension, har ingen förklaring varför...jag ska ta fatt i det !

Fyller 32 men började tänka så när jag var 25 så jag har börjat få lite visuell effekt av det.

Pudzianovski
2013-05-28, 09:30
För min del så vill jag på något sätt hitta en balans mellan att leva idag och spara till framtiden. I mitt fall amortera en del och pensionsspara en del privat. Antar att jag med åldern kommer att förändra mina tankar kring detta en aningen iof (till att spara lite mer osv då).

Ladugårdsdörr
2013-05-28, 09:33
Orolig? Nej, jag är i det närmaste säker på att åtminstone den svenska pensionen kommer jag inte få ett öre av. Möjligen klarar Norge att betala ut några kronor, men det blir inte mycket därifrån heller. Planen är enkel: amortera lånen så fort som möjligt, ha ett diversifierat sparande (valuta, ädelmetall, mark/fastigheter, aktier) och inte minst - ge barnen sunda värderingar så att de ser det som naturligt att hålla ihop familjen och ta hand som sina gamla föräldrar. Förbereder man sig på det värsta blir man alltid glatt överraskad.

TheOne1994
2013-05-28, 09:35
För min del så vill jag på något sätt hitta en balans mellan att leva idag och spara till framtiden. I mitt fall amortera en del och pensionsspara en del privat. Antar att jag med åldern kommer att förändra mina tankar kring detta en aningen iof (till att spara lite mer osv då).

ja så ser jag nog oxå på det. Jag har två kids som är 16 och 19. Tror det är svårt att spara till sig själv under barnens uppväxt. När dom flyttat hemifrån kan man spara desto mer ( 4000:-/månad )

kalle_banan
2013-05-28, 09:53
En sak angående att pensionsspara och huruvida staten ska lägga sig i eller inte så finns det studier som visar att folk hellre tar 10 dollar i handen idag än att ta 20 dollar i handen om en vecka (siffrorna är höftade, jag minns inte den exakta summan som dom använde i studien). Poängen är att folk inte tänker långsiktigt så om staten inte sparar pengar åt en så är det mååånga som inte sparar något alls.

Sen huruvida dagens pensionsystem är så särskilt bra är en annan fråga, jag tror inte att mina pengar ligger säkert i 40 år framöver.

När jag får fast kneg tänkte jag betala av mina studieskulder så fort som möjligt, jag har inget emot att leva med studentstandard, med guldkant, tills lånet är avbetalat. Hellre det än att dras med lånet i flera årtionden. För tillfället har jag lyckats lägga undan en del pengar på banken och jag har investerat i fonder lite här och där. Ena fonden har fördubblats i värde så det känns ju bra ^^

strikt
2013-05-28, 10:11
Spara osv i alla ära.

Men man ska kunna leva idag också. Pensionärerna jag ser verkar inte direkt leva "livet" och jag pratar inte om de fattigaste då.

Jag skulle symboliskt kanske spara en lätt summa för privat pensionssparandet, några hundralappar typ. För att lägga allt krut på att amortera av lån lån lån.

Det är ju där man har största vinsten att hämta. Samt att man faktiskt har det som tillgång i livet. Pensioner brukar man inte oftast kunna komma åt så lätt. Lagom kul att drabbas av cancer eller annat skit i livet när man är 40-50-60 för att sedan ha stor summa pengar i pension, untouchable. Nej tack!

Pudzianovski
2013-05-28, 10:14
Amortera i all ära. Det är ändå pengar "låsta" så att säga (brukar det hävdas). Hur tänker ni kring det?

Tryman
2013-05-28, 10:18
Spara osv i alla ära.

Men man ska kunna leva idag också. Pensionärerna jag ser verkar inte direkt leva "livet" och jag pratar inte om de fattigaste då.

Jag skulle symboliskt kanske spara en lätt summa för privat pensionssparandet, några hundralappar typ. För att lägga allt krut på att amortera av lån lån lån.

Det är ju där man har största vinsten att hämta. Samt att man faktiskt har det som tillgång i livet. Pensioner brukar man inte oftast kunna komma åt så lätt. Lagom kul att drabbas av cancer eller annat skit i livet när man är 40-50-60 för att sedan ha stor summa pengar i pension, untouchable. Nej tack!

Håller med men jag sparar för att kunna överleva som pensionär inte leva. Känner inte heller att jag lever snålt dagarna i ända just nu heller.


Amortera i all ära. Det är ändå pengar "låsta" så att säga (brukar det hävdas). Hur tänker ni kring det?

Det är därför jag delat upp det, amorterar en del och sparar en del. Stor andel amortering just nu för att få ner lånesumman nu så man blir mindre räntekänslig bara.

BigSpawn
2013-05-28, 10:20
Räknar inte med att jag kommer få nån pension när man är i den åldern så lika bra att spara själv. Pensionsåldern flyttas och frågan är om vi kan vara säkra på att pensionssystemet ser ut som det gör idag när vi är gamla.

strikt
2013-05-28, 10:21
www.svd.se/naringsliv/kronika-joel-dahlberg-sta-beredd-nar-pensionschocken-kommer_8213032.svd

Har inte läst den ännu.

Men som man alltid veta, 80-00 generationen är fucked när det kommer till pensionen.

Vårat pensionssystem är byggda på variabler som säger att vi ska dö när vi är 76, idag lever vi längre än så. Och när vi ska gå i pension, så lär vi leva bra mer aktivt än dagens pensionärer.

Så vi är truly doomed när det är dags.

Tomas W
2013-05-28, 10:27
Inte så orolig för pensionen för tillfället men är bara 26 år. Har tänkt starta privata pensionssparade inom en snar framtid men nu lägger jag hellre pengarna på amortera på min BRF och spara till insats för ett hus. Gillar inte tanken att låsa pengar i pensionssparande och på så vid behöva ta ett högre huslån (som i sin tur kommer vara mitt pensionssparande på sikt).

Har tjänstepension som sparar in lite, men tror inte den allmänna pensionen kommer bli så stor del i framtiden utan det är privata sparande som kommer vara det som gör att man kan leva som pensionär.

eng
2013-05-28, 10:28
Jag är väldigt mycket för eget ansvar och anser att det skall ligga mer på personen själv än staten att se till att ha en god ekonomi genom hela sitt liv.

Att amortera på sina bolån är för mig en självklarhet. Hittar man däremot vettiga investeringsmöjligheter kan ju dock de användas som ett komplement men då med syfte att pengarna faktiskt växer fortare och att man på sikt då kan göra sig skuldfri. Många säger att de inte behöver amortera pga att deras investering ökar i värde på sikt men då måste de ju räkna med att tvångsflytta till något mycket billigare boende den dagen de skall klara sig med under halva inkomsten?

Lever efter ungefär samma filosofi, fast risken för att man mer eller mindre tvingas in i skuldfällan om man vill bilda familj och ge barnen en bra uppväxt är i stort sett ofrånkomlig.

"Bra uppväxt" är väl relativt, men i mitt huvud (när det gäller bostadsfrågan) är det en villa där de kan springa fritt i grannskapet, bra tryggt område.
Inte långa pendlingar för ungarna till dagis o skola. Inte heller för oss om vi ska ha tid för dem.

Just nu har jag en bostadsrätt som jag amorterat av helt. Studielånet är också väck.
Sparandet sker i huvudsak till tre områden.
Privat pensionssparande.
Långsiktigt investerande i aktier där målet är stabil utdelningstillväxt (dvs inga förhoppningsbolag eller försök till snabba klipp).
Insats på villa.

Har alltid haft som grundtänk att aldrig låna till annat än bostad (och studielån). Och försöka bli av med det så snabbt som möjligt.
"Den som är satt i skuld är icke fri" som GP sa.
Har alltid känt mig så.

Men på grund av de lätt absurda bostadspriserna kommer det bli svårt att hålla detta.

Häromkring får man inte tag på något vettigt under 3 miljoner. 3.1-3.3 verkar vara någon mingräns för en inte allt för sleten 70-talskåk. Då är det dessutom i periferin av stan i ett tråkigt område där det finns två dussin identiska villor. Eller småorterna runtomkring.

Så trots en rejäl kontantinsats, god ekonomi, så hamnar vi på mångmiljonlån och skuldsatta resten av livet.
När man räknar på hur mycket man ska amortera för att bli av med ett bostadslån i dessa trakter, till 65, känns det lite hopplöst.


Edit: Angående privat pensionssparande. Mitt råd är att börja så tidigt som möjligt, med ränta på ränta är det bra att börja tidigt även om det bara är någon hundralapp/månad.
Sen behöver man inte spara till IPS eller liknande. Risken är att man i framtiden kommer räkna av statlig pension mot detta, så folk som sparat får betala både för dig själv och de som slösat bort allt.
Nackdelen är att man lättare frestat ta av pengarna vid "behov", än om de är mer inlåsta till pension.

shut teh face
2013-05-28, 10:30
Jo jag tycker också det är viktigt, jag försöker lägga mitt valbara pensionsspar på indexfond så det hinner gå till sig tills jag går i pension, samt spara privat också.

Men känns som det finns risk att det ändå blir skunkig pension...

Att amortera bort hela sitt boende kan ju försöka göra, men det är jag inte säker på att det går alltid, isf ska man ju sälja köpa sälja köpa och gå med vinst.

shut teh face
2013-05-28, 10:31
Lever efter ungefär samma filosofi, fast risken för att man mer eller mindre tvingas in i skuldfällan om man vill bilda familj och ge barnen en bra uppväxt är i stort sett ofrånkomlig.

"Bra uppväxt" är väl relativt, men i mitt huvud (när det gäller bostadsfrågan) är det en villa där de kan springa fritt i grannskapet, bra tryggt område.
Inte långa pendlingar för ungarna till dagis o skola. Inte heller för oss om vi ska ha tid för dem.

Just nu har jag en bostadsrätt som jag amorterat av helt. Studielånet är också väck.
Sparandet sker i huvudsak till tre områden.
Privat pensionssparande.
Långsiktigt investerande i aktier där målet är stabil utdelningstillväxt (dvs inga förhoppningsbolag eller försök till snabba klipp).
Insats på villa.

Har alltid haft som grundtänk att aldrig låna till annat än bostad (och studielån). Och försöka bli av med det så snabbt som möjligt.
"Den som är satt i skuld är icke fri" som GP sa.
Har alltid känt mig så.

Men på grund av de lätt absurda bostadspriserna kommer det bli svårt att hålla detta.

Häromkring får man inte tag på något vettigt under 3 miljoner. 3.1-3.3 verkar vara någon mingräns för en inte allt för sleten 70-talskåk. Då är det dessutom i periferin av stan i ett tråkigt område där det finns två dussin identiska villor. Eller småorterna runtomkring.

Så trots en rejäl kontantinsats, god ekonomi, så hamnar vi på mångmiljonlån och skuldsatta resten av livet.
När man räknar på hur mycket man ska amortera för att bli av med ett bostadslån i dessa trakter, till 65, känns det lite hopplöst.
Man får väl satsa på att ungarna har flyttat ut när man ska gå i pension, så säljer man villan (med vinst förhoppningsvis) och kanske kan köpa ett nytt billigare boende som blir obelånat.

shut teh face
2013-05-28, 10:43
Men när man säger att pensionen rent generellt är körd, menar man då inkomstpensionen? Känns ju som de finns mer hopp för premiepensionen, tjänstepensionen och såklart privat pension.

BigSpawn
2013-05-28, 10:46
Sen om man ska se krast på det så är det ju inte ens säkert att man nån pensionsålder, min svågers farsa fick stroke när han var 60typ. Ganska tråkigt om man då har sparat gärnet och levt snålt. Därför är det väl bra att göra som en del här säger att de gör om man har möljighet.

Minimjölk
2013-05-28, 10:51
Amortera i all ära. Det är ändå pengar "låsta" så att säga (brukar det hävdas). Hur tänker ni kring det?

Det beror på hur man ser på situtationen. Vissa anser att det egna huset/lägenheten är en investering men enligt mig och många andra är det lite att lura sig själv. Visst finns chansen att det går upp i pris men du måste ju även räkna ut vad kostnaden är för dig att bo där under livet. Dessutom vill man ju kanske inte tvångssälja huset och bo i ett tält som pensionär.

För de allra flesta så är räntekostnaderna den enskilt allra största boendeutgiften och den är ju dessutom den du själv kan påverka positivt genom att amortera och förhandla till bra villkor. Genom att amortera ner 1.000.000kr jämfört med att inte göra det så innebär det med en 3%ig ränta ca 2k i månaden, varje månad, varje år. På 40års-tid blir det mycket pengar, runt 1miljon faktiskt som du pyntar i onödan. Dessutom minskar du ju riskerna genom att sänka lånen och det öppnar upp möjligheter för att lättare flytta til ldyrare boende.

Självklart kan du ju istället för att amortera spara/investera men då måste du ju se till att du på ett säkert sätt kan upprätthålla högre avkastning än aktuell låneränta. Detta är inte så lätt även om börsen gått ganska bra de senaste åren.

Jag ser heller inte hur dessa pengar är låsta jämfört med pengar som du har bundna i värdepapper, bilar etc.? Om du amorterat ned så kan du hyffsat enkelt ta ut i all fall delar av detta belopp vid behov. Genom att amortera kommer du ju däremot ha mer pengar över i plånboken varje månad vilket gör att du kommer ha mindre behov att fakstiskt låna upp mer pengar.


Precis som många varit inne på så måste man ju även leva idag och hitta en balans mellan nuet och framtiden. Problemet är dock att de allra flesta inte är i närheten av denna balans utan de lever över sina livs totala tillgångar nu för att sedan bli straffade på ålderns höst.

Jag brukar säga som riktlinje att man alltid skall försöka spara minst 10% av sin nettolön för tuffare tider framöver. I dessa 10% räknas inte de pengar man sparar ihop tillframtida resor, prylar, bilar utan dessa pengar skall användas för att kunna leva gott även när man står där utan tillräcklig inkomst. Kan man inte göra det får man sänka sina levnadskostander alternativt dra in mer pengar. Ponera att man får ut 20.000kr i snitt. Då sparar an undan 2000kr/mån. Sparar du på detta vis i 40år så innebär ju det att du under nästkommande 10årsperiod kan "plocka ut" 8000kr extra. jag har här räknat med att din räntenivå/avkastning ligger i takt med inflationen. Förhoppningsvis har du en bättre investering vilket kommer öka dina pengar ytterligare.

Sedan tycker jag det är vettigt att från det man köper ett boende varje månad sätta av en större mängd pengar till boendet än vad det faktiskt kostar. Detta ger dig en jämnare boendekostand per månad, samtidigt som du bygger upp en buffert som du sedan kan använda för att amortera av lån eller oförutsedda avgifter kring boendet.

agazza
2013-05-28, 10:56
Skuldfri, sparar eller investerar ~8-15papp i månaden.

Tanken är fortfarande att skaffa sig ett boende som står sig i hundra år och göra det så självförsörjande som möjligt. Antagligen via ett vindkraftverk eller vattenkraftverk. Efter det får jag nog sikta på FAS3.

Minimjölk
2013-05-28, 11:04
Man får väl satsa på att ungarna har flyttat ut när man ska gå i pension, så säljer man villan (med vinst förhoppningsvis) och kanske kan köpa ett nytt billigare boende som blir obelånat.

Hela detta resonemanget bygger ju på att du accepterar en lägre standard den dag du går i pension och den är dessutom fylld av osäkerhetsfaktorer i fetstilt. jag vill inte stå där som 60-åring med fullbelånad villa på flera miljoner och helt plötsligt få en massa amorteringskrav på mig alternaitvt tvingas sälja den med förlust och/eller ha lån kvar.

Sedan för att ge lite perspektiv. Att spara för sin framtid inneär ju inte att man skall leva i misär fram til lman är 65 för att sedan förhopningsvis leva livet. geno matt införa ett sunt sparand eoch amorterande kommer du ju få mer pengar över redan månad 1 pga mindre utgifter. Du kommer alltså ha ett rikare liv rakt igenom med oerhört mycket mindre risker.

agazza
2013-05-28, 11:20
Grundtanken är den att bankerna våldtar oss alla genom billiga krediter som bara gynnar ett minimalt fåtal som gjort en bra bostadskarriär i storstäderna och sedan flyttat till en kojja. Ingen av oss tjänar på att betala så mycket för hushåll och vi alla gör det bara pga att bankerna vill det.

Ifall en villa hade kostat 700k och det hade funnits 30 år som amorteringskrav och 15 procent ränta så hade marknaden varit densamma, men mindre riskabel för oss privatpersoner.

David Brent
2013-05-28, 11:30
Har alltid sparat mycket, har aldrig räknat med att det skall finnas pengar till någon pension från staten direkt. Lite surt att behöva betala för andras dock.

Men jag tror nog det är bättre att spendera allt och ta livet av sig när man inte orkar jobba mer :)

spoon
2013-05-28, 11:34
Sen om man ska se krast på det så är det ju inte ens säkert att man nån pensionsålder, min svågers farsa fick stroke när han var 60typ. Ganska tråkigt om man då har sparat gärnet och levt snålt. Därför är det väl bra att göra som en del här säger att de gör om man har möljighet.

Har en arbetskollega som hade jobbat gärnet och var "fri" vid 37 års ålder. Han fick problem med buksportskörtel och var död två dagar senare. Så man ska passa på att leva också. Lagom säger jag lite svenskt.

benya
2013-05-28, 11:53
Det beror på hur man ser på situtationen. Vissa anser att det egna huset/lägenheten är en investering men enligt mig och många andra är det lite att lura sig själv. Visst finns chansen att det går upp i pris men du måste ju även räkna ut vad kostnaden är för dig att bo där under livet. Dessutom vill man ju kanske inte tvångssälja huset och bo i ett tält som pensionär.

För de allra flesta så är räntekostnaderna den enskilt allra största boendeutgiften och den är ju dessutom den du själv kan påverka positivt genom att amortera och förhandla till bra villkor. Genom att amortera ner 1.000.000kr jämfört med att inte göra det så innebär det med en 3%ig ränta ca 2k i månaden, varje månad, varje år. På 40års-tid blir det mycket pengar, runt 1miljon faktiskt som du pyntar i onödan. Dessutom minskar du ju riskerna genom att sänka lånen och det öppnar upp möjligheter för att lättare flytta til ldyrare boende.
.

Hur tänker du gällande ovan när du inte tar med inflationen?
Hur mkt skulle ditt låg idag vara om 40 år och om diskonetrade det mot, låt säga, 2%ig inflation under perioden?

4623
2013-05-28, 12:08
När jag får fast kneg tänkte jag betala av mina studieskulder så fort som möjligt, jag har inget emot att leva med studentstandard, med guldkant, tills lånet är avbetalat. Hellre det än att dras med lånet i flera årtionden. För tillfället har jag lyckats lägga undan en del pengar på banken och jag har investerat i fonder lite här och där. Ena fonden har fördubblats i värde så det känns ju bra ^^

Varför? Visst är det skönt att vara skuldfri. Men att lösa lånet från CSN kan vara det dummaste du kan göra. I alla fall som läget är idag.

spoon
2013-05-28, 12:11
Hur mycket pengar ser ni för er att ni kommer att behöva? Säg att ni lever tills ni blir 85.

Tryman
2013-05-28, 12:17
Hur mycket pengar ser ni för er att ni kommer att behöva? Säg att ni lever tills ni blir 85.

Svårt att säga, har inte funderat så långt ännu. Då blir det som att sätta ett mål som man strävar efter på ett annat sätt. Jag skulle nog kanske bli för snål mot mig själv i nuet då.

spoon
2013-05-28, 12:33
Svårt att säga, har inte funderat så långt ännu. Då blir det som att sätta ett mål som man strävar efter på ett annat sätt. Jag skulle nog kanske bli för snål mot mig själv i nuet då.

Jag snurrade bara iväg på ladugårdsdörrens tanke om 0 i pension. Säg att jag behöver 10k i månaden. 120k per år. På 20 år så blir det 2,4 miljoner. Jag är 31 och har då 36 år på mig att samla ihop dom slantarna. Sparar jag 2399 i månaden så är jag där. Det låter faktiskt inte omöjligt :)

agazza
2013-05-28, 12:33
Hur mycket pengar ser ni för er att ni kommer att behöva? Säg att ni lever tills ni blir 85.

Så jag kan köpa ett hus skuldfritt där jag vill bo. Mellan 300-1.2 cirka. Sen efter det säkert 300 till för byggnation och annan lullull. Inga större pengar.

jag vill bara inte behöva jobba tills jag dör. Jag vill hinna leva också

Tryman
2013-05-28, 12:39
Jag snurrade bara iväg på ladugårdsdörrens tanke om 0 i pension. Säg att jag behöver 10k i månaden. 120k per år. På 20 år så blir det 2,4 miljoner. Jag är 31 och har då 36 år på mig att samla ihop dom slantarna. Sparar jag 2399 i månaden så är jag där. Det låter faktiskt inte omöjligt :)

Har du räknat med ränta på ränta-effekt?

spoon
2013-05-28, 12:41
Har du räknat med ränta på ränta-effekt?

Nej inget sånt alls. Bara snabb huvudräkning. 10k tog jag ju bara ur luften. Men jag kom fram till att det är smart att spara lite över lång tid iaf.

Tryman
2013-05-28, 12:46
Nej inget sånt alls. Bara snabb huvudräkning. 10k tog jag ju bara ur luften. Men jag kom fram till att det är smart att spara lite över lång tid iaf.

Dock så är det väl lite räknefel när jag kollar på det. 2399*12 månader är 28788 kr om året. Du får inte ihop 2,4 miljoner på 36 år, Snarare 1 miljon...

spoon
2013-05-28, 12:49
Dock så är det väl lite räknefel när jag kollar på det. 2399*12 månader är 28788 kr om året. Du får inte ihop 2,4 miljoner på 36 år, Snarare 1 miljon...

Såg det nu :D

Lyssna inte på mig. Hade krävts att man sparade 5555 i månaden. Det är ganska saftigt.

Tryman
2013-05-28, 12:55
Såg det nu :D

Lyssna inte på mig. Hade krävts att man sparade 5555 i månaden. Det är ganska saftigt.

Lite mindre med bra ränta ;)

Snubben
2013-05-28, 13:10
När jag får fast kneg tänkte jag betala av mina studieskulder så fort som möjligt, jag har inget emot att leva med studentstandard, med guldkant, tills lånet är avbetalat. Hellre det än att dras med lånet i flera årtionden. För tillfället har jag lyckats lägga undan en del pengar på banken och jag har investerat i fonder lite här och där. Ena fonden har fördubblats i värde så det känns ju bra ^^

Varför de? Räntan på studieskulden är 0.5%, på banken kan du enkelt få 2%. Placera dina pengar där, lev med kassaflödet och få ut mellanskillnaden vid årsslutet när du skall betala alt. lägg mellanskillnaden som en extra amortering eller liknande.

4623
2013-05-28, 13:13
Varför de? Räntan på studieskulden är 0.5%, på banken kan du enkelt få 2%. Placera dina pengar där, lev med kassaflödet och få ut mellanskillnaden vid årsslutet när du skall betala alt. lägg mellanskillnaden som en extra amortering eller liknande.

1,3% är den

Snubben
2013-05-28, 13:17
1,3% är den

Oj, aldrig varit 0,5%. Bra koll man har, ingen markant förändring i kalkylen iallafall. Kör på som vanligt :coffee:

Minimjölk
2013-05-28, 13:50
Hur tänker du gällande ovan när du inte tar med inflationen?
Hur mkt skulle ditt låg idag vara om 40 år och om diskonetrade det mot, låt säga, 2%ig inflation under perioden?

Det var inte stycket du citerade där jag bortsåg från inflationen men precis som du säger kommer ju själva lånet urholkas med tiden men den månadskostnaden på 2000kr idag är ju nästan lika mycket nästa år och de närmsta kommande åren så kontentan är att stort lån kostar dig onödiga pengar om du inte har någon bättre investeringsform



Hur mycket pengar ser ni för er att ni kommer att behöva? Säg att ni lever tills ni blir 85.

jag skulle vilja upprätthålla ungefär samma standard som jag har idag och vad det kostar med framtidens penningvärde är svårt att sia om men som pensionär kanske en levnadskostnad kring 35k för man/hustru i hus kan vara lämplig, då kan man bo bra, hålla sig med en ok bil, göra en del resor och skämma bort barnbarnen.
Slutar man jobba vid 65 så är det 20*12*35=8,4miljoner.

Vill man sedan bo kvar i huset under tiden och inte ha något lån (och det vill jag i alla fall) så måsta man lägga på allt man vill amortera på denna summan.

Låt oss för enkelhetens skull säga 10miljoner och man sparar i 40år från det att man är 25-65.

250k per år eller runt 20k per månad måste man då lägga undan. i verkligheten behöver man troligtvis lägga undan mindre med tanke på ränta-på-ränta men då måste man ju säkerställa en avkastning bättre än inflationen.

Vill man sedan sluta jobba lite tidigare och kunna lyxa till det ännu mer så måste man säkerligen spara undan 25-30k per månad i snitt. Räknar man då med några studieår, arbetslösa år, år med föräldraledighet och VABande inser man att man bör spara undan så mycket man bara kan tillåta sig när man har pengar över.

Ni som tänker leva på 10k som pensionärer, anser ni inte att era äldre själv är mer värda? :)

Snubben
2013-05-28, 14:04
Ni som tänker leva på 10k som pensionärer, anser ni inte att era äldre själv är mer värda? :)

10k som pensionär? Garantipensionen är ca 7500 SEK (+- 400). Pensionärerna som lever på denna lever i misär (om de ej har gömt pengar under sin uppväxt), en ökning med en sådan struntsumma som 2500 SEK kommer bara ha ätits upp av de lån som folk kommer sitta på.. Många som kommer leva på tonfisk i burk och kläder från myrorna..

Slartibartfast
2013-05-28, 14:14
10k som pensionär? Garantipensionen är ca 7500 SEK (+- 400). Pensionärerna som lever på denna lever i misär (om de ej har gömt pengar under sin uppväxt), en ökning med en sådan struntsumma som 2500 SEK kommer bara ha ätits upp av de lån som folk kommer sitta på.. Många som kommer leva på tonfisk i burk och kläder från myrorna..

:confused: Under hela min studietid levde jag på studiestödet+ca 100 €/månad från mina besparingar, totalt ca 600 €. Jag levde verkligen inte i misär.

Att leva billigt är inte att leva i misär.

Amfksp
2013-05-28, 14:14
10k med obelånat hus/bil/båt ser jag inga problem med. Jag lever hellre i överflöd nu än när jag är gammal.

Ladugårdsdörr
2013-05-28, 14:22
10k med obelånat hus/bil/båt ser jag inga problem med. Jag lever hellre i överflöd nu än när jag är gammal.

Fritt fram, men problemet är att ni kommer att kräva del av andras besparingar när era något optimistiska prognoser inte faller på plats.

Minimjölk
2013-05-28, 14:28
10k med obelånat hus/bil/båt ser jag inga problem med. Jag lever hellre i överflöd nu än när jag är gammal.

10k över för mat/kläder/nöjen mm är ju på gränsen till ok men sedan tillkommer ju en väldig massa kostnader även om du är obelånad.

Under 20år kommer du garanterat få fixa en hel del med huset och troligtvis betala för dyra hanteverkare. Bilen kommer gå sönder fleratalet gånger och drar en del bensin samtidigt som du kanske inte vill köra smama gamla skorv under 20år. Samma sak med båten.

Sedan skal lvi inte underskatta din egna kostnad i form av sjukvård, tandvård besök hos sjukgymnaster etc. Att tro att man skall klara sig bra på 10k är att lura sig själv. Speciellt om man under resten av livet levt ganska bra.

Jag förstår inte riktigt motståndet till att idag säkerställa att man kommer ha det väldigt bra som gammal. Väldigt många lever idag i överflöd och slösar bort onödiga tusenlappar varje månad. Dessa hade säkerligen välkomnats av ditt äldre jag för att få en ordentlig middag på bordet eller möjligheten att köpa nya skor.

Ignatius72
2013-05-28, 14:39
Det ena utesluter ju inte det andra men man måste ju också titta på vilka behöv man har. Jag tror att mina behov av det mesta är större idag vid 40 än vad de kommer att vara vid 85 (förutsatt att man lever).
Att ha en rejäl buffert är alltid bra. Det ger trygghet och stabilitet. Att börja svettas under armarna och få ångestkänningar om det är darrigt på jobbet, i relationen eller i bilen mår ingen bra av. Det ger också en aura av desperation som är oattraktiv om man ska ha ett nytt jobb eller fru.
Balans är som vanligt ett nyckelord. Att i stort sett leva för den tid när man blir pensionär är ungefär lika illa som att leva som om varje dag är den näst sista.

4623
2013-05-28, 14:39
10k över för mat/kläder/nöjen mm är ju på gränsen till ok men sedan tillkommer ju en väldig massa kostnader även om du är obelånad.

Under 20år kommer du garanterat få fixa en hel del med huset och troligtvis betala för dyra hanteverkare. Bilen kommer gå sönder fleratalet gånger och drar en del bensin samtidigt som du kanske inte vill köra smama gamla skorv under 20år. Samma sak med båten.

Sedan skal lvi inte underskatta din egna kostnad i form av sjukvård, tandvård besök hos sjukgymnaster etc. Att tro att man skall klara sig bra på 10k är att lura sig själv. Speciellt om man under resten av livet levt ganska bra.

Jag förstår inte riktigt motståndet till att idag säkerställa att man kommer ha det väldigt bra som gammal. Väldigt många lever idag i överflöd och slösar bort onödiga tusenlappar varje månad. Dessa hade säkerligen välkomnats av ditt äldre jag för att få en ordentlig middag på bordet eller möjligheten att köpa nya skor.

För det är minst lika kul att leva som ung?

Minimjölk
2013-05-28, 14:52
Det ena utesluter ju inte det andra men man måste ju också titta på vilka behöv man har. Jag tror att mina behov av det mesta är större idag vid 40 än vad de kommer att vara vid 85 (förutsatt att man lever).
Att ha en rejäl buffert är alltid bra. Det ger trygghet och stabilitet. Att börja svettas under armarna och få ångestkänningar om det är darrigt på jobbet, i relationen eller i bilen mår ingen bra av. Det ger också en aura av desperation som är oattraktiv om man ska ha ett nytt jobb eller fru.
Balans är som vanligt ett nyckelord. Att i stort sett leva för den tid när man blir pensionär är ungefär lika illa som att leva som om varje dag är den näst sista.

Väl formulerat. balans är viktig och om den balansen var välavvägd ser man tyvärr först när man är äldre men man kan ju göra lite snabba kalkyler och funderingar kring hur man vill ha det senare i livet och då se vilka uppoffringar som krävs för det idag. Sedan får man ju avgöra om man tycker det är värt det eller ej.

För egen del så är mitt egna sparande mest för att få den trygghet & stabilitet som du beskriver. Känslan av att veta att man kan klara mångårig arbetslöshet, en separation, 10dubbla räntor eller vad som kan tänkas komma är väldigt skön och gör att både jag och de i min omgivining mår bättre. Sedan att det även innebär en säkrad ålderdom gör ju inte saken sämre. jag försöker ibland tänka mig hur annolunda mitt liv hade sett ut om jag varje månad satt sprätt på varje korv-öre. Mitt liv hade varit annorlunda men jag tror inte jag blivit lyckligare. jag är redan idag "stressad" över den höga månadskostnaden som vi lägger ut för att leva ett bra familjeliv.

nissepelle
2013-05-28, 14:56
Om jag tittar på lönerna inom yrket för den utbildning jag valt så kommer jag vid pensionen ha en årslön på närmare 800 000kr. Så jag utgår ifrån att pensionen jag får även utan eget sparande blir hyfsad.

4623
2013-05-28, 15:03
Om jag tittar på lönerna inom yrket för den utbildning jag valt så kommer jag vid pensionen ha en årslön på närmare 800 000kr. Så jag utgår ifrån att pensionen jag får även utan eget sparande blir hyfsad.

Jag hade inte räknat med att få ut någon pension från staten. 40-talisterna kommer förmodligen tömma det som finns. Intressant är även att just 40-talisterna omfattas av det gamla systemet...De som är födda efter 53 gör inte det.

Rikard Jansson
2013-05-28, 15:12
Kan man inte bara spara utan att behöva låsa pengarna?

Amfksp
2013-05-28, 15:14
Fritt fram, men problemet är att ni kommer att kräva del av andras besparingar när era något optimistiska prognoser inte faller på plats.

Exakt som folk kräver pengar av mig nu genom skatt menar du? Ser inget fel i att avsolut värsta fall om jag blir skitgammal få tillbaka en bråkdel av all skatt jag betalat.
Fläskar hellre på nu än när jag är 75. Drt löser sig alltid.

Dreas
2013-05-28, 15:14
Kan man inte bara spara utan att behöva låsa pengarna?Låste pengar på något sätt ger mer ränta/utdelning.

Omnomnom
2013-05-28, 16:35
Amortering är säkert men inte så hög avkastning.
Investeringar på börsen kan gå lite hursomhelst.

Räntan på CSN-lånen är inte avdragsgilla, så den är i praktiken högre än den angivna, men fortfarande låg. Inget som idag är värt att amortera extra på.

Ett hus eller bostadsrätt har också ett underhållsbehov som man får spara till, eller låna när det är dags. Problemet är om lånet redan är lika stort som värdet och värmepannan skall bytas.

Lite av varje är nog bra.

Exdiaq
2013-05-28, 17:42
Räknar i inte med att få ut ett dugg av en allmän pension, om det ens existerar när jag har ålder inne.

Jag har slutat att bli förvånad över att personer i allmänhet inte bryr sig om sådant här. Lägger min energi på att förbereda mig själv bäst jag kan på äta bajsmacka varje dag om 20 år och framåt.

Niorna
2013-05-28, 18:00
Räntan på CSN-lånen är inte avdragsgilla, så den är i praktiken högre än den angivna, men fortfarande låg. Inget som idag är värt att amortera extra på.


CSN-lånen är avdragsgilla, men avdraget är redan inräknat i räntan. Lånen är dock avdragsgilla om man (bor och) arbetar utomlands, t.ex. Danmark.

Jag amorterar ganska hårt på mitt studielån då det är ett lån utan säkerhet och CSN är otrevligare än Baltic Inkasso att ha att göra med. Har man ett bostadslån har man bostaden i den andra vågskålen, så man kan alltid sätta sig ner och förhandla med banken om det skiter sig. Med CSN är det bara att vänta in betalningsanmärkningen när man har en ekonomiskt dålig period.

Ponde
2013-05-28, 18:10
Ni i tråden som förespråkar stora besparingar inför en "mycket bekväm ålderdom", tar ni inte i beaktan att ni antagligen är döda före det? Ni kan ju drabbas av stroke när ni är 50, alzheimers/demends då ni är 60 eller bli överkörda när ni fyller 37. Livet är inte förutsägbart, därför fattar jag inte hur ni resonerar att vilja "leva loppan" som åldringar, fan spelar det för roll hur ni lever sen OM ni ens lever.

Som åldring har ni ingen energi, sjuka helatiden (med högsta sannolikhet), orkar inte resa och ha det roligt.

Tänker själv inte spara något speciellt mycket inför mina pensionärsdagar (vet inte hur det ser ut i framtiden med pension heller, bor dessutom i Finland och inte i Sverige), eftersom att jag hellre LEVER då jag fortfarande har orket i mig. Dessutom har jag alzheimers/demens och hjärtfel i familjen, så har inga förväntningar av att vara klar i knoppen efter 65-70....

shut teh face
2013-05-28, 18:50
Ni i tråden som förespråkar stora besparingar inför en "mycket bekväm ålderdom", tar ni inte i beaktan att ni antagligen är döda före det? Ni kan ju drabbas av stroke när ni är 50, alzheimers/demends då ni är 60 eller bli överkörda när ni fyller 37. Livet är inte förutsägbart, därför fattar jag inte hur ni resonerar att vilja "leva loppan" som åldringar, fan spelar det för roll hur ni lever sen OM ni ens lever.

Som åldring har ni ingen energi, sjuka helatiden (med högsta sannolikhet), orkar inte resa och ha det roligt.

Tänker själv inte spara något speciellt mycket inför mina pensionärsdagar (vet inte hur det ser ut i framtiden med pension heller, bor dessutom i Finland och inte i Sverige), eftersom att jag hellre LEVER då jag fortfarande har orket i mig. Dessutom har jag alzheimers/demens och hjärtfel i familjen, så har inga förväntningar av att vara klar i knoppen efter 65-70....
Jag resonerar i alla fall som så att det inte gör något om jag dör, för då kommer ju min familj få dessa pengar... det är minst lika viktigt.

Poängen med allt är väl lite att man kan spara mycket och ändå vara lycklig, men alla är ju olika såklart och måste kanske anstränga sig mer än andra. :)

Ponde
2013-05-28, 19:27
Jag resonerar i alla fall som så att det inte gör något om jag dör, för då kommer ju min familj få dessa pengar... det är minst lika viktigt.

Poängen med allt är väl lite att man kan spara mycket och ändå vara lycklig, men alla är ju olika såklart och måste kanske anstränga sig mer än andra. :)

Du tycker det är lika viktigt att din familj får dina hårt förtjänade pengar som att du levt ett gott liv (med lite upplevelser AKA. pengar till det)? Du skulle inte ångra i dina sista sekunder i livet att du sparade så mycket och inte unnade dig till det DU exakt ville göra?...

David Brent
2013-05-28, 19:30
Du tycker det är lika viktigt att din familj får dina hårt förtjänade pengar som att du levt ett gott liv (med lite upplevelser AKA. pengar till det)? Du skulle inte ångra i dina sista sekunder i livet att du sparade så mycket och inte unnade dig till det DU exakt ville göra?...

Varför skall man ångra sig när man dör? Knappast att du kommer ligga och våndas när jorden tar tillbaka sina beståndsdelar från din kropp.

shut teh face
2013-05-28, 19:33
Du tycker det är lika viktigt att din familj får dina hårt förtjänade pengar som att du levt ett gott liv (med lite upplevelser AKA. pengar till det)? Du skulle inte ångra i dina sista sekunder i livet att du sparade så mycket och inte unnade dig till det DU exakt ville göra?...
Jo självklart, men för mig är inte lycka förenat med att göra massa saker som kostar massa pengar, eller köpa dyra saker. Att spara _alla_ pengar är ju inget jag anser heller ... men spara på bra iaf. :)

Olegh
2013-05-28, 19:36
Det är lätt hänt att man verkar präktig när man sitter på sina höga hästar, med fedt lönekuvert, och domderar hur andra mindre väl beställda bör sköta sin privatekonomi och sitt sparande.

shut teh face
2013-05-28, 19:41
Det är lätt hänt att man verkar präktig när man sitter på sina höga hästar, med fedt lönekuvert, och domderar hur andra mindre väl beställda bör sköta sin privatekonomi och sitt sparande.
Precis, finns det inte möjlighet till spar så går det ju liksom inte.
Och för en ensamstående mamma handlar det kanske om att spara 2000 i månaden eller lägga dessa ut på ut och äta med några vänner, äta ute med barnen ibland. Jag ser inte ned på mamman som gör det sistnämnda.

Det är väldigt lätt att sitta och "tycka" när man kan spara 20k i månaden och ändå unnar sig massa lyx, men det man egentligen avstår är att lägga dessa 20k på en låna till en Porsche som grannen gjort. Egentligen har man inte avstått så mycket kanske.

Tipset är därför inte att man ska spara, utan att man ska fixa bra lön. (börja tidigt med utbildning osv) ;)

filmjölk
2013-05-28, 20:09
Jag räknar kallt med att det löser sig ändå, jag uppnår inte pensionsålder sannolikt ändå, så att pensionsspara skiter jag i.

Istället sparar jag varje månad till min son så att han skall få sitt körkort gratis, handpenning till en bostadsrätt och ett kapital så att han kan göra något kul, kanske resa ett par månader eller något annat han vill. Extrem dubbelmoral av mig där, man skall ju inte curla etc. men skitsamma. Jag vill att han får det försprånget i livet.

Angel
2013-05-28, 20:26
Hur bra är det egentligen att pensionsspara privat? Jag har gjort det sedan jag var 25 eller något. Bara 100kr i månaden så det är pengar jag aldrig saknar, men sen sa någon till mig att det var värdelöst med privat pensionsspar...

Imni
2013-05-28, 20:39
Pension är bara att glömma så därför är sparande av stor vikt, liksom fri från lån. Har bestämt att endast låna till nödvändiga saker tex bostad och studier. Bilar, resor, hemmabio mobil eller annat skräp ska jag absolut inte låna till. Har jag inte råd med en bil får jag åka kommunalt, har jag inte råd med en SIII får det bli en beggad Ericsson. Förstår inte folks vilja att låna. Jag känner mig obekväm med lån, oavsett om det är till föräldrar eller banker. Har en konservativ amortering på 30 år men den kan sjunka till 20 år om jag skulle vilja.

Ponde
2013-05-28, 20:45
Varför skall man ångra sig när man dör? Knappast att du kommer ligga och våndas när jorden tar tillbaka sina beståndsdelar från din kropp.

Varför skulle man inte ångra sig om man spenderat 1/3 av sin vakna tid på arbete (i vanliga fall), sparat undan massor och sedan inte få njuta av pengarna? Jag skulle iallafall ångra mig som fan, men jag har inte planerat på att bli äldre än 70-75 ändå då min demens/alzheimer/stroke antagligen kommer vid den tiden *gah!*.

Sniggel
2013-05-28, 21:09
Min översiktliga plan ser ut såhär:
* Skaffa ekonomisk trygghet på längre tid än 6 månader åt gången.
* Betala av skuld (csn) + spara för oförutsedda utgifter samt handpenning (fast med avsikt att låta kontot växa för varje år).
* Äga min egen bostad (ta lån för detta).
* Betala av skuld/amortera järnet (bolån) + spara.
* Utgå från att jag inte får någon pension utbetalad.
* Fortsätta spara till ålderns höst samt leta möjlighet till att vara självförsörjande på något jag gillar även efter att jag fyllt 65. Självförsörjande innefattar inte enbart ekonomi utan kan vara en kombination av pengar, matproduktion och lager - SRSLY

4623
2013-05-28, 21:21
Hur resonerar ni storsparare kring den risk att aktuella valutor kan komma att vara värdelösa i framtiden?

stahlberg
2013-05-28, 21:38
Jag tycker det är mycket osäkert att människor kommer att få åtnjuta någon form av samhällsfinansierad pension om x antal år.

Ett sätt att försäkra sig om att ha pengar när man blir gammal är därför att spara eller investera. Men också detta är riskfyllt : också då den årliga inflationen är låg och det ekonomiska läget är stabilt - och så är inte alltid fallet - kommer 100.000 idag att vara märkbart mindre om 30 år.

Den som sparar mycket och "lever litet" kanske inte insett att människans behov förändras med åren, t.om drastiskt. Även den som blir 120 år gammal kommer under en ganska liten del av sin tid som pensionär att ha behov, ork eller vilja att använda väldigt mycket pengar.

Minimjölk
2013-05-28, 22:15
Det är lätt hänt att man verkar präktig när man sitter på sina höga hästar, med fedt lönekuvert, och domderar hur andra mindre väl beställda bör sköta sin privatekonomi och sitt sparande.

De flesta (alla?) har möjlighet att spara pengar om det är en aktivitet de prioriterar. Detta oavsett om ditt lönekuvert är fett eller tunt. Detta handlar inte om präktighet utan ren självbevarelsdrift för de som väljer att vara "sparsamma"


Det är väl egentligen bara i Sverige med vårt enorma skyddsnät som sparande anses vara "fult". Våra barn får betald skola, sjukvården är billig och staten ger oss pengar fint uppdelat varje månad när vi blir gamla, vi har rätt till A-kassa etc. detta gör att behovet av eget sparande är betydligt mindre.
Varningssignalerna inför framtiden är ju tydliga att vi precis som folk i andra länder med betydligt mindre pensionsrättigheter bör se till att spara undan pengar för oss själva.

Mitt tips om 10% långtidssparande är bra eftersom det ju är kopplat till hur stor inkomst du förfogar över. Alldeles för många, fattiga som rika lever alldeles för långt över sina tillgångar. Detta kommer som denna tråden med all önskvärd tydlighet visar göra att de när de slutar jobbar istället vaknar upp till betydligt lägre inkomst men med fortsatt nästan lika höga utgifter. Det uppvaknandet kommer inte blir trevligt.

Genom att ta lite av den smällen redan idag kan man ju se till att i alla fall få det drägligt senare. Om man ser det som att att 200kr sparande per månad idag ger dig på en månad som pensionär ser man snabbt att ett sparande eller brist på detsamma kommer göra en enorm skillnad.

Om sedan dina 200kr göra att du inte kan äta mat eller köpa julklappar till dina barn så är det klart att du kanske skall omvärdera men min erfarenhet att de flesta med väldigt enkla medel skulle kunna få till ett ok sparande utan att göra för stora uppoffringar för sitt nuvarande liv.

Magnus Larsson
2013-05-28, 22:34
Hur resonerar ni storsparare kring den risk att aktuella valutor kan komma att vara värdelösa i framtiden?

Varför skulle "de" vara det?

Utveckla!

filmjölk
2013-05-28, 22:46
Jag är själv inte så värst ekonomiskt lagd eller rik för den delen, men man får ju ha någotsånär koll på sina sparpengar. Ser man att det barkar åt helvete med inflation får man väl försöka ta ut så mycket man kan av sina pengar och växla valuta i ett tidigt skede.

Man kan faktiskt tjäna (lite) pengar genom att bara växla pengar på Forex om man vill:) Dollarkursen brukar ju svänga om man ger det några år. Köpa en dollar för sju spänn och sedan sälja den för åtta, så har man gjort en massiv vinst på en spänn med en stor portion tid och tålamod:D

Olegh
2013-05-28, 22:57
De flesta (alla?) har möjlighet att spara pengar om det är en aktivitet de prioriterar. Detta oavsett om ditt lönekuvert är fett eller tunt. Detta handlar inte om präktighet utan ren självbevarelsdrift för de som väljer att vara "sparsamma"


Det är väl egentligen bara i Sverige med vårt enorma skyddsnät som sparande anses vara "fult". Våra barn får betald skola, sjukvården är billig och staten ger oss pengar fint uppdelat varje månad när vi blir gamla, vi har rätt till A-kassa etc. detta gör att behovet av eget sparande är betydligt mindre.
Varningssignalerna inför framtiden är ju tydliga att vi precis som folk i andra länder med betydligt mindre pensionsrättigheter bör se till att spara undan pengar för oss själva.

Mitt tips om 10% långtidssparande är bra eftersom det ju är kopplat till hur stor inkomst du förfogar över. Alldeles för många, fattiga som rika lever alldeles för långt över sina tillgångar. Detta kommer som denna tråden med all önskvärd tydlighet visar göra att de när de slutar jobbar istället vaknar upp till betydligt lägre inkomst men med fortsatt nästan lika höga utgifter. Det uppvaknandet kommer inte blir trevligt.

Genom att ta lite av den smällen redan idag kan man ju se till att i alla fall få det drägligt senare. Om man ser det som att att 200kr sparande per månad idag ger dig på en månad som pensionär ser man snabbt att ett sparande eller brist på detsamma kommer göra en enorm skillnad.

Om sedan dina 200kr göra att du inte kan äta mat eller köpa julklappar till dina barn så är det klart att du kanske skall omvärdera men min erfarenhet att de flesta med väldigt enkla medel skulle kunna få till ett ok sparande utan att göra för stora uppoffringar för sitt nuvarande liv.

Klockren slutkläm. De flesta, mer än 50% alltså. Det tror jag stämmer, jag skulle nog rent av dra till med 85%. Lik förbaskat har vi de sista 15%. Jag skulle nog säga att min egen mamma hör till dessa. Julklappar blir det inga, vare sig sparande eller inte.

Ignatius72
2013-05-29, 09:02
Klockren slutkläm. De flesta, mer än 50% alltså. Det tror jag stämmer, jag skulle nog rent av dra till med 85%. Lik förbaskat har vi de sista 15%. Jag skulle nog säga att min egen mamma hör till dessa. Julklappar blir det inga, vare sig sparande eller inte.

NU vet jag inte hur det ser ut med din morsa såklart. Men påfallande ofta så har de som säger sig inte ha några pengar laster i form av cigaretter, tidningar, spel, bensin eller annat.

4623
2013-05-29, 09:12
Varför skulle "de" vara det?

Utveckla!

Vi lever i en digital värld idag. Nu är Bitcoin bara ett barn. Men jag tror mer på decentraliserade valutor i framtiden.

Tomas W
2013-05-29, 09:16
Hur resonerar ni storsparare kring den risk att aktuella valutor kan komma att vara värdelösa i framtiden?

Vi lever i en digital värld idag. Nu är Bitcoin bara ett barn. Men jag tror mer på decentraliserade valutor i framtiden.

Men varför skulle ens pengar bli värdelösa i ditt fall?

4623
2013-05-29, 09:23
Men varför skulle ens pengar bli värdelösa i ditt fall?

Om du har pengarna uppbundna någonstans och det finns n antal av en alternativ valuta kan det gå undan.

Mantus
2013-05-29, 09:37
Istället sparar jag varje månad till min son så att han skall få sitt körkort gratis, handpenning till en bostadsrätt och ett kapital så att han kan göra något kul, kanske resa ett par månader eller något annat han vill. Extrem dubbelmoral av mig där, man skall ju inte curla etc. men skitsamma. Jag vill att han får det försprånget i livet.

Trevligt är det likafullt. Jag vet att jag uppskattade den summa mina föräldrar sparade till mig. Det var visserligen inte en lika stor summa som föräldrar verkar spara till sina barn idag, detta då mina föräldrar inte var alltför välbeställda då jag var ung. Likväl var det fullt tillräckligt för att vara en säkerhetsbuffert under mina universitetsstudier. Det var väldigt skönt att känna att man hade pengar att ta av om allt sket sig kapitalt någon gång. Jag kommer alltid vara tacksam till mina föräldrar för det (och allt annat de gjort för mig givetvis).

Tomas W
2013-05-29, 09:51
Om du har pengarna uppbundna någonstans och det finns n antal av en alternativ valuta kan det gå undan.

Men hur skulle denna valuta kunna slå igenom när det bara finns n antal utav den och folks besparingar skulle bli värdelösa utav den?

4623
2013-05-29, 09:56
Men hur skulle denna valuta kunna slå igenom när det bara finns n antal utav den och folks besparingar skulle bli värdelösa utav den?

Nu är det givetvis mycket mer komplext än så då det är väldigt många faktorer som spelar in. Men det finns ingen garanti för att en valuta inte kraschar. Jag tänker inte sitta med flera miljoner i SEK det är en sak som är säker.

agazza
2013-05-29, 09:59
För att vända på det hela, jag som nu sköter min ekonomi enligt gamla metoder. Hur kan jag göra för att dra långfingret åt alla andra som kommer sabba min ålderdom? Det enda jag kan komma på är att begära sänkt lön och högsta traktamentet för att slippa betala in så mycket skatt som möjligt. Alternativt köra detta exempel och börja jobba i Norge igen för att dessutom kunna göra fler avdrag på deklaration

Snubben
2013-05-29, 13:57
Vi lever i en digital värld idag. Nu är Bitcoin bara ett barn. Men jag tror mer på decentraliserade valutor i framtiden.

Varken stater eller federationer kommer tillåta decentraliserade valutor. Det som finns nu låter man va då det rör sig om så pass obefintlig flöden "i det stora hela".

Likväl så har jag själv svårt att se hur villiga folk kommer vara på att röra sig mot decentraliserade valutor när man förstår att de är som att göra centralbanker av ett forexkontor (vilket t.ex. MT Gox är).

4623
2013-05-29, 14:07
Varken stater eller federationer kommer tillåta decentraliserade valutor. Det som finns nu låter man va då det rör sig om så pass obefintlig flöden "i det stora hela".

Likväl så har jag själv svårt att se hur villiga folk kommer vara på att röra sig mot decentraliserade valutor när man förstår att de är som att göra centralbanker av ett forexkontor (vilket t.ex. MT Gox är).

Menar du att stater kommer förbjuda människor och företag att handla med decentraliserade valutor?

http://ireport.cnn.com/docs/DOC-957375

Snubben
2013-05-29, 14:56
Menar du att stater kommer förbjuda människor och företag att handla med decentraliserade valutor?

http://ireport.cnn.com/docs/DOC-957375

"CNN PRODUCER NOTE Please note: CNN has not verified this story.
- dsashin, CNN iReport producer"

16 maj, inga andra källor, postad av en enbart hausar bitcoin.. Känns trovärdigt. Vad jag kan se och vet så har Zimbabwe enbart satt samma status på utländsk valuta som dess egen, så man skulle kunna hävda, som i artikeln, att SEK är den nya inhemska valutan.

Däremot, om det finns en minsta gnutta sanning i det som bitcoinhausaren säger;

Currently, it’s unknown exactly how many Bitnotes will be printed, or how many banks will be receiving the QR printers but they will start emerging over the next several months in extended test cases, and could expand across all three nations by end of the year. This could pump $15B (USD) into the BitCoin community.

så är det bara in och köpa Bitcoins så kommer man tjäna ett par kronor.. Antar du redan har köpt för varenda krona du har?


Hur som, utan tvekan kommer de att stoppa decentraliserade valutor. Vad man än tycker om kryptovalutor/Decentraliserade så kommer aldrig an suverän stat släppa taget om dess valuta och möjligheten till att kontrollera den. Never.


Jag fortsätter inte på det här spåret, blir OT i tråden. Tack för diskussion, trevlig dag på dig! :)