handdator

Visa fullständig version : gainer eller protte före sängdags?


rockztatic
2004-02-28, 00:50
hörde nått om att kroppen bara använder proteiner vid kvällstid.. så är det isf bättre om jag skulle ta en prottedrink istället för en gainer innan jag går till sängs?

har tränat ett par år, och är modell "inte särskilt mycket kroppsfett" =P men har inte såå svårt för att öka i vikt.. har kört gainer förut, men den e slut nu och undrar ifall jag kanske ska testa nå nytt?

JAM
2004-02-28, 01:27
Originally posted by rockztatic
är det isf bättre om jag skulle ta en prottedrink istället för en gainer innan jag går till sängs?Ja, det är MYCKET bättre! Gainer ska du endast käka efter träningen då kroppen skriker efter snabba kolhydrater och protein.

rockztatic
2004-02-28, 01:39
kan typ 50g soja (bönor eller whtever som kanske blir bäst) före sängdags vara ett alternativ?

tokke
2004-02-28, 11:00
Har inte bönor högt II ?? Så riktigt kött hade kanske vatt bättre...

King Grub
2004-02-28, 11:28
Vanlig proteinrik mat är definitivt det bästa valet. Och kroppen använder definitivt inte bara protein nattetid.

King Grub
2004-02-28, 11:28
Originally posted by tokke
Har inte bönor högt II ?? Så riktigt kött hade kanske vatt bättre...

Nej. Bara vita bönor i tomatsås, inte naturella.

rockztatic
2004-02-28, 12:44
Originally posted by King Grub
Vanlig proteinrik mat är definitivt det bästa valet. Och kroppen använder definitivt inte bara protein nattetid.

jag vet, men kroppen drr mindre energi på kvällen har jag hört något om.. vilket betyder att den behöver mindre kolhydrater då än annars. ge mig nått tips på vad jag kan stoppa i mig då? funkar inte sojabönor?

King Grub
2004-02-28, 12:49
Originally posted by rockztatic


jag vet, men kroppen drr mindre energi på kvällen har jag hört något om.. vilket betyder att den behöver mindre kolhydrater då än annars. ge mig nått tips på vad jag kan stoppa i mig då? funkar inte sojabönor?

Du förbrukar mindre energi på natten... men om du har räknat ut din dygnsförbrukning så är naturligtvis nattens sänkta förbrukning medräknad, och det är dygnets totala energiintag minus energiåtgång som räknas, inte vad klockans visare pekar på.

Visst fungerar sojabönor. Sojabönor "fungerar" när som helst på dygnet. Gärna som en del av en komplett måltid. Kolhydrater på kvällen är inte fel heller. Sjunker blodsockret för lågt utsöndras muskelnedbrytande glukagon.

rockztatic
2004-02-28, 12:51
Originally posted by King Grub

Sjunker blodsockret för lågt utsöndras muskelnedbrytande glukagon.

okey, alla tiders. men du menar alltså att om man inte får i sig ordentligt med föda under dagen, regelbundet, så utsöndras glukagon? har inget med sojan att göra?

King Grub
2004-02-28, 12:54
Originally posted by rockztatic


okey, alla tiders. men du menar alltså att om man inte får i sig ordentligt med föda under dagen, regelbundet, så utsöndras glukagon? har inget med sojan att göra?

Regelbundna mål, var tredje till var fjärde timme, som innehåller samtliga de tre makronutrienterna kolhydrater, protein och fett ser till att blodsockret och insulinnivåerna håller sig på en jämn och fin nivå, så varken överdrivna mängder glukagon (muskelnedbrytande) eller insulin (fettinlagrande) utsöndras. Inget med sojan att göra i sig, nej.

rockztatic
2004-02-28, 12:55
alla tiders, tack.