handdator

Visa fullständig version : Skum psykisk effekt av en för stor måltid


RasmusA
2013-05-27, 21:39
Hej, efter 3 veckors funderingar startar jag denna tråd. För ca 3 veckor sedan åt jag sjukt mycket i skolan. Det var köttfärslimpa och potatis så jag vräkte på massa på tallriken. Väl vid matbordet vill man hålla hedern i behåll och varenda matbit åkte ner. De sista tuggorna var så svåra att jag bokstavligt talat hade spytt om jag tagit en till. Jag gick till toan och satte mig då jag var säker på att jag skulle kräkas, men det gjorde jag som tur var ej!

Nu efter detta så mår jag illa när jag äter eller dricker något, inte alltid men ofta. Jag kan känna ett hungersug i magen men ändå efter 5 gafflar få en känsla av illamående. Det blir svårt att svälja maten. Jag försöker äta så mycket jag bara kan ändå, kroppen måste ju ha maten. Portionerna har även blivit mindre. Jag trodde först att det var magkatarr men jag har inga andra symptom.

Så slutsatsen är att detta är någon psykisk skyddsvägg jag byggt upp. Jag tror det är på bättringsväg nu så en extra macka slank ner vid kvällsmaten.
Är det någon annan som haft liknande upplevelser? Hur handskades ni med det & vad gjorde det bättre?
Ha en go vecka framöver :)

Lance Uppercut
2013-05-27, 21:55
Hej!

Har haft ett liknande problem med psykiskt framkallande illamående, dock inte med just mat. Jag löste detta genom att konfrontera mina rädslor för att spy och gå all in, när man tänker efter är det inte hela världen att spy, right?

Jag tycker du ska utmana ditt illamående och se den som din bitch.

RasmusA
2013-05-27, 21:59
Hej!

Har haft ett liknande problem med psykiskt framkallande illamående, dock inte med just mat. Jag löste detta genom att konfrontera mina rädslor för att spy och gå all in, när man tänker efter är det inte hela världen att spy, right?

Jag tycker du ska utmana ditt illamående och se den som din bitch.

Hehe, ska jag käka på som ett svin imorgon & spy för kung & fosterland? :naughty:
Kanske gör så att jag släpper det, då jag ju gjort det som jag är rädd för ska hända...

Fredszky
2013-05-27, 22:07
Testa att äta saker som är goda/lätt slinker ner?

När jag är magsjuk eller så brukar jag toasta mackor, ha på smör och ost, äta hallonkräm med mjölk, osv. Lättsmält och gott.

RasmusA
2013-05-27, 22:33
Testa att äta saker som är goda/lätt slinker ner?

När jag är magsjuk eller så brukar jag toasta mackor, ha på smör och ost, äta hallonkräm med mjölk, osv. Lättsmält och gott.

Det går ner lättare när det är gott. Men även då kan problem uppstå. Åt den utsökta baren från Goodlife med caramel coco idag. Klarade inte mer än 2 små bett. Hade dock precis tränat och druckit protein. Men det borde gå ner mer än två bett...
Tack för förslag än så länge iaf!

Dock så hallonkräm testas på morgonen! Jag verkar ha svårt för torr maten på morgonen, som ex. mackor.

Halvar
2013-05-28, 07:57
Det går ner lättare när det är gott. Men även då kan problem uppstå. Åt den utsökta baren från Goodlife med caramel coco idag. Klarade inte mer än 2 små bett. Hade dock precis tränat och druckit protein. Men det borde gå ner mer än två bett...
Tack för förslag än så länge iaf!

Dock så hallonkräm testas på morgonen! Jag verkar ha svårt för torr maten på morgonen, som ex. mackor.

Tror detta kommer sluta med att du bara äter skräp i slutändan för att du nu bara "kan" äta det.Stressa inte upp dej istället på detta problem,tror mera alla dina tankar om att nu växer jag ej m.m gör det till ett större problem än vad du igentligen har.Ät det du får idej av det vanliga utan att må illa så vänder det säkert tillslut.

Eldis
2013-05-28, 15:09
Hej!

Har haft ett liknande problem med psykiskt framkallande illamående, dock inte med just mat. Jag löste detta genom att konfrontera mina rädslor för att spy och gå all in, när man tänker efter är det inte hela världen att spy, right?

Jag tycker du ska utmana ditt illamående och se den som din bitch.

Din mentalitet och lösning på detta problem får mig att tro att vi hade kunnat bli bästa vänner. Helt fantabulouz :D :hbang:

Lance Uppercut
2013-05-28, 16:27
Hehe, ska jag käka på som ett svin imorgon & spy för kung & fosterland? :naughty:
Kanske gör så att jag släpper det, då jag ju gjort det som jag är rädd för ska hända...

Ja det tycker jag, grejen är att du med 99% sannolikhet INTE kommer att spy och då kommer du märka att du oroar dig i onödan!

Lance Uppercut
2013-05-28, 16:29
Din mentalitet och lösning på detta problem får mig att tro att vi hade kunnat bli bästa vänner. Helt fantabulouz :D :hbang:

Haha :D det värmer, tack!

Spacedogg
2013-05-28, 16:45
Låter ungefär som när man fått en redig fylla och spytt av t.ex. vodka och sedan kan man inte dricka det inom en snar framtid utan att framkalla spykänslor. Tid och tålamod är nog lösningen!

RasmusA
2013-05-28, 17:12
Lance, det fungerar!
Att behandla illamående som en bitch fungerar faktiskt riktigt bra!
Tack för alla era tips ;)

No fear!

Lance Uppercut
2013-05-28, 17:20
Lance, det fungerar!
Att behandla illamående som en bitch fungerar faktiskt riktigt bra!
Tack för alla era tips ;)

No fear!

Fan va härligt! Bra jobbat!!!