handdator

Visa fullständig version : Stressfraktur: symptom?


mini
2013-05-27, 16:39
Hur kan en stressfraktur kännas? Har googlat lite men blir inte så mycket klokare. Det mesta handlar om löpare och ben. Jag har lite diffusa problem i en underarm. Mest smärta får jag av att hålla hårt om något och i vissa belastade sidrörelser. Har inte slagit i något, det bara kom efter en tung träningsperiod och har inte försvunnit.

Morty
2013-05-27, 17:37
Har hört att stressfrakturer blir extraordninärt provocerade av att sätta en stämgaffel (aktiv eller var det kan tänkas att det kallas) mot den ömma punkten.

Tolkia
2013-05-27, 21:13
Jag har bara haft i fötterna, och där har det varit typ som att ha en spik i foten. Ganska distinkt ont vid belastning, smärta på en relativt begränsad punkt när man klämmer på det aktuella stället och ingen värk i vila. Att identifiera säkert kräver dock någon form av avbildning, men även då är det inte säkert att det syns, eller att det som syns är det man vill se. (Scint är väl det vanliga, men det är ganska ospecifikt.)

Det blir ju svårare att identifiera en stressfraktur på en arm, eftersom man inte belastar den på samma sätt. Underarmen är ju också lång, så "diffusa problem i en underarm" säger inte så mycket. Beskriv lite mer.

Rabiat
2013-05-27, 21:18
Det är inte så att du överbelastat någon muskel i underarmen?

mini
2013-05-27, 21:31
Överbelastat har jag gjort, eller snarare det är det enda jag kan tänka mig som orsak eftersom det inte varit något specifikt skadetillfälle eller våld mot armen.
Blev lite klämd på av en duktig naprapat som tror att det är en irritation i en klämd nerv om jag inte missförstod. Det gör inte ondare vid vibrationer, och jag har inte fått ökad smärta efter ytterligare relativt kraftig belastning. Några spikar är det inte tal om men någonstans mellan kraftigt obehag och smärta som känns av allra mest då jag håller i något. Ordinationen var att inte köra så mycket grepp utan ha remmar i tex marklyft osv. Dessutom stretch och massage. Jag tutar på ett par veckor och utvärderar.

Rabiat
2013-05-27, 23:21
Det låter som sånt jag kan få ibland efter att ha greppat alldeles för hårt i typ släggor samtidigt som jag vevat på med dom. Brukar gå över med några dagars vila, för mig iaf.

Zorgus
2013-05-28, 08:19
Låter inte som stressfraktur. Brukar funka med att massera det onda området och mjuka upp det lite, så ska det nog gå över relativt snabbt.