handdator

Visa fullständig version : Konditionsträning vid deff


sleepwalker
2013-05-27, 14:59
Ska iväg och träna väldigt snart så hoppas på ett snabbt svar.

Att konditionsträning tillsammans med styrketräning inte är effektivt ur maximal tillväxt eller styrkeökning har jag lyckats förstå men är det lika negativt ur deffsynpunk. Jag tänkte eftersom man inte bygger några muskler under tiden man deffar så kanske det inte spelar någon roll då? Eller ökar kanske muskelförlusten under deff istället för att muskelökningen blir mindre under bulk om man samtidigt kör kondition direkt efter styrkepassen?

Ska ut med hundarna nu och träning sen, återkommer om 20 min!

vicarious
2013-05-27, 15:02
Jag tänkte eftersom man inte bygger några muskler under tiden man deffar så kanske det inte spelar någon roll då? Eller ökar kanske muskelförlusten under deff istället för att muskelökningen blir mindre under bulk om man samtidigt kör kondition direkt efter styrkepassen?


Det gör man. Man bygger muskler men troligtvis så bygger man inte så pass mycket att man i slutändan har mer än vad man hade innan. De flesta ökar kanske inte i muskelmassa under deff men processen att bygga muskler pågår dygnet runt i din kropp.

sleepwalker
2013-05-27, 15:08
Det gör man. Man bygger muskler men troligtvis så bygger man inte så pass mycket att man i slutändan har mer än vad man hade innan. De flesta ökar kanske inte i muskelmassa under deff men processen att bygga muskler pågår dygnet runt i din kropp.

Alltså är inte kondition i anslutning till styrketräning optimalt under deff heller? Är det rätt tolkat? Om man ser till att bibehålla så mycket massa man kan?

King Grub
2013-05-27, 15:08
Styrketräning stimulerar muskeluppbyggnaden precis på samma sätt vid energiunderskott som vid energiöverskott, och det är just det som gör att man undviker eller minimerar muskelförlust om man styrketräning vid viktnedgång.

vicarious
2013-05-27, 15:14
Alltså är inte kondition i anslutning till styrketräning optimalt under deff heller? Är det rätt tolkat? Om man ser till att bibehålla så mycket massa man kan?

Det stämmer, men sen kan man ju fråga sig hur viktigt det är att vara optimal i alla lägen. Sen är ju begreppet "konditionsträning" ganska luddigt.

Om du tänker köra båda träningsformerna under samma pass så rekommenderar jag att du iaf börjar med styrketräningen.

sleepwalker
2013-05-27, 15:18
Det stämmer, men sen kan man ju fråga sig hur viktigt det är att vara optimal i alla lägen. Om du tänker köra båda träningsformerna under samma pass så rekommenderar jag att du iaf börjar med styrketräningen.

Ne precis, jag gillar ju de andra positiva effekterna konditionsträningen ger och har tidigare ansett att jag velat köra båda sorterna. Finns det några siffror på hur mycket skillnad det faktiskt blir? Tex du får bara ut 60% av effekten om du kör hård kondition efter ett styrkepass jämfört med om du skippar det? Känns som att det beror väldigt mycket på hur stor skillnad det är avgör om det är värt det för mig eller inte.

vicarious
2013-05-27, 15:37
Ne precis, jag gillar ju de andra positiva effekterna konditionsträningen ger och har tidigare ansett att jag velat köra båda sorterna. Finns det några siffror på hur mycket skillnad det faktiskt blir? Tex du får bara ut 60% av effekten om du kör hård kondition efter ett styrkepass jämfört med om du skippar det? Känns som att det beror väldigt mycket på hur stor skillnad det är avgör om det är värt det för mig eller inte.

Nej, det beror ju på vad och hur man tränar. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537