handdator

Visa fullständig version : Dilemma


nissepelle
2013-05-27, 12:30
Någon på gymmet har sina glasögon liggandes på golvet. Min tjejkompis råkar trampa på dessa så att de går sönder.

Ska hon enligt er betala?

Tricklew
2013-05-27, 12:31
Nej.

Dav0d
2013-05-27, 12:32
Nej

mini
2013-05-27, 12:32
Nej.

Juxta
2013-05-27, 12:32
Nej.

Carnes
2013-05-27, 12:33
Nej.

Wain
2013-05-27, 12:34
Beror var på golvet de låg.

krubkungen
2013-05-27, 12:34
Svar: Nej.

mattilainen
2013-05-27, 12:34
Nej.

nissepelle
2013-05-27, 12:37
Beror var på golvet de låg.

Bredvid honom i nån typ av stretch-avdelning.

TheOne1994
2013-05-27, 12:38
nej

nissepelle
2013-05-27, 12:45
Tydligen sa hon direkt att hon skulle betala, han sa att han hade försäkring och det nog inte behövdes. Han fick hennes nummer för att höra av sig (jag vet inte om vad, han kanske bara hoppas få en dejt?) men hon tror i efterhand att hon av stress skrev fel nummer och nu är hon orolig för allt möjligt. Att han ska "anmäla henne", att han ska hata henne bla bla, tjejer vet ni, helt jävla hispiga blir de av minsta sak.

PureWhey
2013-05-27, 12:47
Nej.

Carnes
2013-05-27, 12:50
Tydligen sa hon direkt att hon skulle betala, han sa att han hade försäkring och det nog inte behövdes. Han fick hennes nummer för att höra av sig (jag vet inte om vad, han kanske bara hoppas få en dejt?) men hon tror i efterhand att hon av stress skrev fel nummer och nu är hon orolig för allt möjligt. Att han ska "anmäla henne", att han ska hata henne bla bla, tjejer vet ni, helt jävla hispiga blir de av minsta sak.

Hahaha oh lawd..

Ännu en gång:

Nej.

gratefuldead
2013-05-27, 12:54
Tydligen sa hon direkt att hon skulle betala, han sa att han hade försäkring och det nog inte behövdes. Han fick hennes nummer för att höra av sig (jag vet inte om vad, han kanske bara hoppas få en dejt?) men hon tror i efterhand att hon av stress skrev fel nummer och nu är hon orolig för allt möjligt. Att han ska "anmäla henne", att han ska hata henne bla bla, tjejer vet ni, helt jävla hispiga blir de av minsta sak.

Du får väl lugna henne och berätta att det inte är hennes fel och att allt kommer att lösa sig. Det är ju bara ett par glasögon.

Förresten, jag tror inte att oro är relaterat till könet..

Pudzianovski
2013-05-27, 12:55
Klart hon ska betala. Hon får väl kolla var hon sätter fötterna. Att någon lagt sina glasögon (som kan vara väldigt dyra!) på golver innebär inte med automatik att det är fritt fram att dansa omkring på gymmet utan att se sig för. Med stor sannolihet lär de anmäla henne. Hon lär få betala dyra försäkringskostnader på flera tusen kronor. I slutändan så kan det bli så att hon deporteras till Nordkorea eller Husby.











eller....Nej.

nissepelle
2013-05-27, 13:01
Du får väl lugna henne och berätta att det inte är hennes fel och att allt kommer att lösa sig. Det är ju bara ett par glasögon.

Förresten, jag tror inte att oro är relaterat till könet..

Jag har försökt det, men hon är ändå jätteorolig och säger att hon inte vågar träna ensam pga rädsla att träffa honom och att han ska vara arg på henne.

Jaså, det tror du inte.

http://www.fhi.se/PageFiles/6240/R2009-08-Varf%C3%B6r-drabbas-kvinnor-oftare-oro-angest-webb.pdf

gratefuldead
2013-05-27, 13:06
Jag har försökt det, men hon är ändå jätteorolig och säger att hon inte vågar träna ensam pga rädsla att träffa honom och att han ska vara arg på henne.

Jaså, det tror du inte.

http://www.fhi.se/PageFiles/6240/R2009-08-Varf%C3%B6r-drabbas-kvinnor-oftare-oro-angest-webb.pdf

Tråkigt att det är så, men det kommer troligtvis att gå över med tiden. Åtminstone när det hela är löst brukar det vara en stor lättnad.

Den där översikten säger ju i stort sett ingenting, och allra minst utesluter det ju inte orons existens hos män :)

Se sida 8 "Snedvridna instrument och rapporteringsbenägenhet", särskilt denna rad "En studie pekar på att män över huvud taget oftare håller känslor för sig själva".

Alltså, länken säger ingenting.

nissepelle
2013-05-27, 13:07
Tråkigt att det är så, men det kommer troligtvis att gå över med tiden. Åtminstone när det hela är löst brukar det vara en stor lättnad.

Den där översikten säger ju i stort sett ingenting, och allra minst utesluter det ju inte orons existens hos män :)

Se sida 8 "Snedvridna instrument och rapporteringsbenägenhet", särskilt denna rad "En studie pekar på att män över huvud taget oftare håller känslor för sig själva".

Alltså, länken säger ingenting.

Tvärtom säger länken en hel del. Och jag tvivlar på att du på mindre än 5 minuter hunnit läsa igenom rapporten ordentligt.

"I studien som visade att män oftare håller känslor för sig
själva kunde till exempel denna variabel kontrolleras – och det mesta av skillnaderna i ångest och nedstämdhet kvarstod"

"Om män var mindre villiga att erkänna sina
besvär så borde skillnaderna mellan könen också vara mindre i anonyma enkäter
än i andelen som uppsöker vård, men så är inte fallet"

Tolkia
2013-05-27, 13:11
Jaså, det tror du inte.

http://www.fhi.se/PageFiles/6240/R2009-08-Varf%C3%B6r-drabbas-kvinnor-oftare-oro-angest-webb.pdf
Det där handlar väl iofs inte om rädsla för repressalier när man gjort något dumt. Ångesten för att det skall svida i det egna skinnet är nog universell. (Lång Kolohistoria bekräftar.)

Det korrekta är egentligen att hon erbjuder sig och han säger nej. Har han drulleförsäkring kommer den att täcka allt utom självrisken, som låg runt tusen spänn senast jag hade sönder mina egna glasögon. Är killen normalt funtad blir han såklart förbannad lite allmänt, men fattar att hon inte gjorde det med flit, och alltså inte på henne specifikt. Han lär inte hoppa på henne fysiskt. Om oron tappar proportionerna är det dags att fråga henne om det hon försöker undvika verkligen är en konfrontation med glasögonkillen eller om det är att behöva känna sig skyldig och generad.

nissepelle
2013-05-27, 13:21
Det där handlar väl iofs inte om rädsla för repressalier när man gjort något dumt. Ångesten för att det skall svida i det egna skinnet är nog universell. (Lång Kolohistoria bekräftar.)

Det korrekta är egentligen att hon erbjuder sig och han säger nej. Har han drulleförsäkring kommer den att täcka allt utom självrisken, som låg runt tusen spänn senast jag hade sönder mina egna glasögon. Är killen normalt funtad blir han såklart förbannad lite allmänt, men fattar att hon inte gjorde det med flit, och alltså inte på henne specifikt. Han lär inte hoppa på henne fysiskt. Om oron tappar proportionerna är det dags att fråga henne om det hon försöker undvika verkligen är en konfrontation med glasögonkillen eller om det är att behöva känna sig skyldig och generad.

Ja men den länken var ett svar på någons uttalande att "jag tror inte oro är könsbetingat".

Det scenario du beskriver stämmer nog helt överens med vad som också hände, jag var dock inte där och kan inte säga exakt hur det utspelade sig. Men hon erbjöd ju sig att betala och han sa att han hade försäkring och betalning från henne nog var överflödigt. Knappast kommer han hoppa på henne fysiskt, eller ens verbalt. Jag tror att du helt slår huvudet på spiken i din sista mening, det är nog att känna sig skyldig, klumpig och generad som hon är orolig för.

gratefuldead
2013-05-27, 13:39
Tvärtom säger länken en hel del. Och jag tvivlar på att du på mindre än 5 minuter hunnit läsa igenom rapporten ordentligt.

"I studien som visade att män oftare håller känslor för sig
själva kunde till exempel denna variabel kontrolleras – och det mesta av skillnaderna i ångest och nedstämdhet kvarstod"

"Om män var mindre villiga att erkänna sina
besvär så borde skillnaderna mellan könen också vara mindre i anonyma enkäter
än i andelen som uppsöker vård, men så är inte fallet"

Säger i stort sett ingenting. Att det "borde" vara mindre i anonyma enkäter betyder inte heller någonting.

Det kan säkert vara en viss skillnad mellan könen när det gäller oro, men oro finns i hög grad hos båda könen. Jag tror inte det är relaterat till kvinnans natur i sig :-)

Ja men den länken var ett svar på någons uttalande att "jag tror inte oro är könsbetingat".

Jag tror inte heller att oro är könsbetingat :) Visst kan det skillnader mellan könen, men oro finns i hög grad hos båda könen. Alla studier visar olika, i stort sett, insamlingen av information om mående hur oerhört svårt att få tillförlitligt.

Åsberg
2013-05-27, 13:43
Jag hade nog bidraget med en mindre summa åtminstone för att täcka upp lite av kostnaderna för självrisken. Observera att det inte är något jag anser att man ska göra per automatik utan bara att det hade känts bättre för mig personligen.

dluddeckens
2013-05-27, 14:43
Klart att kvinnor är mer oroliga. Men det är väl rätt ovidkommande för denna tråden.


Svaret är: Nej (som alla andra redan poängterat).

nissepelle
2013-05-27, 18:42
Säger i stort sett ingenting. Att det "borde" vara mindre i anonyma enkäter betyder inte heller någonting.

Det kan säkert vara en viss skillnad mellan könen när det gäller oro, men oro finns i hög grad hos båda könen. Jag tror inte det är relaterat till kvinnans natur i sig :-)



Jag tror inte heller att oro är könsbetingat :) Visst kan det skillnader mellan könen, men oro finns i hög grad hos båda könen. Alla studier visar olika, i stort sett, insamlingen av information om mående hur oerhört svårt att få tillförlitligt.

Se då istället till beprövad erfarenhet. Kom tillbaka när du levt i 20 år med en kvinna och fått din dos av kvinnlig oro.

Tolkia
2013-05-27, 20:57
Se då istället till beprövad erfarenhet. Kom tillbaka när du levt i 20 år med en kvinna och fått din dos av kvinnlig oro.
Kom tillbaka när du levt i 20 år med en man och fått din dos av manlig oro (eller "kontrollbehov", för att ta till en mer socialt tillåten omskrivning).

Dock så handlar ju trådens ämne inte egentligen om oro, utan om den högst allmänna rädslan för att bli straffad för att man gjort något dumt. Killar brukar åtminstone enligt min erfarenhet inte vara ett dugg mer roade av att erkänna misstag och betala för dem, tappa ansiktet eller att det svider i skinnet än vad tjejer är.

nissepelle
2013-05-28, 23:32
Kom tillbaka när du levt i 20 år med en man och fått din dos av manlig oro (eller "kontrollbehov", för att ta till en mer socialt tillåten omskrivning).

Dock så handlar ju trådens ämne inte egentligen om oro, utan om den högst allmänna rädslan för att bli straffad för att man gjort något dumt. Killar brukar åtminstone enligt min erfarenhet inte vara ett dugg mer roade av att erkänna misstag och betala för dem, tappa ansiktet eller att det svider i skinnet än vad tjejer är.

Nä, men vi grabbar har lättare för att blåneka in i döden att vi har gjort fel! :d Medan tjejer nog lättare tar på sig skulden och känner skam. Säkerligen ligger det i särbehandlingar under uppväxten.

levak
2013-05-28, 23:53
Nej

Lägger du glasögonen på golvet i stretchytan borde du vara medveten om risken. Jag lägger fånen tillsammans med en uppsjö av prylar i en fin hög men om någon ändå råkar trampa på den är det bara att avskriva det som en olycka.