handdator

Visa fullständig version : Robotdammsugare


Morty
2013-05-27, 11:38
Alla tycker såklart att det suger att städa. Jag med. Men likaväl suger det när det är ofräscht hemma!

Så igår fick jag nog. Jag drog till Webhallen och köpte mig en Neato XV-25 (http://envecka.se/2012/08/16/neato-xv-25-2/), efter kortare studier på ämnet robotdammsugare. Denna robot ska suga hårdast av alla robotar och dessutom kunna se hur rum ser ut och sen städa rummen metodiskt.

Körde första gången igår kväll och det var verkligen över förväntan! Den drog ju upp asmycket damm och annat mög som jag inte vill ha på golvet och dessutom är det ett ordentligt incitament att inte ha massa saker på golvet som gör att det ser ytterligare ostädat ut.

Just nu känns det nästan för bra för att vara sant. Nu kan jag köra långturer varje söndag utan att ha ångest över att behöva komma hem och städa.

Jag antar att de allra flesta redan har en diskmaskin och aldrig skulle klara sig utan den men att många fortfarande har en vanlig dammsugare. Likt diskmaskinen så räddar den en inte från allt manuellt jobb, men eftersom det går att schemalägga städning på nästan alla dammsugarrobotar så blir det ju mycket mindre damm i hörn mm eftersom det mesta dammet sugs upp på daglig basis.

Fan vad nöjd jag är. Jag hatar att städa.

Rikard Jansson
2013-05-27, 11:40
Sätt på googly eyes också :D (över den orangea "mustachen")

bra köp förövrigt, ska jag också göra när jag har råd nån gång.

aijou
2013-05-27, 11:49
Intressant!

Jag vill veta hur den kommer överens med katter och trappor.

Morty
2013-05-27, 12:05
Intressant!

Jag vill veta hur den kommer överens med katter och trappor.

Neatos robotar känner av trappor och åker inte ner för dem. Low-end robotar åker säkert rätt ner! Den har även en fjädrande front som gör att roboten börjar backa lite när den trycks in för att undvika att den ska ha ner något.

Katter vet jag inte hur den hanterar, men just XV-25 är för "pet owners" eftersmo den har allergifilter och en speciell borste som ska plocka upp djurhår bättre. Den väsnas ju rätt mycket och även om det inte är närapå lika mycket som en vanlig dammsugare så är min gissning att katten tror att det är jävulen själv som åker runt, precis som med vanliga dammsugaren mao.

Wain
2013-05-27, 12:06
Roomba går på ca 2500 plus frakt (för de billigare modellerna från usa) om man trollar bort tullen.

Edit:
Neato xv-25 runt 3800 sek från england. Xv-21 (verkar vara amerikanska versionen av samma modell?) kostar ca 2300 i USA :(.

Morty
2013-05-27, 12:16
Roomba går på ca 2500 plus frakt (för de billigare modellerna från usa) om man trollar bort tullen.

Edit:
Neato xv-25 runt 3800 sek från england. Xv-21 (verkar vara amerikanska versionen av samma modell?) kostar ca 2300 i USA :(.

Neato XV-15 är samma modell som XV-25, skillnaden är en finare borste och HEPA-filter. Det kan man köpa till om man vill senare.

XV-15 kostar tusingen mindre än XV-25.

Wain
2013-05-27, 12:26
Neato XV-15 är samma modell som XV-25, skillnaden är en finare borste och HEPA-filter. Det kan man köpa till om man vill senare.

XV-15 kostar tusingen mindre än XV-25.

Nordamerika har andra modellnamn, XV-21, XV-12 och XV-11. Enklare att lura Europeer att betala överpris på det sättet.
:(

mini
2013-05-27, 12:28
Eftersom man ändå måste göra all annan städning plus dammsuga där den där inte kommer åt känns avkastningen inte tillräcklig i relation till investeringskostnaden. Synd.

Gober
2013-05-27, 12:35
Tanken är lockande då jag hatar att dammsuga, men med möbler och massa sladdar osv så skulle den ändå bara kunna göra rent på de fria ytorna och då kan man lika gärna ta de där 10-15 minuterna till att göra det med vanlig dammsugare. Men den dagen en robotdammsugare med små insektsfötter som kan klättra fram i alla hörn och över sladdar osv, den dagen köper jag en.

Ladugårdsdörr
2013-05-27, 12:35
Jag förstår inte hur Neato kunde missa att montera en sidoborste, utan den kommer den inte åt längs lister och inne hörn. Magnetlisten är dock en riktigt bra grej, Roombas fyrar är skräp. Den "metodiska" städningen kan också låta bra, men är i praktiken onödig. Slumpmässigt rörelsemönster och detektor som gör att roboten kör extra där det är mycket smuts ger ett minst lika bra resultat.
Jag har kört Roomba 560 dagligen i tre år och är i stort sett nöjd. Den har gått felfritt fram tills igår då borsthållaren skar ihop (känt problem och kan förebyggas med lite rengöring då och då...). Några hundralappar kostar det att få ny och bättre borsthållare så ingen big deal.

aijou
2013-05-27, 12:42
XV25. :naughty:
http://images1.wikia.nocookie.net/__cb20130424034345/warhammer40k/images/thumb/e/e4/XV25cool.jpg/250px-XV25cool.jpg



Skämt åsido så blir man ju lite sugen. Att dammsuga är ju ingen höjdare speciellt inte när man har pälsdjur hemma.

Ladugårdsdörr
2013-05-27, 12:42
Eftersom man ändå måste göra all annan städning plus dammsuga där den där inte kommer åt känns avkastningen inte tillräcklig i relation till investeringskostnaden. Synd.

Städroboten klarar av vardagsstädningen galant. Har man småbarn i huset som sprider smulor och drar in sand och småsten på daglig basis så är den värd varenda krona.

Morty
2013-05-27, 12:52
Jag förstår inte hur Neato kunde missa att montera en sidoborste, utan den kommer den inte åt längs lister och inne hörn. Magnetlisten är dock en riktigt bra grej, Roombas fyrar är skräp. Den "metodiska" städningen kan också låta bra, men är i praktiken onödig. Slumpmässigt rörelsemönster och detektor som gör att roboten kör extra där det är mycket smuts ger ett minst lika bra resultat.
Jag har kört Roomba 560 dagligen i tre år och är i stort sett nöjd. Den har gått felfritt fram tills igår då borsthållaren skar ihop (känt problem och kan förebyggas med lite rengöring då och då...). Några hundralappar kostar det att få ny och bättre borsthållare så ingen big deal.
Ja, en sidoborste hade verkligen gjort roboten extremt mkt bättre runt alla lister. Får se om det blir nåt hemmasnidat för det, borde inte vara så svårt.

Jag bor i en fyra, tror du verkligen att en robot med slumpmässigt mönster skulle kunna göra rent i alla rum? Nu är det ju grymt att Neaton åker in i ett rum, scannar, gör rent hela rummet och sen byter rum.

Eftersom man ändå måste göra all annan städning plus dammsuga där den där inte kommer åt känns avkastningen inte tillräcklig i relation till investeringskostnaden. Synd.

Mängden skräp som samlas i hörn och vid trösklar minskar rejält när roboten plockar bort nästan allt skit när den tuffar runt på dagarna. Vilket gör att det man behöver göra själv blir mycket snabbare och lättare. Dyr, japp, men jag hoppas på att ha den väldigt länge och den lär spara mig ordentligt med tid - fin return on investment mao.

Ladugårdsdörr
2013-05-27, 13:05
Jag bor i en fyra, tror du verkligen att en robot med slumpmässigt mönster skulle kunna göra rent i alla rum? Nu är det ju grymt att Neaton åker in i ett rum, scannar, gör rent hela rummet och sen byter rum.


Min Roomba städar fem rum på nedre plan och den gör ett utmärkt jobb. Så länge dörrarna är öppna så hittar den in i varje rum. I början använde jag fyrarna som gjorde att den städade ett rum i taget, men de visade sig vara onödiga. Möjligt att vissa planlösningar kan ställa till det för en robot med slumpmässigt rörelsemönster.

Morty
2013-05-27, 13:06
Min Roomba städar fem rum och den gör ett utmärkt jobb. Så länge dörrarna är öppna så hittar den in i varje rum. I början använde jag fyrarna som gjorde att den städade ett rum i taget, men de visade sig vara onödiga. Möjligt att vissa planlösningar kan ställa till det för en robot med slumpmässigt rörelsemönster.

Cool! Kör du den varje dag?

Ladugårdsdörr
2013-05-27, 13:10
Varje dag kl. 09.00 ljuder backsignalen när den styr ut från laddstationen :)

Har Neaton också roliga ljudsignaler? Garvar varje gång Roomban försöker härma en backande lastbil eller när den sorgset piper när en strumpa trasslat in sig i borstarna.

Det ska förövrigt bli intressant att se hur skitigt det blir nu när den är trasig.

Kom på en annan nackdel: Roombas trappdetektor gör att den undviker svarta mattor och jag antar att (matt)svarta golv kommer att orsaka problem.

bubbe
2013-05-27, 14:52
Städroboten klarar av vardagsstädningen galant. Har man småbarn i huset som sprider smulor och drar in sand och småsten på daglig basis så är den värd varenda krona.

Samma här, med barn och djur så blir det både grusigt och dammigt inne, snabbt...

Roboten är så skönt att ha. Förut räckte det med att hoppa över en dammsugning så var det rena knarkarkvarten. Kör den varje dag och tömmer damm/tar bort hår ungefär varannan/var tredje dag. Enda som är jobbigt är när den fastnar i någon lös laddkabel till ungarnas datorer eller skosnöre. Har haft den i ca 1 år och är fortfarande jäkligt glad för vad den åstadkommer.

dream_theater_
2013-05-27, 16:33
Det var den överlägset fulaste robotdammsugare jag har sett!

MathiasF
2013-05-27, 16:44
Den här tråden fick mig lite sugen, har en vovsing hemma som hårar överallt.

Herr Oberst
2013-05-27, 16:47
Intressant!

Jag vill veta hur den kommer överens med katter och trappor.

Katter älskar robotdammsugare. Hundar not so much, speciellt inte robotdammsugare som är i maskopi med katten
vf9wHkkNGUU

Ladugårdsdörr
2013-05-27, 17:14
Robotdammsugarforum:

http://www.robotreviews.com/chat/

Lite nörderi:

NqbcfSqPnLA

Morty
2013-05-27, 17:29
Varje dag kl. 09.00 ljuder backsignalen när den styr ut från laddstationen :)

Har Neaton också roliga ljudsignaler? Garvar varje gång Roomban försöker härma en backande lastbil eller när den sorgset piper när en strumpa trasslat in sig i borstarna.


Haha, ja, och den talar om sig själv som en person på displayen. "Please clear my path!" när den kör fast. "Put me back on the floor!" om man gör misstaget att lyfta upp den.

Olegh
2013-05-27, 17:38
Låter skönt, men inget alternativ för mig. För mycket jäkla prylar som inte får plats redan.

Morty
2013-05-27, 18:12
Låter skönt, men inget alternativ för mig. För mycket jäkla prylar som inte får plats redan.

Bygg ett torn :thumbup:

Solros
2013-05-27, 18:16
Använder min Roomba varje dag senaste två åren. När jag köpte ny lägenhet såg jag till att allt var Roomba-kompatibelt, köpte en soffa som den kan gå under, handikapptrösklar, lindade upp alla kablar mm :D

Alltid ett kliniskt rent golv!

hahavaffan
2013-05-27, 19:04
Hmmm... min tekniknördsgen kliar.

Also:
62KJUWAT5-8


Men den TS köpt var ju något av det fulaste jag någonsin sett. Varför ser den ut så? Hur kommer de runda åt i hörnen?

Morty
2013-05-27, 19:34
Ja, den ser ut som ett NES, men vad gör väl det? Kan ju få den att docka under soffan/sängen/byrå och stå där när jag är hemma för att sen åka runt och göra rent på dagarna.

Du tänker att den åker åt fel håll, det runda är rumpan på den. Så här tar den hörn:
uAizWvAopu8

Inte fenomenal i hörn mao men rätt bra!

Sparven från Minsk
2015-12-08, 07:11
Vilken robotdammsugare är det som gäller 2016?

Någon med erfarenhet, tex klarar de kattsand och hur är det med trösklar?
Har 2-3 trösklar hemma som är runt 2-3 cm, är ett gammalt hus. Känns omständigt att måsta bygga om dem för att den ska ta sig fram...

Dreas
2015-12-08, 07:24
Vilken robotdammsugare är det som gäller 2016?

Någon med erfarenhet, tex klarar de kattsand och hur är det med trösklar?
Har 2-3 trösklar hemma som är runt 2-3 cm, är ett gammalt hus. Känns omständigt att måsta bygga om dem för att den ska ta sig fram...Neato Botvac. Inte D-serien förutom om du har mycket djurhår. Höga trösklar är ett problem så Roomba kan vara bättre. Annars är trösklar billigt.

Sparven från Minsk
2015-12-08, 07:30
Neato Botvac. Inte D-serien förutom om du har mycket djurhår. Höga trösklar är ett problem så Roomba kan vara bättre. Annars är trösklar billigt.

Mjo de går ju att plana ut lite och fixa till såklart.

Okej, har 2 katter men de fäller inte så mycket.

Neato eller Roomba alltså! Check! :D

mij82
2015-12-08, 08:53
Vi har en långhårig hund och två katter, är det en Neato d-serie som gäller eller finns det fler alternativ att överväga?

Sparven från Minsk
2015-12-08, 09:03
Läste själv PC för alla som testade robotdammsugare för ett tag sedan och deras testvinnare var en Miele robotscout Rx1.

Dreas
2015-12-08, 09:08
Vi har en långhårig hund och två katter, är det en Neato d-serie som gäller eller finns det fler alternativ att överväga?Den vanliga Botvac eller Roomba.

Jag gillar Neato bäst, speciellt med Botvac-serien blev dom svårslagna.

Läste själv PC för alla som testade robotdammsugare för ett tag sedan och deras testvinnare var en Miele robotscout Rx1.Utan att testa Neato eller en ordentlig Roomba. De två bästa på marknaden skippas i ett test, knepigt.

Sparven från Minsk
2015-12-08, 09:21
Den vanliga Botvac eller Roomba.

Jag gillar Neato bäst, speciellt med Botvac-serien blev dom svårslagna.

Utan att testa Neato eller en ordentlig Roomba. De två bästa på marknaden skippas i ett test, knepigt.

I see. Kollar på netonnet och siba just nu, hittar Neato Botvac 85C.

Vilken rekommenderar du?
Katterna är korthåriga så inte så farligt med hår, men gärna hepa-filter då jag är lätt allergisk. Annars är det kattsand och trösklar som är bekymret!

Dreas
2015-12-08, 09:32
I see. Kollar på netonnet och siba just nu, hittar Neato Botvac 85C.

Vilken rekommenderar du?
Katterna är korthåriga så inte så farligt med hår, men gärna hepa-filter då jag är lätt allergisk. Annars är det kattsand och trösklar som är bekymret!85c är den jag hade. Samma som de andra(75,80) men med fler filter. 80 har samma borste.

Jag var hur nöjd med min som helst tills den blev knäpp. Fick den utbytt nyligen.

Trösklar har jag fått för mig att Roomba är bättre på. Mer stridsvagn medan Neato är systematisk.

mij82
2015-12-08, 09:39
Den vanliga Botvac eller Roomba.

Jag gillar Neato bäst, speciellt med Botvac-serien blev dom svårslagna.

Utan att testa Neato eller en ordentlig Roomba. De två bästa på marknaden skippas i ett test, knepigt.

Hm, jag förstår faktiskt inte riktigt skillnaden på botvac 85 och botvac D85, ser ju tämligen lika ut... Får läsa mer helt enkelt. :)

Dreas
2015-12-08, 09:40
Hm, jag förstår faktiskt inte riktigt skillnaden på botvac 85 och botvac D85, ser ju tämligen lika ut... Får läsa mer helt enkelt. :)Det är ingen direkt skillnad. 85 är lite bättre på allt förutom djurhår.

mij82
2015-12-08, 09:46
Det är ingen direkt skillnad. 85 är lite bättre på allt förutom djurhår.

Ok, hm tack för svaren, är ju mycket hår som fälls här hemma. Är bra sugen på en faktiskt.

Yip_man
2015-12-08, 11:45
85c är den jag hade. Samma som de andra(75,80) men med fler filter. 80 har samma borste.

Jag var hur nöjd med min som helst tills den blev knäpp. Fick den utbytt nyligen.

Trösklar har jag fått för mig att Roomba är bättre på. Mer stridsvagn medan Neato är systematisk.

Moin har också blivit knäpp. verkar vara ett vanligt fel. Dock har jag gått över 1 år över garantin...

mij82
2015-12-08, 12:19
Blev en botvac 85, kollade lite recensioner och som du skrev så verkar d-modellen endast vara marginellt bättre på djurhår men något sämre på allt annat. Hoppas den dyker upp i veckan, ska bli kul att testa. :)

Dreas
2015-12-08, 12:26
Moin har också blivit knäpp. verkar vara ett vanligt fel. Dock har jag gått över 1 år över garantin...Hur blev din knäpp?

Blev en botvac 85, kollade lite recensioner och som du skrev så verkar d-modellen endast vara marginellt bättre på djurhår men något sämre på allt annat. Hoppas den dyker upp i veckan, ska bli kul att testa. :)Kul, återkom med resultat :)

Exdiaq
2015-12-08, 12:47
Vi har en långhårig hund och två katter, är det en Neato d-serie som gäller eller finns det fler alternativ att överväga?

Känner ett par som har ett gäng korthåriga (normalt hår) katter och använder Hoover Robocom 3 med HEPA-filter. Funkar hur bra som helst!

HookersUnited
2015-12-08, 13:13
Skulle en robotdammsugare vara någon idé på typ 300 m2 öppna ytor?

Yip_man
2015-12-08, 13:23
Hur blev din knäpp?

Kul, återkom med resultat :)

Den startar men får error 03 och stänger av sig igen. Sen klaga den ett tag på att jag skulle slå om strömbrytaren till läge "på" trots att det var gjort.

efter lite googling så verkar det vara vanligt att lasern ger upp på dessa, med felkod 3 som resultat.

Dreas
2015-12-08, 13:28
Den startar men får error 03 och stänger av sig igen. Sen klaga den ett tag på att jag skulle slå om strömbrytaren till läge "på" trots att det var gjort.

efter lite googling så verkar det vara vanligt att lasern ger upp på dessa, med felkod 3 som resultat.Hade också problem med att den ville att jag skulle slå på "på".

Borde ju kunna säga att det är ett vanligt fel hos deras dammsugare och inte något du gjort. Jag hade försökt.

Nordenator
2015-12-08, 13:49
Den startar men får error 03 och stänger av sig igen. Sen klaga den ett tag på att jag skulle slå om strömbrytaren till läge "på" trots att det var gjort.

efter lite googling så verkar det vara vanligt att lasern ger upp på dessa, med felkod 3 som resultat.

Om den är mindre än tre år gammal är det ju bara att traska in till återförsäljaren. Låter ju inte direkt som handhavandefel i detta fallet.

Sparven från Minsk
2015-12-08, 18:54
Står i valet och kvalet mellan en roomba eller en neato...eller en Miele....åh denna ångest! Vill bara ha rena golv haha.

blondyz
2015-12-12, 08:44
Efter att ha läst här så blir man ju sugen! Främst lutar det åt BotVac 85. Connected känns lite för dyr i jämförelse, eller vad tror ni? Detta blir vår första maskin av detta slag, vilka förväntningar kan man ha? Väldigt varierande om man läser runt, vissa menar att det är nödvändigt att dammsuga som vanligt i alla fall, fast den håller lite renare mellan gångerna och vissa hävdar att den gör allt jobb utom typ trappor.

Sista frågan blir om ni tror att 85an är halvt förlegad redan nu? Bör man vänta?

Dreas
2015-12-12, 09:28
Efter att ha läst här så blir man ju sugen! Främst lutar det åt BotVac 85. Connected känns lite för dyr i jämförelse, eller vad tror ni? Detta blir vår första maskin av detta slag, vilka förväntningar kan man ha? Väldigt varierande om man läser runt, vissa menar att det är nödvändigt att dammsuga som vanligt i alla fall, fast den håller lite renare mellan gångerna och vissa hävdar att den gör allt jobb utom typ trappor.

Sista frågan blir om ni tror att 85an är halvt förlegad redan nu? Bör man vänta?
Vi har ett väldigt bra hus för en robotdammsugare och den gör att vi behöver dammsuga ungefär var tredje vecka eller en gång i månaden istället för en gång i veckan.

85 känns svårslagen då de som släppts efteråt inte varit bättre. Ett sätt kan också vara att köpa 75 och borste samt filter separat.

Höga trösklar och tjocka mattor är ett problem. Enplanshus med parkett och tre större mattor som inte är tjockare än centimetern klarar den perfekt. Tar ca 90 kvadrat på en laddning i början.

Dreas
2015-12-12, 10:19
Står i valet och kvalet mellan en roomba eller en neato...eller en Miele....åh denna ångest! Vill bara ha rena golv haha.Allt jag hittar om Neato vs Miele är att Neato är bättre. Exempel: http://www.bestcordlessvacuumguide.com/miele-rx1-scout-robotic-vacuum-review/

shadowfire
2015-12-12, 11:19
Efter att ha läst här så blir man ju sugen! Främst lutar det åt BotVac 85. Connected känns lite för dyr i jämförelse, eller vad tror ni? Detta blir vår första maskin av detta slag, vilka förväntningar kan man ha? Väldigt varierande om man läser runt, vissa menar att det är nödvändigt att dammsuga som vanligt i alla fall, fast den håller lite renare mellan gångerna och vissa hävdar att den gör allt jobb utom typ trappor.

Sista frågan blir om ni tror att 85an är halvt förlegad redan nu? Bör man vänta?

Beror på vad man har för preferenser. Vissa tycker att skitränder i toan är normal standard osv. Själv dammsuger jag där roboten inte kommer åt. Det blir en gång i veckan på lister, trösklar, dörrblad, under och bakom möbler mm. Ryamattan har jag fått skärma av med magnetband för den tystare borsten klarade inte mattan.

Absolut ingen ersättare till dammsugning i min värld, men ett bra komplement. Det sköna är att den tar hår från husdjur eller som när jag lagat mat och som vanligt tappat lök osv på golvet. Brukar dra igång roboten då så torkar den upp efter mig medan jag lagar maten :)

HookersUnited
2015-12-12, 13:07
Skulle en robotdammsugare vara någon idé på typ 300 m2 öppna ytor?

Bump!

Dreas
2015-12-12, 13:27
Bump!Troligen. En Neato kartlägger rummen den är i och kör tills den är klar. Frågan är hur mycket mattor, hur höga trösklar och annat du har.

Vår kåk är på 140 kvadrat men rum som inte används frekvent blir inte direkt skitiga. Så vår går på ca 90 kvadrat på under 30min. Sen ibland måste den ladda och köra ett varv till. På 300 kvadrat gissar jag att det blir tre laddningar och då snackar vi 6-7 timmar för att få det klart. Mycket att fastna på när det är 300kvm.

Sen beror det på hur man inrett. Som Skuggan säger, lister och bakom möbler kan behöva tas ändå frekvent. Vi har bara två stora soffor mot väggar där dammsugaren inte kommer åt. Runt köksstolar och bord går det prima.

HookersUnited
2015-12-12, 23:30
Troligen. En Neato kartlägger rummen den är i och kör tills den är klar. Frågan är hur mycket mattor, hur höga trösklar och annat du har.

Vår kåk är på 140 kvadrat men rum som inte används frekvent blir inte direkt skitiga. Så vår går på ca 90 kvadrat på under 30min. Sen ibland måste den ladda och köra ett varv till. På 300 kvadrat gissar jag att det blir tre laddningar och då snackar vi 6-7 timmar för att få det klart. Mycket att fastna på när det är 300kvm.

Sen beror det på hur man inrett. Som Skuggan säger, lister och bakom möbler kan behöva tas ändå frekvent. Vi har bara två stora soffor mot väggar där dammsugaren inte kommer åt. Runt köksstolar och bord går det prima.

Det är spartanskt inrett :)
https://scontent.cdninstagram.com/hphotos-xfa1/t51.2885-15/s640x640/sh0.08/e35/12276881_526421604183129_1859867804_n.jpg

Det skulle vara rätt skönt att låta den tuffa runt under natten så är dammsugningen något som man slipper lägga tid på.

HookersUnited
2015-12-15, 14:24
Det är magnesiumdamm, allmän smuts och uppenbarligen lite hundhår som är det huvudsakliga uppdraget för en eventuell Robot.

Har de kapaciteten för att klara det?
Då den främst kommer att köras när det är tomt på folk spelar ljudnivån ingen roll, någon som har tips på vad som kan vara ett bra köp?

Bmwtwinturbo
2015-12-15, 14:43
Jag tror att den bara klarar att få upp de lösa magnesiumdammet som ligger på sådana plattor. Misstänker att man får köra fram och tillbaka en hel del med en vanlig dammsugare för att få upp det som sätter sig? Dessutom är de ganska känsliga för hinder och saker att trassla in sig. Dvs ett glömt gummiband gör att den stannar.

Har en D85 och XV-10(eller om den heter XV-15). D85 är väldigt bra, dammsuger jag huset efter bästa förmåga med vanlig (3500krs) dammsugare och sedan släpper lös den så får den ändå väldigt mycket man missat. Som ägare till en hund som fäller väldigt mycket är det nästan nödvändigt om man ska ha rent hemma. Har nästan inga mattor vilket underlättar.

HookersUnited
2015-12-15, 17:18
Jag får ju ge den bästa förutsättningar för att undvika trassel m,m
Gällande magnesium så får man skura manuellt för att det ska se okej ut, men sköts dammsugning automatiskt finns det ju mer tid för sånt :)

shadowfire
2015-12-15, 17:44
Tror min Neato hade fungerat fint där med originalborsten Hookers. Den borsten eller snarare skrapan är i gummi och piskar på rätt så rejält. Det är bara lite ludd på den, resten är som en gummiskrapa typ fönsterskrapa kan man säga, så den vispar på rejält. Den drar upp vetemjöl exemplariskt bra från laminatgolv iaf. Hade du bott lite närmare hade vi kunnat kört en provrepa med den och testat. :)

Däremot tror jag de gummimattorna om det nu är sådant under viktställ mm också är för tjocka för att kunna lägga avgränsningsband under. Så vill du avgränsa något så får du nog lägga magnetbandet ovanpå (eller göra någon form av mekanisk sarg).

Supercharger
2015-12-15, 18:53
Det är spartanskt inrett :)
https://scontent.cdninstagram.com/hphotos-xfa1/t51.2885-15/s640x640/sh0.08/e35/12276881_526421604183129_1859867804_n.jpg

Det skulle vara rätt skönt att låta den tuffa runt under natten så är dammsugningen något som man slipper lägga tid på.
Hur gör ni med larmning av kåken? Ni kanske inte har rörelsesensorer?

Blir dyrt med utryckning några ggr/natt.

forslund
2015-12-15, 20:02
Jag har en iRobot Roomba 880 och sedan dess kommer den vanliga dammsugaren bara fram i de fall där jag lyckats tappa någoting rejälare på golvet. Sjukt vad bra det blir.

Den gör dock slarvsylta av ALLT som ligger framme (inkluderat mindre hundar och dvägar). Igår fick den tag på en iPhoneladdare när jag var på gymmet och det var det sista jag såg av den.
Men rent blir det. Jäkligt rent. :)

HookersUnited
2015-12-15, 20:31
Tror min Neato hade fungerat fint där med originalborsten Hookers. Den borsten eller snarare skrapan är i gummi och piskar på rätt så rejält. Det är bara lite ludd på den, resten är som en gummiskrapa typ fönsterskrapa kan man säga, så den vispar på rejält. Den drar upp vetemjöl exemplariskt bra från laminatgolv iaf. Hade du bott lite närmare hade vi kunnat kört en provrepa med den och testat. :)

Däremot tror jag de gummimattorna om det nu är sådant under viktställ mm också är för tjocka för att kunna lägga avgränsningsband under. Så vill du avgränsa något så får du nog lägga magnetbandet ovanpå (eller göra någon form av mekanisk sarg).

Kan du inte ge din dammsugare koordinater så får den köra upp själv till Skellefteå?:)

Det är gummimatta av samma typ överallt där den ska göra sitt jobb. Den enda kanten som finns (15 mm) är 7 meter lång mot utgången. Så den borde vara enkel att skärma av på ett eller annat sätt.

HookersUnited
2015-12-15, 20:46
Hur gör ni med larmning av kåken? Ni kanske inte har rörelsesensorer?

Blir dyrt med utryckning några ggr/natt.

Vad tror du jag har hundarna till? ;)

Supercharger
2015-12-15, 22:11
Ni som har 2-plans hus hur gör ni?

Blir jobbigt om den ska tumla ner för trappen ibland, kanske kommer trappgående modeller snart.

Dreas
2015-12-15, 22:16
Ni som har 2-plans hus hur gör ni?

Blir jobbigt om den ska tumla ner för trappen ibland, kanske kommer trappgående modeller snart.
De flesta har trappsensor men ja, drygt med tvåplans.

shadowfire
2015-12-15, 22:42
Ni som har 2-plans hus hur gör ni?

Blir jobbigt om den ska tumla ner för trappen ibland, kanske kommer trappgående modeller snart.

Köp två :)
Trappsensorn fungerar förvånansvärt bra, jag har verkligen ingenting som talar om att det är en trappa, inte ens en liten tröskellist. Ändå vänder Neaton perfekt vid första steget.

Supercharger
2015-12-15, 22:46
Köp två :)
Trappsensorn fungerar förvånansvärt bra, jag har verkligen ingenting som talar om att det är en trappa, inte ens en liten tröskellist. Ändå vänder Neaton perfekt vid första steget.
Vilken modell är att föredra?

Kommer ha 160 kvm på 2 plan.

Dreas
2015-12-17, 20:19
Fick min Neato utbytt efter att den betett sig mäkta knepigt. Fick en Botvac 80 istället för 85. Nu har min 80 börjat låta från den roterande lasern. Kommer nu att få en 70e med tillbehörskit.

Fördelen är att jag får behålla combo-borsten och alla extra filter samt magnetlist. Nackdelen är att jag får en gul plupp istället för blå eller lila vilket för en prylnörd sticker lite i ögonen. Kanske mår lite bättre efter att ha sålt de nya filtrena och kombo-borsten när de väl kommer.

Min Neato har stått relativt still sen vi fick tillökning.

Hur gick det för dom som Investerade i en Neato? Lyriska eller svär ni över mig och skuggan dagligen? :D

Wzup2u
2015-12-17, 20:33
Nu har päronen skaffat robotdammsugare.
Riktigt effektiv, och perfekt när det finns husdjur.

irobot roomba 880 tror jag det var.

bubbe
2015-12-17, 20:52
Samma här, med barn och djur så blir det både grusigt och dammigt inne, snabbt...

Roboten är så skönt att ha. Förut räckte det med att hoppa över en dammsugning så var det rena knarkarkvarten. Kör den varje dag och tömmer damm/tar bort hår ungefär varannan/var tredje dag. Enda som är jobbigt är när den fastnar i någon lös laddkabel till ungarnas datorer eller skosnöre. Har haft den i ca 1 år och är fortfarande jäkligt glad för vad den åstadkommer.

Bytte borstlåda för att slippa mindre trassel med hår runt borstarna. Tyvärr har den typ två ggr ramlat ner i trappen (tror sensorerna har blivit dammiga inne i maskinen så den ser inte kanten så väl). Nu har sidoborsten gett upp så beställt nya sido och ny till borstlådan.

Men tror det blir ett byte till neato botvac d85 om det blir bra pris i mellandagarna. Är rätt jobbigt när roomban bumpar in i väggar och saker hela tiden så tänkte slippa det med neaton.

Dreas
2015-12-17, 21:00
Bytte borstlåda för att slippa mindre trassel med hår runt borstarna. Tyvärr har den typ två ggr ramlat ner i trappen (tror sensorerna har blivit dammiga inne i maskinen så den ser inte kanten så väl). Nu har sidoborsten gett upp så beställt nya sido och ny till borstlådan.

Men tror det blir ett byte till neato botvac d85 om det blir bra pris i mellandagarna. Är rätt jobbigt när roomban bumpar in i väggar och saker hela tiden så tänkte slippa det med neaton.Neato verkar haha riktigt dåligt med Botvac 85 och 80. Sänker dom 70e kan du köpa till borste och filter separat och få samma prestanda som en 85.

bubbe
2015-12-17, 21:06
Vad är skillnaden mellan
Botvac D85
Botvac 85
Botvac D75
Botvac 75

Tänkte D85 eftersom det verkar vara den bästa om man inte räknar in connected modellen.

Dreas
2015-12-17, 21:16
Vad är skillnaden mellan
Botvac D85
Botvac 85
Botvac D75
Botvac 75

Tänkte D85 eftersom det verkar vara den bästa om man inte räknar in connected modellen.Skillnaden mellan 75 och 85 är mängden tillbehör, samma sak med D-serien. Det är djurborste med som är tystare och kanske ett eller flera hepa-filter. D-serien är bättre för djurhår men sämre på allt annat. Jag hade inte valt en ur D-serien då de är dyrare för likvärdig eller något sämre prestanda på allt utom djurhår.

Sen vet man inte hur det blir med uppdateringar men det verkar ju som om att D-serien är snarlik den tidigare serien så förhoppningsvis släpps samma uppdateringar.

bubbe
2015-12-17, 21:22
Skillnaden mellan 75 och 85 är mängden tillbehör, samma sak med D-serien. Det är djurborste med som är tystare och kanske ett eller flera hepa-filter. D-serien är bättre för djurhår men sämre på allt annat. Jag hade inte valt en ur D-serien då de är dyrare för likvärdig eller något sämre prestanda på allt utom djurhår.

Sen vet man inte hur det blir med uppdateringar men det verkar ju som om att D-serien är snarlik den tidigare serien så förhoppningsvis släpps samma uppdateringar.

Katt + hund + fyra tjejer i hushållet som alla lämnar hår, väger det över för D-modellen?

mij82
2015-12-17, 21:25
Eftersom Danmark är ett jävla pisseställe som uppenbarligen hatar mig så har de antingen slarvat bort mitt paket alternativt så står skiten fortfarande i nån jävla postcentral i Kolding...*gah!*

Dreas
2015-12-17, 21:27
Katt + hund + fyra tjejer i hushållet som alla lämnar hår, väger det över för D-modellen?Oklart. Jag skulle påstå ja. Du får läsa lite recensioner och bilda dig en uppfattning.

Med djurborsten kommer du att få lite långa hår som fastnar. Rensar 1-2ggr i månaden då de kvinnliga håren har en tendens att snurra runt borsten. Kanske är bättre med D-serien.

bubbe
2015-12-17, 21:29
Oklart. Jag skulle påstå ja. Du får läsa lite recensioner och bilda dig en uppfattning.

Med djurborsten kommer du att få lite långa hår som fastnar. Rensar 1-2ggr i månaden då de kvinnliga håren har en tendens att snurra runtrunt borsten. Kanske är bättre med D-serien.

Jo roomban snurrar ju runt de långa håren så man får dra av från borsten rätt ofta. Tänkte då på 880an men vill komma ifrån dunsandet.

Wzup2u
2015-12-17, 21:40
Eftersom Danmark är ett jävla pisseställe som uppenbarligen hatar mig så har de antingen slarvat bort mitt paket alternativt så står skiten fortfarande i nån jävla postcentral i Kolding...*gah!*

Fyfan suger och Kolding som gör världens bästa kebabsås också...

blondyz
2016-01-17, 20:10
Fick en neato Botvac 85 i julklapp, så tänkte skriva av mig lite.. Fungerar väldigt bra, riktigt systematisk manick, inget att klaga på gällande sugförmåga och renhetsprestanda. Några saker som stör dock. Varför har man gjort de små hjulen i hårdplast? Slamrar väldigt onödigt mycket på parkettgolven. Den har problem med trösklar. Det är sällan den inte kommer över alls, men det tar några försök, och det för en massa oväsen. Den får dessutom för sig att försöka backa över trösklar ibland, smart, men när den missar dörrhålet och inte ger upp utan står och klättrar fram och tillbaka mot väggen blir det lite knepigt. Även detta för en massa oväsen, och som sagt den ger inte upp.

I övrigt supernöjd, verkligen över förväntan. Den hittar massor av damm som man inte gör med vanlig dammsugning. Testat att dammsuga grundligt och sen köra igång den, och då ser man hur mycket man missar. Kör man den två gånger på rad är det marginellt med skräp den hittar, så det är tillfredsställande att veta att den gör sitt jobb bra. Klarar 72m2 3 rum ganska precis på en laddning. Ska testa att klä de små hjulen i krympslang och se om det funkar, trösklarna får jag fundera på.

hästpojken
2016-01-17, 20:15
Har läst att Miele Scout RX1 ska vara bra. Någon som kan säga bu eller bä om den?

shadowfire
2016-01-17, 20:59
Fick en neato Botvac 85 i julklapp, så tänkte skriva av mig lite.. Fungerar väldigt bra, riktigt systematisk manick, inget att klaga på gällande sugförmåga och renhetsprestanda. Några saker som stör dock. Varför har man gjort de små hjulen i hårdplast? Slamrar väldigt onödigt mycket på parkettgolven. Den har problem med trösklar. Det är sällan den inte kommer över alls, men det tar några försök, och det för en massa oväsen. Den får dessutom för sig att försöka backa över trösklar ibland, smart, men när den missar dörrhålet och inte ger upp utan står och klättrar fram och tillbaka mot väggen blir det lite knepigt. Även detta för en massa oväsen, och som sagt den ger inte upp.

Sätt den på att köra när ni inte är hemma istället?

blondyz
2016-01-17, 21:25
Sätt den på att köra när ni inte är hemma istället?

Det är tanken. För grannarna unders skull gör vi inte det i nuläget, eftersom att det händer att den klättrar på en vägg backandes utan att ge upp. Den väger ju litegrann så det slamrar en del. Dessutom lyhört hus.

När vi kommit i ordning med trösklarna och detta kommer den nog att gå på schema när vi inte är hemma. Sen är den fortfarande såpass ny att underhållningsfaktorn i princip motiverar att följa efter den och försöka förstå hur den kartlägger och lägger upp sin strategi :d

Dav0d
2016-01-17, 22:35
Jag har en Neato D85 Botvac och det är en fröjd. 3 gånger i veckan är lägenheten bra dammsugen när jag kommer hem. Nu är det inte katastrof om jag inte orkar dammsuga någon helg :) Den klarar av allt väldigt bra.

mini
2016-08-22, 11:38
Har läst att Miele Scout RX1 ska vara bra. Någon som kan säga bu eller bä om den?

Bumpar denna fråga.

Ajemän
2016-08-22, 11:45
Bumpar denna fråga.

Kolla omdömen

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2682740

Hade köpt botvac d85 istället. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3190216

Dreas
2016-08-22, 18:56
Bumpar denna fråga.Svärfar har en på jobbet och en hemma, han verkar nöjd. Neato har jag själv och gillar, men Miele gör bra saker.

kaer
2016-08-26, 21:41
Tvekar mellan botvac d85 eller cleanmate S800. Båda verkar ha fått hyfsade recensioner, är det värt 2k extra för botvac?

Dreas
2016-08-26, 23:09
Tvekar mellan botvac d85 eller cleanmate S800. Båda verkar ha fått hyfsade recensioner, är det värt 2k extra för botvac?Jag hade köpt en 70e och uppgraderat den själv med grejer från Ebay.

D85 är sämre än 85 när det kommer till allt utom djurhår om jag inte missminner mig.

kaer
2016-09-16, 09:20
Tvekar mellan botvac d85 eller cleanmate S800. Båda verkar ha fått hyfsade recensioner, är det värt 2k extra för botvac?

Bestämde mig efter mycket velande för en S800, avgörande var väl priset, ljudnivån och hepafilter.
S800 har ju någon funktion för torkning och uv-ljus med, skulle ju kunna vara bra, men jag blir snarare skeptisk av en billig modell med extrafeatures.

Efter att vad jag läst får jag för mig att Botvac D85 har kvalitetsproblem, folk är nöjda med dammsugaren, men den verkar ofta gå sönder eller ha problem.

Ja, vi får väl se om snålheten har bedragit visheten.

Sparven från Minsk
2019-03-20, 10:48
Är väldigt sugen på en Xiaomi robotdammsugare.
Denna har fått mycket bra omdömen, speciellt med tanke på sitt pris!

Någon med erfarenhet av just denna modell?
Xiaomi robotdammsugare (https://www.webhallen.com/se/product/283324-Xiaomi-Robotic-Vacuum-Cleaner)
https://cdn.pji.nu/product/standard/280/4656041.jpg

Sen mer generell fråga, hur är robotdammsugare på stengolv, alltså plattor?
Min hall och mitt kök samt ett till rum har sådana här stenplattor, som är ganska buckliga/ojämna. vill ju inte att den stackars roboten ska hoppa runt och skramla för mycket!
https://drive.google.com/open?id=1ZfrlVF61-DPSgufGnTXKuVFT16OLZ0S-

martikainen
2019-03-20, 12:25
Är väldigt sugen på en Xiaomi robotdammsugare.
Denna har fått mycket bra omdömen, speciellt med tanke på sitt pris!

Någon med erfarenhet av just denna modell?

Sen mer generell fråga, hur är robotdammsugare på stengolv, alltså plattor?
Min hall och mitt kök samt ett till rum har sådana här stenplattor, som är ganska buckliga/ojämna. vill ju inte att den stackars roboten ska hoppa runt och skramla för mycket!
https://drive.google.com/open?id=1ZfrlVF61-DPSgufGnTXKuVFT16OLZ0S-

Jag har föregångaren utan moppfunktion, and I love it! Har den på nedervåningen i huset och den dammsuger ca 80kvm varje natt, blandat mellan klinker (ojämna sådana) samt parkett. Vi har 5 hundar så det finns gott om bös att suga upp och behållaren är smockfull varje morgon.
Den tar med sig alla småsten utan problem och tycker även att den fixar hörnen bra.

Har rekommenderat den till flertalet bekanta och alla är lika nöjda. Det är ett givet köp!

Akerhage
2019-03-20, 12:31
Själv har jag en Neato Connected. Är väl inte helt nöjd. Efter ca 2 månader hade jag lurat ut hur jag skulle göra för att få den gå runt utan att stanna i lägenheten.

Men nu kom nya möbler för några veckor sedan, samt en ny tjockare matta där den inte ens klarar av att dammsuga. Med ena borstet på åker den inte ens upp på mattan. Jag ångrar köpet av dammsugaren. Sen att det tar över 1h för den att dammsuga lägenheten gör inte saken bättre. (Den låter otroligt högt med). Jag får köra den när jag är hemma för att den alltid fastnar någonstans på helt normala ytor. Möjligen är Xiaomi bättre. Men delar med mig av mina erfarenheter i min lägenhet. 3a på 82m².

rosto
2019-03-20, 14:20
Roomba 880 som vi har haft i några år. Högljudd är väl stora nackdelen, annars har den fungerat bra. Vi kör den tre dagar i veckan och låter den snurra på när ingen är hemma. Det är en imponerande mängd damm som samlas upp trots att den dammsuger slumpmässigt till synes utan planering :). Den misslyckas nästan aldrig med att hitta hem till laddstationen, mindre än en gång på 10. Laddsladdar och strumpor brukar få stopp på den så man bör ha lite koll på vad barnen slänger på golvet. De "fyrar" som följer med och kan generera "virtual walls" och "no-go zoner" fungerar tillfredsställande men de har en bugg i att de drar ganska mycket batterier så vi försöker klara oss utan att använda dessa.

Akerhage
2019-03-20, 16:11
Svaret från Neato angående min matta, har en lite tjockare rya-matta som sagt.

Hejsan,

Tack för mejlen. Tyvärr är Sandra sjuk så jag tar hand av detta ärende nu. Tyvärr är det så att roboten inte klarar av denna matta. Du behöver då använda dig av magnetremsan son du placerar framför mattan så att roboten ser den.
Din Neato-robot kan rengöra alla golvtyper inklusive mattor, kakel, laminat och trägolv. Neato kommer att ha svårt med tjocka mattor eller mattor - vi rekommenderar att mattor och tygfibrer är 15 mm / 0,6 eller mindre. Neato kan också ha problem med mattan i syntetfiber, även om den är 15 mm / 0,6 eller mindre.
Neato kan rensa hinder, tröskelvärden eller förändringar i golvytan som är upp till 3/4 "(19mm) höga.

Hur du använder din robot.
https://www.neatorobotics.com/se/how-to/videos/frbereda-ditt-hem-fr-neato/

Vänligen låt mig veta om det är något annat du funderar på.

Ha en fin dag,
Vänliga häslningar

Neato Robotics Customer Care

rosto
2019-03-20, 16:45
Själv har jag en Neato Connected. Är väl inte helt nöjd. Efter ca 2 månader hade jag lurat ut hur jag skulle göra för att få den gå runt utan att stanna i lägenheten.

Men nu kom nya möbler för några veckor sedan, samt en ny tjockare matta där den inte ens klarar av att dammsuga. Med ena borstet på åker den inte ens upp på mattan. Jag ångrar köpet av dammsugaren. Sen att det tar över 1h för den att dammsuga lägenheten gör inte saken bättre. (Den låter otroligt högt med). Jag får köra den när jag är hemma för att den alltid fastnar någonstans på helt normala ytor. Möjligen är Xiaomi bättre. Men delar med mig av mina erfarenheter i min lägenhet. 3a på 82m².

Neato skall väl annars vara en av de bättre dammsugarna, visst scannar den av rummet och kör i ett gridmönster så att den täcker alla ytor? Om det är något som känns dåligt med Roomba så är det just logiken eller bristen på den. Dock är den bra på att följa väggar vilket den gör stor del av tiden. Längs väggar och lister samlas mycket damm så det är säkert korrekt att dessa ytor städas noggrannare än stora ytor mitt i rummet.

Roomba har också problem med långhåriga mattor och fransar så dessa har vi plockat bort. Annars fixar den trösklar och hinder mycket bra och blir som sagt sällan stående utan att ta sig vidare.

Akerhage
2019-03-20, 18:22
Neato skall väl annars vara en av de bättre dammsugarna, visst scannar den av rummet och kör i ett gridmönster så att den täcker alla ytor? Om det är något som känns dåligt med Roomba så är det just logiken eller bristen på den. Dock är den bra på att följa väggar vilket den gör stor del av tiden. Längs väggar och lister samlas mycket damm så det är säkert korrekt att dessa ytor städas noggrannare än stora ytor mitt i rummet.

Roomba har också problem med långhåriga mattor och fransar så dessa har vi plockat bort. Annars fixar den trösklar och hinder mycket bra och blir som sagt sällan stående utan att ta sig vidare.

Yes det gör den, sen får man en karta skickad till mobilen med, typ som ens planlösning :) Man får sätta magnetlist där den inte skall köra. Magnetlisten är dock ganska dyr att köpa. Jag har fått sätta magnetlister på vissa bordsben den inte klarar av av någon anledning. Den klarar inte heller av mina stolsben i köket, värdelöst faktiskt. Och nu mattan då i vardagsrummet. Så njae, det går fan snabbare dammsuga för hand för mig än att hålla på med den där roboten.

Jag skulle faktiskt uppskatta att den tid det tar för mig att förbereda rummen och att sedan hjälpa dammsugaren när den fastnat, samt att städa borsten, tömma filter etc tar mer tid än det tar för mig att faktiskt dammsuga igenom lägenheten själv.

rosto
2019-03-20, 19:46
Man får tänka till vid möbelinköpen, vi ärvde en Jetsonfåtölj vars fot Roomban fastnar på ibland, synd för fåtöljen är lite av en favorit. När vi skulle köpa fler fåtöljer så tog jag med dammsugaren till affären och testade mot olika fötter :) :)

Min fru stod med rodnande kinder en bit bort

Akerhage
2019-03-20, 20:16
Man får tänka till vid möbelinköpen, vi ärvde en Jetsonfåtölj vars fot Roomban fastnar på ibland, synd för fåtöljen är lite av en favorit. När vi skulle köpa fler fåtöljer så tog jag med dammsugaren till affären och testade mot olika fötter :) :)

Min fru stod med rodnande kinder en bit bort

haha det där är ju ändå ganska roligt gjort :D

r1kkie
2019-03-20, 20:21
Får instämma med martikainen om Xiaomis. Har föregångaren också och är ett av de bästa köpen jag gjort på länge. Bara man robotsäkrar hemmet med att lägga kablarna mot väggen och så är det inga problem.

Kan verkligen rekommenderas.

FillilutteN
2019-03-26, 18:53
Själv har jag en Neato Connected.


Vilken version har du? D5?

Akerhage
2019-03-26, 20:00
Vilken version har du? D5?

Nej den heter bara Botvac Connected, skall vara den nyare varianten av dem alla.
https://www.robotexperten.se/produkt/neato-botvac-connected/

På neatos hemsida kan jag inte ens se den modellen.

hwillson04
2021-12-15, 07:22
It appears all of you folks are into it and having a decent outing there. The iRobot Roomba 690 is the best arrangement at under $400. It has great pull power, a simple to-utilize application, and voice control through Amazon or Google. I just got one for myself. The Roomba 690 cleans by cruising all over, potting soil/garbage through its soil identification framework, and tidying it up. ... Not at all like a portion of the better quality Roomba vacuum models, the 690 doesn't contain a memory feature. All in all, it can cruise all over your home consistently and easily forget the design.

G.W
2021-12-15, 08:20
It appears all of you folks are into it and having a decent outing there. The iRobot Roomba 690 is the best arrangement at under $400. It has great pull power, a simple to-utilize application, and voice control through Amazon or Google. I just got one for myself. The Roomba 690 cleans by cruising all over, potting soil/garbage through its soil identification framework, and tidying it up. ... Not at all like a portion of the better quality Roomba vacuum models, the 690 doesn't contain a memory feature. All in all, it can cruise all over your home consistently and easily forget the design.

cOTmy9J4KQU