handdator

Visa fullständig version : deffa sen bulka eller bara bulka?


tja1324
2013-05-26, 22:11
Tjena jag behöver lite råd. Jag är 16 år (96a). Jag har gått ned ca 31kg på 3-4 månader och nu har jag börjat bygga och äta mer igen. Jag antar att jag bulkar då jag ligger på överskott.

Min fråga lyder: Kan jag bulka fram till tidig vår 2014 och sen deffa, eller ska jag bulka i tre månader sen deffa ned lite sen bulka igen osv? Jag väger ca 80kg och är 180cm lång men har en del fett kvar att bränna men som sagt så bulkar jag för att få mer massa.
Tacksam för svar

LillisJ
2013-05-26, 22:36
Bulka tills du tycker att du behöver deffa. :thumbup:

maxiimous
2013-05-26, 22:45
Utan bild är det alltid svårt att avgöra. 80kg på 180cm är normalt, men antar att det är mer fett än muskler om du har gått ner 31kg. Fortsätt bygg till 2014 och gör ett nytt beslut där. Du lär ju ändå inte få någon beachbody 2013 på denna korta tid ;).

Det bästa vore om du skaffar ett kostupplägg. Det vanligaste är att ligga +500kcal, ät mycket protein, träna hårt och sov länge :).

tja1324
2013-05-27, 08:01
http://imageshack.us/a/img837/7720/imageehh.jpg
http://imageshack.us/a/img42/9509/imagepmhc.jpg
http://imageshack.us/a/img823/1266/imagepunz.jpg
Och en dålig ryggbild http://imageshack.us/a/img703/2355/imagetgym.jpg

Reaper123
2013-05-27, 08:22
Med tanke på "dagsformbilderna" så tycker jag du ska köra en långsam bulk, om du nu vill bulka (lägga på dig fettfri massa). Så om du känner att våren 2014 är deadline och läge för deff då så skulle jag inte lägga på mig mer än 10kg, alltså i runda slängar +1kg/månad för att slippa bli "onödigt" fet!

För om ett år kan du inte köra 10kg/månad för att skala av, så som du gjort nu när du gjort en rejält snabb bantning utan då kommer du behöva göra en "kontrollerad" deff!

Lycka till och bra jobbat så här långt! :thumbup:

Edit: Jag deffar när jag känner mig för "fet" och bulkar när jag känner mig för "smal", oavsett vad någon annan tycker/tänker och tycker även du ska lyssna lite på dig själv även om man kan bli rätt hemmablind! Men tjocka ej på dig i onödan (grisbulk) i tron att du kommer bli biff, för en långdragen deff är sällan kul och det tar flera år att lägga på sig en stor del fettfri massa! (är inne på år nr 4 och långt ifrån "biff" sen min stora viktminskning)

TorbjornFred
2013-05-27, 08:31
Jag tycker du ska fundera igenom kosten så den blir så bra som möjligt för att därefter lägga dej på ett mycket svagt överskott. Som Reaper123 sa, ungefär 1kg/månad tycker jag också är lämpligt.
Och glöm inte njuta av dina framgång redan! 31kg är grymt bra jobbat, snyggt!

tja1324
2013-05-27, 12:38
Tack för era svar :) jag ska köra en lugn bulk och inte mer än 1kg/månad som ni säger. Ska hålla mig borta från så mycket sötsaker som möjligt och äta mycket och bra mat istället. Är det svår att få i sig tillräckligt med protein utan kosttillskott? Är det 2g per kg? En fråga till... Vad heter appen du loggar vikt med, reaper?

Past0rn
2013-05-27, 13:19
Jag har gått ned ca 31kg på 3-4 månader


Grymt!! :thumbup:

Reaper123
2013-05-27, 14:13
Tack för era svar :) jag ska köra en lugn bulk och inte mer än 1kg/månad som ni säger. Ska hålla mig borta från så mycket sötsaker som möjligt och äta mycket och bra mat istället. Är det svår att få i sig tillräckligt med protein utan kosttillskott? Är det 2g per kg? En fråga till... Vad heter appen du loggar vikt med, reaper?När jag bulkade så fick jag äta "proteinfattigare" än under deff för att inte få i mig "onödigt" mycket protein men då åt jag rätt mycket kcal och slinker med mycket protein från "kolhydratkällorna" då!

2ggr kroppsvikten är ett bra riktmärke, men knappast något du MÅSTE följa då vissa ligger lägre medans flera högre... så kör som du känner för!

Vikt som i morgonvikter? MS Excel! (har gjort ett eget excel-ark och alltså inget som går att ladda ner)

tja1324
2013-05-27, 14:16
När jag bulkade så fick jag äta "proteinfattigare" än under deff för att inte få i mig "onödigt" mycket protein men då åt jag rätt mycket kcal och slinker med mycket protein från "kolhydratkällorna" då!

2ggr kroppsvikten är ett bra riktmärke, men knappast något du MÅSTE följa då vissa ligger lägre medans flera högre... så kör som du känner för!

Vikt som i morgonvikter? MS Excel! (har gjort ett eget excel-ark och alltså inget som går att ladda ner)
Aha okej låter bra. Tack för din hjälp! Det är roligare att bygga än banta ned sig! Att slippa gå hungrig hela tiden och att kunna lyfta/pressa tyngre är trevligt :)

Zeq
2013-05-27, 14:45
Är det svårt att få i sig tillräckligt med protein utan kosttillskott? Är det 2g per kg?

Det är väldigt olika och det beror på vad man är van vid att äta. Om du räknar på hur mycket protein du får i dig en vanlig dag så vet du om du behöver ändra något. Om det skulle visa sig att du får i dig för lite protein så är det bara att byta ut något proteinfattigt livsmedel mot något mer proteinrikt. Det tror jag du enkelt kan fixa utan kosttillskott. Med det sagt är det inte något fel om man nu vill ta hjälp av kosttillskott. Man gör helt enkelt vad som funkar bäst för en själv.