handdator

Visa fullständig version : Kolozzeum Bro Science studie :)


BobaFett
2013-05-26, 18:05
Vi spenderar ju mycket tid på att hitta opti träning och kost för maximal hypertrofi och styrka. Varför kan vi inte göra en egen studie på kolo? Vi har ju mängder med folk som tränar och skulle kunna ställa upp på att prova olika program, kosttillskott etc.

Visst det hade ju inte varit pålitliga resultat men det duger väl för oss, vi är inga vetenskapsmän, så länge vi får mer muskler så är vi ju nöjda *flex*

Har det gjorts såna grejer på kolo eller andra internetforum?

Det enda som skulle krävas egentligen är att man har tillgång till en våg och kalipermätare.

Det som är mest intressant enligt min åsikt är resultat på olika typer av programupplägg som till exempel periodisering av träning på olika sätt. Det finns ju mängder av olika program man skulle kunna testa.

Finns det folk här som skulle kunna tänka sig att ställa upp på en broscience studie?

Hade varit kul om man fick ihop 5 grupper med kanske 30 pers i varje som provade olika program i ett halvår. Det hade ju säkert varit bra för de som ställer upp då de får motivation att fullfölja ett program.

Eller att man kanske provar en grupp som tar protein före och efter och en annan bara före i några månader.

Lance Uppercut
2013-05-26, 19:40
Låter väldigt kul, men någon jävel måste ju trots allt driva skiten. Blir inte gratis.

Fuark
2013-05-26, 19:41
jag anmäler mig för tjänstgöring, älskar att experimentera med min kropp

Thornblom
2013-05-26, 19:42
Hehe, kul idé!

Jag har märkt att jag tycks få bättre resultat av att köra ca 2 månaders prio-program. Om det ger bättre resultat över tid vet jag inte, men det återstår att se :)

Illustrerade mannen
2013-05-26, 20:19
Är gärna med. Dock inte något administrativt pga tidsbrist...

Tap3worm
2013-05-26, 20:20
Rolig och intressant idé! Hoppas det finns folk som har tid och lust att ställa upp! Tyvärr är jag inte en av dem dessvärre.
Kommer följa tråden hur som helst! :-)

Tapeworm

10xKV
2013-05-26, 20:28
Oerhört svårt i praktiken? Många saker som måste klicka liksom för att det ska bli något vettigt utav det hela..

BobaFett
2013-05-26, 22:17
Vad finns det för populära program man skulle kunna testa?

Så här på rak arm så tänker jag jim wendlers 5/3/1, tri phase training och en egen variant jag har tänkt att prova som är baserat på layne nortons program. Sen kan man ha en vanlig split utan periodisering, en med 10 reps och en annan med 5 reps.

Ampere
2013-05-26, 22:33
Vad finns det för populära program man skulle kunna testa?

Så här på rak arm så tänker jag jim wendlers 5/3/1, tri phase training och en egen variant jag har tänkt att prova som är baserat på layne nortons program. Sen kan man ha en vanlig split utan periodisering, en med 10 reps och en annan med 5 reps.

Kul idé, kan tänka mig att både vara med och vara med på ett hörn administrativt om det behövs. Pluggar till sjukgymnast och har lite erfarenhet av att bedriva studier =)

tjing
2013-05-26, 22:44
Visst.

Har någon lust att skaka fram en metabol kammare?

BobaFett
2013-05-26, 22:46
Kul idé, kan tänka mig att både vara med och vara med på ett hörn administrativt om det behövs. Pluggar till sjukgymnast och har lite erfarenhet av att bedriva studier =)

Ok, vad kul. Jag tror att det bästa egentligen skulle vara att hålla det enkelt. Man behöver inte veta exakt vad alla åt varje dag, hur varje träninspass gick etc.

Tror det räcker att man får info om personernas träningsbakgrund, ålder, kön vikt och BF% och utgångsläget på styrka på några övningar. Sen räcker det att man rapporterar statsen en gång i månaden. Eftersom det inte finns tillgång till ett labb får man helt enkelt köra tillräckligt länge så att man får en signifikant skillnad i styrka, vikt och BF%. Sen kan man sammanställa resultaten i excel och ta fram olika diagram.

Tänker högt här bara, skulle vare intressant om vi kunde genomföra nåt sånt.

tjing
2013-05-26, 22:48
Problemet är ju att standardisera upplägget för flera olika grupper av testdeltagare. Det går ju inte att säga något vettigt om något annars. Och eftersom man inte kan ha koll på folk över nätet är det svårt att säga hur bra de följer riktlinjer i praktiken.

BobaFett
2013-05-26, 23:02
Problemet är ju att standardisera upplägget för flera olika grupper av testdeltagare. Det går ju inte att säga något vettigt om något annars. Och eftersom man inte kan ha koll på folk över nätet är det svårt att säga hur bra de följer riktlinjer i praktiken.

Det är ju broscience som sagt :) ...bättre än ingen studie alls.

Har man 30 pers i varje grupp så är det osannolikt att bara de i den ena gruppen sket i träningen. Får man en grupp som skiljer sig signifikant från mängden så kan man med stor sannolikhet anta att det är träningsupplägget som är orsaken.

Förstår att det är svårt att testa något som t.ex. effekten av ett kosttillskott men tror ärligt att en jämförelse mellan olika träningsupplägg skulle kunna testas.

Det enda man har att gå på när man ska välja ett upplägg är någon snubbe på ett gym eller träningsforum som sa att nåt funkar. Det här skulle IMO vara snäppet bättre.

Blindguard1
2013-05-26, 23:31
Jag hade tänkt testa Ehrling Wahlgrens armprogram när jag ska gå in i bulken efter sommaren.

slackerguru
2013-05-27, 08:25
Anmäler mig.

Enblom
2013-05-27, 09:25
Låter riktigt kul, skriv upp mig

Wormzie
2013-05-27, 09:26
Vill inte vara den som är den men jag tror det närmsta vi kan komma "science" är med omröstningar:p

chamuyero
2013-05-27, 10:31
Skriv upp mig också.

10xKV
2013-05-27, 11:36
Ska dra igång och köra Wendler's om c:a en månad.

Mitt upplägg kommer se ut såhär ungefär:

Må: Böj 5-3-1, Raka mark 6x6, Rodd 6x6, EW Biceps

Ti: Bänk 5-3-1, 6x6 Axelpress, EW Triceps

Ons: Springa/Cykla/Simma? Vila?

To: Mark 5-3-1, Frontböj 6x6, Rodd 6x6, EW Biceps

Fre: Springa/Cykla/Simma? vila?

Lör: Militärpress 5-3-1, 6x6 Hantelpress, EW Triceps

Sön: Vila/lätt -Springa/ -Cykla/ -Simma?

Är gärna med och dokumenterar hur det går ifall någon har nytta av det. :)

BobaFett
2013-05-27, 13:33
Vill inte vara den som är den men jag tror det närmsta vi kan komma "science" är med omröstningar:p

Haha sant men man kan åtminstone ha någon slags mått på resultat som vi kan jämföra. Mitt förslag är att alla åtminstone införskaffar en kaliper.

Finns ju en för 99 spänn liksom:

http://www.pricerunner.se/sp/kaliper.html

Åsberg
2013-05-27, 13:35
Att jämföra träningsprogram vore ju ganska skoj!

BobaFett
2013-05-27, 14:20
Någon som har koll på vilka de populäraste träningsprogramen är?

Jim Wendlers 5/3/1
Tri Phase
Nåt mer?
GST training http://www.growthstimulustraining.com/trial.pdf


Vad finns det för program som folk skulle vilja ha med.

Själv ska jag påbörja Tri phase idag, har beställt kaliper ;)