handdator

Visa fullständig version : Elliott Hulse - The ONLY 4 Exercises You Need to Grow Stronger.


bambipåhalis
2013-05-26, 17:58
Gillar den här killen alltså, verkar sjukt vettig osv. Funderar om man inte ska ta sig i kragen o köra nått liknande koncept av vad han säger, istället för o tjaffsa runt med femtioelva olika vinklar för varje muskel.

Vill kolla med er vad ni tycker först bara, låter det vettigt av vad han säger?

?v=fIkoqmXW__w

Birkharju
2013-05-26, 18:04
De övningar han nämner räcker väldigt långt.

bambipåhalis
2013-05-26, 18:26
De övningar han nämner räcker väldigt långt.

Okay man!

Vad är ett lämpligt upplägg som baserar sig på dessa fyra övningar då?

Lance Uppercut
2013-05-26, 19:32
Du kommer ju definitivt inte få samma resultat på muskelvolymen med bara basövningar i alla fall, men det kanske du förstår.

Blindguard1
2013-05-26, 19:35
Vilka fyra övningar är det? Har jättesegt internet nu så kan inte se videon.

Gpajpen
2013-05-26, 19:37
Gissar på böj, bänk, mark, militärpress?

ladiesman217
2013-05-26, 19:38
Deadlift, dips, front squats and chin ups.

Blindguard1
2013-05-26, 19:40
Deadlift, dips, front squats and chin ups.

Aah, det låter väl ganska vettigt, är väl bröstet och axlarna som kan släpa lite, beror iofs på hur man kör dips.

Lance Uppercut
2013-05-26, 19:41
Risk att se ut som en trekant om några år tbh xD

Birkharju
2013-05-26, 19:49
Man kan modifiera utförande i dips så att det tar duktigt på främre deltan och bröst. Är det optimalt? Nej.

ceejay
2013-05-26, 20:01
visst räcker det långt. Men då får man tänka på att man tappar mycket volymträning på nästan hela kroppen, så man får köra övningarna ordentligt och i många set, skulle iaf jag vilja säga.

Sniggel
2013-05-26, 20:05
Exakt samma rörelser som jag resonerat fram på ett minimalistiskt träningsprogram:

Para:
Mark/Erektorintensiv ryggövning + Pressövning
Böj/Benpressövning + Dragövning

bambipåhalis
2013-05-26, 20:16
Verkar vara en del som har tankar ang detta.

Ska tillägga att jag inte är en speciellt stor kille:
18år,185cm,~73kg.


Har snart 1,5års erfarenhet av träning.. fast då som jag kommit underfund med på sista tiden;

"träning utan pannben".. dvs att jag förmodligen daltat en del teknik i böj o mark.. inte tagit i ordentlgit, som jag nu tycker att jag lärt mig senaste månaderna då jag köttat på ordentligt. Börjar växa också :)

Men hey, tycker detta verkar itnressant o visst som ni säger så kanske man förlorar lite volym-gainz eller vad vi ska kalla det, men verkar väldigt bra för en välmående och fungerande kropp. Alltså Hållning,rörlighet, styrka osv.

__________________________________________________ __________

Hur kan en vecka se ut om man vill hålla sig till det här då? :)

Loke
2013-05-26, 20:33
Elliott Hulse glider snabbt in som en av mina favoriter på internet. Det märks att han inte bara kan träning, han kan människor också. Han säger det folk behöver höra.

Man kan tolka det han säger här som att dessa 4 övningar är det enda man behöver göra på gymmet. Men jag tolkar det nog snarare som att om man lägger all sin energi på att bli bättre i dessa övningar (dvs, man gör även diverse komplement som har som syfta att göra en bättre i dessa övningar) så räcker det. Och på den punkten håller jag med. Frontböj och dips är inget jag själv gör, men jag tror på att de kan vara bra grunder för ett minimalistiskt program.

Det är kanske inte 100% opti för att med minsta möjliga ansträngning bygga zyzz-kroppen, men jag tror att det är perfekt om man vill nå ut till den breda massan med träning som både gör en snygg och glad. Han har ju tidigare snackat om det här med att känna stolthet inför det man lyckats skapa, och det tror jag man känner om man följer hans råd här.

Lance Uppercut
2013-05-26, 21:08
Verkar vara en del som har tankar ang detta.

Ska tillägga att jag inte är en speciellt stor kille:
18år,185cm,~73kg.


Har snart 1,5års erfarenhet av träning.. fast då som jag kommit underfund med på sista tiden;

"träning utan pannben".. dvs att jag förmodligen daltat en del teknik i böj o mark.. inte tagit i ordentlgit, som jag nu tycker att jag lärt mig senaste månaderna då jag köttat på ordentligt. Börjar växa också :)

Men hey, tycker detta verkar itnressant o visst som ni säger så kanske man förlorar lite volym-gainz eller vad vi ska kalla det, men verkar väldigt bra för en välmående och fungerande kropp. Alltså Hållning,rörlighet, styrka osv.

__________________________________________________ __________

Hur kan en vecka se ut om man vill hålla sig till det här då? :)

Säkert jättebra för sakerna du nämner men det skadar inte att lägga in militär/hantelpress så man har någon övning som fokuserar hårt på axlarna också.

bambipåhalis
2013-05-26, 22:13
Bumpar lite o frågar om min fråga ang funderingar på hur man bäst lägger upp det?

Marklyft, dips

vila

Böj, chins

Vila

repeat

Borde väl gå? :)

Ampere
2013-05-26, 22:37
Elliott Hulse glider snabbt in som en av mina favoriter på internet. Det märks att han inte bara kan träning, han kan människor också. Han säger det folk behöver höra.

Man kan tolka det han säger här som att dessa 4 övningar är det enda man behöver göra på gymmet. Men jag tolkar det nog snarare som att om man lägger all sin energi på att bli bättre i dessa övningar (dvs, man gör även diverse komplement som har som syfta att göra en bättre i dessa övningar) så räcker det. Och på den punkten håller jag med. Frontböj och dips är inget jag själv gör, men jag tror på att de kan vara bra grunder för ett minimalistiskt program.

Det är kanske inte 100% opti för att med minsta möjliga ansträngning bygga zyzz-kroppen, men jag tror att det är perfekt om man vill nå ut till den breda massan med träning som både gör en snygg och glad. Han har ju tidigare snackat om det här med att känna stolthet inför det man lyckats skapa, och det tror jag man känner om man följer hans råd här.

Håller med. Började kolla på hans videor för ett par dagar sen och är helt fast. Märks att han faktiskt vet vad han snackar om, sen är han rätt skön också =)

StarkaUlf
2013-05-27, 08:32
Bumpar lite o frågar om min fråga ang funderingar på hur man bäst lägger upp det?

Marklyft, dips

vila

Böj, chins

Vila

repeat

Borde väl gå? :)

Definitivt. Jag hade lagt upp det på något liknande sätt, för att få in passen var 3e/4e dag.

Stefan J
2013-05-27, 08:46
Jaha, så det här köper folk.

Men om man inte pratar lika coolt, motiverande och övertygande som snubben och byter ut dips mot bänkpress ( två övningar som tränar samma muskler men där den ena övningen associeras med vältränade fitnesskillar medan den andra förknippas med tjockisar i bänktröjor) och frontböj mot knäböj (så att man med andra ord tränar helt vanlig styrkelyft med chins/pullups som tillägg), då raljerar folk om otillräcklig träning, fetma och snedtränade fula fysiker. :)

bambipåhalis
2013-05-27, 09:04
Elliott Hulse glider snabbt in som en av mina favoriter på internet. Det märks att han inte bara kan träning, han kan människor också. Han säger det folk behöver höra.

Man kan tolka det han säger här som att dessa 4 övningar är det enda man behöver göra på gymmet. Men jag tolkar det nog snarare som att om man lägger all sin energi på att bli bättre i dessa övningar (dvs, man gör även diverse komplement som har som syfta att göra en bättre i dessa övningar) så räcker det. Och på den punkten håller jag med. Frontböj och dips är inget jag själv gör, men jag tror på att de kan vara bra grunder för ett minimalistiskt program.

Det är kanske inte 100% opti för att med minsta möjliga ansträngning bygga zyzz-kroppen, men jag tror att det är perfekt om man vill nå ut till den breda massan med träning som både gör en snygg och glad. Han har ju tidigare snackat om det här med att känna stolthet inför det man lyckats skapa, och det tror jag man känner om man följer hans råd här.

Mkay... Vad tänker du då som komplement för att gynna dessa 4 övningar?

Wolfgang
2013-05-27, 09:07
jaha, så det här köper folk.

Men om man inte pratar lika coolt, motiverande och övertygande som snubben och byter ut dips mot bänkpress ( två övningar som tränar samma muskler men där den ena övningen associeras med vältränade fitnesskillar medan den andra förknippas med tjockisar i bänktröjor) och frontböj mot knäböj (så att man med andra ord tränar helt vanlig styrkelyft med chins/pullups som tillägg), då raljerar folk om otillräcklig träning, fetma och snedtränade fula fysiker. :)

+1

L-Sami
2013-05-27, 09:46
Jaha, så det här köper folk.

Men om man inte pratar lika coolt, motiverande och övertygande som snubben och byter ut dips mot bänkpress ( två övningar som tränar samma muskler men där den ena övningen associeras med vältränade fitnesskillar medan den andra förknippas med tjockisar i bänktröjor) och frontböj mot knäböj (så att man med andra ord tränar helt vanlig styrkelyft med chins/pullups som tillägg), då raljerar folk om otillräcklig träning, fetma och snedtränade fula fysiker. :)

Förmodligen är han just den snubben som skulle inte ha emot att byta dips mot bänk och frontböj mot knäböj bakom. Basövning som basövning och det är väl hans budskap.

Stefan J
2013-05-27, 10:10
Förmodligen är han just den snubben som skulle inte ha emot att byta dips mot bänk och frontböj mot knäböj bakom. Basövning som basövning och det är väl hans budskap.

Det är inte honom jag menar.

Det jag menar är, jämför gensvaret här med alla hundra trådar där folk förespråkat SL+chins. Vi har en helt annan respons här.

Jag tror att han inte helt omedvetet bytt ut bänkpress och knäböj till dips och frontböj just för att han vet att folk förknippar de senare övningarna med fitnesskillar och vältränade olympiska lyftare (trots att övningarna i huvudsak tränar samma saker) och den lilla justeringen gör att han får ett mycket positivare gensvar. För vad han säger (på ett coolt och motiverande vis) är ju "kör SL eller SL-liknande övningar, det räcker". Varken mer eller mindre.

Hydlee
2013-05-27, 10:13
Det jag menar är, jämför gensvaret här med alla hundra trådar där folk förespråkat SL+chins. Vi har en helt annan respons här.


SL5x5 och SS är ju två väldigt populära program?

Loke
2013-05-27, 10:13
Jaha, så det här köper folk.

Men om man inte pratar lika coolt, motiverande och övertygande som snubben och byter ut dips mot bänkpress ( två övningar som tränar samma muskler men där den ena övningen associeras med vältränade fitnesskillar medan den andra förknippas med tjockisar i bänktröjor) och frontböj mot knäböj (så att man med andra ord tränar helt vanlig styrkelyft med chins/pullups som tillägg), då raljerar folk om otillräcklig träning, fetma och snedtränade fula fysiker. :)

Några av oss uttryckte oss positivit till den här filmen, så om du ska stå för det du säger får du väl hitta var vi har skrivit att bänkpress och bakböj skulle ge otillräcklig träning, fetma och snedtränade fula fysiker. Eller så kan du be om ursäkt och erkänna att du uttryckte dig lite väl svepande.

Om du la bitterheten åt sidan en stund skulle du kanske kunna lära dig något av Hulse. Det är inte hans övningsval som gör att folk lyssnar på honom. Däremot har han väldigt många års erfarenhet av att träna vanliga människor på vanliga gym. Om du verkligen ville att folk skulle lyssna på dig så hade det varit en enkel sak att jobba lite för att lyckas med det. Det är ju inte direkt svårt att bli PT. :)

Stefan J
2013-05-27, 10:14
SL5x5 och SS är ju två väldigt populära program?

Ja, men de bashas också hårt av folk som säger att man inte får några muskler av det och att man får ofullständiga fysiker.

Matsa
2013-05-27, 10:17
Håller definitivt med om grundpoängen att man kommer långt med full fokus på ett fåtal bra övningar. Byter man periodvis ut t.ex frontböj mot bakböj och dips mot lutbänk (eller bänk) och chins mot rodd så håller man det fortfarande minimalistiskt men får trevlig variation.

Loke
2013-05-27, 10:20
Det är inte honom jag menar.

Det jag menar är, jämför gensvaret här med alla hundra trådar där folk förespråkat SL+chins. Vi har en helt annan respons här.

Jag tror att han inte helt omedvetet bytt ut bänkpress och knäböj till dips och frontböj just för att han vet att folk förknippar de senare övningarna med fitnesskillar och vältränade olympiska lyftare (trots att övningarna i huvudsak tränar samma saker) och den lilla justeringen gör att han får ett mycket positivare gensvar. För vad han säger (på ett coolt och motiverande vis) är ju "kör SL eller SL-liknande övningar, det räcker". Varken mer eller mindre.

Jag har ingen aning varför han väljer dips, men frontböj är rätt uppenbart om man har jobbat lite med knäböj och vanliga människor(TM). Säg åt någon att göra knäböj så kommer det i hälften av fallen se förjävligt ut i flera år innan någon hjälper personen att fixa tekniken. Säg åt samma person att göra frontböj och det sitter rätt hyffsat rätt snabbt, helt av sig själv.

Sen har väl den här killen personliga preferenser som alla andra. Det är ju inte helt ovanligt att folk faktiskt tycker att frontböj och dips är roliga övningar. Ett tips jag fick av en äldre kollega på friskis var: "Gör exakt det du själv tror på så kommer folk få förtroende". Det stämmer väldigt väl, man måste fundera ut vad det faktiskt är man tror på, först då kommer folk lyssna.

Och visst, han säger "kör SL", så vad är problemet?

Stefan J
2013-05-27, 10:23
Några av oss uttryckte oss positivit till den här filmen, så om du ska stå för det du säger får du väl hitta var vi har skrivit att bänkpress och bakböj skulle ge otillräcklig träning, fetma och snedtränade fula fysiker. Eller så kan du be om ursäkt och erkänna att du uttryckte dig lite väl svepande.

Om du la bitterheten åt sidan en stund skulle du kanske kunna lära dig något av Hulse. Det är inte hans övningsval som gör att folk lyssnar på honom. Däremot har han väldigt många års erfarenhet av att träna vanliga människor på vanliga gym. Om du verkligen ville att folk skulle lyssna på dig så hade det varit en enkel sak att jobba lite för att lyckas med det. Det är ju inte direkt svårt att bli PT. :)

Det är du som inte förstår vad jag säger. Inte alls.

Vad jag säger är att folk är positiva till den här filmen och honom, men inte till SL 5x5 och andra minimalistiska program som säger exakt samma sak som han, just för att han talar väl och kanske för att han bytt ut två av övningarna. För du har väl inte missat alla trådar på kolo om styrkelyft och dess otillräcklighet när det gäller att bilda muskelmassa?

Så om du la din negativa bild av mig åt sidan och haft minsta koll på vad jag skrivit förut (vilket man såklart inte kan begära) så hade du kanske uppmärksammat att jag inte säger emot Hulse och kanske till och med kunnat dra dig till minnes att jag rekommenderat folk att träna såhär själv, i synnerhet folk som styrketränar som komplement åt andra idrotter.

Stefan J
2013-05-27, 10:25
Jag har ingen aning varför han väljer dips, men frontböj är rätt uppenbart om man har jobbat lite med knäböj och vanliga människor(TM). Säg åt någon att göra knäböj så kommer det i hälften av fallen se förjävligt ut i flera år innan någon hjälper personen att fixa tekniken. Säg åt samma person att göra frontböj och det sitter rätt hyffsat rätt snabbt, helt av sig själv.

Sen har väl den här killen personliga preferenser som alla andra. Det är ju inte helt ovanligt att folk faktiskt tycker att frontböj och dips är roliga övningar. Ett tips jag fick av en äldre kollega på friskis var: "Gör exakt det du själv tror på så kommer folk få förtroende". Det stämmer väldigt väl, man måste fundera ut vad det faktiskt är man tror på, först då kommer folk lyssna.

Och visst, han säger "kör SL", så vad är problemet?

Läsförståelsen och ivern att racka ner på mig är problemet.

Jag undrar som sagt varför folk kan köpa det han säger men skrattar åt program som innehåller SL+chins (och då menar jag inte du eller någon annan specifik individ utan jag jämför denna tråden med alla andra där folk sagt att sl är tillräckligt som träning) och säger att det får man inga muskler av. Och då drog jag mina teorier om varför man kan lyssna på en och skratta åt en annan trots att samma saker sägs.

Loke
2013-05-27, 10:29
Mkay... Vad tänker du då som komplement för att gynna dessa 4 övningar?

Jadu, jag tränar som sagt inte två av dessa alls i princip... Men kort och gott så får man börja träna dessa och hantera eventuella problem och svagheter som uppstår med komplement. Snacka mycket med andra som också tränar dessa övningar, hör vad de säger.

Det är du som inte förstår vad jag säger. Inte alls.

Vad jag säger är att folk är positiva till den här filmen och honom, men inte till SL 5x5 och andra minimalistiska program som säger exakt samma sak som han, just för att han talar väl och kanske för att han bytt ut två av övningarna. För du har väl inte missat alla trådar på kolo om styrkelyft och dess otillräcklighet när det gäller att bilda muskelmassa?

Så om du la din negativa bild av mig åt sidan och haft minsta koll på vad jag skrivit förut (vilket man såklart inte kan begära) så hade du kanske uppmärksammat att jag inte säger emot Hulse och kanske till och med kunnat dra dig till minnes att jag rekommenderat folk att träna såhär själv, i synnerhet folk som styrketränar som komplement åt andra idrotter.

Men, va? Är SL 5x5 inte populärt? Igen nu då, vilka är det som ger tummen upp till Hulse men sågar styrkelyft?

Btw hade jag ingen negativ bild alls av dig innan den här tråden.

Läsförståelsen och ivern att racka ner på mig är problemet.

Nåja, så synd är det inte om dig.

Hreidmar
2013-05-27, 10:32
629oTkAC3yA

Niwah
2013-05-27, 11:43
Hade nog bytt ut dipsen bara för att den inte är så snäll mot mina axlar. Speciellt inte om man ska ha den som primärövning för bröst/axlar.

Sen är väl hela klippet knappast något banbrytande eller någon nyhet utan vad varenda styrkelyftare förespråkat vääldigt länge? :)

bambipåhalis
2013-05-27, 12:06
Körde ett pass idag, vi kallar det pass 1:

Marklyft:
3-4 uppvärmningsset med stegrande vikt.
2*90kg
2*90kg
1*100kg
5*80kg
5*80kg
5*80kg

Dips:
Hade mindre koll på repsen här men typ:
7
6
sedan gick det neråt, prövade lite static holds i botten.. köra väldigt långsamt osv.

Tyckte det kändes bra. Tog inte speciellt lång tid och jag skulle vilja fortsätta köra på det här sättet.

Vad tror ni om volymen på passet, bör jag köra fler sets?

slackerguru
2013-05-27, 12:13
Breathe into your balls, andningsövningar är något Elliot tar upp i typ varje klipp haha.

StarkaUlf
2013-05-27, 12:29
Körde ett pass idag, vi kallar det pass 1:

Marklyft:
3-4 uppvärmningsset med stegrande vikt.
2*90kg
2*90kg
1*100kg
5*80kg
5*80kg
5*80kg

Dips:
Hade mindre koll på repsen här men typ:
7
6
sedan gick det neråt, prövade lite static holds i botten.. köra väldigt långsamt osv.

Tyckte det kändes bra. Tog inte speciellt lång tid och jag skulle vilja fortsätta köra på det här sättet.

Vad tror ni om volymen på passet, bör jag köra fler sets?

Jag hade nog kört kring 6-8 set dips om jag kör passet var 4e dag. Dock inte alla set till fail.
Sen får man justera eftersom om man känner att man behöver dra ner eller öka.

bambipåhalis
2013-05-27, 12:35
Jag hade nog kört kring 6-8 set dips om jag kör passet var 4e dag. Dock inte alla set till fail.
Sen får man justera eftersom om man känner att man behöver dra ner eller öka.

Okej :)

Hur ofta kan jag köra varje pass, hur ska jag cirkulera mellan de två passen? :)

panzerpig
2013-05-27, 12:37
Dips istället för bänk har en fördel enligt mig: man kan köra tungt utan passare. Samma med frontböj vs knäböj (betydligt enklare att dumpa vikten i front mot knäböj).

Sen skulle jag säga att dips är elakare mot axlarna jämfört med bänkpress.

Loke
2013-05-27, 12:43
Okej :)

Hur ofta kan jag köra varje pass, hur ska jag cirkulera mellan de två passen? :)

Du kan ju fråga dig själv om du måste köra detta som två olika pass. Jag tycker du gott kan köra alla dessa övningar i samma pass varannan dag, då får du 3-4 pass i veckan. Med tiden kommer du själv kanske på att det behövs komplementövningar till vissa av huvudmomenten, och då kanske det blir för mycket att göra på varje pass, så en split blir nödvändig för att det ska bli hållbart. Men det är inte som att splittar per automatik är bättre, snarare skulle jag säga att splittar för de flesta är ett nödvändigt ont.

bambipåhalis
2013-05-27, 12:49
Du kan ju fråga dig själv om du måste köra detta som två olika pass. Jag tycker du gott kan köra alla dessa övningar i samma pass varannan dag, då får du 3-4 pass i veckan. Med tiden kommer du själv kanske på att det behövs komplementövningar till vissa av huvudmomenten, och då kanske det blir för mycket att göra på varje pass, så en split blir nödvändig för att det ska bli hållbart. Men det är inte som att splittar per automatik är bättre, snarare skulle jag säga att splittar för de flesta är ett nödvändigt ont.

Nä måste, måste jag inte. Men Kan det ej vara bättre o dela upp det då?
Kanske blir slitigt o kötta på med allt på samma. Om ma kör lågreps menar jag.

Hur hade du tänkt ordningen på övningarna skulle ligga, samt reps + set om man kör samma dag? :)

StarkaUlf
2013-05-27, 13:12
Man kan ju självklart köra alla övningar samma dag som Loke säger. Sen får du ju anpassa volym efter det.

Om du vill köra var 4e dag, så kan det se ut som t.ex;

A1 - Vila - A2 - Vila - A1 - Vila - A2 osv.

A1 = Dips/Marklyft
A2 = Böj/Chins

Rullande schema.

Varannan dag så kan du ju köra tyngre böj + lättare mark ena passet, tyngre mark + lättare böj andra passet osv (eventuellt skippa mark ett av tre pass om man vill). Börja med chins ett av passen, börja med dips nästa pass osv.
Set mellan 3-5, beroende på hur tungt man väljer att köra i varje moment.

Loke
2013-05-27, 13:13
Nä måste, måste jag inte. Men Kan det ej vara bättre o dela upp det då?
Kanske blir slitigt o kötta på med allt på samma. Om ma kör lågreps menar jag.

Hur hade du tänkt ordningen på övningarna skulle ligga, samt reps + set om man kör samma dag? :)

Japp, det blir nog slitigt. Men ska man bli bra på den här typen av styrkemoment så tror jag inte man kommer jättelångt med träning av momentet var 4:e dag, det är precis på minimumgränsen skulle jag säga. Har man väldigt mycket träning att göra kanske man blir tvungen att göra så, men du har än så länge bara 4 övningar. Sen ska man ju komma ihåg att kör man dubbelt så ofta så behöver man bara lyfta hälften så många set för samma effekt.

Jag skulle i princip säga Mark, Böj, Chins, Dips, men det blir indirekt en nedprioritering av böjen. Vill man hålla prioriteringen lika hög på alla är ett alternativ där man roterar ordningen, så att man gör ett pass som ovan, sen näst Böj, Chins, Dips och mark, sen Chins, Dips, Mark och Böj. Jag tycker alla dessa är likvärdiga i "storhet" och är rätt olika, så det är inte superviktigt att man gör dem i en speciell ordning.

Vad gäller set så är väl kanske 5 set eller så rimligt. Kör du alla 4 på samma dag får du 20 set. Tänk på att inte vräka på vråltungt med vikt direkt, du ska ju orka med detta varannan dag över många år. Antal reps är en svårare fråga, och där bör du egentligen långsiktigt sträva efter en genomtänkt progression... Jag har snöat in på Russian Squat Routine: http://www.exrx.net/WeightTraining/Weightlifting/RussianSquatProgramGenerator.html
Den är i princip gjord för knäböj men funkar hyffsat för annat också. Välj en vettig ingångsvikt bara, som relativt ny är det viktigare att man vänjer sig vid mycket kontinuerlig träning än väldigt tung träning. Kör en cykel med den så får du lite känsla för hur man kan tänka vad gäller val av reps.

z_bumbi
2013-05-27, 15:51
Förenklade program för att sälja in en idé funkar ibland bra just för att sälja men jag saknar prehab, vissa övningar för att få upp ryggstyrkan (nej chins och mark är sällan tillräckligt) och mage. Om han nu har tränat så många människor så borde han också ha märkt det eller så låter han det begränsade urvalet begränsa resultatet för sina klienter.
Det betyder inte att man inte kan koncentrera sig på ett visst antal övningar eller rörelser men att man utökar det ena aning utöver det.

Lance Uppercut
2013-05-27, 16:07
Förenklade program för att sälja in en idé funkar ibland bra just för att sälja men jag saknar prehab, vissa övningar för att få upp ryggstyrkan (nej chins och mark är sällan tillräckligt) och mage. Om han nu har tränat så många människor så borde han också ha märkt det eller så låter han det begränsade urvalet begränsa resultatet för sina klienter.
Det betyder inte att man inte kan koncentrera sig på ett visst antal övningar eller rörelser men att man utökar det ena aning utöver det.

Vilka övningar tänker du på gällande rygg? Typ diverse roddövningar eller/och övningar för baksida axlar (om man nu får kalla det för rygg)?

Juniper
2013-05-27, 16:32
Förenklade program för att sälja in en idé funkar ibland bra just för att sälja men jag saknar prehab, vissa övningar för att få upp ryggstyrkan (nej chins och mark är sällan tillräckligt) och mage. Om han nu har tränat så många människor så borde han också ha märkt det eller så låter han det begränsade urvalet begränsa resultatet för sina klienter.
Det betyder inte att man inte kan koncentrera sig på ett visst antal övningar eller rörelser men att man utökar det ena aning utöver det.

Håller med.

Riktigt uselt program som helt saknar något så fundamentalt som en horisontell dragövning.

Ampere
2013-05-27, 16:36
Håller med.

Riktigt uselt program som helt saknar något så fundamentalt som en horisontell dragövning.

pratar han inte om att han retraherar skulderbladen i marken och således inte behöver rodd? Håller dock med bumbi om att jag saknar prehab.

Rikard Jansson
2013-05-27, 16:37
Varför måste man ha en horisontell dragövning?

z_bumbi
2013-05-27, 17:50
Vilka övningar tänker du på gällande rygg? Typ diverse roddövningar eller/och övningar för baksida axlar (om man nu får kalla det för rygg)?

Rodd är alltid bra och för de färdiga programmen där man inte får hjälp med utformningen av någon som ser dig träna så skulle jag säga att det borde vara ett obligatorium. Sen finns det en hel rad med övningar för rygg och mage plus resten av bålen som kan vara bra men där är det svårare att säga att något "måste" vara med. Målet bör i alla fall för de flesta antagligen vara att ryggen och resten av bål är så mycket starkare än resten av kroppen att de inte blir den begränsande faktorn. Det är få som kommer dit om de satsar på att bli maxstarka men målet är fortfarande vettigt.

Lance Uppercut
2013-05-27, 18:07
Rodd är alltid bra och för de färdiga programmen där man inte får hjälp med utformningen av någon som ser dig träna så skulle jag säga att det borde vara ett obligatorium. Sen finns det en hel rad med övningar för rygg och mage plus resten av bålen som kan vara bra men där är det svårare att säga att något "måste" vara med. Målet bör i alla fall för de flesta antagligen vara att ryggen och resten av bål är så mycket starkare än resten av kroppen att de inte blir den begränsande faktorn. Det är få som kommer dit om de satsar på att bli maxstarka men målet är fortfarande vettigt.

Jag känner igen mig själv mycket där. Jag har helt skippat isolerad magträning fram tills nyligen. Anledningen till att jag börjat göra det nu är att jag känner klart och tydligt att magen begränsar mig ganska mycket i mark och stående militärpress nu när man tränat ett tag och vikterna blev tyngre. Så går det när man lyssnar på att marklyft och böj är tillräcklig träning för magen :D

mycketbrännvin
2013-05-27, 18:24
visst räcker det med dom övningarna men att få optimal utveckling över längre tid så nej

Juniper
2013-05-27, 18:56
Varför måste man ha en horisontell dragövning?

Hur ska du annars träna ryggen? Att som i det här fallet mer eller mindre isolera lats med vertikala drag och i övrigt träna bröstryggen statiskt med marklyft resulterar knappast i en komplett rygg. I profil hade man sett ut som en tunnis.

Rikard Jansson
2013-05-27, 18:58
Hur ska du annars träna ryggen? Att som i det här fallet mer eller mindre isolera lats med vertikala drag och i övrigt träna bröstryggen statiskt med marklyft resulterar knappast i en komplett rygg. I profil hade man sett ut som en tunnis.

Vad missar man med kronlyft, chins och drag till hakan? ^^

Juniper
2013-05-27, 20:10
Vad missar man med kronlyft, chins och drag till hakan? ^^

Ryggbesvär?

Rikard Jansson
2013-05-27, 20:15
Ryggbesvär?

Man missar ryggbesvär ja :)

Juniper
2013-05-27, 20:21
Man missar ryggbesvär ja :)

Nej, haha, vad jag menade var om du har ryggbesvär?

Rikard Jansson
2013-05-27, 20:23
Nej, haha, vad jag menade var om du har ryggbesvär?

Nope^^

Juniper
2013-05-27, 21:13
Nope^^

Ok, vad bra.

Apropå din fråga missar du en övning som blir svår att ersätta då den aktiverar så gott som hela ryggen.

Byt ut drag mot hakan mot någon form av rodd. Förslagsvis den som du är minst trött på. Ett sätt att göra roddövningar lite roligare är att värma upp ordentligt och sedan köra extremt explosivt.

bambipåhalis
2013-05-28, 01:20
Breathe into your balls, andningsövningar är något Elliot tar upp i typ varje klipp haha.

Yep! Verkar för övrigt vara grymma grejer. Då man hör stor skillnad på hans röst nu. Om du kikar lite gamla grejjer med honom sen de nya. Så ska du få se på grejer ;)

Förenklade program för att sälja in en idé funkar ibland bra just för att sälja men jag saknar prehab, vissa övningar för att få upp ryggstyrkan (nej chins och mark är sällan tillräckligt) och mage. Om han nu har tränat så många människor så borde han också ha märkt det eller så låter han det begränsade urvalet begränsa resultatet för sina klienter.
Det betyder inte att man inte kan koncentrera sig på ett visst antal övningar eller rörelser men att man utökar det ena aning utöver det.

Vad tänker du för prehab som kan vara nödvändig?

Det betyder inte att man inte kan koncentrera sig på ett visst antal övningar eller rörelser men att man utökar det ena aning utöver det.

Ja nu börjar det likna nått ;)

T.ex. Då jag faktiskt märkt att jag blivit mycket starkare i mark, tycker jag det är sjukt kul och vill gärna börja fokusera på marklyften. Men då tycker du alltså att man bör lägga till.. ja vilka övningar kan man komplettera med på markpasset?

svenbanan
2013-05-28, 02:44
T.ex. Då jag faktiskt märkt att jag blivit mycket starkare i mark, tycker jag det är sjukt kul och vill gärna börja fokusera på marklyften. Men då tycker du alltså att man bör lägga till.. ja vilka övningar kan man komplettera med på markpasset?

Beror ju på vad tanken med komplementen skulle vara.

Om man vet att man är svag i någon särskild fas av lyftet så kan man ju köra olika övningar för att stärka upp de muskler som är viktigast i just denna fas.

Om man vet med sig att man är särskilt klen i nån särskild muskel (som är viktig under hela lyftet) så kan man såklart stärka denna med speciella övningar.

Om man rent generellt sett anser att alla som fokuserar på marklyft också bör köra vissa extraövningar för att vissa muskler som behövs i marklyft helt enkelt inte tränas effektivt med marklyft så kör man såklart dessa övningar.

Det är väl bara övningar ur den sista kategorin man kan tipsa om till folk utan att ha sett dem träna. Om jag skulle vilja bli så bra som möjligt i marklyft skulle jag se till att även köra pullups, stångrodd, knäböj, rakmark, ryggresningar eller reverse hypers, hängande benlyft (eller nån annan magövning), kettlebellsvingar och frivändningar.

Wormzie
2013-05-28, 08:54
Tycker det är vettiga övningar. Jag skulle dock bytt ut dips mot bänkpress och chins mot hantelrodd.


Förresten, är det många drar tunga marklyft med retraherade skulderblad?

Control_61
2013-05-28, 09:04
Vad missar man med kronlyft, chins och drag till hakan? ^^


Rhomboideus.
Vettifan med drag till hakan dock.

Den får lite stryk under mark och i ytterlägena av chins, men inte tillräckligt i mina ögon.
Det är den enda muskel som jag tror kan få för lite av basövningbaserade program utan roddar.

Har själv fått problem med bröstryggen efter 2-3 år av att undvika roddvarianter. De flesta problemen tillskrivs dålig aktivering av rhomboideus.

Dreas
2013-05-28, 11:01
Vad missar man med kronlyft, chins och drag till hakan? ^^En hel axel om man har lite oflyt.

Beemel
2013-05-28, 11:34
Uttrycket "the only thing you need to grow stronger" är ju lite vagt.

Man kan välja ut en enda övning och hävda att man blir starkare av att köra just den.

dluddeckens
2013-05-28, 12:06
Hade jag personligen valt 4 övningar att köra hade det blivit:

Knäböj
Skivstångsrodd
Militärpress
Bänkpress

Påslakan
2014-02-17, 17:07
Istället för att göra en ny tråd så bumpar jag denna.

Som nog många håller med om så är Elliott en av alla youtube-gurus där ute som faktiskt är vettig.

Jag har gjort mitt egna schema utifrån de övningar han nämner och skulle vilja höra hur det ser ut. Det primära målet är inte att bygga volym.

Here we go:

Jag har tänkt att träna varannan dag med fokus på få övningar.

Pass 1:

Frontböj
Skivrodd
Dips

Pass 2:
Marklyft
Bänkpress
Chins/Latsdrag

Jag har inte skrivit ut set/reps. Men tanken är att Frontböj, marklyft och bänk blir nog allt mellan 1-5 reps.
Skivrodd, Dips och Chins/Latsdrag hamnar nog runt 8 reps.

Vill vara säker att musklerna får jobba på dessa få övningar, så tekniken kommer vara rätt strikt. Tanken är att öka 2,5kg varje pass nu i början.

Vad tror ni?