handdator

Visa fullständig version : kost för prestation?


frekar3
2013-05-26, 16:49
Hej!

Under den senaste tiden har jag funderat över att optimera kosten, framförallt runt träning i syfte att uppnå en bra prestation (gäller i huvudsak styrketräning).

Så det jag är ute efter, är era erfarenheter gällande kostbiten.

För tillfället äter jag rätt "basic", 4 mål, samt 2 mellanmål.
Frukost - 65g kolhydrat, 40g protein (vassle), 3g omega-3.
Mellan - 25g hydrolysat
Lunch - 60g kolhydrat, 40g protein, 1 avokado
Mellan - 25g hydrolysat / träning
Middag - 60g kolhydrat, 40g protein, 3g Omega-3
Kvällsmål - 65g kolhydrat, 40g protein (kasein)

Vid styrketräning brukar det bli :
Strax innan passet - 35g snabba kolhydrater, 20g Eaa & bcaa
Efter passet - 30g hydrolysat, 30g snabba kolhydrater

Energimässigt fungerar det helt okej, har ni några tips/ändringar för att få mer energi, eller snarare att öka prestationen? Syftet är i huvudsak att bygga :-)

Tack på förhand!

Sverker
2013-05-26, 16:55
Vad blir det i kalorier ? Någonstans mellan 2600 - 3000 kcal tror jag.

Vill du prestera får du nog äta mer energi och mer fett än en avokado och lite fiskolja.

Äter du bättre kan du träna mer/bättre vilket är säkert positivt för dig.

tjing
2013-05-26, 17:17
Håller med om att du bör äta mer fett, helt klart.

raddum
2013-05-26, 17:22
Största sambandet mellan mat och prestation är enligt erfarenhet och delvis kunskap är kolhydrater. Att äta stora mängder kolhydrater leder kort sagt till bättre prestation, hur stora mängder beror ju givetvis på dig, dina mål och dina utgifter, men "så mycket som möjligt" säger jag, helst i form av stärkelse. Precis som Sverker säger är det viktigt att få bra mängd av rätt fetter för att prestera optimalt och må bäst. Protein för bra återhämtning och fiber för magens välmående

frekar3
2013-05-26, 18:25
Vad blir det i kalorier ? Någonstans mellan 2600 - 3000 kcal tror jag.

Vill du prestera får du nog äta mer energi och mer fett än en avokado och lite fiskolja.

Äter du bättre kan du träna mer/bättre vilket är säkert positivt för dig.

Insåg nu att jag glömde bort att nämna att jag intar totalt 30g kokosfett per dag också :-)
Som du säger så ligger kalorikvoten på precis över 3000 kcal (med kokosfettet inräknat)

Kolhydraterna vid frukost / kvällsmål är i form av vitargo, magen mår väldigt mycket bättre av det i jämförelse med havregryn/skrädmjöl.
Återgår troligtvis så småningom till havregryn vid frukosten.

Kolhydraterna vid lunch / middag är i form av 315g potatis á. (där det blir 15g kokosfett per mål också)


Fler synpunkter?
Tack för svaren, det uppskattas! :-)

Rabiat
2013-05-26, 18:48
Största sambandet mellan mat och prestation är enligt erfarenhet och delvis kunskap är kolhydrater. Att äta stora mängder kolhydrater leder kort sagt till bättre prestation, hur stora mängder beror ju givetvis på dig, dina mål och dina utgifter, men "så mycket som möjligt" säger jag, helst i form av stärkelse. Precis som Sverker säger är det viktigt att få bra mängd av rätt fetter för att prestera optimalt och må bäst. Protein för bra återhämtning och fiber för magens välmående

För mig funkar det med stora mängder efter ett pass, men aldrig någonsin före. Före passet vill jag bara ha protein, annars blir jag skittrött.