handdator

Visa fullständig version : Händer/armar bakom nacken, obehagligt?


broman
2013-05-26, 14:58
På senare tid så har det börjat bli obehagligt att köra övningar där armarna rör sig bakom nacken. Främst då tricepsövningar som skullcrushers och triceps extensions med hantel. Jag får inte mycket kontakt heller i triceps utan det är axlarna som ger upp och dessutom är jag rädd för att skada mig.

Känns väldigt obehagligt i axeln och det känns som att den ska hoppa ur led ibland. Under axelövningar som militärpress och olika axelpressar känner jag dock inte av det alls.

Förslag på hur jag kan rehabilitera eller vad jag ska göra för att fixa det här? Väldigt jobbigt...

Tack! mvh broman.

Donkey Kong
2013-05-27, 12:50
Svårt att säga, en stretch är triceps med gummisnodd bakom nacken. Fäst snodden långt ner i något, greppa bakom nacken (som i bottenläget i tricepspress och ställ dig sakta upp.

Föressten, se till att köra "skullcruschers" inte till pannan, utan till över / bakom huvudet, mer som pullovers - mer rörlighet kan också hjälpa.

CoKEmaN
2013-05-28, 13:26
Tränar du några stabiliserande övningar för axeln? Mao rotatorcuffsövningar..
Plus det som DK skrev, Rörlighetsövningar..!
Men det bästa kanske är att se över ditt utförande i övningarna, är det verkligen triceps som jobbar mest, eller jobbar du mer med axel och lats kanske?

broman
2013-05-28, 19:08
Tränar du några stabiliserande övningar för axeln? Mao rotatorcuffsövningar..
Plus det som DK skrev, Rörlighetsövningar..!
Men det bästa kanske är att se över ditt utförande i övningarna, är det verkligen triceps som jobbar mest, eller jobbar du mer med axel och lats kanske?

Tror nog att jag får ge mig på stabiliseringsövningar. Mitt utförande har alltid varit detsamma och fick bra kontakt i triceps innan dessa problem uppstod.

Tackar ödmjukast för svaren.