handdator

Visa fullständig version : Kettlebells, 4 dgr/vecka, hur planera för att få med vila för musklerna?


Freddy42
2013-05-26, 12:03
Hej

Jag har tränat seriöst sedan februari efter några års "på-av" tränande, men bestämde mig för att gå "all-in" på träningen. Nu ligger jag på fyra dagar i veckan, mån-tis, tor-fre. Nuvarande program är baserat på http://www.muscleandstrength.com/workouts/dougs-4-day-split-workout.html

Då mitt primära mål är viktminskning och sekundärt att bygga muskler så har jag förstått att kettlebells skulle kunna passa bra, bland annat efter tips från en PT.

Min fråga är hur det fungerar med kettlebells och att träna två dagar efter varandra? De typiska kettlebellsövningarna tränar större delen av kroppen, så hur planerar man träning så att man får vila musklerna. För det är väl generellt sett en dålig ide att träna muskler man har träningsvärk i?

Någon som har egna erfarenheter eller tips?

Tidigare körde jag kettlebells och tränade 3 dagar i veckan, det gav en vilodag mellan träningarna vilket funkade bra. Kan inte heller strukturera om träningsdagarna, då det är detta som fungerar med jobb, närhet till gym, etc.

Rabiat
2013-05-26, 12:19
Hej

Jag har tränat seriöst sedan februari efter några års "på-av" tränande, men bestämde mig för att gå "all-in" på träningen. Nu ligger jag på fyra dagar i veckan, mån-tis, tor-fre. Nuvarande program är baserat på http://www.muscleandstrength.com/workouts/dougs-4-day-split-workout.html

Då mitt primära mål är viktminskning och sekundärt att bygga muskler så har jag förstått att kettlebells skulle kunna passa bra, bland annat efter tips från en PT.

Min fråga är hur det fungerar med kettlebells och att träna två dagar efter varandra? De typiska kettlebellsövningarna tränar större delen av kroppen, så hur planerar man träning så att man får vila musklerna. För det är väl generellt sett en dålig ide att träna muskler man har träningsvärk i?

Någon som har egna erfarenheter eller tips?

Tidigare körde jag kettlebells och tränade 3 dagar i veckan, det gav en vilodag mellan träningarna vilket funkade bra. Kan inte heller strukturera om träningsdagarna, då det är detta som fungerar med jobb, närhet till gym, etc.

Kör något annat än kettlebells. Ska du ändå träna fyra dagar i veckan kan du lika gärna göra det med en 4-split ;)

Loke
2013-05-26, 13:26
Det funkar fint att köra KB-pass 4 gånger i veckan. Du kommer sannolikt prestera lite sämre, men värre än så är det inte, gå inte ut för hårt bara. Lägg lite olika fokus i passen, där vissa är mer mot uthållighet och vissa mer mot styrka, och variera övningarna ordentligt.

Dock vill jag säga att PTn sannolikt svarade så eftersom denne tolkade det som att du vill bygga muskler och bränna fett i samma pass. Det är inte nödvändigt. Du kan lika bra köra tex två ordentliga gympass och två renodlade uthållighetspass.

Vad tycker du själv känns kul? Det som är roligt kommer sannolikt vara det man gör hårdast och längst, och det ger bäst resultat.

Payter
2013-05-26, 15:12
Tror inte Rabiat har kört så mycket med kettlebells med tanke på hans svar.Har aldig varit så hård som när jag körde mycket kettlebells.Loke är helt klart inne på rätt spår.

Freddy42
2013-05-26, 18:01
Du kan lika bra köra tex två ordentliga gympass och två renodlade uthållighetspass.


Ja, så skall jag göra givetvis! Var helt fokuserad på att köra 100% kettlebell, eller 100% "vanliga" övningar. Men med en kombination borde det funka bra.
Tack för tipset.