handdator

Visa fullständig version : Glutenkänslighet: överdrivet eller en ny epidemi?


tjing
2013-05-26, 10:31
[Non-coeliac gluten sensitivity: hype, or new epidemic?].

Abstract:

Coeliac disease is an immune-mediated inflammation of the small intestine caused by sensitivity to dietary gluten and related proteins in genetically sensitive individuals. Recently, a novel gluten-related disorder has gained significant interest from the scientific community and mass media.

This condition, known as non-coeliac gluten sensitivity, is characterised by gastrointestinal or extra-intestinal symptoms that respond to gluten withdrawal without evidence of underlying coeliac disease.

Its symptoms overlap considerably with those of irritable bowel syndrome and the number of individuals embracing a gluten-free diet is rapidly growing. No discriminative markers to support a diagnosis of gluten sensitivity have been identified; the perceived response to a gluten-free diet after exclusion of coeliac disease is currently the best diagnostic and therapeutic marker.

Its pathogenesis remains obscure but may be related to non-gliadin molecules in grains that stimulate the innate immune system of the intestine. Here, we summarise the current knowledge on this novel condition.

Ned Tijdschr Geneeskd. 2013;157(21):A6168.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23693012

Kvicksilver
2013-05-26, 11:47
Folk är överkänsliga och allergiska mot allt nuförtiden. Pratade med min mor om detta häromdagen. Hon jobbade i skolmatsalen när jag gick i skolan i slutet av 70-talet. Det var ca 300 elever i skolan. En var astmatiker och två tålde inte nötter. Thast it!
Nu koketterar folk när man är på middagar om allt dom inte kan äta.

Perramja
2013-05-26, 11:53
Folk är överkänsliga och allergiska mot allt nuförtiden. Pratade med min mor om detta häromdagen. Hon jobbade i skolmatsalen när jag gick i skolan i slutet av 70-talet. Det var ca 300 elever i skolan. En var astmatiker och två tålde inte nötter. Thast it!
Nu koketterar folk när man är på middagar om allt dom inte kan äta.

På den tiden uppmärksammades nog inte problemen i samma utsträckning...säkerligen lika många uppblåsta laktosmagar då som nu, men man lärde sig nog leva med det helt enkelt.

Kvicksilver
2013-05-26, 12:03
På den tiden uppmärksammades nog inte problemen i samma utsträckning...säkerligen lika många uppblåsta laktosmagar då som nu, men man lärde sig nog leva med det helt enkelt.

Så är det med all säkerhet. Sen tror jag att man kan lära kroppen att tåla vissa saker. Det är bara att titta på vilken stor skillnad det är mellan basfödan världen över.
Turister drabbas ju ofta av magproblem som, om dom stannar en längre tid, ger med sig. Det beror ju iofs inte bara på födan utan även på bakterieflora och annat.

Alvis
2013-05-26, 12:38
Folk är överkänsliga och allergiska mot allt nuförtiden. Pratade med min mor om detta häromdagen. Hon jobbade i skolmatsalen när jag gick i skolan i slutet av 70-talet. Det var ca 300 elever i skolan. En var astmatiker och två tålde inte nötter. Thast it!
Nu koketterar folk när man är på middagar om allt dom inte kan äta.

Fast sedan är det så att det faktiska antalet glutenintoleranta ökar med tiden, iaf enligt min läkare(jag antar att de jämför procentuellt med antal testade delvis). Dessutom finns det många som har det utan att veta om det.
Jag själv har fått en del ordentliga tarmskador från långsiktigt ätande av gluten (är glutenintolerant) vilket jag inte hade fått reda på förrän efter det var riktigt ordentliga skador(kanske tarmcancer?) om jag inte hade haft diabetes(de testar efter sådant eftersom jag har diabetes). Blev sedan inskickad till koloskopi där man såg skador på tarmen.

Fjrebqll
2013-05-26, 15:18
Folk är överkänsliga och allergiska mot allt nuförtiden. Pratade med min mor om detta häromdagen. Hon jobbade i skolmatsalen när jag gick i skolan i slutet av 70-talet. Det var ca 300 elever i skolan. En var astmatiker och två tålde inte nötter. Thast it!
Nu koketterar folk när man är på middagar om allt dom inte kan äta.

Det där säger väl inget överhuvudtaget egentligen.

FOSHO
2013-06-15, 21:27
Jag har fått rekommenderat att testa en glutenfri diet nu mot mitt ryggont. Har haft inflammation i bröstryggen i ett par år och inget verkar hjälpa.
Ska testa det över sommaren

Halvar
2013-06-15, 21:34
Jag har fått rekommenderat att testa en glutenfri diet nu mot mitt ryggont. Har haft inflammation i bröstryggen i ett par år och inget verkar hjälpa.
Ska testa det över sommaren

Rekommenderat av läkare?

tlk
2013-06-15, 21:49
Jag själv har fått en del ordentliga tarmskador från långsiktigt ätande av gluten (är glutenintolerant) vilket jag inte hade fått reda på förrän efter det var riktigt ordentliga skador(kanske tarmcancer?) om jag inte hade haft diabetes(de testar efter sådant eftersom jag har diabetes). Blev sedan inskickad till koloskopi där man såg skador på tarmen.

Utsätter du slemhinnor för något som skapar inflammation så kommer slemhinna att bli lucker, svullen, och läcka. Av ren självbevarelsedrift så kommer ditt immunförsvar ta sönder mer och mer av barriären... för att komma undan det som den reagerar på. Problem är ju då mest att den reagerar på saker som sitter på utsidan av slemhinnan där immunförsvaret inte kommer åt.

Vill du se det med egna ögon så låt bli att borsta tänderna på några dagar så får du vackert inflammerat tandkött ;)


[Non-coeliac gluten sensitivity: hype, or new epidemic?].


Ned Tijdschr Geneeskd. 2013;157(21):A6168.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23693012

Tråkigt att fullängdaren inte finns tillgänglig. Ser intressant ut. Särskilt att det skulle röra sig om icke-gliadin-medierad inflammation.

FOSHO
2013-06-15, 22:20
Rekommenderat av läkare?

dietist och sjukgymnast